شناسهٔ خبر: 56232709 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

فرق زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس با سی شارپ در چیست؟

انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی مناسب را برای یادگیری و درآمدزایی با مشکل مواجه کرده است. به شکلی که اگر به دنبال آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++ باشید، نیم‌نگاهی هم به سایر آگهی‌های استخدامی حوزه برنامه‌نویسی خواهید داشت.

صاحب‌خبر -
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------




تنوع زبان‌های برنامه‌نویسی در کنار کاربردهای گسترده و قابلیت های متعددی که هر یک از زبان‌های برنامه‌نویسی رایج در بازار کار دارند، انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی مناسب را برای یادگیری و درآمدزایی با مشکل مواجه کرده است. به شکلی که اگر به دنبال آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++ باشید، نیم‌نگاهی هم به سایر آگهی‌های استخدامی حوزه برنامه‌نویسی خواهید داشت.
این در حالی است که تشابه اسمی برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی، افراد جویای کار و علاقه‌مندان به کار در حوزه برنامه‌نویسی را با سردرگمی بیشتری مواجه کرده است. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس و زبان برنامه‌نویسی سی شارپ، شرایط استخدامی و ویژگی‌های هر یک از این زبان‌های برنامه‌نویسی را موردبررسی قرار دهیم.
 

معرفی زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس


کارفرمایان برای استخدام برنامه نویس c++، به دانش برنامه‌نویسان توجه ویژه‌ای دارند. درنتیجه بهتر است قبل از ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++، آشنایی کاملی با این زبان برنامه‌نویسی داشته باشید. زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب و پر تقاضا در بازار کار ایران است.
زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند، انعطاف‌پذیر، سطح بالا و شی گرا است. این زبان برنامه‌نویسی برای اولین بار به‌وسیله فردی به نام Bjarne Stroustrup،‌ توسعه داده شده است. این زبان که در ابتدا با عنوان «سی باکلاس» شناخته می‌شد، اکنون با نام زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس در بین توسعه‌دهندگان شناخته می‌شود.
در حقیقت کسب‌وکارهایی که اقدام به انتشار آگهی استخدام برنامه نویس c++ می‌کنند، به دنبال استفاده از ویژگی‌های جدید این زبان در مقایسه با زبان سی هستند. از ویژگی‌های جدید در زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس در مقایسه با زبان C، می‌توان به «توابع مجازی» و «فضاهای نام و اشاره‌گرها» اشاره کرد.

زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس را به‌این‌علت می‌توان یک زبان برنامه‌نویسی انعطاف‌پذیر و قدرتمند دانست که امکان برنامه‌نویسی به روش‌ها و الگوهای مختلف را برای توسعه‌دهندگان آن فراهم می‌کند. برنامه‌نویسی شی گرایی (Object-Oriented Programming)، برنامه‌نویسی تابعی (Functional Programming) و برنامه‌نویسی رویه‌ای (Procedural Programming)، از جمله معروف‌ترین الگوهای برنامه‌نویسی هستند که زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.
درنتیجه زبان سی پلاس پلاس را می‌توان از نظر شی گرایی، نقطه مقابل زبان‌های برنامه‌نویسی غیر شی گرا مانند FORTRAN، PASCAL و BASIC دانست. برنامه‌نویسی سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند برنامه‌نویسی سیستم عامل ios، ویندوز و لینوکس، از قابلیت های مهم زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس محسوب می شود.
همچنین ساخت نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف برای کامپیوتر، موبایل و تبلت، از دیگر کاربردهای مهم زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس است. به‌عنوان‌مثال در ساخت برنامه اسکایپ، از زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس استفاده شده است. به‌علاوه امکان توسعه بازی‌های کامپیوتری و مرورگرهای وب، با برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس وجود دارد.
ازآنجایی‌که زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس در صنایع مختلفی کاربرد دارد، با یادگیری این زبان برنامه‌نویسی می‌توانید موجب پیشرفت فناوری در صنایعی مانند صنعت هوافضا، خودروسازی و صنایع پزشکی شوید.
به دلیل استفاده گسترده از زبان سی پلاس پلاس در صنایع مختلف و کاربرد این زبان در ساخت فناوری‌های نوین مانند خودروهای هوشمند و اینـترنت اشیاء، می‌توان آینده شغلی این زبان برنامه‌نویسی را بسیار روشن دانست.
 

ویژگی‌ها و مزیت‌های زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس


برخی از مزایا و ویژگی‌هایی که یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس و ارسال رزومه به‌ آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++ را برای علاقه‌مندان به حوزه برنامه‌نویسی جذاب کرده است، عبارت‌اند از:
   - حقوق بالا و مزایای شغلی مناسب با ارسال رزومه به فرصت‌های استخدام برنامه نویس c++ در شرکت‌های بزرگ و معتبر
   - زبان سی پلاس پلاس یک زبان چند الگویی (Multi-paradigm Language) است. این زبان حداقل از 7 الگوی مختلف برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند.
   - سی پلاس پلاس یک زبان چندمنظوره است. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی می‌توانید بازی‌ها، سیستم‌عامل‌هایی مانند س
   - ستم عامل ios و نرم‌افزارهای دسکتاپ را توسعه دهید.
   - سرعت اجرای بالایی دارد.
   - سی پلاس پلاس یک زبان شی گرا است. زبان سی پلاس پلاس به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد تا بتوانند با استفاده از مفهوم اشیاء،‌ مسائل کلی و پیچیده را به مسائل ساده‌تر و جزئی‌تر تقسیم کنند.
   - با یادگیری سی پلاس پلاس می‌توانید برای تعداد زیادی از آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++ دورکار، پروژه‌ای، پاره‌وقت یا تمام‌وقت، رزومه خود را ارسال کنید.
   - با یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس، یادگیری سایر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا و پایتون بسیار راحت‌تر خواهد بود.
   - سی پلاس پلاس به شما کمک می‌کند تا با معماری داخلی یک کامپیوتر، نحوه ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات آشنا شوید.
 

معرفی زبان برنامه‌نویسی سی شارپ


یکی از محبوب‌ترین دوره‌های آموزش برنامه‌ نویسی، دوره‌های مرتبط با آموزش برنامه نویسی سی شارپ است. بر اساس اطلاعاتی که سایت simplilearn از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال 2022 میلادی منتشر کرده است، زبان برنامه‌نویسی سی شارپ به‌عنوان هفتمین زبان محبوب برای یادگیری برنامه‌نویسی شناخته شده است.
این زبان برنامه‌نویسی که به‌وسیله شرکت مایکروسافت توسعه داده شده است، به دلیل پشتیبانی از برنامه‌نویسی شی گرایی، به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی محبوب شناخته می‌شود. همچنین زبان برنامه‌نویسی سی شارپ به‌عنوان یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در فریم‌ورک asp net محسوب می شود.
Anders Hejlsberg که به‌عنوان ارائه‌دهنده زبان برنامه‌نویسی سی شارپ شناخته می‌شود، شباهت‌های این زبان را به زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس بیشتر از زبان برنامه‌نویسی جاوا می‌داند. زبان برنامه‌نویسی سی شارپ یکی از بهترین گزینه‌ها برای توسعه نرم‌افزارهای ویندوز، اندروید و سیستم عامل iOS است. خوب است بدانید که در طراحی سایت و بک‌اند وب‌سایت‌های معتبری مانند Bing، Dell، Visual Studio و MarketWatch، از این زبان برنامه‌نویسی استفاده شده است.
 

ویژگی‌ها و مزیت‌های زبان برنامه‌نویسی سی شارپ


در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی سی شارپ آورده شده است:
   - زبان برنامه‌نویسی سی شارپ یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است.
   - سی شارپ یک زبان برنامه‌نویسی کراس پلتفرم (Cross-platform) است که امکان توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و کامپیوتر را فراهم می‌کند.
   - زبان سی شارپ را می‌توان یک زبان سریع دانست.
   - این زبان برنامه‌نویسی به‌راحتی قابل‌استفاده است.
   - زبان برنامه‌نویسی سی شارپ یک زبان شی گرا است.
   - سی شارپ را می‌توان دارای قابلیت های مقیاس‌پذیری دانست که نسخه‌های جدیدی از آن قابل‌ارائه است.
   - این زبان منبع باز بوده و در دسترس عموم قرار دارد.
   - زبان برنامه‌نویسی سی شارپ دارای کتابخانه گسترده است.
   - از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ می‌توان در حوزه هوش مصـنوعی، ماشین‌لرنینگ و تحلیل داده استفاده کرد. هرچند در حوزه هوش مصنوعی، استفاده از زبان پایتون گزینه مناسب‌تری خواهد بود.
 

تفاوت زبان برنامه‌نویسی سی شارپ با زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس


هر دو زبان دارای سینتکس مشابهی هستند. همچنین این زبان‌ها امکان استفاده از دستورها و توابع مختلف، مانند دستورهای گرافیکی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند. بااین‌حال زبان برنامه‌نویسی سی شارپ را می‌توان دارای انعطاف‌پذیری کمتر، در مقایسه با زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس دانست. دلیل این موضوع این است که زبان برنامه‌نویسی سی شارپ به فریم‌ورک asp net از شرکت مایکروسافت وابسته است.
از طرف دیگر زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس به دلیل قدمت بیشتری که دارد، در ساخت نرم‌افزارهای مختلف مانند اپلیکیشن‌های بازی، موردتوجه بیشتری قرار گرفته است. همچنین می‌توان زبان سی پلاس پلاس را پایه و اساسی برای ساخت برخی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی دانست.
در سطوح ابتدایی برنامه‌نویسی، هر دو زبان دارای کدهای مشابهی هستند. این در حالی است که کار کردن با زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس تا حدودی دشوارتر از کدنویسی با زبان سی شارپ است. اگرچه هر دو زبان به‌عنوان زبان‌های برنامه‌نویسی شی گرا شناخته می‌شوند که قابلیت های توسعه نرم‌افزارهای تحت وب و دسکتاپ را دارند، اما اکنون زبان برنامه‌نویسی سی شارپ دارای محبوبیت بیشتری در این زمینه است.
این در حالی است که معمولا در آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++، به استخدام برنامه‌نویس برای توسعه بازی‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف اشاره می‌شود. درنهایت اگر برنامه موردنظر شما یک برنامه تحت وب، یک اپلیکیشن موبایل یا یک برنامه دسکتاپ ساده است، اغلب توسعه‌دهندگان شما را به استفاده از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ تشویق خواهند کرد.
از طرف دیگر چنانچه اپلیکیشن موردنظر شما به شکل مستقیم با بخش سخت‌افزار کامپیوتر در ارتباط است، بهتر است از زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس استفاده کنید. به شکلی که می‌توان زبان سی پلاس پلاس را برای طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور بسیار مناسب دانست.
 

شرایط استخدام برنامه نویس c++ و سی شارپ


اگر به دنیای هنر و گرافیک علاقه دارید و به‌تازگی با دنیای برنامه‌نویسی و طراحی سایت آشنا شده‌اید، احتمالا انگیزه لازم را برای یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی خواهید داشت. پیاده سازی طرح‌های گرافیکی روی اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف با استفاده از کدهای نوشته‌شده، کاری جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود.
با توجه به موضوع این مقاله و کاربردی که زبان‌های برنامه‌‌نویسی سی پلاس پلاس و سی شارپ در طراحی سایت و پیاده سازی اپلیکیشن‌های مختلف دارند، در این بخش قصد داریم به برخی از شرایط استخدامی مورداشاره در آگهی‌های استخدام برنامه نویس C++ و سی شارپ اشاره کنیم. این شرایط عبارت‌اند از:
   - آشنایی با زبان انگلیسی
   - داشتن سابقه کاری مرتبط در حوزه برنامه‌نویسی
   - آشنایی با git
   - آشنایی با سیستم‌های embedded
   - روحیه کار تیمی
   - مسئولیت‌پذیری
   - آشنایی با مفاهیم برنامه‌نویسی شی گرا
 

جمع‌بندی


در این مقاله به معرفی زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس و زبان برنامه‌نویسی سی شارپ پرداختیم. به شکلی که با معرفی ویژگی‌های هر یک از این زبان‌های برنامه‌نویسی، شما را با مزایای استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی سی شارپ و سی پلاس پلاس آشنا نمودیم.
در نهایت با بیان تفاوت زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس با زبان سی شارپ و ارائه فهرستی از شرایط استخدام برنامه نویس c++، شما را در تصمیم‌گیری بهتر برای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی مناسب یاری نمودیم.
 

برچسب‌ها:

نظر شما