شناسهٔ خبر: 56323068 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نداشتن کد بانکی مهمترین عامل تاخیر در ترخیص به موقع کالاها از گمرکات خراسان رضوی است

مشهد- ایرنا- ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: علت اصلی در طولانی شدن زمان ترخیص کالا از گمرکات خراسان رضوی به مجوزهای پیرامونی سازمانهای بیرونی گمرک مربوط می شود که مهمترین آن نداشتن کد بانکی کالاها و عدم صدور آن از سوی بانک مرکزی است.

صاحب‌خبر -

جواد جعفری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موضوع، سامانه را برای ترخیص کالا قفل می کند به نحوی که اگر کد بانکی برای آن کالا صادر نشود به هیچ وجه نمی توان کالا را از گمرک ترخیص کرد.

وی ادامه داد: در حوزه ترخیص کالا ۲ موضوع عملیات ترخیص یا تشریفات گمرکی و دوم سازمانهای همجوار گمرک مطرح است و پیش زمینه انجام تشریفات گمرکی برای کالا و ترخیص آن از گمرک، بسته به نوع کالا، صدور گواهی های مختلف از سازمانهای نظارتی مانند قرنطینه، اداره استاندارد و مرکز بهداشت است و درگاه پایانی خروج کالا، گمرک به شمار می رود.

او اضافه کرد: افزون بر این، بعد از صدور گواهی توسط سازمانهای مربوطه، بانک مرکزی باید کد لازم را برای ترخیص کالا صادر کند که این موضوع گاه تا ۲ ماه به طول می انجامد و در مجموع اگر کالایی نیاز به آزمایش نداشته باشد، کد بانکی هم به سرعت برای آن صادر شده و تشریفات گمرکی آن هم در کمتر از نصف روز انجام می شود.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: ارزیابی های گمرکی از کالاها در سه مسیر سبز، زرد و قرمز تعریف می شود که در خط سبز، کالاها با ارزیابی فیزیکی، در خط زرد کالاها با ارزیابی اسنادی و در خط قرمز کالاها با ارزیابی فیزیکی و ارزیابی کارشناسی و ارزیابی در خروجی ترخیص می شوند با این حال حتی اگر کالاها در مسیر قرمز قرار بگیرند، در صورت صدور کد بانکی برای آنها و گواهی نامه های مربوطه از سازمانهای متولی، ترخیص آنها کمتر از نصف روز در گمرک انجام می شود.

جعفری افزود: پارسال بخشنامه ای صادر شد که باید سازمان های همجوار حداکثر در مدت هفت روز پاسخ گمرک را در مورد ترخیص کالا بدهند اما گاه این امر اتفاق نمی افتد مثلا اگر کد بانکی از سوی بانک مرکزی صادر نشود نمی توان کالا را ترخیص کرد و خیلی از کالاها روی همین بانک مرکزی خیلی معطل می شوند و سامانه برای ترخیص کالا قفل می شود.

وی ادامه داد: یکی از پیگیریهای مهم سازمان گمرک ایران، استفاده از سامانه های نوین کنترلی در گمرک بوده است که در این راستا همزمان با هفته دولت، یکی از ایکس- ری های کامیونی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در گمرک دوغارون به بهره برداری رسید و گمرک ایران به دنبال هوشمندسازی همه کنترل های کامیونی و حمل و نقلی در گمرکهای کشور است که این موضوع سرعت ترخیص کالا را به ویژه در ترانزیت افزایش قابل توجهی می دهد و به افزایش درآمدهای گمرکی از محل ترخیص کالاهای وارداتی و ترانزیت خارجی کمک می کند.

خراسان رضوی دارای پنج گمرک در دوغارون، لطف آباد، باجگیران، سرخس و مشهد و ۲ بازارچه مرزی در باجگیران و دوغارون است که مراودات داخلی و خارجی استان با کشورهای دیگر از این گمرکات و بازارچه های مرزی انجام می گیرد.

نظر شما