شناسهٔ خبر: 56316604 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس انجام شد؛

گفتگو با رئیس شورای اقامه نماز و مدیرکل دفتر نمایندگی ولی فقیه بنیاد شهید و امور ایثارگران

این گفتگو در راستای بررسی و اجرای برنامه های حوزه ترویج و توسعه فرهنگ نماز انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام »سید صالح یاسینی» رئیس شورای اقامه نماز، امر به‌ معروف و نهی از منکر و جانشین ستاد صیانت حقوق شهروندی و عفاف و حجاب و عباس کاهه مدیرکل دفتر نمایندگی ولی فقیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با خبرنگار روابط عمومی ستاد اقامه نماز گفتگو کردند.

 

این گفتگو که در راستای بررسی و اجرای برنامه های حوزه ترویج و توسعه فرهنگ نماز انجام شد به شرح ذیل است:

* یکی از انتظارات ستاد اقامه نماز از بنیاد شهید و امور ایثارگران، حضور منظم مدیران در نماز جماعت است؛ چه اتفاقی می تواند در این زمینه موثر باشد؟

 

حجت الاسلام یاسینی: این اتفاق بر باور افراد بستگی دارد و شاید همین موضوع در مجموعه ستاد اقامه نماز هم باشد که در زمان برگزاری نماز، مدیر در اتاق خودش نماز بخواند.

 

اینکه تمامی کارکنان اهل نماز هستند شک نداریم و همه مدیران دستگاه های اجرایی ما مومن هستند، اعتقادی به نماز دارند و باوردارند که باید در این زمینه حضور پیدا کنند، اما یک سری هم به علت محدودیت هایی که دارند که شاید امکان حضور در بحث نماز جماعت را نداشته باشند.

 

البته در این زمینه ما تلاش کردیم مدیرانمان را برای حضور در نماز جماعت توجیه کنیم و در دستگاه های محتلف که وابسته هستند در آنجا این اتفاق می افتد که معمولا میایند، همچنین در شهرستان ها و مراکز بنیاد شهید استان ها حتما حضور مدیر کل یا مدیر آن اداره بوده و در خود ستاد هم حضور مدیر و معاونین اتفاق خوبی را جهت برگزاری رقم زده است.

 

این جمله از شهید رجایی که معروف است به نماز نگویید کار دارم به کار بگویید وقت نماز است باید در ذهن همه ما باشد.

 

حضرت امام (ره) بهترین، بزرگترین و مهم ترین جلساتشان را که وقت نماز  می شد تعطیل می کردند. حتی در زمان جنگ و شرایط امنیتی در این مورد توجیحی نداشتند و نماز برایشان در اولویت بود. ما انتظار داریم که مدیران، معاونین هم چنین دیدی را نسبت به این امر مهم داشته باشند.

 

وظیفه ما ابلاغ و تبلیغ است؛ بنابر این باید دوستان را تشویق کنیم، قطعا هرجایی که مدیر مجموعه در صف اول نماز جماعت باشد آن نماز شلوغ ترین نماز خواهد بود.

 

* در حوزه ترویج فرهنگ نماز در بنیاد شهید، در جهت تبلیغ این فریضه در بین کارکنان و خانواده ها، چه اقداماتی انجام شده است؟

حجت الاسلام یاسینی: قطعا کارهای زیادی در بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت گرفته و با هماهنگی انتشارات توسط معاونت فرهنگی مقالاتی در رابطه با نماز منتشر شده است.

 

همچنین در سایت هایی از بنیاد مانند ایثار، نوید شاهد و… تبلیغ هایی در مورد نماز، احکام و شهدا همیشه به صورت آنلاین در حال تولید و بروزرسانی بوده و در بحث فضاهای ستاد، شهرستان ها و استان ها به صورت جلدی و فیزیکی این موضوعات مورد تبلیغ انجام شده است.

 

با توجه به اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران به ساختمانی جدید منتقل شده است؛ تصمیم بر این گرفتیم تا شیوه های تبلیغاتی فیزیکی جای خودش را به تبلیغات مانیتورینگ و آنلاین بدهد تا بتوانیم در بحث تولید تنوع خاصی داشته باشیم.

ما نماز جماعت را هرروز اطلاع می دهیم و خواندن اذان هم به صورت زنده توسط یک فرد از مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت می گیرد.

 

* در رابطه با نمایشگاه عکس نماز شهدا که روز سه شنبه ۲۹ شهریور ماه برگزار شد این ایده از کجا شکل گرفت؟ آیا ادامه دادن چنین نمایشگاه هایی در برنامه بنیاد شهید و امور ایثاگران وجود دارد؟ 

حجت الاسلام یاسینی: در راستای ترویج فرهنگ نماز، ما باید شهدایی را که الگو هستند معرفی کنیم؛ خصوصا شهدایی که در بحث نماز پیش گام بودند.

 

شهدای محراب به نظرم الگو ترین شهدا در بحث نماز هستند؛ همچنین فایل های صوتی از اذان گفتن شهدا را پیدا کردیم که طی این اتفاق از خانواده های آنان در این مراسم تجلیل کردیم.

 

قطعا برگزاری چنین نمایشگاهی می تواند ادامه دار باشد، حتی بعد ها می توانیم بیشتر چنین اتفاقات را شناسایی کنیم،  همچنین خیلی از روحانیون باید مورد تجلیل و تشویق قرار بگیرند چون همیشه در امر نماز پیشگام بوده اند. خیلی از این افراد که در جبهه حضور پیدا کردند کارشان در جبهه اقامه نماز اول وقت بوده؛ این افراد طلبه یا از طریق حوزه علمیه به آنجا راه پیدا کرده بودند و تمامی شهدا هم به اقامه نماز اول وقت توجه ویژه ای داشتند.

 

لازم به ذکر است که به وصیت های شهدا در رابطه با نماز و حجاب دست پیدا کردیم که قطعا این موارد را باید جهت ترویج و تبلیغ گسترش دهیم.

 

عباس کاهه: در کنار برگزاری این نمایشگاه، اتفاقات خوب دیگری را در بحث نماز شهدا داریم که به طور مثال یک سری از صوت های شهدایی را در اختیار صدا و سیما قرار داده ایم تا قبل از اذان ها پخش شود. برنامه ریزی های بهتر در دست اقدام قرار دارد تا با توجه به استقبال، در سال آینده در بحث هنرهای تجسمی و کارهای فاخر هنری، هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می کنند را در این اتفاق سهیم کنیم.

 

هیچ محدودیتی برای گسترش دادن این کار در آینده وجود ندارد و می شود با همکاری سازمان های دیگر این اتفاق را به صورت ملی تر برگزار کرد، اما این اتفاق خوبی بود تا بتوانیم برای شروع اقدام کنیم تا در کنار بحث ترویج و تبلیغ نوع استقبال را بررسی کنیم. چنین  کارهایی قطعا ظرفیت ملی را دارد؛ چون یکی از زبان های گویا برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می تواند به زبان هنر باشد که انشاالله با این هنر و هنرهای دیگر بتوانیم مانور زندگی شهدایی و نمازی را نشان بدهیم.

 

* یکی دیگر از وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران اعتبار بخشی به پژوهش ها، پایان نامه های دانشجویی با موضوع نماز و مهدویت و …. است این حمایت های مادی و معنوی که از سمت بنیاد بوده چه جایگاهی در بحث امر ترویج نماز داشته است؟ آیا اقداماتی هم از سوی بنیاد شهید صورت گرفته است؟

عباس کاهه: بنیاد شهید و امور ایثارگران ماهیت فرهنگی دارد و بزرگترین رسالت برای بنیاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. ما بخواهیم ترویج را انجام دهیم مصادیق و مولفه های مختلفی وجود دارد که فکر می کنم یکی از بهترین موضوعات وصایای شهدا می باشد. در وصیت نامه شهدا وقتی مولفه ها را بررسی می کنیم یکی از عناوینی که خیلی در آن مطرح می شود بحث نماز، ولایت فقیه، عفاف و حجاب است؛ پس بنابر این تمام این حوزه ها که مشغول کارهای فرهنگی می باشند به نوعی ترویج فرهنگ اقامه نماز را می خواهند که به این موارد بپردازند.

 

ما یک مرکز دانش پژوهان داریم و این مرکز وظیفه اش شناسایی نخبه های شهدا در زمینه های مختلف علمی می باشد.

 

در رابطه با بحث فعالیت ها و نماز، تمام کارهای پژوهشی که انجام شد طی سند اقامه نمازی که تهیه و تنظیم شد را برای ستاد اقامه نماز ارسال کردیم تا بتوانیم چشم اندازی را برای فعالیت های خودمان ببینیم.

 

یاسینی: اگر بتوانیم به دوستانمان در معاونت پژوهشی بگوییم که یک تفاهنمامه ای را با دانشگاه شاهد یا بعضی از دانشگاه ها تنظیم کنند که از پایان نامه دانشجویانی که در سطوح مختلف ارشد، دکتری در حوزه نماز بخواهند کار کنند (به خصوص فرزندان شهدا و ایثارگران) قطعا می توانیم حمایت هایی را به صورت مادی و معنوی در این زمینه داشته باشیم.

 

* با توجه به ارتباط بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه شاهد، تعاملات صورت گرفته با دانشگاه شاهد را چگونه ارزیابی می کنید و این ارتباط به چه صورت انجام می شود؟

عباس کاهه: دانشگاه شاهد از نظر اداری زیر نظر وزارت علوم است و از نظر فرهنگی ارتباط با بنیاد دارد. در بحث های نمازی هم با دانشگاه شاهد ارتباطاتی داریم و کار انجام می دهیم.

 

حجت الاسلام یاسینی: این دانشگاه از نظر چینش متون آموزشی نوع ترم ها و قوانین تابع وزارت علوم است، اما رئیس اش توسط رئیس بنیاد شهید منصوب می شود و حتما برخی ملاحظات را باید داشته باشند و رعایت کنند.

 

فرزندان ایثارگر و خانواده شهدا امتیازاتی را دارند که می توانند در این دانشگاه تحصیل کنند. البته همه می توانند در این دانشگاه درس بخوانند و خانواده شهدا و ایثارگران هم امتیازاتی را جهت درس خواندن دارند.

 

یکی از اعضای اصلی شورای اقامه نماز، دانشگاه شاهد است که معمولا یک نماینده معرفی می کند و تلاش هم بر این است که ارتباط بیشتری با این دانشگاه بگیریم که بحث اقامه نمازشان جدی تر باشد و هم اینکه بتوانند الگو باشند برای سایر دانشگاه ها. ما انتظار داریم که دانشگاه شاهد در این امر الگو باشد و قطعا در برنامه های بعدیمان ارتباط گیری بیشتری داریم.

 

دانشگاه شاهد جزو دانشگاه هایی است که مسجد ساخته و چندین نمازخانه دارد و از لحاظ ورود، دانشجو باید یک سری شرایط را حتما داشته باشد. همچنین گزینش اولیه کفایت نمی کند و باید در طول مسیر تمام این افراد را هدایت کنیم. خیلی از کارمندان بنیاد شهید جزو کسانی هستند که تحصیلاتشان را در دانشگاه شاهد گذرانده اند.

 

* در بحث تولیدات فرهنگی اعم از تولید فیلم،سریال، انیمیشن، پادکست و …  اقدامات و همکاری بنیاد شهید به چه صورت بوده است؟

حجت الاسلام یاسینی: در حوزه تولید محتوا طی سال های گذشته و سال جاری در برنامه هایی مثل فیلم کوتاه، انیمیشن، عکس و وبلاگ نویسی در فضای مجازی، وصیت نامه شهدا و…  فعالیت های زیادی صورت گرفته است. همچنین جشنواره هایی مثل جشنواره سراسری نماز که در استان زنجان برگزار شد، خیلی از فعالیت ها مورد تشویق قرار گرفت.

 

الان هم با توجه به جلساتی که در شورای اقامه نماز مرکز برگزار می شود؛ از اعضا و دوستان که در معاونت فرهنگی هستند خواسته شده در طول سال حداقل یکی دو فیلم کوتاه یا محتوای نمازی را بتوانیم تولید و پخش کنیم.

لازم به ذکر است؛ مجله ای به نام شاهد داریم و در آن مجله سه بخش کودک، نوجوان و جوان منتشر می شود.

 

همچنین در مجله کوثر، یک محتوا با موضوع نماز در هر شماره چاپ می شود و ۱۲ کلیپ از وصایای شهدا تهیه و در سایت نوید شاهد جهت استفاده بارگزاری شده است.

 

نمایشگاهی هم تحت عنوان نهج البلاغه و نماز معراج مومن برگزار کردیم.

* جهت برنامه ریزی منظم برای توسعه فرهنگ و اقامه نماز چه اقداماتی برای این ظرفیت ها و شناسایی ها صورت گرفته است؟

حجت الاسلام یاسینی: اقدامات زیادی انجام و در طول این مدت قطعا خیلی از این اتفاقات روشن شده اس؛ ظرفیتی که بنیاد در این زمینه دارد با توجه به جانبازان، آزادگان، خانواده معظم شهدا، به نظرم خیلی جای مانور دارد. به طور مثال ما اذان و نماز شهدا را دنبال می کنیم، حالا بیاییم در کنار این اتفاق به قصه آزادگان که در طول اسارت چه کارهایی را برای نماز انجام داده اند بپردازیم. یک سری از این موارد باید در کتاب های دانش آموزان و دانشجویان  ذکر شود. همچنین دیدار با خانواده شهدا و مطرح کردن بحث نمازی را قالب محتوا تصویری و مکتوب ترویج کنیم.

 

خیلی از دوستان بنیاد شهید در سال های قبل گام های خوبی را برداشتند و امروزه دوستانی که در بنیاد شهید مشغول به کار هستند قطعا به فکر کارهای بهتر و جدیدتری هستند.

 

یکی از این موارد وجود ۴۰۱ نمازخانه در بنیاد شهید سراسر کشور است و این ظرفیت خوب و ارزشمندی است. همچنین  ۲۸ هزار متر مساحت نمازخانه های ما می باشد که جمعا فرش، مهر و… تکمیل شده است، البته باید روز به روز این موارد را بررسی کنیم که اگر کم و کسری ای وجود دارد سریعاً مورد اقدام قرار گیرد.

 

در بحث ائمه جماعات، توانمندسازی و آموزش به روز مشغول به کار هستیم و افرادی را در شهرها و استان ها تحت عنوان رابطین نماز غیر از ائمه جماعات داریم، که بحث نماز را در ۳۱ اداره کل استان پیگیری می کنند. از این ۴۰۱ نمازخانه ۲۵۲ امام جماعت داریم و برهمین اساس اعتبارات، حق القدم و…  در نظر گرفته می شود.

 

بحث غبارروبی را هر ساله با فرا رسیدن ماه رمضان انجام می شود. البته ۱۲۲ ارزیاب در کشور هستند که این افراد بحث نماز جماعت استان و اقامه نماز استان را ارزیابی می کنند.

 

در سال ۹۷ تعداد ۱۲۵۴ نفر و در سال۹۸ تعداد ۸۸۴ نفر از فعالان و خادمین و کسانی که حضور مستمر و بیشتر را داشتند تجلیل شده است. در سال ۹۹ از ۷۱۹ نفر در سال ۱۴۰۰ از ۹۱۳  تقدیر قرار شده و در سال ۱۴۰۱ این برنامه را داریم که از  فعالان و خادمین نماز تقدیر کنیم و این کار در حضور نمازگزاران در نمازخانه برگزار می شود.

 

۵ جلسه هم اندیشی روحانیون شاغل و ائمه جماعت بنیاد را داشتیم که آخرین مورد تقریبا دوماه قبل بود و به صورت متمرکز در استان تهران و ستاد برگزار شد و استان ها هم از طریق وبینار حضور داشتند.

 

* در شرایط کرونا یکی از اقدامات مهم بنیاد شهید و امور ایثارگران برای برگزاری نماز اول وقت کادر درمان، بیماران و…. چگونه بود؟ توسط بنیاد شهید تقدیرهایی از کادر درمان هم در این زمینه صورت گرفت .  

عباس کاهه: در بیمارستان خاتم الانبیا طی شرایط سخت کرونا با وجود آنکه نمازخانه تبدیل به اتاقی برای بستری بیماران شده بود، اقامه نماز اول وقت  هیچ وقت تعطیل نشد و در یک جای دیگر از بیمارستان مکانی جدید برای خواندن نماز تاسیس شد. انسان ها در شرایط سخت و برای رسیدن به آرامش، بیشتر به سمت معنویت می روند.

 

بنیاد برای این کار رساله تخصصی تولید کرد که هرکدام مربوط به موضوع خودش بود و در کنار این اتفاق آموزش هایی هم برای رفع نیاز انجام شد. همچنین ما طرحی را داریم به نام «سپاس» که در زمان کرونا و شرایط کنونی هم از کادر درمان بازدید، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

حجت الاسلام یاسینی: اقامه نماز اول وقت در هر شرایطی مهم است چون با یاد خدا دل ها آرام میگیرد.

احتمالاً جلسه شورای بعدی اقامه نماز چون به صورت دوره ای برگزار می شود در بیمارستان خاتم الانبیا برگزار شود.

* حرف آخر

حجت الاسلام یاسینی: امیدوارم که این تعامل و همکاری با ستاد اقامه نماز همیشه صورت بگیرد و بتوانیم با هم فکری در این راستا قدم برداریم.

انشاالله فردای قیامت در پیشگاه شهدا شرمنده نباشیم که بگویند ما رفتیم جانمان را دادیم و شما در وظایفتان کوتاهی کردید.

یقین می دانم دوستان ما در حوزه نمایندگی ولی فقیه، اعضای شورای اقامه نماز و…. همه وظایف خودشان را دنبال می کنند و نیتشان به این شکل می باشد که به بهترین شکل انجام وظیفه شکل بگیرد.

پایان پیام/35

نظر شما