شناسهٔ خبر: 56335562 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تشریح برنامه‌های دهه وقف در کهگیلویه و بویراحمد/توضیح نصیرالاسلامی در مورد یک پروژه و یک رتبه خوب+فیلم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد میهمان دفتر خبرگزاری فارس در اولین روز از دهه وقف در سال ۱۴۰۱ بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد میهمان دفتر خبرگزاری فارس در اولین روز از دهه وقف در سال ۱۴۰۱ بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در این دیدار با بیان اینکه رسالت خبرنگاران ظریف و مهم است یادآور شد: در حوزه وقف خبرنگاران رسالت بزرگی بر عهده دارند به خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد که می‌بایست روی فرهنگ وقف بیشتر کار شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از ۲۷ صفر تا ۶ ربیع الاول به مدت ۱۰ روز به عنوان دهه وقف یاد شده گفت: امسال از دوم مهرماه تا ۱۱ مهر دهه وقف است که آن را به همه واقفان و همکاران خود در اداره کل اوقاف و امور خیریه و همکاران در شهرستان ها تبریک می‌گویم.

نصیرالاسلامی افزود: وقف در سنت نبی اکرم و همه ائمه اطهار بوده و حضرت علی علیه السلام موقوفاتی در مدینه دارند که در وقف نامه خود این موقوفه را برای زوار خانه خدا وقف کردند.

وی گفت: وقف نقش بسزایی در زدودن و رفع کمبود های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی دارد مشکلات حوزه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را با وقف می‌توان برطرف کرد.

این مسئول افزود: در آستانه رحلت پیامبر اکرم اگر انسان از دار دنیا برود پرونده عمل از این دنیا منقطع خواهد شد مگر اینکه علمی از او باقی مانده باشد در همه ادیان الهی وقف همواره وجود داشته و در مکتب شیعه پر و بال پیدا کرده است.

این مسئول افزود: این سنت حسنه با موقوفات پیامبر و اهل بیت توسعه پیدا کرد اوج موقوفات ما در دوره صفوی بود در دوران صفویه مردم به دنبال این می‌گشتند تا زمینی پیدا کرده و آن را وقف کنند همه از یکدیگر سبقت می‌گرفتند در دوران قاجاریه نیز موقوفاتی داریم در دوران پهلوی و متاسفانه در دوره رضاخان بسیاری از موقوفات را تغییر کاربری دادند یا فروختند اما با پیروزی انقلاب امام خمینی فتوا دادند که باید موقوفات به حال خود باقی بمانند و خیلی از موقوفات دوباره برگشتند.

وی در ادامه گفت: موقوفه گاه برای دختران یتیم و بی سرپرست مثل ریحانه در گچساران و یا موقوفه در تنگ سرخ برای روضه حضرت زهرا و گاهی موقوفه برای ازدواج و جهیزیه دختران بی‌بضاعت است که از زیباترین شکل های کار خیر به شمار می رود.

وی با بیان این که در استان کهگیلویه و بویراحمد در موقوفات وضعیت رضایت‌بخشی نداریم گفت: در استان تعداد ۱۳۴۱ موقوفه انتفاعی داریم که مسجد؛ حسینیه، قبرستان و یا فاطمیه است اما موقوفات منفعتی که بتوان با آن ها راه گشایی برای رفع مشکلات کرد در استان ما ۵۰ موقوفه بیشتر نیست و در مقایسه با بقیه استان‌های کشور جایگاه خوبی نداشته و جز 3 استان آخر هستیم.

نصیرالاسلامی یادآور شد: اینجا یک سازمان فرهنگی صرف نیست بلکه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است و ماموریت ما گسترده می شود در بحث‌های اجتماعی مانند کمک به خانواده زندانیان و کمک به دانش آموزان بی بضاعت اقداماتی انجام داده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به ۴۹۰ بسته مهر تحصیلی به ارزش هر بسته ۴۸۰ هزار تومان اشاره کرد که به وسیله مراکز افق امامزادگان میان محرومان توزیع خواهد شد.

وی به پروژه اقتصادی خلیج فارس نیز اشاره کرد و گفت: 10200 مترمربع پارکینگ را به اتمام خواهیم رساند تا ۳۵۰ خودرو را در خود جای دهد و مشکلات برطرف شود این پروژه سه طبقه تجاری دارد و تا پایان کار این پروژه نمی‌توان از پارکینگ استفاده کرد به خاطر اینکه درآمد آن چنانی نداریم بخش خصوصی را وارد کردیم تا در ساخت آن همکاری کند و قرار داد را امضا کرده‌ایم تا کار را آغاز کند ساخت سه طبقه تجاری ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

این مسئول به اقدامات خوب انجام شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: در فعالیت‌های فرهنگی طرح آرامش بهاری را به خوبی در استان اجرا کردیم تعداد چهار بقعه متبرکه ما در کشور به دلیل برگزاری خوب مورد تجلیل قرار گرفت خیمه های معرفت را داشتیم که خدمات‌رسانی به اسکان زائرین داشت همچنین در بحث های فرهنگی طرح نشاط معنوی تابستانه و یا بصیرت عاشورایی را در ماه مبارک رمضان داشتیم در دهه آخر ماه صفر غیر از برنامه های روزمره برنامه های ویژه ای برای وقف داریم.

وی گفت: بیش از ۹۰ برنامه متنوع در این دهه خواهیم داشت که غبار روبی گلزار شهدا در بقاع متبرکه، تجلیل از خانواده‌های ایثارگر واقف و همچنین تجلیل از ایثارگران همکار خودمان و همایش بزرگ یاوران وقف را در مرکز استان و در شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه خواهیم داشت و از واقفین و خیرین و مستأجرین خوش حساب خود تجلیل می‌کنیم.

این مسئول یادآور شد: همچنین در دهه وقف سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه را در مرکز استان و همه شهرستان ها خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن را در سطح شهرستان و استان داشتیم گفت: در سطح شهرستانی ۴۹۰ نفر ثبت نام کردند برگزیدگان به مرحله استانی راه یافتند ۲۹ نفر را در این مرحله داشتیم و برگزیدگان مسابقات کشوری راه پیدا خواهند کرد داوران ما همه از داوران مطرح کشوری و مسابقات در سطح کیفی و کمی بسیار بالایی برگزار شد.

نصیر الاسلامی در همین خصوص گفت: با پیگیری‌های نماینده ولی فقیه در حال بالا بردن سطح آموزش های قرآنی هستیم چرا که موقوفات قرآنی نداریم و به همین خاطر از سوی نماینده ولی فقیه پیگیر بودجه استانی از برنامه و بودجه جهت آموزش در حوزه قرآن هستیم.

وی تصریح کرد: در بحث عمرانی جز 3 استان برتر کشور هستیم در امامزادگان و بقاع متبرکه کارهای خوبی انجام شده است یکی از مشکلات ما در بحث بقاع متبرکه کمبود زائرسرا و سوئیت است که با جلب و جذب اعتبارات به دنبال رفع این مشکل هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما