شناسهٔ خبر: 56338782 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

راهنمای جامع ثبت نام دانشگاه آزاد | azmoon.org

صاحب‌خبر - به نقل از ایران مشاوره: دانشگاه آزاد از جمله مراکز عالی آموزشی است که امکان تحصیل برای عموم داوطلبان واجد شرایط را فراهم نموده و به همین جهت هر ساله متقاضیان بسیاری در مقاطع مختلف تحصیلی ضمن در نظر گرفتن شرایط و مدارک مورد نیاز، اقدام به ثبت نام دانشگاه آزاد می‌نمایند.

مزایای تحصیل در دانشگاه آزاد چیست؟
یکی از امتیازات مخصوص دانشگاه آزاد، تحصیل در دوره های پاره وقت برای مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و تمام وقت برای کاردانی و کارشناسیی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد می‌باشد (2 سال و نیم برای کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ناپیوسته 3 سال و کارشناسی پیوسته 5 سال تمام وقت، که تمامی مقادیر برای دوره های پاره وقت دو برابر می شود). البته علاوه بر این مورد، برخی دیگر از مزایای تحصیل در دانشگاه فوق به شرح جدول زیر می‌باشد:
 
 
اخیرا سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد به صورت یکپارچه بر خدمات الکترونیکی این دانشگاه جهت ارائه خدمات آموزشی به اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه افزوده شده که به نوبه خود از صرف زمان و پرداخت هزینه های حاصل از مراجعات حضوری، کاسته است.

آیا مدرک دانشگاه آزاد معتبر است؟
اگر چه میزان اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در قیاس با دوره روزانه در رتبه بعدی قرار می گیرد اما در مجموع، دانشگاه آزاد به نسبت  باقی دانشگاه های سراسری از جمله پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی از جایگاه خوبی برخوردار می باشد. همچنین دانشگاه آزاد در برخی واحدهای آموزشی و رشته های تحصیلی، طبق رنکینگ برخی از موسسات رتبه بندی دانشگاه های برتر جهانی در سال های 2021 و 2022 در لیست 500 دانشگاه برتر بین المللی جای گرفته است.

لازم به ذکر است که بدانید اعتبار مدرک دانشگاهی تمام وقت و پاره وقت یا پیوسته و ناپیوسته در مقطع کارشناسی و همچنین با کنکور و بدون کنکور، تفاوتی با هم ندارند.

پذیرش بدون کنکور در دانشگاه آزاد
در سال های گذشته شرایط پذیرش بدون آزمون جهت ادامه تحصیل در این دانشگاه فراهم نبود اما در حال حاضر این امر، امکان پذیر می باشد. بنابراین داوطلبانی که مایل به ادامه تحصیل هستند بدون نگرانی از شرکت در کنکور و احتمال قبولی در رشته مورد نظر، با توجه به ارائه رشته های متنوع در مقاطع کاردانی و کارشناسی به شیوه بدون کنکور، می توانند نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

تشابه و تفاوت های پذیرش با کنکور و بدون کنکور دانشگاه آزاد
بابت رفع هر گونه شبهه در اشتراکات و اختلافات دو روش با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد، جدولی که شامل مقایسه این موارد می‌باشد، در ادامه مقاله ارائه شده است.
 

روند ثبت نام و پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد
راهنمای تصویری ثبت نام
جهت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.org طبق راهنمایی های زیر اقدام نمایید.

•    روی لینک فعال گزینه "ثبت نام و انتخاب رشته دوره بدون آزمون مقطع کارشناسی ناپیوسته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی" کلیک کنید.  


•    کلید "خرید کارت" فشرده و  مقطع تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

•    روی گزینه "ثبت اطلاعات و نهایی نمودن خرید" برگزیده و  هزینه مورد نیاز جهت ثبت نام را به صورت اینترنتی واریز کنید.
 

•    اکنون به بخش اول سامانه و کلید "ثبت نام" را بفشارید.
 

•    پس از وارد نمودن تابعیت، شماره کارت اعتباری و کد ملی، گزینه "ورود به ثبت نام" را انتخاب نمایید.
 


اکنون لازم است اطلاعات و کد رشته محل های خود را وارد و با تایید، آنها را ثبت کرده و در پایان پس از دریافت کد رهگیری، آن را نزد خود نگه دارید.

شرایط ثبت نام
شرایط عمومی
•    اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی کشور
•    عدم دشمنی با جمهوری اسلامی ایران
•    عدم فساد اخلاقی
•    عدم اعتیاد به مواد مخدر

شرایط اختصاصی

مدارک مورد نیاز ثبت نام
از میان مدارک لازم جهت ثبت نام دانشگاه آزاد، تنها فایل اسکن شده عکس در سایت بارگذاری می شود و سایر مدارک به منظور وارد کردن اطلاعات در پخش های مربوطه سایت مورد نیاز است.
 

لیست رشته های بدون کنکور
در دانشگاهی آزاد رشته های زیادی به صورت بدون کنکور ارائه می گردد که از طریق دریافت دفترچه ثبت نام با مراجعه به سایت azmoon.org قابل مشاهده است. اما برخی رشته های پرطرفدار آن در جدول زیر قرار داده شده است..  


مراحل ثبت نام با کنکور دانشگاه آزاد
فرآیند ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد به دلیل ادغام شدن آزمون ورودی آن با دانشگاه سراسری، مطابق با ثبت نام کنکور سراسری و از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مطابق مراحل زیر انجام می گیرد.

•    انتخاب گزینه"سراسری" و کلیک بر روی لینک "ثبت نام آزمون سراسری" سپس  برگزیدن عبارت "خرید سریال ثبت نام"
•    واریز وجه مورد نیاز از طریق کارت های بانکی عضو شبکه شتاب و دریافت شماره سریال 12 رقمی
•    بازگشت به صفحه اول ثبت نام و انتخاب گزینه "تایید و ادامه – گام بعدی"
•    انتخاب نظام آموزشی و وارد کردن سریال ثبت نام جهت دسترسی به فرم تقاضانامه

در ادامه با تکمیل اطلاعات داوطلب و تایید نهایی آن، شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام صادر می گردد و بایستی تا زمان اعلام نتایج کنکور سراسری  نزد داوطلب محفوظ بماند.

شرایط اختصاصی  ثبت نام
علاوه بر شرایط عمومی ذکر شده فوق، ثبت نام کنکور این دانشگاه نیز دارای شرایط اختصاصی ذیل است:

•    دارا بودن مدرک دیپلم نظام جدید یا نظام قدیم، مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی اخذ شده تا 31 شهریور ماه سال جاری
•    عدم اجازه تحصیل هم زمان دو رشته در دانشگاه روزانه
•    داوطلبان پذیرش شده در دوره های غیر روزانه سال گذشته می توانند بدون انصراف در کنکور سال جاری ثبت نام کرده و در صورت پذیرش در کد رشته محل مورد نظر، از دانشگاه قبلی خود انصراف دهند.
•    ارائه مدرک مربوط به خدمات قانونی حداکثر تا 31 شهریور ماه سال جاری برای دانش آموختگان مقطع کاردانی رشته های آموزش پزشکی

مدارک لازم برای ثبت نام
 

لیست رشته های با کنکور
عموم رشته ها در گروه های آزمایشی پنج گانه به صورت با کنکور و بدون کنکور ارائه می‌شود اما لازم است بدانید پذیرش در رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داورسازی و دامپزشکی به دلیل تقاضای بالای داوطلبان، امکان پذیر نخواهد بود

نظر شما