شناسهٔ خبر: 56191790 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

چرا مصوبه جدید کنکور به ضرر داوطلبان مناطق محروم است؟

صاحب‌خبر -

فضل‌الله عرب در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی مصوبه‌ی جدید کنکور نوشت:

متأسفانه چند روز پیش مطلبی با تیتر «انتقاد دانش‌آموز زابلی از احمد توکلی…» در خبرگزاری شما منتشر شد که طی آن اتهامات زیادی به خیلی از دلسوزان آموزش کشور منتسب شد. البته از یک سری جهات انتشار این یادداشت خوشحال‌کننده است! چون اعضای شورای انقلاب فرهنگی که فقط پشت درهای بسته و بدون پاسخگویی به مخالفان مصوبه‌ی کنکوری و رد کردن پیشنهاد مناظره با آنها و دفاع از مصوبه پرایرادشان باعث ابلاغ این مصوبه شده‌اند و حالا جای شکر دارد که حداقل از سوی یکی از موافقان مصوبه، چند خط یادداشت نوشته است!

نگارنده آن یادداشت بدون اشاره به جزئیات مصوبه ناعادلانه شورای انقلاب فرهنگی درباره کنکور فقط از اعضای شورای انقلاب فرهنگی تشکر کرده و مخالفان مصوبه را به اتهامات واهی متهم کرده است.

در قسمتی ازین یادداشت از دکتر هامون سبطی (مدیر مؤسسه کاد‌ و مدیر انتشارات نشر دریافت و رییس کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت) که مدرس و مؤلف درس ادبیات کنکور است با لفظ مافیا یاد شده است!

راستی آزمایی گفته‌های نگارنده آن یادداشت و یادداشت فعلی من کار چندان سختی نیست. با یک گشت و گذار در صفحات مجازی و سایت‌های فروش آنلاینِ کتاب، محصولات رنگارنگی که به سبد کنکور اضافه شده قابل مشاهده است! پرواضح است که مصوبه کنکوری شورا، درآمد مؤسسات کنکور و‌ انتشاراتی‌ها (و به طبع هزینه داوطلبان کنکور) را چند برابر کرده است و خواهد کرد. چون یک‌ کنکور تبدیل به دو‌ کنکور شده و علاوه بر کنکور تستی، امتحانات تشریحی هم در پذیرش دانشگاه‌ها حائز اهمیت شده است. چگونه امکان دارد که این‌ مصوبه به ضرر مافیای کنکور باشد اما صدایی از هیچ‌کدام از مدیران مؤسسات و انتشاراتی‌ها درنیامده باشد غیر از دکتر هامون سبطی! برعکس جلوه دادن واقعیت کار شرافتمندانه‌ای نیست! دشمن جلوه دادن دوست کار درستی نیست! شاید برای ما عجیب است که چگونه دکتر سبطی حاضر شده انتفاعات مالی خود و مؤسسه‌اش را فدای دفاع از حقوق داوطلبان کنکور کند اما اینکه به جای تشکر، ایشان را متهم کنیم کار زشت و ناپسندی است!

حالا که در کنکور ۱۴۰۲ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم لازم است، داوطلبانی که در پنجره ترمیم‌ معدل شهریور شرکت کرده‌اند برای ترمیم یا ایجاد سوابق تحصیلیِ ۱۰ درس سال دوازدهم، حدود ۸۰۰ هزار تومان فقط به آموزش و‌ پرورش پول پرداخت کرده‌اند! این هزینه، سوای هزینه لازم برای خرید کتاب‌های آمادگی امتحانات تشریحی است که در همین تابستان توسط بعضی انتشاراتی‌ها (که بعضاً تبلیغات صدا‌و‌سیما را هم قبضه کرده‌اند و فقط داعیه دفاع از عدالت اموزشی را دارند) منتشر شده است! حالا حساب کنید برای کنکور ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به بعد که طبق مصوبه شورا، امتحانات تشریحی سال یازدهم و‌ دهم هم به مرور به سوابق کتبی دیپلم اضافه می‌شود داوطلبان کنکور چه‌ هزینه گزافی را برای قبولی در دانشگاه‌ها باید هزینه کنند! این‌ نکته را هم در نظر بگیرید که خرید محصولات و‌ خدمات کنکور تستی، هم‌چنان به قوت خود باقی است. چون هم‌چنان بین ۴۰٪ تا ۶۰٪ سنجش، بر عهده کنکور است!

طبق گفته‌های مسئولان آموزش و‌ پرورش داوطلبانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند (یا بهتر است بگوییم پشت کنکوری‌ها) از دایره تحصیل رایگان خارج شده‌اند و برای شرکت در امتحانات ترمیم‌ معدل باید به این وزارتخانه پول پرداخت کنند. تا قبل از این هم ۸۷٪ پذیرش دانشگاه‌ها بدون‌ کنکور و بر حسب سوابق تحصیلی بوده و رقابت کنکور فقط سر ۱۳٪ ظرفیت دانشگاه‌هاست. اما با مصوبه شورا، پذیرش در همان ۱۳٪ ظرفیت دانشگاه‌ها که شامل رشته‌های تاپ مثل پزشکی می‌شود هم باید از فیلتر امتحانات آموزش و پرورش عبور کند. ظرفیت این رشته‌ها محدود است و طبیعی است که خیلی از داوطلبان کنکور (به خصوص داوطلبان‌ مناطق محروم) پشت کنکور بمانند تا برای آمادگی بیشتر جهت شرکت در کنکور، مجدداً شانس خود را امتحان کنند. مصوبه جدید کنکور که شورا تصویب کرده «آموزش» را «پولی‌تر» کرده است و جای هیچ شک و تردیدی در این قضیه وجود ندارد. بعد از ابلاغ مصوبه در ابتدای تابستان، تعداد ثبت‌نام و شهریه مدارس غیرانتفاعی سر به فلک‌ کشیده است. همه‌چیز مثل روز روشن است و نمی‌توان با این ادعا که من داوطلب منطقه محروم‌ و موافق مصوبه جدید کنکور‌ هستم واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهم!

از خبرگزاری انصاف نیوز خواهشمندم هویت واقعی نگارنده یادداشت مذکور را بررسی کنند (حتی از طریق لایو یا دیدار حضوری) و اگر ایشان دروغ گفته و اهل مناطق محروم‌ نیست ضمن عذرخواهی از مخاطبان رسانه‌شان آن یادداشت را حذف کنند.

اقای امرایی (عضو دیده‌بان) هفته گذشته یک پیشنهاد به سازمان سنجش داده است و بهتر است خود سازمان سنجش به این غائله پایان دهد و مشخص کند آیا مصوبه کنکوری جدید به نفع داوطلبان محروم و منطقه سه است یا به ضررشان. به این صورت که نتایج داوطلبان منطقه سه در کنکور ۱۴۰۱ را یک بار با اعمال تاثیر مثبت معدل لحاظ کند و یک بار با اعمال تاثیر قطعی معدل (طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی) و به صورت رسمی اعلام کند در کدام حالت رتبه این داوطلبان بهتر شده است؟

بقیه ایرادات جزئی مصوبه با تیتر «داوطلبان‌ کنکور موش آزمایشگاهی نیستند» قبلاً توسط شخص بنده خدمت خبرگزاری‌ها ارسال شده است.

انتهای پیام

نظر شما