شناسهٔ خبر: 56183227 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت میهمان | نگاهی به موانع صلح جهانی

به‌رغم چند دهه تلاش برای استقرار صلح جهانی، همچنان موانعی مثل سلطه‌طلبی، تروریسم دولتی، اشغال سرزمین‌، نژادپرستی و... موانع ایجاد صلح در سطح جهان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست‌ خارجی خبرگزاری فارس؛ محسن پاک‌آیین در یادداشتی با عنوان «موانع استقرار صلح جهان»، نژادپرستی را یکی از موانع صلح دانست و به نادیده گرفتن استقلال کشورها و دخالت در امور آن‌ها به عنوان موانع رسیدن به ایجاد صلح اشاره کرد. متن یادداشت در ادامه می‌آید.

۲۱ سپتامبر مقارن با ۳۰ شهریور، روز جهانی صلح شناخته شده است و هر سال در سطوح جهانی گرامی داشته می‌شود. آرزوی دیرینه بشر، وجود جهانی عاری از جنگ و سرشار از صلح و دوستی بوده و این آرزو، حقی برآمده از کرامت و حیثیت بشری و مورد تائید اسلام نیز هست. علی‌رغم تمامی تلاش‌هایی که در طول چند دهه برای استقرار صلح در جهان و پایان دادن به جنگ‌ها و مناقشه‌ها صورت گرفته است، همچنان موانعی همچون سلطه‌طلبی، تروریسم، اشغال سرزمین‌، نژادپرستی و... موانع ایجاد صلح هستند.

امروز نژادپرستی یکی از انواع تفکر لیبرال دموکراسی است که نه تنها آمریکا بلکه رژیم صهیونیستی نیز آن را اعمال می‌کند. در بحران اوکراین نیز در جریان فرار مردم به مناطق امن، دنیا شاهد اعمال نژادپرستی بود و بارها به آسیایی‌تبارها و عرب تبارها اجازه سوار شدن به قطار داده نشد و نجات سفیدپوستان در اولویت قرار گرفت.

آمریکا با الهام از لیبرال دموکراسی، گروه تروریستی داعش را ایجاد کرد تا جامعه اسلامی را به‌ جان هم بیندازد. آمریکا به‌نام آزادی، برای حقوق غیر سفیدپوستان ارزشی قائل نیست و همواره سفیدپوستان، سیاهپوستان را در خود آمر یکا قربانی خود برتر پنداری نژادی می‌کنند.

در ماه‌های اخیر جهان شاهد جنایت‌های گسترده‌ رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین و غزه بود که نمونه بارز آن یورش نظامیان اشغالگر به مسجد الاقصی و کشتار مردم بی‌پناه است. این جنایت‌ها البته با واکنش منفی ملت‌ها و کشورهای مسلمان و حتی نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شد، اما نهادهای حقوق‌بشری در برابر پیامدهای بسیار مهم این جنایت‌ها، سکوت کردند.

ناگفته پیداست که جنایت‌های اسرائیل و یورش به مسجد الاقصی نشانگر این است که این رژیم منحوس در مسیر زوال قرار گرفته است. اقدامات نژادپرستانه رژیم اشغالگر قدس علیه عرب‌تباران در سرزمین‌های اشغالی که معمولا سانسور خبری می‌شود، در دوسال گذشته پررنگ شده تا حدی که نهادهای حقوق‌بشری و سازمان عفو بین‌الملل که نهادهای غرب‌گرا و متمایل به آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند، اعتراف کردند که آپارتاید (تبعیض نژادی) به صورت سیستماتیک در اسرائیل وجود دارد.

امروز به دنبال مقاومت و مبارزات مردم فلسطین، بتدریج شرایط برای اجرایی شدن طرح صلح‌طلبانه جمهوری اسلامی ایران در سرزمین‌های اشغالی فلسطین آماده می‌شود. طرح جمهوری اسلامی ایران که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نهم شهریور سال ۱۳۹۱ در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، رونمایی کرد، در سازمان ملل هم ثبت شده و در میان نخبگان دنیا، طرفداران زیادی یافته است.

این طرح، متکی بر مردم‌سالاری است و پیشنهاد می‌دهد که در یک اقدام دموکراتیک و بر اساس آراء عمومی، تمام مردم سرزمین‌های اشغالی اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی و آوارگانی که در کشورهای دیگر مانند اردن حضور دارند، در یک همه‌پرسی شرکت و نظام آینده حاکم بر فلسطین اشغالی را تعیین کنند. طبعا برای رسیدن به مرحله همه‌پرسی، ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین و حمایت کشورهای اسلامی از محور مقاومت، اولویت و ضرورت دارد. به عبارت دیگر تداوم مقاومت، زمینه‌ساز همه‌پرسی خواهد شد. این همه‌پرسی موجب استقرار آرامش و صلح در سرزمین اشغالی می‌شود و بر مردم‌سالاری و تعیین سرنوشت مردم با آرای اکثریت، مبتنی است.

یکی از موانع استقرار صلح در جهان، حمایت استکبار جهانی از تجاوز به کشورهای مستقل و نقض حاکمیت آن‌ها است. تجاوز ائتلاف سعودی به یمن و ویران ساختن این کشور و قتل عام مسلمانان، نماد بارز نقض حقوق بشر به دست ائتلاف سعودی است که تحت حمایت آمریکا، اسرائیل و اعراب مرتجع قرار دارد.

تروریسم و ترورهای دولتی که معمولا رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا علیه مخالفان خود اجرا می‌کند، نیز یکی از موانع برقراری صلح در غرب آسیا است. ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس که قاطبه حقوقدانان منصف و آزاده جهان بر زشتی آن صحه گذارده و آن را غیر قانونی و خلاف موازین حقوقی دانسته‌اند نیز مصداق بارز «صلح ستیزی» آمریکاست.

جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی به عنوان یک نیروی نظامی ایرانی که به دعوت رسمی عراق در این کشور حضور داشت، یک موضوع حقوقی است و به دلایل زیر از جانب نهادهای قضایی ایرانی، عراقی و بین‌المللی قابل پیگیری است و می‌تواند به صدور حکم علیه عاملان و مسببان آمریکایی آن منجر شود.

اغلب حقوقدانان جهان حتی برخی از قضات آمریکا معتقد هستند که این ترور اقدامی خلاف صلح جهانی و به مثابه اقدام علیه امنیت‌ملی یک کشور مستقل انجام شده است و باید در محاکم بین‌المللی به آن رسیدگی شود.

سردار سلیمانی به عنوان مهمان دولت عراق برای انجام مأموریت دو روزه وارد عراق شده بود و ترور ناجوا‌نمردانه وی ناقض فاحش کنوانسیون ژنو (قتل ارادی) و برخلاف ماده ۶ میثاق مدنی و حق ذاتی حیات بوده و مطابق بند الف اساسنامه دیوان‌ کیفری بین‌المللی، قتل عمد محسوب می‌شود. این ترور نقض قطعنامه ۱۳۶۸ شورای امنیت است و چون قربانیان جنایت اتباع ایرانی و عراقی هستند، می‌توان به قوانین داخلی ایران و عراق نیز برای مجازات عاملان و مسببان آن استناد کرد.

در دیدگاه اسلامی، چالش‌ها و موانعی برای گفت‌وگو و صلح پایدار وجود دارد که باید جامعه بشری برای رفع آن اقدام کند. نادیده گرفتن استقلال کشورها و دخالت در امور آن‌ها، عدم رعایت اصل احترام متقابل، نژادپرستی، تروریسم، اشغال سرزمین‌ها، یکسان نبودن توزیع قدرت، سلطه‌جویی قدرت‌ها، سرسپردگی سازمان‌های بین‌المللی به قدرت‌های بزرگ، فراموش کردن عدالت و معنویت و رقابت‌های تسلیحاتی از جمله موانع صلح عادلانه در جهان است که باید مورد توجه کشورهای مستقل برای مقابله، قرار گیرد.

انتهای پیام/ص

نظر شما