شناسهٔ خبر: 55699233 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

راهکار کشورهای جهان در مقابله با موج گرما

19 دی: امواج گرما مشکلاتی در سراسر جهان ایجاد کرده و به همین دلیل برخی کشورها از تدابیری برای کاهش دما استفاده می‌کنند که می‌تواند برای سایرین نیز آموزنده باشد.

صاحب‌خبر -
به نقل از ویفروم، برخی از کشورها در طول موج گرما مرخصی کارکنان پزشکی را به حالت تعلیق در می‌آورند؛ در حالی که برخی دیگر سیستم‌های خنک‌کننده را بین افراد آسیب‌پذیر توزیع می‌کنند. ارائه هشدارهای اولیه در مورد دمای بالا به افراد کمک می‌کند خطرات را بسنجند و به آن‌ها زمان می‌دهد تا آماده شوند. همچنین رنگ‌آمیزی ساختمان‌ها به رنگ سفید و قرار دادن سایبان‌های خورشیدی در فضاهای عمومی نیز می‌تواند اقدامی کمک‌کننده باشد.
از آنجایی که گرم‌ شدن کره زمین به علت استفاده از نفت، گاز و زغال‌ سنگ موج گرمای مرگبارتری در سراسر جهان ایجاد می‌کند، کشورهایی که به تازگی شاهد افزایش دمای بیشتر بودند، در مورد راه‌های خنک‌ ماندن می‌توانند از راهکارهای کشورهای مقاوم در برابر گرما استفاده کنند.
در موج گرما به رنگ سفید فکر کنید
می‌دانیم که لباس‌های سفید در روزهای گرم خنک‌تر است. پس استفاده از رنگ سفید و روشن برای بام خانه یا رنگ‌آمیزی سقف‌ها می‌تواند به کاهش گرمای داخل ساختمان‌ها کمک کند.
کارشناسان در این زمینه اظهار کردند: در ساختمان‌های صنعتی اندونزی از سقف‌های خنک برای کاهش دمای داخلی محل حضور کارگران تا ۱۰ درجه سانتیگراد(۱۸ درجه فارنهایت) استفاده می‌شود.
همچنین در کشورهای گرم آسیای جنوبی مانند هند و بنگلادش رنگ‌آمیزی بام‌ها به رنگ سفید بسیار رایج‌تر شده است؛ به‌ ویژه در محله‌هایی که بسیاری از ساکنان آن برای دسترسی به تهویه مطبوع یا پرداخت قبوض برق مشکل دارند.
همچنین ممکن است زمان آن رسیده باشد که آسفالت سیاه را از بین برد. در طول بازی‌های المپیک تابستانی سال گذشته در توکیو مسیر ماراتن با رنگ روشن پوشیده شد تا دمای هوا برای دوندگان قابل تحمل باشد. لس‌آنجلس هم با رنگ‌آمیزی خیابان‌ها به رنگ سفید این آزمایش را انجام داده است.
دنبال سایه باشید
همانطور که می‌دانیم دما در سایه خنک‌ است؛ بنابراین افزودن سایبان‌ها به مناطق ورزش و میادین عمومی و همچنین ایجاد پارک‌ها، خیابان‌ها و مسیرهای سایه‌دار می‌تواند به افراد در انجام فعالیت‌های روزانه کمک کند. کلمبیا یک سیستم راهروی سبز ایجاد کرده تا اطمینان حاصل شود بسیاری از ساکنان این کشور بتوانند تا حد زیادی در سایه طبیعی با پای پیاده یا با دوچرخه به مقصد مورد نظر خود برسند.
خنک‌کننده ارزان را امتحان کنید
در کشورهایی که به موج گرما عادت ندارند، تعداد اندکی از مردم کولر گازی دارند. برای کسانی که بودجه محدودی دارند، حتی استفاده از دیگر وسایل خنک‌کننده نیز ممکن است گران باشد اما گزینه‌های کم‌هزینه برای کاهش گرما فراوان است که از اثرات خنک‌کننده آب بهره می‌برد.
با افزایش دمای جهانی سرمایش به‌ طور فزاینده‌ای به عنوان خدمتی شناخته می‌شود که برای سلامت و ایمنی ضروری است. در نیویورک مقامات شهری با توزیع سیستم‌های خنک‌کننده بین برخی از سالمندان کم‌درآمد به تشدید موج گرما پاسخ داده‌اند. این شهر همچنین از دولت ایالتی درخواست می‌کند تا به خانواده‌های فقیرتر کمک مالی برای پرداخت قبوض آب و برق تابستانی ارائه دهد.
در همین حال برلین نیز برنامه کمک گرمایی برای ساکنان بی‌خانمان راه‌اندازی شده که شامل فراهم‌آوری امکان دوش، توزیع کرم ضد آفتاب و نوشیدنی رایگان برای کمک به ایمن نگهداشتن کسانی است که در خیابان‌ها تردد می‌کنند.
افراد مسن، بسیار جوان و همچنین شهروندان دارای مشکلات بهداشتی یا ناتوان می‌توانند در برابر مشکلات بهداشتی مرتبط با گرما بیشتر آسیب‌پذیر باشند؛ همان‌طور که ساکنان جوامع درون‌شهری با دسترسی کم به پارک‌ها یا سایر فضاهای خنک می‌توانند آسیب‌پذیر باشند. در برخی از شهرهای استرالیا کارکنان صلیب سرخ در روزهای گرم با افراد آسیب‌پذیر تماس می‌گیرند و در صورت بی‌پاسخ ماندن تماس، سرویس خدمات اضطراری را اعزام می‌کنند.
در برخی از مکان‌های بسیار گرم از جمله برخی شهرهای هند تعطیلات کارکنان پزشکی در طول موج گرما به حالت تعلیق درآمده است. در همین حال شهرهای اسپانیا در حال پیاده‌سازی آزمایشی اعزام آمبولانس جهت رسیدگی سریع به موارد گرمازدگی هستند.
امواج گرما می‌تواند بر سلامت روان نیز تاثیر بگذارد؛ به ویژه اگر افراد قادر به خوابیدن نباشند. این مساله می‌تواند منجر به افزایش حوادث کار و بروز خشونت‌های خانگی شود.
 برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند هشدار درباره امواج گرما همانطور که در مورد طوفان‌ها انجام می‌شود، می‌تواند به افزایش آگاهی عمومی در مورد آن به عنوان بلایای احتمالی نیز کمک کند.

نظر شما