شناسهٔ خبر: 55732356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نطق وکلای ملت/ از لزوم اتخاذ موضع صحیح در مذاکرات تا خودروهای بی کیفیت

محورهای مهم نطق‌های میان‌دستور امروز نمایندگان مجلس، لزوم اتخاذ موضع صحیح در مذاکرات هسته‌ای، سفرهای استانی رئیس‌جمهور، رسیدگی به خودروهای بی کیفیت و مبارزه با تخلفات و فسادهای اداری بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 30 مرداد) برگزار شد و تعدادی از نمایندگان به ایراد نطق‌های میان‌دستور خود پرداختند. 

 سیدصادق طباطبایی نژاد، نماینده مردم اردستان در مجلس، در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم و صفر، تشکر از تسهیل سفر اربعین برای زائران امسال و ابراز امیدواری از برگزاری باشکوه این مراسم، گفت: در آستانه هفته دولت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر رو گرامی می دارم. حدود یک سال از عمر دولت سیزدهم می گذرد که در این یک سال نقاط قوت و ضعفی وجود دارد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت جهت گیری صحیح و انقلابی در مسیر کلی دولت به خصوص در مسائل برجام و مذاکرات است، عنوان کرد: ما از طرف های مذاکره تجربه ای نزدیک و جلوی دیدگان داریم که به هیچ وجه نباید غفلت کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: همان گونه که در گزارش تیم دولت به مجلس آمد، هدف از مذاکره برداشتن گره های اقتصادی تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بوده و نباید به هیچ چیز به جز این گره گشایی قانع شد و به وعده‌ها اکتفا کرد که به نظر می رسد موضع دولت صحیح و اصولی است.

طباطبایی نژاد ادامه داد: حضور میدانی و تلاش مستمر رئیس جمهور برای دوست و دشمن مشهود و قابل تقدیر است که همان روحیه جهادی است که نویدبخش حرکتی نو در دولتمردان بوده، البته با توجه به گذشت یک دوره کامل از سفرهای استانی، آسیب شناسی جهت نتیجه بخش تر شدن این سفرها لازم به نظر می رسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مهار بیماری کرونا که دو سال همه مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره را تحت تأثیر قرار داده بود قابل تقدیر است اما یکی از نقاط ضعف دولت در ارتباط با گفتگوی دولتمردان با مردم احساس نقض وجود دارد. انعکاس تصمیم ها در جامعه باید اقناعی باشد. در مورد حذف ارز ترجیحی تقریبا همه متخصصان و مطلعان اصل موضوع را قبول داشته اما در روش اجرا ابهامات زیادی وجود داشت.

وی همچنین با بیان اینکه امسال در کمیسیون تلفیق عضو بودم از این رو هم رأی موافق به آن ندادم، اظهار کرد: آنچه باعث شد تصویب بودجه طول بکشد و در صحن مجلس نیز به بحث و گفتگو بیفتد روش اجرا بود و نه اصل موضوع. در نهایت مجلس نیز از روش اجرا قانع نشد و در یک مصوبه کلی برای رهایی از بن بست تصمیم، رأی مشروط داد که شهریور 1401 با 1400 تفاوتی نکند و به همان قیمت دست مردم برسد که اینگونه نشد.

طباطبایی نژاد ادامه داد: اشکال این است که روش اجرا بدون اقناع عمومی و مجلس اجرا شد که نتیجه آن مطلوب نبود اگرچه جسارت دولت قابل تقدیر بود اما هماهنگی بیشتر در مراکز تصمیم گیری دولت و اقناع عمومی برای همراهی آحاد جامعه در تصمیم های مهم ملی از مسائلی است که در آینده باید بیشتر مورد توجه دولت قرار گیرد.

طباطبایی نژاد با اشاره به مسائل فرهنگی یادآور شد: امروز روز جهانی مسجد است که از نطق دکتر قالیباف و مطالب ارزنده وی در ابتدای جلسه تشکر می کنم. در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم؛ مبنای توسعه باید توسعه فرهنگی و توجه به زیرساخت های فرهنگی باشد که امروز دشمن بیش از هر چیز با جنگ ادراکی به مبارزه با مردم ما آمده و جهاد تبیین راهکار رهبری بوده و زیربنای فرهنگی ما را نشان رفته است.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس در ادامه با اشاره به این مطلب که اگر در مقابل جبهه دشمن آرایش صحیح نداشته باشیم قطعا در برنامه هفتم موفق نخواهیم بود، گفت: کل بودجه فرهنگی نزدیک 2 درصد بودجه کشور است که آن هم تولید پروژه های فرهنگی نبوده و عمدتا حقوق و دستمزد مراکز فرهنگی مثل صداوسیما، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و میراث است.

وی افزود: عملا باید بگوییم برای فرهنگ در کشور بودجه کمی تصویب و تخصیص داده می شود و همواره تخصیص امور فرهنگی پایین تر از موارد دیگر است و هم نامناسب توزیع می شود و گویا فرهنگ یک موضوع تشریفاتی، حاشیه ای و غیرضروری است در حالی که نقطه قوت انقلاب ما فرهنگ بوده و دشمن هم بر فرهنگ تمرکز کرده است.

طباطبایی نژاد در ادامه با اشاره به مسائل حوزه انتخابیه خود عنوان کرد: قطعا مسأله اصلی استان اصفهان آب است که در دو دوره دهم و یازدهم از نزدیک شاهد هستم این معضل مردم و کشاورزان استان را رنج می دهد که البته راهی جز هم افزایی و همگرایی و وحدت رویه میان استان های متأثر است خشکسالی نداریم که خوشبختانه گام های خوبی برداشته شده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه اردستان در شمالی ترین استان اصفهان و در کویری ترین نقطه مرکزی ایران قرار دارد، یادآور شد: تذکر اول به وزیر نیرو این است که نیمی از روستاهای شهرستان حدود 100 روستا در زمینه آب شرب با مشکل مواجه هستند که در این زمینه اقدام جدی را می طلبد.

وی در تذکری خطاب به وزیر راه، عنوان کرد: راه های اصلی و روستایی شهرستان با فرسودگی شدید مواجه است که اقدام جدی را می طلبد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان همچنین در تذکری به وزیر میراث خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی با قدمت بالای هزار سال فرسوده شده و نیاز به مرمت و نگهداری دارد.

در ادامه احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود، ضمن سلام و دورود به روح پر فتوح امام (ره)، شهدای گرانقدر و آرزوی صحت و سلامتی برای مقام معظم رهبری، جانبازان و ایثارگران و همچنین یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می داریم، گفت: جایگاه خطیر مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره فضائل ملت ایران لقب گرفته است یعنی تحمل بار سنگین امانتی که مردم به نمایندگان خود ودیعه داده اند.

وی افزود:در ادوار مختلف مجلس نطق‌های بی‌شماری در باب توجه به معلمان، بازنشستگان، کارگران، کشاورزان، اشتغال، مسکن، گرانی و مبارزه با فسادهای اقتصادی از صحن علنی مجلس پخش شد و مردم هم با این کلمات و جملات عادت کرده اند و لکن گلایه مند هستند که چرا اتفاقی نمی افتد؟ هیات رئیسه مجلس پاسخ این سوال اساسی متوجه شما بزرگواران است اگر طی این مدت چند مورد از مشکلات اساسی و مهم کشور در دستور کار مجلس قرار می گرفت و وزرای مربوطه زیر چتر نظارتی قرار می گرفتند امروز وضع کشور بهتر از این می شد و اگر مجلس به طور جدی وزرای اقتصاد، صنعت و معدن، کشاورزی، راه و شهرسازی و تعاون و کار و رفاه اجتماعی را زیر ذره بین نظارتی خود قرار می داد امروز معلمین ما اینقدر مستاصل و نگران آینده خود و خانواده شان نبودند.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: اگر مجلس قوی عمل می کرد شاهد اشک های مظلومانه کارگران زحمتکش نمی شدیم اگر امروز بازنشستگان به جای استراحت و آرامش مجبور هستند برای گذران زندگی خود در چند شیفت کار کنند مقصر کیست؟ اگر جوانان در آرزوی شغل و مسکن جوانی خود را به حسرت می برند مقصر کیست؟ اگر کشاورزان با دست های پینه بسته آب، زمین و محصولات خود را از دست دادند چه کسی مسئول این بی تدبیری هاست؟ اگر مردم به اجبار بایستی از خودروهای بی کیفیت که منجر به مرگ و قطع عضو آنان می شود استفاده می کنند چه کسی مقصر است؟ وزیر صمت چه پاسخی دارد؟ این ها همه زمینه های فساد اقتصادی در کشور شده است که منجر به این نابسامانی ها می گردد.

مرادی اظهار کرد: تنها راه برون رفت از این گرفتاری ها و نابسامانی ها نظارت دقیق مجلس بر کار دولت است. قطعا تحقیق و تفحص یکی از ابزارهای نظارتی مجلس و بسیار قابل اهمیت است. گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه را خواندیم و دیدیم و میزان تخلفات منتشر گردید و مردم هم امیدوار به این هستند که مجلس وظیفه نظارتی خود را انجام دهد. مشابه این کار مهم تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم بود که مواجه با تخلفات عدیده و تضییع حقوق بیت المال در سطح گسترده در دولت قبل گردیده انجام شده است، تمام تشریفات در چارچوب آئین نامه داخلی مجلس انجام شده است و انتظار از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس این است که در اسرع وقت در صحن علنی مجلس این موضوع را پیگیری و به قوه قضائیه داده شود قطعا هدف این همه امور نظارتی تمکین به قانون و توجه به منویات مقام معظم رهبری در حساس شدن به مبارزه با تخلفات و فسادهای اداری و حفظ حقوق بیت المال است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس گفت: هرمزگان در حال تبدیل شدن به قطب پالایشگاهی و صنعت کشور است مردم استان هرمزگان انتظار و توقع دارند که بدانند مزیت های موجود از جمله وجود بنادر و مناطق آزاد در کنار پالایشگاه ها و صنایع چقدر در اشتغال و اقتصاد مردم استان تاثیرگذار بوده است. اعلام آمار فلاکت بار در افزایش نرخ بیکاری و قرار گرفتن بیش از 50 درصد جمعیت استان تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی چه پیامی می تواند داشته باشد؟ حتما فسادها و لابی‌هایی شکل گرفته که شاهد چنین بی عدالتی و تبعیض هستیم. وقتی در استان هرمزگان بزرگ برخی از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ با دور زدن قانون مالیات خود را در تهران پرداخت می‌کنند باید منتظر چنین پدیده های فلاکت‌باری باشیم.

همچنین محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: امام حسین (ع) عامل اصلی انحراف را دنیاطلبی مسئولان دانستند و گفت «شما در مقابل حق مستضعفان سکوت کردید و هرجا حق خودتان در میان بود به شدت ایستادید و آن را مطالبه کردید. شما حاضر نیستید از هیچ چیز بگذرید؛ از جانتان، مالتان واز وجاهت و آبرویتان، بعضی اهل نماز و روزه اند اما نسبت به تبعیض و ناعدالتی حکومت ها ساکت اند. برخی دنبال مال اندوزی و دنیاطلبی و برخی دیگر مشغول کرسی درس خود هستند و آیات قرآن را تفسیر می کنند و مسئله شرعی می گویند».

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این شرایط بود که امام حسین(ع) وظیفه فراموش شده علمارا به آنان گوشزد می کند و می فرماید «این ستمگران و این فاسدان را می‌بایست امر به معروف و نهی از منکر می کردید که نکردید. معصیت شما از همه زیانبارتر است، زیرا عالم به دین بودید و چشم مردم به شما بود و شما را نماینده اسلام می دانستند».

وی افزود: چهار عامل اصلی که باعث انحطاط و نابودی حکومت ها می شود عبارتند از؛ ظلم و بی عدالتی، فساد اداری، اقتصادی و اخلاقی، تفرقه و تشتت و ترک امر به معروف و نهی از منکر که امر به معروف و نهی از منکر فقط بدحجابی و روزه خواری نیست.

آصفری ادامه داد: امر هرگونه اقدام و حرفی که باعث دو قطبی کردن کشور شود به صلاح نمی باشد. تضاد بین اسلام ناب و اسلام اموی از صدر اسلام وجود داشته است. بنی امیه اسلامی را تبلیغ می کردند که تضادی بین گنج قارون و قدرت فرعون نداشت. بلکه خود ریشه اشرافیت اقتصادی و سیاسی بود. اسلام آمریکایی یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بی تفاوتی در مقابل ظلم و سکوت در برابر حقوق مظلومان.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: امام حسین (ع) در کربلا با یک لشگر روبه رو نبود بلکه با یک جریان و جهان انحراف مواجه بود. با جریانی که پول داشت، قدرت داشت، رسانه داشت، واعظ داشت و در یک کلام همه چیز  داشت ولی حسین بن علی (ع) در مقابل این جهان پر از انحراف احساس ضعف نکرد و یک تنه به میدان آمد. عظمت کار امام حسین (ع) در جایی است که در مقابل فشار سنگین یک دنیای معترض و مدعی تردید نکرد، امام خمینی هم از عظمت پوشالی دشمن نترسید و در مسیر امام حسین (ع) قیام کرد.

وی گفت: درس بزرگ عاشورا و کربلا این است که اگر امامت نباشد، اگر رهبری نباشد، اگر هدف نباشد و اگر حسین(ع) نباشد چرخیدن به گرد خانه خدا بابت خانه مساوی است. امروز برخی به دنبال تضعیف اصل نظام و انقلاب هستند و دشمن به دنبال تحریف و تضعیف نظام هستند.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تبیین در مقابل تحریف است. با تحریف سی هزار نفر مقابل امام حسین (ع) ایستادند و سیدالشهداء(ع) با هفتاد نفر به تبیین پرداختند. با تحریف دشمن کاری کرد که مردم فکر کردند با کشتن امام حسین (ع) به ثواب هم می رسند.

آصفری گفت: تورم بی سابقه و مسابقه ثروت اندوزی و گران فروشی مردم را به ستوه آورده است. قیمت فزاینده و نا معقول کالاها بالاخص مواد غذایی و مایحتاج مردم هر روز بیش از پیش حجم سفره ها را کوچک تر کرده است. سوال این است که آیا با وجود این همه دانشگاه و دانشکده های علوم اقتصادی در سراسر کشور نمی توان راهکار علمی برای کاهش تورم پیدا کرد؟

وی افزود: شایسته سالاری نباید در دولت انقلابی فقط شعاری باشد برخی از آقایان وزرا پس از اخذ رای اعتماد از مجلس انقلابی و رئیس جمهور مردمی معیارهایی غیر از شایستگی را ملاک قرار دادند. مدیران دولت قبل که گفتمان متفاوتی دارند همچنان در راس کار هستند.

آصفری تاکید کرد: مردم در 24 خرداد گفتمان اشرافی گری، تنبلی مدیران، خودباختگی در برابر بیگانه و تکبر مسئولان در برابر ملت را نفی کردند و دست رد به سینه این طرز تفکر زدند. نظام مالیاتی همچنان ضعیف و ناکارآمد است و برمدار عدالت نمی چرخد، اراده ای برای تثبیت ارزش ریال در  برابر ارزهای خارجی در بانک مرکزی وجود ندارد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد:  توجه به اصل کرامت انسانی در 10 اصل قانون اساسی به صراحت تصریح شده، این چه روشی است که بازنشستگان ما و فرهنگیان ما که هم به جهت سی سال خدمت و هم به جهت علوم و دانش و خدمت صادقانه که بایستی سرلوحه کرامت باشند، هر روز و هر هفته برای تامین معیشت خود نیاز به تجمعات آنچنانی داشته باشند که هم کرامت آنها خدشه دار شود و هم دوست و دشمن خدمات آنها را زیر سوال ببرند.

آصفری گفت: اگرچه خطاب کنونی به این دولت است اما گلایه به دولت گذشته دارم که اگر روی صندلی قضاوت بنشینند بایستی پاسخگوی خیلی از فرصت های سوخته باشند. پروژه نحس و مرموز عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی با دقت و حساسیت بایستی رصد شود و از هرگونه آسیب اجتماعی به منافع ملی باید پیشگری شود.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که بودجه به طور 100 درصد محقق نمی شود شکل قانون بودجه است که خود ما می نویسیم. در قانون بودجه مصارف و منابع در تراز هم می باشند. مصارف داخی می باشد، هزینه ها واقعی می باشد اما آیا منابع واقعی است؟ آیا مالیات فروش نفت واقعی است که مثلا در تبصره 14 امروز نباید نسبت به سازمان برنامه و بودجه گلایه داشته باشیم که کاری که ما امسال در  بودجه انجام دادیم 660 هزار میلیارد مصارف می باشد که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما