شناسهٔ خبر: 56326015 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کارزار داغ دیپلمات های روسیه و آمریکا بر سر اوکراین

ایرنا

دیپلمات های بلندپایه روسیه و آمریکا روز پنجشنبه در باره ادعای رخ دادن جنایت جنگی در اوکراین، در نشست ملتهب شورای امنیت سازمان ملل متحد به جان هم افتادند.

صاحب‌خبر -

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست، طرح مسکو را برای برگزاری همه پرسی در سرزمین های اشغالی اوکراین، برخلاف اساسنامه این سازمان و قوانین بین المللی و پیشینه ها دانست و روسیه را به علت نادیده گرفتن قوانین بین المللی محکوم کرد.

سرگئی لارووف وزیر امور خارجه روسیه در دومین حضور هم زمان با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی اش در یک مکان از هنگام حمله ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) روسیه به اوکراین، با رد این اتهامات و متهم کردن متقابل نیروهای اوکراین به کشتار غیرنظامیان در منطقه دونباس در شرق این کشور، به دلیل مصونیت از پیگرد، گفت که ایالات متحده، فرانسه و آلمان از کی یف برای این جنایت ها، حساب کشی نمی کنند.

لاوروف که پیش از فرارسیدن زمان سخنرانی اش، وارد تالار شورای امنیت شده بود، پس از محکوم کردن حمایت غرب از اوکراین، بلافاصله این مکان را ترک کرد.

ونگ ئی وزیر امور خارجه چین نیز با درخواست خویشتنداری از دو طرف، بر اهمیت ادامه بی طرفی سازمان ملل متحد در این درگیری تاکید کرد.

بلینکن ادعا کرد که در آثار بازمانده پس از عقب نشینی نیروهای روسیه از شهرهای ایزیوم و بوچا، آثار وحشتناک شکنجه و کشتار شهروندان اوکراین یافت شده که نمی توان آنها را نتیجه اقدامات افرادی معدود دانست وسازمان یافته بوده است.

وی افزود: در همه نقاطی که نیروهای روسیه عقب نشینی کرده اند، وحشت برجای مانده، مشاهده می شود. ما نمیتوانیم و اجازه نخواهیم داد که پوتین از مسئولیت این اقدامات بدون پیگرد بگریزد. دولت کی یف، مصونیت خود را از پیگرد به حامیان غربی اش مدیون است.

دمیتری کوله با وزیر امور خارجه اوکراین هم گفت که لاوروف با این سخنان، همدست مرتکبان جنایت های رخ داده در اوکراین می شود و افزود: دیپملمات های روسیه مستقیما همدست مرتکبان هستند، زیرا دروغ هایشان جنایتکاران را تحریک می کند و اقداماتشان را می پوشاند.

تصمیم مسکو برای حضور در این نشست، برخی مقام های آمریکا را شگفت زده کرد، زیرا پیش بینی می کردند از حضور در نشستی که برای محکوم کردن آن به علت برگزاری همه پرسی هایی در سرزمین های اشغال شده اوکراین و ضمیمه کردن آنها به خاک خود برپا شده، خودداری خواهد کرد.

دیپلمات های فرانسه، انگلیس، نروژ، آلبانی و ایرلند نیز از بلینکن حمایت کردند.

کریم خان رئیس دادستان های دیوان بین المللی کیفری که در این نشست حضور یافته بود، گفت که همکارانش در روزهای آینده برای تحقیق در باره ادعاهای ساکنان شرق اوکراین پس از عقب نشینی نیروهای روسیه، که آنان را به شکنجه، آدم ربایی و تجاوز متهم کرده اند، وارد اوکراین خواهند شد.

کریم خان بدون اشاره آشکار به مسکو، جنایت های مشاهده شده در هنگام دیدار از مناطق جنگزده اوکراین شامل بوچا نزدیک کی یف و خارکیف در شمال شرق این کشور را واقعی و تکان دهنده خواند.

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت که روسیه مرتکب جنایت های غیرقابل وصف شده و مقام های مرتکب، دستور دهنده یا برنامه ریزی کننده برای این جنایت ها، باید تحت پیگیرد قرار گیرند.

دیپلمات های بلندپایه غربی همچنین روسیه را عامل حمله های هوایی و بمباران نقاط شهری اوکراین دانستند که به کشته شدن هزاران غیرنظامی شامل صدها کودک انجامیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما