شناسهٔ خبر: 55694323 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

توسط بانک مرکزی:

ضوابط کنترل دارایی‌‌‌های بانک های بورسی و دولتی بروز و ابلاغ شد

ضوابط کنترل دارایی‌‌‌های بانک های بورسی و دولتی با هدف تناسب‌سازی رشد ترازنامه ها با شاخص‌‌‌های ثبات و سلامت، بروز و ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد: در راستای متناسب‌سازی رشد ترازنامه بانک‌ها با شاخص‌‌‌های ثبات و سلامت، ضوابط ناظر بر کنترل مقدار دارایی‌‌‌های بانک های بورسی و دولتی به‌روزرسانی و ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، کنترل مقدار دارایی‌‌‌های بانک ها متناسب با امتیاز احصا شده بر مبنای شاخص‌‌‌های سلامت بانکی و بر اساس نقدینگی هدف‌‌‌گذاری شده تعیین و ابلاغ می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌مرکزی مجاز است نسبت سپرده قانونی را برای بانک‌ها و موسسات اعتباری ناسالم و تخطی‌‌‌کننده تا سقف ۱۵‌ درصد تعیین و اعمال کند و به موجب مفاد ضوابط ابلاغی عدم‌رعایت حدود مقرر، منجر به معرفی مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره آن بانک‌ یا موسسه اعتباری به هیات انتظامی بانک‌ها خواهد شد.

در ارتباط با ضوابط ناظر بر کنترل مقداری دارایی‌‌‌های شبکه بانکی در راستای متناسب‌سازی رشد ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری با شاخص‌‌‌های ثبات و سلامت، تصمیماتی را در مرداد اتخاذ و به شرح زیر ابلاغ کرد:

الف- حد مذکور در ماده ۲ ضوابط ناظر بر کنترل مقداری دارایی‌‌‌های شبکه بانکی، متناسب با امتیاز احصا شده بر مبنای شاخص‌‌‌های سلامت بانکی و بر اساس نقدینگی هدف‌‌‌گذاری تعیین و متعاقبا به آن بانک‌یا موسسه اعتباری ابلاغ خواهد شد.

ب- شاخص‌‌‌های سلامت جهت تعدیل حد مجاز رشد ماهانه بانک‌ها و موسسات اعتباری در مقاطع ۶ماهه توسط این بانک محاسبه، ارزیابی و در حد مجاز مزبور بازنگری شود.

با توجه به موارد اشاره شده هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند دارایی‌‌‌ها را به‌گونه‌‌‌ای مدیریت کنند که تا پایان آذر سال‌جاری، میانگین رشد دارایی‌‌‌های مشمول از ابتدای دوره محاسبه از حد رشد مجاز اعلامی بر مبنای شاخص‌‌‌های سلامت بانکی تخطی نداشته باشد.

در پایان این بخشنامه تاکید شده ضمن تعامل موثر با ادارات نظارتی ذی‌ربط و همچنین ارسال منظم اطلاعات مربوط به بانک‌ مرکزی در مقاطع ماهانه در چارچوب ابلاغی به تمامی واحدهای ذی‌ربط آن بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما