شناسهٔ خبر: 56322061 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس بورس در گفتگو با «بازار»:

بی تکلیفی برجام بورس را از نقدینگی خالی کرد| ۵۰ درصد بورس به شرایط اقتصادی بستگی دارد

جهانی کارشناس بورس می‌گوید: شرایط فعلی بازار سرمایه ۲۰ درصد به رفتار بازیگران بازار ، ۵۰ درصد به شرایط اقتصادی و ۳۰ درصد به تحولات سیاست های پولی از جمله تحولات نرخ بهره بانکی وابسته است.

صاحب‌خبر -

بازار، گروه بورس؛ شاخص کل بورس تهران برای برای چهارمین روز متوالی منفی شد و به ۱ میلیون ۳۶۷ هزار واحد رسید. تقریبا از ابتدای شهریور ماه به غیر از ۵ روز کاری تمام روزها، شاخص کل روند منفی داشته است که به نظر می‌رسد با توجه به نظر کارشناسان این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد.

جهانی می‌گوید که بازار در شرایط بی تصمیمی و کمبود نقدینگی قرار گرفته است و ممکن است با اخبار ادامه یافتن حوزه برجام سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای طلا و دلار حرکت کنند.

دولت از ابتدای کار خود وعده بهبود شرایط بازار سرمایه را داد و برنامه‌های هم در جهت بهبود بازار اجرایی کرد اما به نظر می‌رسد که تاثیر اخبار مربوط به برجام و همچنین نرخ‌های جهانی نسبت به برنامه‌های دولت بر بازار سرمایه بیشتر بود.

بیست درصد به رفتار بازیگران بازار ، ۵۰ درصد به شرایط اقتصادی و ۳۰ درصد به تحولات سیاست های پولی از جمله تحولات نرخ بهره بانکی وابسته است

طاهره جهانی کارشناس و مدرس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری بازار در مورد وضعیت کنونی بورس گفت: با توجه به اخبار واصله از حوزه برجام که خبر از ادامه یافتن پروسه مذکرات و به تعویق افتادن نتایج می‌دهد، انتظار می‌رود جهشی در قیمت دو بازار رقیب طلا و دلار ایجاد کند که این موضوع نگاه سرمایه گذاران را به سمت خود معطوف کرده و بخشی از نقدینگی مانده در بورس به سمت این دو بازار هدایت شده است.

او می‌گوید: بخشی از سرمایه موجود در بازار متعلق به افرادی است که در اواخر دوران طلایی و رشد بورس در سال ۹۹ به این بازار هدایت شدند که با وجود گذشت حدود ۲ سال از رکود و افت شاخص هنوز بازار نه تنها سودی را در پرتفوی این سرمایه گذاران نمود نداده بلکه اصل سرمایه آنها هنوز به میزان قبل از ریزش تاریخی؛ باز نگشته است.

در سال ۹۹ با تشویق دولت سابق بخش زیادی از جامعه وارد بورس شدند به گونه‌ای که شاخص کل بورس طی شش ماه اول به ۲ میلیون ۱۰۰ هزار واحد هم رسید اما بعد از شهریور ماه سال ۹۹ تا شهریور امسال تقریبا شاخص به صورت ریزشی بود با این وجود در این بین مسولین اقتصادی دو دولت بارها وعده بهبود بازار را دادند.

ریزش‌های سنگین شاخص کل سبب از بین رفتن بخش زیادی از سرمایه مردم در بورس شد و حتی چندین بار اعتراضاتی در خصوص وضعیت بورس صورت گرفت.

جهانی می‌گوید که برخلاف انتظار این افراد بازار به آنها روی خوش نشان نداده و دیگر تمایلی به ورود سرمایه جدید در بازار ندارند. با توجه به اینکه تعداد این گروه چشمگیر است و خود زمینه ساز درجا زنی را فراهم می نماید.

او به این سوال که چه عواملی تاثیر گذار بر شرایط کنونی بازار هست؟ این گونه پاسخ داد: اگر بخواهیم واکاوی دقیقی در خصوص شرایط فعلی بازار انجام دهیم می توان گفت که بیست درصد به رفتار بازیگران بازار ، ۵۰ درصد به شرایط اقتصادی و ۳۰ درصد به تحولات سیاست های پولی از جمله تحولات نرخ بهره بانکی وابسته است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود تاثیر این برجام با برجام قبلی بر روی بازار فرق دارد تنها یک حاشیه سازی است. هیچ فرقی بین تاثیر برجام در این زمان و یا زمان گذشته وجود ندارد و هر دو یک ریسک سیستمایتک هستند.

به گفته جهانی تنها تفاوتی که می‌تواند زمان برجام داشته باشد تصمیم در چیدمان سبد است که آیا از صنایع دلار محور انتخاب کنند یا تولیدی‌های داخلی.

نظر شما