شناسهٔ خبر: 56215346 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نصیرزاده: داوران هم باید مانند تیم‌ها سقوط یا صعود کنند

تهران- ایرنا- کارشناس داوری فوتبال کشورمان با اشاره به شرایط داوری گفت: داوران باید بر اساس عملکرد خود مانند تیم‌های فوتبال به رده‌های بالا یا پایین‌تر صعود یا سقوط کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هوشنگ نصیرزاده در گفت‌وگویی، تصریح کرد: در دنیا تعداد داوران محدود است و صعود و سقوط هم برای آن‌ها وجود دارد. اگر داوری خوب قضاوت کرده و شایستگی‌های خود را به خوبی نشان دهد به رده‌های بالاتر راه یافته و اگر قضاوت‌های اشتباه داشته باشد با یک رده نزول، به لیگ پایین‌تر رفته و در آنجا به قصاوت ادامه می‌دهد. همه این مسایل به نحوه عملکرد آن داور مربوط است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر کمیته داوران فدراسیون فوتبال همیشه تحت فشار است تا از داوران استان‌های دیگر هم استفاده کند و هیئت‌ها نیز در این خصوص فشار مضاعفی را ایجاد می‌کنند. به‌عنوان مثال برای آنکه یک داور را به جامعه معرفی کنند باید از او در پخش‌های زنده استفاده شود تا به افکار عمومی معرفی گردد. 

این کارشناس داوری خاطر نشان کرد: این یک واقعیت است که داور باید دیده شود،‌ ما با استانداردهایی طرف هستیم که مربوط به اروپا بوده و شاید در کشور پهناوری همچون ایران قابلیت اجرای تمام آن نباشد. به عنوان مثال به دلیل گردوغبار هواپیما اجازه فرود در یک استان را پیدا نمی‌کند و طبیعی است در چنین شرایطی باید از استان‌های هم‌جوار برای اعزام داور استفاده کرد. 

او گفت: تا زمانی که انسان عامل قضاوت باشد، اشتباهات داوری هم وجود دارد. داوری که از صبح سرکار بوده و مشکلات بسیاری دارد طبیعی است که نمی‌تواند با آرامش و تمرکز کامل سوت بزند. از آن طرف تصاویر هم بهتر شده و با نصب دستگاه‌های مختلف زمین فوتبال از زوایای متفاوت دیده می‌شود اما داور از این امکانات نمی‌تواند استفاده کند و تنها بر اساس آنچه می‌بیند قضاوت می‌کند. 

کارشناس حقوقی کشورمان در مورد شایعات مطرح شده در خصوص برکناری رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: طبق بند ۲۶ اساسنامه، عزل روسای کمیته‌ها باید در هیئت رئیسه مطرح شود. از سویی دیگر کمیته داوران از ‌آئین نامه خود که از سوی فیفا ابلاغ شده تبعیت می‌کند که در آن به صراحت ذکر شده یکی از اعضای هیئت رئیسه باید رئیس کمیته داوران باشد و الان هم بر همین اساس و طبق قانون رفتار می‌شود. 

گفتنی است طبق قوانین موجود رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال نباید منتسب به یکی از بخش‌های فوتبال باشد اما خداداد افشاریان به عنوان رئیس هیات فوتبال کهگیلویه و بویراحمد مشغول به فعالیت بوده و این تعارض برخلاف قانون است و باید دید فدراسیون فوتبال در این خصوص چه تمهیداتی را در نظر خواهد گرفت.

نظر شما