شناسهٔ خبر: 55694059 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تورم تولیدکننده معدن به قله باز می‌گردد؟

تورم تولید کننده بخش معدن در بهار سال ۱۴۰۱

علت اینکه در 1401 تورم تولید کننده معدن به شدت کاهش یافته، فروکش کردن افزایش قیمت از تابستان سال گذشته به این طرف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، آمارها نشان می دهند تورم فصلی تولید کننده بخش معدن پس از 3 فصل که روندی نزولی داشته، در بهار سال جاری روند صعودی به خود گرفته است.

بنا به آخرین گزارش منتشر شده از مرکز آمار از شاخص تورم تولیدکننده، تورم نقطه به نقطه بخش معدن در بهار سال جاری 27.4 درصد برآورد شده، به بیان دیگر قیمت اقلام معدنی در مبدا تولید در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بالغ بر 27 درصد گران تر شده است.

آمار ها نشان می دهد تورم نقطه ای این بخش در نخستین فصل سال جاری نسبت به همین شاخص نسبت به زمستان 1400 حدود 37 درصد پایین تر بوده است. همچنین در دیگر شاخص تورمی نیز شاهد این رخداد بوده ایم به گونه ای که تورم سالانه یا دوازده ماهه تولید کننده بخش معدن از 92 درصد در زمستان گذشته به 62 درصد در بهار امسال رسیده است.

بنا به گزارش اکوایران، علت اینکه در 1401 تورم تولید کننده معدن به شدت کاهش یافته، فروکش کردن افزایش قیمت از تابستان سال گذشته به این طرف است. به عبارت دیگر در بهار 1400 تورم فصلی این بخش نزدیک به 40 درصد بوده  که از تابستان روند نزولی را آغاز کرد و در این فصل به 10 درصد برسد، این روند در فصول بعدی نیز ادامه پیدا کرد. از همین رو تا زمستان سال گذشته شاخص های تورمی نقطه به نقطه و سالانه در اعداد بالایی قرار داشتند.

بررسی ها نشان می دهد پس از 3 فصل که تورم فصلی تولید کننده معدن کاهشی بود، بار دیگر در بهار سال جاری افزایشی شده است. به طوری که از 3.2 درصد در زمستان سال گذشته به 7.4 درصد در بهار امسال رسیده است. با وجود اینکه تورم فصلی بهار در مقایسه با تورم های چند فصل گذشته بسیار کمتر است، اما این امر که دوباره روند صعودی شده می تواند زنگ هشداری باشد از دوباره به ثبت رسیدن تورم های بالای در این بخش. پیش بینی می شود در فصول آتی شاهد افزایش شاخص های تورم نقطه ای و سالانه در بخش معدن باشیم البته در اندازه اعدادی که در سال گذشته در این شاخص ها به ثبت رسیدند.

اهمیت تورم تولید کننده در اقتصاد کلان از آنجایی است که این شاخص پیشرانی برای تورم مصرف کننده محسوب می‌شود. به بیان ساده تر افزایش قیمتی که در مبدا تولید و ارائه کالا و خدمات رخ می دهد که تورم تولید کننده گویای آن است، با یک فاصله زمانی به بازار های خرد منتقل شده و مصرف کنندگان آن را حس خواهند کرد. البته در بخش های مختلف این فاصله زمانی متفاوت است، به عنوان مثال تورمی که در مبدأ تولید بخش صنعت رخ می دهد به طبع دیر تر از بخش خدمات به مصرف کننده خرد منتقل می شود.

photo_2022-08-17_12-10-24

نظر شما