شناسهٔ خبر: 55698745 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

زنگ خطر نقره‌اى براى كاراته ايران در قونيه

کاراته ایران با کسب 5 مدال نقره، 3 برنز و بدون مدال طلا، به کار خود در پنجمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، پنجمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی درحالی روز گذشته به کار خود در قونیه ترکیه پایان داد که رشته کاراته نیز مانند تمام ادوار قبلی در آن حضور داشت و در دو روز پایانی مسابقات برگزار شد. کاروان کاراته ایران که با ترکیب کامل و در تمامی بخش ها عازم قونیه شده بود، موفق به کسب 8 مدال شد اما هیچ نامی از آن در بین 7 کشوری که موفق به کسب مدال طلا شدند، دیده نمی شد تا با کسب 5 مدال نقره و 3 مدال برنز، ضعیف ترین عملکرد خود در ادوار برگزاری بازی ها را به ثبت برساند و برای نخستین بار، بدون کسب مدال طلا به کشور بازگردد.


اتفاقی که آخرین بار در رقابت های قهرمانی جهان 2010 بلگراد صربستان برای کاراته ایران اتفاق افتاده بود و در تمامی دوره های بازی های آسیایی و نیز در 25 سال اخیر رقابت های قهرمانی آسیا، کاراته ایران همواره موفق به کسب مدال طلا شده بود. البته شاید بتوان عملکرد ایران در بخش کاتا با کسب 3 نقره و 1 برنز، آن هم در خاک یکی از قدرت های برتر کاتای جهان را قابل قبول دانست اما برای عدم موفقیت کاراته کا های ایران در بخش کومیته، می توان به مصاحبه شهرام هروی، سرمربی تیم ملی کومیته مردان ایران، استناد کرد که دلیل اصلی آن را دوری طولانی مدت از مسابقات بین المللی عنوان کرد. دلیلی که چندان هم غیر منطقی به نظر نمی رسد؛ چرا که کاراته ایران در یکسال اخیر و پس از المپیک توکیو، تنها در رقابت های قهرمانی آسیا 2021 در آلماتی قزاقستان شرکت کرده و به دلایل مختلف از حضور در مسابقات قهرمانی جهان و کاراته وان بازمانده است.


نمایندگان ایران در کاتای انفرادی فاطمه صادقی و ابوالفضل شهرجردی بودند که با شکست مقابل حریفان عنوان دار ترکیه ای خود به مدال نقره رسیدند. در کاتای تیمی نیز تیم زنان ایران مدال نقره را کسب کرد و تیم مردان نیز موفق به کسب مدال برنز شد. در کومیته زنان نیز اگرچه دو کاراته کای با تجربه ایران یعنی طراوت خاکسار و رزیتا علیپور از رسیدن به مدال بازماندند، اما مبینا حیدری 20 ساله عملکرد خوبی داشت و در وزن پر مدعی منفی 68 کیلوگرم به مدال نقره رسید و دو نماینده زیر 23 سال دیگر ایران یعنی سارا بهمنیار و لیلا برجعلی نیز مدال برنز را از آن خود کردند. اما نا امید کننده ترین عملکرد را کومیته مردان داشت که در تیم پنج نفره ایران، تنها علی اصغر آسیابری بود که موفق به کسب مدال شد تا برخلاف دوره گذشته که دست خالی از باکو برگشته بود، این بار بر سکوی نایب قهرمانی بایستد و مدال نقره را به خود اختصاص دهد.


البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که شهرام هروی در مصاحبه خود، ضمن قبول این ناکامی از مردم و جامعه کاراته ایران بابت نتایج کسب شده عذرخواهی کرده و می توان امیدوار بود که کاراته ایران با حضور مداوم در مسابقات بین المللی، بتواند در رقابت های پیش رو از جمله بازی های آسیایی سال آینده در هانگجو چین، مانند گذشته عملکرد درخشانی داشته باشد.

نظر شما