شناسهٔ خبر: 55693877 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی راهکار کاهش ضایعات کشاورزی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توجه به تولید محصولات مختلف از سیب درختی راهکاری برای کاهش ضایعات کشاورزی و افزایش درامد کشاورزان است.

صاحب‌خبر -

جواد کرمی در جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی که در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، گفت: بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند در افزایش تولید محصولات متنوع از محصول سیب درختی مطلوب باشد.

کرمی گفت: توجه به محصولات جایگزین این میوه و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر نیز باید در اولویت کاری مسوولان استانی  باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی، کشاورزی سنتی را چالشی برای استان بیان کرد و می گوید: با توجه به بالا بودن اشتغالزایی در این بخش توجه به رفع چالش‌ها در این حوزه باید بیشتر شود.

او با اشاره به اینکه بیشترین سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود گفت: ضرورت توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه بیشتر از سایر بخش‌ها است.

معاون استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه لازم است از ظرفیت مرز‌ها برای توسعه صادرات سیب استفاده شود، گفت: استان آذربایجان غربی به واسطه هم مرز بودم با سه کشور بهترین فرصت برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب را دارد که باید از این فرصت برای توسعه استان استفاده کرد.

کرمی می گوید: با راه اندازی مرز «کیله» سردشت می‌توان بازار‌های بیشتری را به لیست بازار‌های هدف صادراتی اضافه کرد.

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است، گفت: حمایت نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استانی جهت رفع مشکلات بخش کشاورزی و صادرات محصولات لازم است.

حسن انتظار با بیان اینکه اقتصاد آذربایجان غربی مبتنی بر کشاورزی بوده و این استان بزرگترین کانون تولید سیب کشور است، گفت: مسوولان لازم است با همفکری و تعامل لازم، زیرساخت‌های موردنیاز برای توسعه صادرات در استان فراهم شود.

رییس اتاق بازرگانی ارومیه از بالا بودن میزان بهره‌های بانکی انتقاد کرد و گفت: بانک کشاورزی کمترین تسهیلات را در اختیار استان قرار داده است که باید این موضوع بازنگری شود.

این جلسه با حضور نمایندگان مجلس و نمایندگان بخش‌های مختلف اقتصادی استان در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد.

حاضران در این نشست چالش‌های بخش صادرات محصولات کشاورزی و به ویژه سیب را مورد بررسی قرار دادند.

نظر شما