شناسهٔ خبر: 55694058 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

چگونه باغچه ای با «رز»های شاداب داشته باشیم؟

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که از گل رز خوشش نیاید. این گل آنقدر متنوع است که تقریبا با هر سلیقه‌ای جور در می‌آید و هر کسی بالاخره گونه‌ای از آن را می‌پسندد.

صاحب‌خبر -
  • اصول و نکات مهم پرورش گل رز + مراقبت و آفات آن درباغچه
  • انتخاب رز مناسب
  • محل مناسب برای کاشت گل رز
  • روش کاشت رز در باغچه
  • خرید باکس گل رز
  • روش تکثیر گل رز
  • روش انتخاب قلمه مناسب برای تکثیر گل رز
  • قلمه زنی هوایی گل رز
  • سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گل رز

اصول و نکات مهم پرورش گل رز + مراقبت و آفات آن درباغچه

 به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از گل رز خوشتان می‌آید و همچنین فضای کافی برای پرورش و تکثیر از گل رز را دارید، اما روش کاشت و تکثیر آن را بلد نیستید،در این مطلب درباره روش تکثیر و کاشت گل رز برایتان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

انتخاب رز مناسب

قبل از اینکه سراغ کاشت گل رز بروید، انتخاب یک گل رز مناسب مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. یک گل رز مناسب دارای شاخصه‌های زیر است:

به اندازه باغچه شما بخورد، چراکه بعضی از انواع گل رز نیاز به فضای زیادی برای رشد دارند

متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه‌ی شما باشد.

از نوع گلش خوشتان بیاید.

شاخه گل رز

محل مناسب برای کاشت گل رز

بعد از انتخاب نوع گل رز خود، نوبت به انتخاب محل مناسب برای تکثیر و کاشت گل رز می‌رسد. دراین‌باره باید درنظر داشته باشید که محل مناسب برای کاشت گل رز اولا باید آفتاب‌گیر و چرخش هوای خوبی داشته باشد. پس از آن نوبت به خاک می‌رسد، خاک گل رز باید خاکی مرطوب با زهکشی خوب و مقوی باشد.

درنهایت نیز رز باید حداقل شش ساعت در روز آفتاب بگیرد؛ بنابراین محلی که برای کاشت گل رز انتخاب می‌کنید، باید آفتابگیر و نورانی باشد. اگر این میزان آفتاب در منطقه شما نیست، حداقل اطمینان حاصل کنید که آفتاب صبحگاهی به آن می‌خورد. آفتاب صبحگاهی، شبنم‌ها را خشک می‌کند و احتمال بیماری گل را کم می‌کند.

روش کاشت رز در باغچه

کاشت گل رز در باغچه بسیار ساده است فقط باید حواستان باشد که بین گیاهان فضای خالی کافی وجود داشته باشد؛ این امر شیوع حشرات و بیماری‌ها را در بین آنان کم می‌کند. معمولا بین رز‌های استاندارد 60 سانتی‌متر فضا لازم است و اگر رز شما کوچک‌تر باشد این فضا هم کمتر می‌شود.

خرید باکس گل رز

برای آبیاری بوته رز باید آب را دقیقا دور ساقه گل بریزید. به‌این‌منظور لوله‌های آبرسانی قطره‌ای برای عالی هستند ضمن اینکه با آن‌ها در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود. در طول نگهداری از گل رز شاخ و برگ‌ها را تا جای ممکن خشک نگه دارید؛ این کار باعث کاهش بیماری در گل رز شما می‌شود. موقع کاشت گل رز یک لایه 3 الی 4 سانتی‌متری از مالچ هم پای آن بریزید. مالچ مانع از رسیدن نور به زمین و رویش علف‌های هرز در اطراف رز می‌شود و در نتیجه گل رز شما به‌خوبی رشد خواهد کرد و سر و کله علف‌های هرز اطراف آن پیدا نخواهد شد. همچنین فراموش نکنید که گلبرگ‌های رز را چند وقت یک بار بچینید. این کار جوانه‌های تازه را تحریک می‌کند و ریسک بیماری را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه هرس کردن ساقه رزها نیز ضروری است، چرا که با این کار می‌توانید چوب‌های مرده را جدا کرده و باعث تقویت حرکت جریان هوا در اطراف گیاه شوید.

اگر دوست گل رز شما رشد خوبی داشته باشد و خیلی زود بالغ شود و آن را تکثیر کنید، به گل رز خوددر اوایل بهار و تابستان کود بدهید. همچنین اگر دوست دارید رز شما به شکوفه‌دهی ادامه دهد، کوددهی را قطع نکرده و اواسط تابستان هم به آن کود بدهید. فقط یادتان باشد بعد از عبور از اواسط تابستان تا سال بعد به گل رز خود کود ندهید، چرا که گیاه تا آخر تابستان کنار همراه شما خواهد بود و پس از این زمان یعنی در فصل پاییز گیاه کم‌کم رخت بربسته و آماده دوران خفتگی می‌شود تا در بهار سال بعدی با طراوت و تازگی و انرژی در کنار شما باشد.

روش تکثیر گل رز

بعد از کاشت نوبت به تکثیر گل رز می‌رسد. تکثیر گل رز عموما از طریق قلمه‌زنی صورت می‌گیرد. برای اینکار نیاز به ساقه‌چینی است. ساقه‌چینی را باید در بهار و زمانی که بوته فاقد گل است انجام دهید، چرا که انجام آن در پاییز باعث می‌شود که گیاه‌تان در زمستان ضعیف شود. برای انجام اینکار ابزار ساقه‌چینی شما باید تیز و استریل شده باشند.

درنظر داشته باشید اگر رز شما از نوع رونده است، در چند سال نخست آن را ساقه چینی نکنید و وقتی هم زمان چیدن ساقه‌هایش رسید، به میزان کم این کار را انجام دهید، چراکه خیلی از شکوفه‌های گل رز رونده روی ساقه‌های قدیمی رشد می‌کنند و با بریدن ساقه‌های قدیمی، شکوفه‌های کمتری خواهید داشت.

روش تکثیر گیاهان آپارتمانی را یاد بگیرید: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

روش انتخاب قلمه مناسب برای تکثیر گل رز

مهترین بخش تکثیر گیاه رز انتخاب قلمه‌ی مناسب است. که در انتخاب آن باید توجه داشته باشید. به‌این‌منظور باید قلمه از یک مادر خوب (مرغوب) باشد و همچنین قلمه‌های انتخابی سالم و قوی و حدوداً یک ساله باشند. هر قلمه باید ضخامتی حدود یک مداد یا بیشتر و طول حداقل 10 سانتی‌متر داشته باشد. علاوه‌براین قلمه‌ها نیز باید داری جوانه یا همان برجستگی‌های روی ساقه که محل رویش شاخه‌های فرعی است، باشند.

تکثیر گل رز عموما از دو طریق امکان‌پذیر است:

  • قلمه زدن زمینی (قرار دادن آن در خاک گلدان یا باغچه)
  • قلمه زدن هوایی
  • قلمه زنی زمینی
  • برای تکثیر گل رز از روش قلمه زدن زمینی گام‌های زیر را طی کنید:
  • قلمه مناسب را انتخاب کنید.
  • انتهای قلمه‌ها را به‌صورت اریب و زاویه‌دار (۴۵ درجه) برش بزنید.
  • دو سوم از قلمه‌ها را در خاک قرار دهید و پای آن را محکم کنید. خاکی که انتخاب می‌کنید باید رطوبت را در خود حفظ کند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از ماسه استفاده کنید.
  • بعد از کاشت قلمه‌ها را به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • در روز‌های ابتدایی هر روز قلمه‌ها را آبیاری و از مرطوب بودن خاک آن مطمئن شوید. به‌طور معمول قلمه‌های گل رز به دو ماه زمان برای ریشه‌زنی نیاز دارند؛ بعد از این مدت می‌توانید آن‌ها را از بستر خارج و در مکانی که می‌خواهید بکارید.

قلمه زنی هوایی گل رز

قلمه زنی هوایی یکی دیگر از راه‌های مطمئن برای تکثیر گل رز است. اگر بعد از کاشت گل رز خود، تصمیم به تکثیر آن از طریق قلمه‌زنی هوایی دارید، گام‌های زیر را دنبال کنید:

بعد از انتخاب قلمه و جدا کردن شاخ و برگ آن، بدون اینکه آن را از گیاه مادر جدا کنید، محلی زیر برجستگی را انتخاب و به اندازه ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر پوست آن را دور تا دور جدا کنید. دقت کنید که به ساقه اصلی آسیبی نرسانید و فقط پوست را جدا کنید.

سپس با یک کیسه پلاستیکی ضخیم پایین آن را ببندید و درون آن را از کود و خاک برگ پر کنید و آن را ببنید (به نحوی که قسمت بدون پوست در بین خاک قرار گیرد)

بعد از حدودا 8 هفته و ریشه زدن، می‌توانید قلمه را جدا و داخل گلدان یا باغچه بکارید.

سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گل رز

نور مورد نیاز گل رز چه قدر است؟

بسیاری از انواع رزها روزانه حداقل به دریافت 6 الی 8 ساعت نور خورشید نیاز دارند تا بتوانند شکوفه بزنند و ظاهر زیبای خود را نیز حفظ کنند. اگر رز را در سایه قرار دهید، کمتر از رزی که در نور است شکوفه می‌دهد و ظاهری بلندتر و آشفته‌تر پیدا می‌کند.

علاوه بر این، رزی که در سایه قرار گرفته است بیشتر در معرض ابتلا به آفات و بیماری‌هاست. رز بر خلاف بسیاری از گیاهان از دریافت نور مستقیم خورشید لذت می‌برد. اگر در منطقه‌ای گرم و خشک زندگی می‌کنید که آفتاب در آنجا بسیار شدید می‌تابد، رز را در جایی قرار دهید که تا میانه روز نور خورشید را دریافت کند و پس از آن کمی سایه داشته باشد. جالب است بدانید نور خورشیدی که در آغاز روز می‌تابد برای رز بسیار مفید است. این نور سریعا رطوبت برگ‌ها را خشک کرده و با این کار، ریسک ابتلای گیاه به عفونت‌های قارچی را کاهش می‌دهد.

چه خاکی برای گل رز مناسب است؟

رزها عاشق خاک غنی هستند. برای کاشت گل رز فراموش نکنید که خاک آن‌ حتما باید دارای زهکشی مناسبی باشد. رزها بسیار انطباق پذیر بوده و خیلی در مورد خاک حساس نیستند، اما به هر حال بهترین نوع خاک برای آن‌ها، مخلوطی از خاک گلدان و کمپوست است. به‌این‌منظور باید دو سوم گلدان را با خاک گلدان و یک سوم باقی را با کمپوست پر کنید. می‌توانید کود گرانول مخصوص گل رز را نیز به این ترکیب اضافه کنید. این نوع خاک برای رز بسیار ایده‌آل است؛ چون ضمن متخلخل بودن و حفظ رطوبت، دارای مواد معدنی است و نیازهای گیاه را به خوبی برطرف می‌کند. برای بهبود عملکرد خاک جهت زهکشی آب اضافی، می‌توانید مقداری پرلیت به آن اضافه کنید. حدودا یک پیمانه کافی است. ضمنا می‌توانید در این مرحله برای غنی‌تر کردن خاک، به آن غذای ماهی نیز اضافه کنید!

چه فصلی مناسب کاشت گل رز است؟

دو زمان را به عنوان زمان‌های طلایی کاشت رز توصیه می‌کنیم، اولین زمان،در فصل بهار و پس از آخرین موج سرماست

رزی که در آغاز بهار کاشته می‌شود، قبل از آغاز گلدهی در زمین جای می‌گیرد و همچنین تا هنگام رسیدن گرمای تابستان، به‌خوبی در خاک مستحکم شده است. زمان بعدی،در فصل پاییز، حداقل 6 هفته قبل از آغاز سرمای جدی هواست. در این شرایط رز قبل از اینکه به خواب زمستانی فرو برود، فرصت کافی برای محکم شدن در خاک را دارد. توجه داشته باشید که بهتر است زمستان را برای این کار انتخاب نکنید، چون زمین کاملا یخ زده است و نمی‌تواند خانه خوبی برای رز تازه کاشته شده باشد. به‌طورکلی، هر چه زودتر برای کاشت رز اقدام کنید بهتر است. بخصوص اگر رز را به‌صورت نهال جوان خریداری کرده‌اید. بااین‌حال اگر رز شما گلدانی است و فقط قصد دارید آن را به خاک و یا گلدان بزرگتر منتقل کنید، می‌توانید در سایر ایام سال نیز این کار را انجام دهید.

آیا می‌توان رز را در آپارتمان نگهداری کرد؟

بله، به‌این‌منظور رزهای مینیاتوری یک انتخاب عالی هستند. البته که امروزه تقریبا تمام انواع گل رز را می‌توانید در داخل خانه نیز نگهداری کنید، به‌شرطی‌که شرایط ایده‌آل برای آنها فراهم باشد. اکثر رزها باید در گوشه آفتابی یا کنار پنجره نورگیر قرار بگیرند، اما بعضی از آن‌ها تحت نورهای مصنوعی نیز رشد خوبی خواهند داشت. رزهای مینیاتوری، محبوب‌ترین نوع رزهای آپارتمانی هستند. این رزها در مقایسه با سایر اعضای خانواده خود، به بیشترین میزان نور نیاز دارند. پس آنها را فقط در صورتی انتخاب کنید که بتوانید نور مورد نیازشان را فراهم کنید. اگرهم دوست دارید سایر رزها را در خانه پرورش دهید، می‌توانید گونه‌های رز را انتخاب کنید که در سایه نسبی هم می‌توانند رشد کنند. اگر در منزل خود قفسه بلندی دارید، رز رونده می‌تواند جلوه دراماتیک و عاشقانه‌ای به فضای شما ببخشد. می‌توانید رزهای رونده را در تعداد بالا با رنگ‌بندی‌های مختلف در یک گلدان بزرگ بکارید تا رنگین‌کمانی از رزهای آبشاری داشته باشید.

بهترین روش تکثیر گل رز چیست؟

محبوب‌ترین و در عین حال ساده‌ترین روش برای تکثیر گل رز، قلمه زدن آن از طریق ساقه است. برای قلمه زدن رز از طریق ساقه، به گیاهی سالم احتیاج دارید. بعد از انتخاب گیاه باید ساقه گیاه را جدا کنید و آن را در گلدانی کوچک بکارید تا به گیاهی مستقل و زیبا تبدیل شود. بهار بهترین زمان برای جدا کردن این ساقه است، چون در این زمان جوانه‌های جدید شروع به رشد می‌کنند و هنوز گل‌های زیادی ندارند. بهترین منطقه برای جدا کردن این ساقه نیز، بخش‌های جانبی گیاه است. برای قلمه زدن گل‌های متصل به ساقه را از آن جدا کنید، چون گلها به انرژی نیاز دارند در فرایند تکثیر باید تمام انرژی ساقه صرف رشد مجدد آن شود نه گل‌ها. پس از آنکه ساقه را در گلدان کاشتید، روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت گیاه حفظ شود. فقط مواظب باشید که این پلاستیک به سطح برگ‌ها برخورد نکند چون باعث ایجاد عفونت‌‌های قارچی روی آن‌ها می‌شود.

 

منبع: گلستان

نظر شما