شناسهٔ خبر: 56331942 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش قدس:

برای «کانون» تصمیم کارشناسی می‌گیریم

در هفته‌های گذشته طرح واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانه‌ها مورد انتقاد بسیاری از نویسندگان،شاعران و چهره‌های فرهنگی قرار گرفت. مدیر کانون اعلام کرد در پی این نارضایتی‌ها، قرار است آقای وزیر این واگذاری را بازبینی کند.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​ خبرنگار ما رودررو با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این تصمیم صحبت کرده است که می‌خوانید. 

 ایده واگذاری کتابخانه کانون به نهاد کتابخانه‌ها از کجا شکل گرفت و وزارت ارشاد چه منطقی برای طرح این موضوع دارد؟
وقتی وزارتخانه‌ای پیشنهاد جدیدی دارد در این ساختار و در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون‌های مربوطه عبور می‌کند و در نهایت در صحن دولت مورد بررسی و رأی‌گیری قرار می‌گیرد. این طرحی که رسانه‌ای شد مرحله اول کار کارشناسی و یک ایده و نظر کارشناسی بود که قرار است در کمیسیون‌های دولت بررسی و اعلام نظر شود تا اگر جمع‌بندی بر طرح آن باشد و دولت هم تصویب کند اجرا شود.
دولت موظف است ساختارها و پیشنهادهایش را روزآمد کند. من خودم عضو مجمع عمومی و هیئت‌ امنای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستم و همان ‌جا برخی دوستان حتی پیشنهاد کردند با توجه به گرایش فرهنگی و سابقه بسیار خوبی که کانون در تولید فیلم‌های کودکان و نوجوانان دارد به ‌طور کلی و یک جا به وزارت ارشاد منتقل شود برخی هم معتقد بودند فقط کتابخانه‌ها واگذار شود.

 برخی کارشناسان معتقدند اگر کتابخانه‌ها از کانون پرورش فکری جدا شوند عملاً این نهاد به سمت انحلال خواهد رفت؟
 اگر چنین چیزی قرار باشد اتفاق بیفتد و بررسی‌ها آن را تأیید کند و جلسات کارشناسی این را نشان دهند من شخصاً به‌ عنوان عضو هیئت ‌امنای کانون مخالف اصلی طرح خواهم بود. من در این اتفاق دغدغه‌ای که شکل گرفت و نمایان شد خیلی دوست داشتم و احساس کردم چقدر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عزیز و محبوب است و حداقل فایده پیشنهاد ما این بود که ما این علقه تاریخی و نوستالژیکی که در کشور وجود دارد نمایان شد و ما از این ابراز محبت و دغدغه خرسندیم. 

 از سیاست واحد در مورد کتابخانه‌ها صحبت کردید، این شبهه به وجود می‌آید که مگر کانون از سیاست‌های کلی دولت در حوزه کتابخانه‌ها تبعیت نکرده، ضمن اینکه در مورد این طرح صحبت از زیانده بودن کانون شد، آیا باید به این مقوله از بعد انتفاع اقتصادی نگاه کرد؟
 ببینید، این بحث در سایر نهادهایی که کتابخانه عمومی دارند هم مطرح است! نهاد کتابخانه‌ها در 15-10 سال اخیر ایجاد و از وزارت ارشاد هم منفک شده و اکنون هم ما فقط به ‌عنوان رئیس هیئت ‌امنا بر آن نظارت داریم و جزئی از ساختار داخلی وزارت ارشاد نیست.
دوم اینکه کدام کتابخانه ما الان وضعیت انتفاعی دارد؟ ما 3هزار و 700 کتابخانه عمومی داریم که مردم می‌توانند عضو شوند و مسئله انتفاعی بودن در آن مطرح نیست. من هیچ مخالفتی با یک جمع‌بندی جدید در این زمینه ندارم، این طرح در دولت بررسی می‌شود و هر آنچه به تصویب رسید مبنای عمل خواهد بود.

 آیا نظرات مخالفان دیده خواهد شد؟
حتماً، من یادآور شوم بعضی از چهره‌های فرهنگی گفتند کانون کلاً به وزارت ارشاد منتقل شود، افراد سرشناس و درجه ‌یکی که مخالف تکه شدن کانون بودند. ما همه نظرات را بررسی می‌کنیم و بهترین تصمیمی که مهم‌تر از همه با احترام به دوستداران کانون است گرفته خواهد شد. 

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

نظر شما