شناسهٔ خبر: 55928170 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه روسیه:

حامل پیام یکی از رهبران اروپایی در موضوع اوکراین هستم/ سند همکاری‌های جامع دو کشور در آینده نزدیک وارد مرحله اجرایی خواهد شد/ حل و فصل مسائل باقیمانده پادمانی در آژانس مورد توجه جدی ماست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در موضوع همکاری‌های جامع دو کشور آخرین دیدگاه‌ها را با هم تبادل کردیم و در آینده نزدیک این سند ضمن تائید پارلمان‌ها وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف گفت: از حسن استقبال جناب آقای لاوروف تشکر می‌کنم. من در جریان گفت‌وگوهای امروز حامل پیام یکی از رهبران اروپایی و درخواست شان از آقای رئیسی بودیم در حوزه اوکراین بودم. ایده‌هایی برای کمک به برقراری صلح مطرح است و این ایده‌ها را مطرح کردیم. ایران موضع خودش را در خصوص اوکراین به روشنی بیان کرده است.  در مساله اوکراین در خصوص موضوعات انسانی هم شامل اسرا صحبت کردیم. در خصوص رویدادهای اخیر در خصوص نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، نگرانی جامعه جهانی را مورد توجه قرار دادیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم باید برای برون رفت از این وضعیت از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود؛ در این مسیر ایران آمادگی دارد برای مساعدت و همکاری برای برقراری امنیت در این نیروگاه اقدام کند. 

وی افزود: در مناسبات دوجانبه در همه موضوعات، همکاری‌ها از مباحث مهم تجاری، بانکی، ترانزیت، گردشگری، شیلات، استانی، پارلمانی، دفاعی و امنیتی گفت‌وگو کردیم. مسیر روابط تهران و مسکو در مسیر درست قرار دارد و دو کشور توافقات روسای جمهور و اراده رهبران دو کشور را مورد پیگیری قرار می‌دهند و مصمم به توسعه روابط تجاری هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مساله منطقه در خصوص وضعیت افغانستان گفت‌وگو کردیم. ما به ادامه فرمت همسایگان تاکید داریم و همچنان بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تاکید داریم و نگرانی خودمان را از گسترش تروریسم و شرایطی که در افغانستان وجود دارد بیان کردیم.

وی افزود: در حوزه قفقاز، عدم تغییرات ژئوپلیتیک مورد توجه اصلی ما است. همچنین در موضوع سوریه گفت‌وگو کردیم و در چهارچوب دوجانبه و آستانه به همکاری خودمان ادامه می‌دهیم. در مساله یمن معتقدیم که پایدار ماندن آتش‌بس‌ها منوط به نظرات رهبران یمن منوط است و به رفع کامل محاصره و تمرکز بر گفت‌وگوهای سیاسی یمنی تاکید داریم.

وی ادامه داد: در موضوع عراق آخرین وضعیت را مورد بررسی قرار دادیم؛ در خصوص تداوم حمایت از عراق و کمک به تقویت به ثبات اتفاق نظر داریم. خوشحالیم که تحولات نگران کننده اخیر به مسیر ثبات برگشت و راه کار حل‌وفصل اختلاف را رهبران و مرجعیت دینی می‌دانیم. ما همچنین به مساله تحولات در لیبی توجه داریم. تهران و مسکو در مسیر رایزنی منطقه‌ای در مسیر تعیین سرنوشت لیبی به دست مردم قویا حمایت می‌کنند.

امیرعبداللهیان گفت: در موضوع همکاری‌های جامع دو کشور آخرین دیدگاه‌ها را با هم تبادل کردیم و در آینده نزدیک این سند ضمن تائید پارلمان‌ها وارد مرحله اجرایی خواهد شد. همچنین در آینده نزدیک کمیسیون تجاری مشترک دو کشور در مسکو برگزار می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر همکاری مشترک تهران و مسکو گفت:  در حوزه استقلال جمهوری اسلامی ایران اجازه مداخله به هیچ طرفی را نداده و نخواهیم داد. در حوزه همکاری‌های متنوع با فدراسیون روسیه آنچه را که در چارچوب منافع طرفین است و با در نظر گرفتن حقوق بین‌الملل همکاری‌های متنوع اقتصادی، تجاری و در حوزه انرژی را سرعت دادیم و معتقدیم دو کشور از ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات در عرصه‌های متنوعی برخوردارند.

وی ادامه داد: کارت بانکی میر و شتاب همکاران ما در بانک مرکزی ایران و روسیه این موضوع را در دستورکار جدی دارند و به لحاظ فنی توافات خوبی انجام دشه و خوشبین هستیم در آینده نزدیک بتوانند آخرین همکاری‌های فنی را به عمل آوردند و مردم و تجار و بازرگانان از این ظرفیت استفاده کنند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با کریدورهای ترانزیتی در داخل ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از موقعیت ژئوپلیتیک ممتازی برخوردار است؛ ما تقویت مسیرهای ترانزینی از جمله خطوط متنوع ترانزیت شمال-جنوب را عامل مهم توسعه منطقه و امنیت غذایی می‌دانیم . در خصوص کریدور شمال-جنوب امیدوار هستیم هر چه سریع‌تر تمامی مسیرهای سه گانه با تمام ظرفیت خود فعال شود.

وی افزود: در خصوص کریدور غربی نیز آمادگی داریم خط آهن رشت-آستارا را هر چه سریع تر عملیاتی کنیم و کارشناسان فنی ما در حال پیگری فنی این موضوع هستند. در خصوص کریدور میانی هم استفاده از دریای خزر به شکل ترکیبی تا بنادر ایران و ادامه مسیر از طریق دریا تا روسیه مورد تاکید است. بحث ترانزیت یکی از موضوعات جدی در دستور کار من و آقای لاوروف قرار داشت و در آینده وزیر راه ما و پس از آن رئیس کمیسیون تجاری مشترک ایده‌های خودشان را عملیاتی خواهند کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در رابطه با آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات وین نیز گفت: درباره مذاکره ایران برای لغو تحریم‌ها ما اخیرا آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من به دقت در حال بررسی متن هستند. ما همچنان در موضوع تضمین نیازمند متنی نیرومندتر هستیم. لذا فکر می‌کنیم چگونه می‌توان به یک متن نیرومند در موضوع تضمین دست یافت و ضمانت‌ها‌ی قوی تر و قابل اعتناتری را داشته باشیم. برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستیم.

وی ادامه داد: البته یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته ولی باید در متن هم آن را نیرومند سازی کنیم این است که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود، ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگا‌ه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم. در حوزه تضمین‌ها موضوع حل و فصل مسائل باقیمانده پادمانی در آژانس هم مورد توجه جدی ماست. معتقدیم چنانچه طرف آمریکای در موضوع لغو تحریم‌ها و برخی نگرانی‌ها که ما داریم واقع بینانه عمل کند و بتوانیم متن موجودی که در دستورکار داریم نیرومند سازی کنیم، رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.

نظر شما