شناسهٔ خبر: 55698565 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طالبان برای روز آزادی افغانستان از استعمار انگلیس بیانیه داد

طالبان در بیانیه ای روز استقلال از استعمار بریتانیا را تبریک گفته و به ملت افغانستان تعهد حفاظت از آرمان هایشان را دادند.

صاحب‌خبر -

طالبان در بیانیه ای روز استقلال از استعمار انگلیس را به ملت افغانستان تبریک گفتند.

در این بیانیه آمده است: درست یکصد و سه سال قبل مردم مجاهد افغانستان استقلال خویش را از استعمار انگلیس به دست آوردند و کشور ما حیثیت استقلال را در امور داخلی و خارجی کسب نمود.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که مردم مجاهد و متدین افغانستان در شرایط بسیار دشوار و با امکانات اندک بر ضد اشغالگران بریتانیا جهاد و مبارزه نمودند و سه مرتبه استعمار انگلیس را شکست دادند.

در بیانیه طالبان از نقش علما دراستقلال از استعمار انگلیس تاکید شده و آمده است که به راهنمایی علمای کرام روحانیون و بزرگان کشور و فداکاری و تلاش جوانان این استقلال به دست آمد و برای کشورهای استعمار زده روحیه آزادی و به ملت های مغلوب نفس تازه بخشید .

در بیانیه روز استقلال روز ۲۸ اسد روز تاریخی خوانده شده است و آمده است: برای ما در کنار سایر روزهای تاریخی ۲۸ اسد روز تاریخی است که ملت با نذرانه نمودن جان هایشان جبر بیگانگان را شکستند و خود را از چنگال یک امپراتوری آزاد نمودند.

در این بیانیه خطاب به ملت افغانستان آمده است که حکومت موقت طالبان فرارسیدن روز مملو از افتخار استقلال را به ملت مومن و مجاهد خویش تبریک می گوید و تعهد می سپارد که به برکت کارنامه های جهادی یک قرن نیاکانش ارزش‌های دینی و افغانی، عقیده ،فکر ،فرهنگ و تمام ارزشهای معنوی پاسداری شده را همانگونه با قربانی و فداکاری برای همیشه حراست خواهد کرد انشاالله .

همچنین در این بیانیه خطاب به استعمارگران آمده است: ملت مجاهد افغانستان در حالی استقلال کشور را جشن می گیرند که در کشور عزیز ما امنیت بیمه سال تامین نظام اسلامی کامل حکمفرما و یک سال قبل ریشه یک اشغال دیگر از میان برداشته شده است نیاکان ما در قرن های ۱۹ و ۲۰ در برابر تجاوز امپراتوری انگلیس و اتحاد شوروی سینه های خود را سپر کردند و فرزندان آنها در قرن ۲۱ شکست یک قدرت پرمدعای دیگر را مشاهده نمودند. امیدواریم هر متجاوز از گذشته درس عبرت گرفته باشد و از این پس در سطح جهانی و تعهد بر پالیسی سلامتی همدیگر پذیری و عدم دخالت در امور همدیگر را اختیار نمایند.

گفتنی است مردم افغانستان از سال 1218 شمسی تا سال 1290 که استقلال خود را در زمان پادشاهی "غازی امان الله خان" بدست آورد سه  جنگ خونین با انگلیس ها را پشت سر گذاشت وشکست خورد و سرانجام در سال 1290 انگلیس مجبور به امضای معاهده استقلال افغانستان  شد.

غازی امان الله خان پادشاه وقت افغانستان از نظامیان  انگلیس خواسته بود بدون درگیری  افغانستان را ترک کنند و استقلال کشور را به رسمیت بشناسند- اما انگلیس این خواسته شاه افغانستان را نپذیرفت و امان الله خان با ارتش و  نیروهای مردمی توانست انگلیسی ها را از این کشور بیرون کند.

نبرد آزادی خواهی مردم افغانستان ابتدا در ولایات قندهار" ، ننگرهار "و پکتیا" آغاز شد. 

مردم پکتیا به رهبری "محمد نادرخان" که بعدها بر کرسی پادشاهی این کشور تکیه زد- دست کم در چهار استان موفق به بیرون راندن انگلیسی ها شدند و در ولایات قندهار و ننگرهار نیز نیروهای مردمی مقابل نیروهای انگلیس ایستادند و آنان را وادار به ترک افغانستان کردند این مبارزه به تدریج به سراسر افغانستان کشیده شد و اراده مصمم مردم این کشور- راهی جز خارج شدن از کشور و به رسمیت شناختن استقلال افغانستان برای انگلیسی ها باقی نگذاشت.

نظر شما