شناسهٔ خبر: 56301534 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان:

بقعه فاتح‌الملک به ظرفیت گردشگری اصفهان بازگشت

اصفهان - مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: بقعه فاتح‌الملک تخت فولاد اصفهان پس از مرمت و احیا دوباره به ظرفیت گردشگری اصفهان اضافه شد.

صاحب‌خبر -

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساماندهی بقعه فاتح‌الملک در مجموعه تخت فولاد اظهار داشت: این بقعه که در کنار تکیه ریزی و ورزشگاه امین قرار دارد از سوی سازمان نوسازی مورد مرمت و احیا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این بقعه به دوره قاجار اختصاص دارد که در طول سال‌های گذشته مورد مرمت قرار نگرفته و دچار آسیب‌هایی شده بود، از سوی دیگر فضای پیرامونی بقعه با انباشت نخاله‌های ساختمانی به یک محیط متروکه تبدیل شده بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه بر همین اساس این بقعه طی مدت چهار ماه مورد مرمت قرار گرفت، گفت: طی این مرمت، جداره‌ها اصلاح، سازه، ستون و سقف احیا و پیرامون بقعه خاک‌برداری و سنگ‌فرش شد.

وی بیان کرد: لایه‌برداری ستون، سقف و طاق بقعه از دیگر اقدامات مرمتی در این پروژه بود؛ همچنین نما و سنگ‌های بقعه اصلاح شد.

وضعیت بقعه فاتح‌الملک با مرمت به پایداری رسیده است

ایزدخواستی با اشاره به اینکه آجرکاری کف بقعه نیز به اتمام رسیده است، گفت: از سوی دیگر در حوزه زیربنایی هم تأسیسات مورد اصلاح و نوسازی قرار گرفت.

وی بیان کرد: این پروژه دو ماه زودتر از زمان مقرر به پایان رسید و هم اکنون بقعه به وضعیت پایدار رسیده و از آسیب‌های احتمالی مصون است. محیط پیرامونی هم با فضاسازی قابلیت استفاده برای همشهریان و گردشگران را در جوی آرام دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: بسیاری از بقعه‌های واقع شده در تخت فولاد دارای دیوار و پنجره نیست و دچار هوازدگی از داخل و خارج می‌شود که این موضوع سرعت تخریب آنها نسبت به خانه‌ها و مساجد تاریخی را دوچندان کرده است.

وی ادامه داد: سیاست سازمان نوسازی و بهسازی رصد دائم پهنه تخت فولاد اصفهان است، از همین رو بقعه‌ها، تکیه‌ها، سقاخانه‌ها، چهارطاقی‌ها و گذرهایی که در وضعیت آسیب جدی باشد، سطح مرمت آن‌ها شناسایی و با همکاری شهرداری منطقه شش مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

عملیات عمرانی برای حفاظت از بقعه

ایزدخواستی افزود: بهسازی محیطی سبب می‌شود فضای بقعه برای بازدید مناسب و دارای دسترسی شود؛ اما پیش از اجرای مرمت در بقعه فاتح‌الملک به دلیل انباشت نخاله، دسترسی شهروندان به بقعه قطع و متروکه شده بود که امروز در کنار مرمت بقعه، فضای پیرامونی هم ارتقا کیفی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در اطراف بقعه فاتح‌الملک دیوارچینی صورت گرفته است تا حفاظت از بقعه هم دوچندان شود، گفت: از آنجایی که حوزه فرهنگی – اجتماعی تخت فولاد بر عهده معاونت فرهنگی شهرداری است اما مسائل کالبدی از سوی سازمان نوسازی اجرا می‌شود، بازدید منظم از کل مجموعه تخت فولاد از سوی سازمان انجام می‌شود تا نقاط مورد آسیب بعد از شناسایی، وارد مرحله مطالعه و عملیات مرمت و احیا شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: عملیات مرمت، احیا، ایجاد دسترسی، محوطه سازی و اجرای دیوار کشی پیرامون بقعه فاتح الملک با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال انجام شد.

حاج احمد فاتح‌الملک از رجال اصفهان در عصر قاجار است که در ۲۷ رمضان ۱۳۳۸ هجری قمری فوت و در قسمت جنوب تکیه شیخ مرتضی ریزی به خاک سپرده شد که اکنون به بقعه فاتح‌الملک مشهور است.

نظر شما