شناسهٔ خبر: 56332435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲ مهر ۱۳۵۸:

امام خمینی در گفتگو با اوریانا فالاچی:من دیکتاتور نیستم

اخبار و گزارش های ۲ مهر سال ۱۳۵۸ رادر دیدبان تاریخ بخوانید

صاحب‌خبر -

به گزارش دیدبان تاریخ صفحه نخست سه روزنامه اطلاعات، کیهان و انقلاب اسلامی در تاریخ دوشنبه ۲ مهر سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. روزنامه انقلاب اسلامی با چاپ عکسی بزرگ از جمعیت انبوه در محوطه حیاط دانشگاه تهران، خبر از بازگشایی این دانشگاه با سخنرانی آیت الله منتظری را داده است. کیهان هم تیتر نخست خود را به پیام‌نخست وزیر بازرگان خطاب به ملت اختصاص داده که به نقل از وی آورده است؛ اسلام، جمهوریت و آزادی هنوز آنطور که باید و شاید حکمفرما نیست. اما روزنامه ۱۲ صفحه ای اطلاعات امروز در نوبت چاپ دوم انتشار، خلاصه ای از مصاحبه اوریانا فالاچی با امام خمینی را منتشر کرده است که دیدبان تاریخ امروز را به همین موضوع اختصاص داده ایم که در ادامه می خوانید؛

-5868627048669494028_121

اوریانا فالاچی نویسنده و مصاحبه گر برجسته ایتالیایی که مجموعه مصاحبه های وی در جهان بعنوان مصاحبه با تاریخ شهرت دارد هفته گذشته با امام دیدار کرد و یک مصاحبه ۲ ساعته انجام داد.

خبرنگار سیاسی روزنامه اطلاعات به نقل از یک مقام آگاه در مورد مصاحبه فالاچی با امام می نویسد؛  که این مصاحبه در تمام زمینه های حکومتی و نیز نقطه نظرهای امام بوده است.

خبرنگار روزنامه اطلاعات به نقل از همین مقام اضافه می کند که فالاچی در پایان مصاحبه ضمن یک سوال از امام می پرسد که با توجه به مسائل عاطفی که در شما دیدم و نیز جنبه های مذهبی و دینی که دارید و نیز عطوفتی که در دستورهای شما هست آیا ناراحت نیستید که مطبوعات جهان از شما به شکل های گوناگونی بعنوان دیکتاتور و مستبد یاد میکنند؟ امام جواب می دهد؛ خیر.

-5868627048669494030_121

و وقتی مجددا این سوال به شکلی دیگر تکرار میشود امام‌ در پاسخ می گوید؛ نه به هیچ وجه، ولی ناراضی ام. فالاچی سپس می پرسد که عدم رضایت امام از نوشته های مطبوعات غربی چیست؟ امام در پاسخ می گوید ناراحتم از اینکه چقدر اخلاق و مسائل مربوط به اخلاق در غرب سقوط کرده است که این مطبوعات برای منافع خود دروغ می گویند و خلاف  واقعیت می نویسند.

خبرنگار سیاسی روزنامه اطلاعات به نقل از همین مقام می نویسد؛ از جمله سوالات دیگری که در این مصاحبه مطرح شد مربوط به حقوق زنان در جمهوری اسلامی و مذهب شیعه اثنی عشری بوده است که با توجه به سوال و جوابها مدتی امام درباره سوالات فالاچی تبسم کرده و در این مورد هم پاسخ های قانع کننده به فالاچی داده شد.

اطلاعات همچنین نوشته؛ اوریانا فالاچی در زمان شاه مخلوع با وی نیز یک مصاحبه انجام داد که به همین مناسبت جزو خبرنگاران لیست سیاه رژیم شاه مخلوع قرار گرفت. فالاچی در آن مصاحبه در یک جمله درباره شاه مخلوع گفته بود؛ وی یک احمق مریض و بیمار است و ادعای خدایی دارد.

-5868627048669494029_121

خبرنگار اطلاعات به نقل از گفته دیگری می نویسد که در سال جاری، مصاحبه فالاچی با ۳ شخصیت معروف جهانی در یک کتاب مستقل انتشار خواهد یافت. این سه شخصیت، امام خمینی، پاپ جدید لهستانی الاصل و نیز کارتر می باشند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما