شناسهٔ خبر: 55699116 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

صادرات نفت ایران بالاتر می‌رود

صاحب‌خبر -

اطلاعات شرکت‌های رصد نفتکشها نشان می‌دهد که ایران صادرات نفت خود را در ژوئن و ژوئیه افزایش داده است و ممکن است میزان صادراتش ماه میلادی جاری با عرضه تخفیف بیشتر نسبت به نفت روسیه به چین، افزایش بیشتری پیدا کند.

 به گزارش ایسنا، با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران صادرات نفت خود را که عمده آن به چین بوده است، در دوران ریاست جمهوری جو بایدن افزایش داده اما در ماههای گذشته، روند صادرات ایران به دلیل رقابت از سوی نفت ارزان روسیه، آهسته شده است.

 سارا وخشوری از شرکت مشاوره انرژی اس وی بی اینترنشنال در این باره اظهار کرد: ایران از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، نفت و محصولات نفتی و کالاهای پتروشیمی بیشتری صادر کرده است.

 اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، ایران قادر خواهد بود فروش را افزایش داده و علاوه بر چین، به خریداران سابق در کره جنوبی و اروپا نفت خود را عرضه کند.

به گفته، اِما لی، تحلیلگر شرکت ورتکس آنالیتیکس، نفت ایران در ژوئیه با رقابت شدید از سوی نفت اورال روسیه روبرو شد زیرا این نفت غیرتحریمی با سطح تخفیف مشابهی عرضه شده بود. با این حال، با توجه به این که اختلاف قیمت این دو گرید نفتی افزایش پیدا کرده است، پالایشگاه‌های چینی ممکن است در اوت دوباره به نفت ارزانتر ایران رجوع کنند 

چین با واردات میزان بالایی از نفت ارزان روسیه و ایران، توان رقابت اقتصادی خود را در برابر غرب که نفت روسیه را تحریم کرده و قیمت بسیار بالاتری برای گریدهای نفتی خاورمیانه، آفریقا و آمریکا پرداخت می‌کند، افزایش داده است.

 وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسش رویترز، ضمن بی اطلاعی از جزئیات واردات نفت از ایران، تاکید کرد پکن همواره مخالف تحریم‌های واشنگتن بوده است. سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: چین روابط تجاری عادی با ایران و روسیه در حوزه های مختلف از جمله نفت دارد. این همکاریهای مشروع بایستی محترم شمرده شده و حفظ شود.

 دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸  از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را با هدف اعمال فشار حداکثری بر درآمد و صادرات نفت تهران، بازگرداند. صادرات نفت ایران از این تحریمها متاثر شد.

 ایران معمولا آمار صادرات نفت خود را منتشر نمی‌کند و آمار قطعی مربوط به صادرات نفت ایران وجود ندارد و برآوردهای مختلفی در این زمینه وجود دارد. شرکت‌های رصد نفتکشها از روش‌های مختلفی از جمله آمار ماهواره‌ای، آمار بارگیری محموله در بنادر و اطلاعات انسانی برای رصد جریان نفت استفاده می کنند.  

شرکت اس وی بی برآورد کرد صادرات نفت خام ایران در ژوئیه به میزان ۱۱۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ژوئن افزایش یافت و به ۸۱۰ هزار بشکه در روز رسید. شرکت پترو لجستیک که تجارت نفت ایران را رصد می‌کند، شاهد افزایش صادرات نفت ایران در ژوئن به بیش از ۸۵۰ هزار بشکه در روز بوده است. در این بین، شرکت ورتکسا برآورد کرد واردات نفت از ایران به چین در ژوئیه حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز در ژوئن بود.

خرید برآورد شده نفت ایران توسط چین شامل حجم نسبتا اندک واردات رسمی بوده که در شش ماهه نخست سال میلادی جاری به حدود ۵.۷ میلیون بشکه بالغ شد و به ذخایر دولتی رفت.

به گفته معامله‌گران، نفت ایران برای اوت با تخفیف ۱۱ دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت برای تحویل به چین عرضه شده است که حدود ۸ دلار پایینتر از قیمت نفت اورال روسیه است. این اختلاف قیمت از سه و نیم تا چهار دلار در هر بشکه در اواخر ژوئیه، افزایش پیدا کرده است.

در حالی که شرکت اس وی بی شاهد افزایش صادرات نفت ایران در ژوئیه بوده است، اما شرکت پترو لجستیک کاهش صادرات به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز از سطح بالاتر در ژوئن را گزارش و اعلام کرد میزان صادرات ایران از ابتدای اوت تاکنون، مشابه ماه میلادی گذشته بوده است.

شرکت کپلر اعلام کرد صادرات نفت ایران در ژوئن به ۹۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح ماهانه در سه سال گذشته بوده و سپس در ژوئیه کاهش پیدا کرده است. صادرات فرآورده‌های نفتی نیز روند رو به رشدی داشته و شرکت مشاوره اف جی برآورد می‌کند که ایران حدود ۷۹۰ هزار بشکه در روز فرآورده های نفتی در ژوئن صادر کرده و انتظار دارد صادرات ایران تا سه ماهه چهارم، به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، بیش از نیمی از این صادرات، ال‌پی‌جی و نفت کوره بوده است

نظر شما