شناسهٔ خبر: 55689055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

دیپلمات چینی:

آمریکا آشکارا سرمایه ملی مردم افغانستان را می‌دزدد

سفیر چین در کابل با انتقاد از رفتار دوگانه آمریکا در مبارزه با تروریسم، بلوکه ماندن دارایی‌ها و ذخایر مالی بانک مرکزی افغانستان را دزدی آشکار واشنگتن از سرمایه ملی مردم این کشور دانست.

صاحب‌خبر -

سفیر چین در کابل گفت که آمریکا بخاطر منافع خود اوضاع در افغانستان را بی‌ثبات می‌سازد.

 

وانگ یو در یک نشست خبری در سفارت چین در کابل تاکید کرد که آمریکا در مبارزه با تروریسم برخورد دوگانه داشته است و به بهانه مبارزه با این گروه‌ها حاکمیت ملی کشورها را نقض می‌کند.

وانگ گفت: «آمریکا در امر مبارزه با گروه‌های تروریستی رفتار دوگانه دارد. بیش از بیست گروه تروریستی در حال حاضر در افغانستان حضور دارند. آمریکا از استقلال افغانستان و حاکمیت ملی این کشور چشم پوشی می‌کند و به خواست خود در قلمرو هوایی افغانستان هواپیمای بدون سرنشین را می‌فرستد».

سفیر چین همچنین مسدود ماندن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان از سوی آمریکا را دزدی آشکار از سرمایه ملی مردم افغانستان دانست و تاکید کرد که فشارها و تحریم های اقتصادی مردم افغانستان را با دشواری‌های زیادی مواجه کرده است.

وی گفت: «آمریکا برای مردم افغانستان مشکلات زیادی را خلق کرده است. پس از خارج کردن نیروهایش از افغانستان دیگر هیچ توجهی به مردم این کشور نکرده است. آمریکا همچنان تحریم‌های اقتصادی را بیشتر کرده و دارایی‌های افغانستان را بلوکه و دزدی کرده است.»

این دیپلمات ارشد چین در کابل از گسترش روابط دیپلماتیک میان افغانستان و چین استقبال کرد و گفت که روابط میان کابل و پکن در آینده عمیق و عمیق‌تر خواهد شد. وانگ یو بر تقویت همکاری‌های اقتصادی با افغانستان تاکید کرد.

وی افزود: «در یک سال گذشته در حال توسعه یک دوستی و روابط همسایگی بودیم. وزیران خارجه دو کشور چهار بار با هم دیدار نمودند. وزیر امور خارجه چین در ماه مارچ به اینجا آمد. وزیر خارجه افغانستان نیز در ماه مارچ به چین رفت. تعامل ما با طرف افغانستان عادی است و کارمندان افغان در سفارتشان در چین نیز حضور دارند. ما همچنین برنامه‌های همکاری در زمینه‌های دیگر مانند بخش معدن و بخش انرژی داریم. روابط چین و افغانستان در آینده عمیق و عمیق‌تر می‌شود.»

آمریکا آشکارا سرمایه ملی مردم افغانستان را می‌دزدد

سفیر چین همچنین موقعیت جغرافیایی افغانستان در تجارت و ترانزیت میان کشورها منطقه را مهم خواند و تاکید کرد که در تلاش هستند با همکاری کشورهای آسیای میانه از این موقعیت جغرافیایی افغانستان استفاده موثر صورت بگیرد.

پس از روی کار آمدن طالبان و حمله هوایی آمریکا در کابل، این بار نخست است که سفیر چین در کابل نشست خبری برگزار می‌کند و سیاست کشورش را در قبال افغانستان و مداخلات آمریکا را به‌صورت روشن بیان می‌کند.

 

نظر شما