شناسهٔ خبر: 55685370 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سه مدیر ارشد وزارت ارشاد توضیح دادند

نمای نزدیک فرهنگ در دولت

دنیای اقتصاد : فضای فرهنگی روزهای پر‌حاشیه‌ای را سپری می‌کند. در روزهای اخیر صحبت‌های وزیر ارشاد درباره سینما، سوء‌تفاهم‌ها را بیشتر کرده است.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود اگر فیلمی در نوبت اکران است تلاش ما این است که محرومیت‌هایی که احیانا بازیگران پیدا می‌کنند به اکران فیلم لطمه نزند. اکران فیلم متعلق به تهیه‌کننده و مجموعه‌ای از عوامل فیلم تا سینمادارهاست و این حتما نباید اتفاق بیفتد. او در ادامه گفته بود هر فیلمی بدون اخذ مجوز نمایش در خارج کشور نمایش داشته باشد حتما از نظر ما مشمول محدودیت‌های قانونی می‌شود. همین دو موضوع باعث شد احتمال ممنوع‌الفعالیتی نوید محمدزاده و توقیف «برادران لیلا» قوت بگیرد. در همین رابطه دیروز سه مدیر ارشد وزارتخانه درباره رویکردهای فرهنگی دولت توضیح دادند. رئیس سازمان سینمایی ضمن رد برخی برداشت‌ها توضیحاتی را ارائه کرد.

محمد خزاعی گفت : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌های اخیر خود نسبت به توقیف یا ممنوع‌‌الکار بودن فرد یا فیلم خاصی صحبت نکرده است، وی اعلام کرده است که اگر کسی ممنوع‌الکار شده باشد عطف بما سبق نمی‌شود و فیلم‌های گذشته‌ای که بازی کرده یا ساخته‌اند دچار مشکل نمی‌شود. جمله وزیر فرهنگ دقیقا این بود، اما رسانه‌ها این صحبت را به سمت‌و‌سوی یک بازیگر یا کارگردان ارجاع داده و نقد و تحلیل‌های خود را داشتند. او در ادامه توضیح داد: یک سری از دوستان برای بیانیه ۱۷۰ نفر (درباره حوادث خوزستان) و یک سری دیگر از دوستان نیز در حاشیه جشنواره فیلم کن دچار مشکلاتی شده‌اند. در این راستا و درباره بیانیه ۱۷۰ نفر درخواستی کردیم که گفتند این جریان مربوط به سازمان سینمایی نیست، همچنین از کسانی که این بیانیه را امضا نکرده و اطلاعی نسبت به آن نداشتند خواستیم رسما اعلام کنند تا دچار مشکلات عدیده نشوند، اما اینکه کدام‌یک از این دوستان ممنوع‌الکار هستند، تا آخر هفته آینده رسما اعلام می‌شود.

خزاعی با اشاره به اینکه یک لیست از احتمال ممنوعیت برخی از افراد وجود دارد، توضیح داد: این لیست در جلسات متعددی مطرح شده و تعداد آن کم یا زیاد شده است و قرار است آخرین لیست تا آخر هفته آینده در اختیار ما قرار گیرد. البته ما تلاش کرده‌ایم برخی از دوستان که اسامی آنها مطرح شده از این لیست کنار گذاشته شوند. در مجموع نام ۶ نفر اعلام شده بود که تعداد آن تا امروز کم شده است و هفته بعد مشخص می‌شود که به عنوان مثال تدوینگر «عنکبوت مقدس» در چه شرایطی قرار می‌گیرد.

دلیل مشکلات برادران لیلا

رئیس سازمان سینمایی درباره فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی هم گفت: سازمان سینمایی همه گونه همکاری و مشارکت با عوامل این فیلم داشته است. ما جلسات مکرری قبل از اعزام دوستان داشتیم و حتی پیشنهاد اصلاح مواردی نیز داده شد. دوستان در ابتدا این موارد را قبول کردند ولی بعد نپذیرفتند و رسما اعلام کردند هیچ پلانی حذف یا سانسور نمی‌شود و در نهایت این فیلم بدون پروانه نمایش بین‌الملل در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا کرد. تاکید می‌کنم که قوانینی که در حال اجراست، قوانین دوره ما نیست، قوانینی است که از قبل در سازمان سینمایی بوده که براساس آن هرکسی که می‌خواهد در عرصه بین‌المللی حضور پیدا کند قبل از آن باید پروانه نمایش بین‌المللی را دریافت کند. او توضیح داد: ما مشکلی برای «برادران لیلا» ایجاد نکرده‌ایم که آن را حل کنیم. این فیلم در حال طی شرایط طبیعی خود بود و خود دوستان یک‌سری از اصلاحات را انجام نداده و در مجامع بین‌المللی رسما اعلام کرده‌اند که از فیلم کم نمی‌کنند. مساله بعدی اظهارنظرهایی بود که انجام دادند و همه اینها دست به دست هم دادند که تبدیل به جریان شود. این مساله مشکل سازمان سینمایی نیست و مشکل رفتار غیرقانونی این دوستان بود.

لیست سیاه نداریم ولی دقت می‌کنیم

 از سویی دیگر دیروز معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به حاشیه‌های حوزه کتاب پاسخ داد. یاسر احمدوند در گفت‌وگو با ایسنا درباره ممیزی کتاب‌ها با بیان این‌که تغییری در سیاست‌های معاونت رخ نداده است، گفت: در فرایند صدور مجوزها سخت‌گیری‌ای صورت نگرفته اما دقت‌ها بیشتر شده است. گاهی در صدور مجوز کتاب اشتباهات فاحش رخ می‌داد که خود همکاران ما در وزارت فرهنگ متعجب می‌شوند که چنین خطایی رخ داده است. این کار حتما باید با دقت بیشتری صورت بگیرد. اما این‌که احساس شود انقباض یا سخت‌گیری بیشتری شده، این‌طور نیست. او افزود: نگاه‌ ما این است که حوزه ممیزی، حوزه ارزیابی کیفی اثر باشد، بنابراین نمی‌خواهیم صرفا نگاه سلبی و پیدا کردن مشکلات متن را داشته باشیم. بلکه دوست داریم ارزیابی کیفی داشته باشیم.

مثلا اثری که ترجمه شایسته‌ای ندارد معلوم شود، نه این‌که مجوز ندهیم طبق قانون نمی‌توانیم به یک ترجمه ضعیف مجوز انتشار ندهیم اما می‌توانیم از آن حمایت نکنیم مثلا کتاب خریداری نشود یا کاغذ دریافت نکند. معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره اینکه آیا لیست سیاهی از نویسندگان در این وزارتخانه وجود دارد، گفت: در وزارت ارشاد لیستی به معنای اینکه از فلانی حمایت شود و از آن یکی حمایت نشود، وجود ندارد. اما برخی ملاحظات به ما اعلام می‌شود. به گفته او هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب نیز با وقفه‌ای چندساله دوباره احیا شده است تا علاوه بر حل برخی اختلاف‌نظرهای کارشناسی، در زمینه سیاستگذاری‌های این حوزه نیز فعالیت کند.

احمدوند درباره قاچاق کتاب نیز با بیان اینکه در احیا و قدرت دادن به هیات رسیدگی به تخلفات جدی است، توضیح داد: اثری که بیرون می‌آید، طبیعتا مترجم اصلی کار متوجه می‌شود که کتاب‌ کپی شده و امکان شکایت و پیگیری وجود دارد. در واقع اگر کسی دارایی‌اش مورد تصرف غیر قرار بگیرد، می‌آید و اعتراض، شکایت و پیگیری می‌کند. دوستان ناشر باید در این زمینه فعال‌تر باشند.  اگر جایی حقشان مخدوش یا غصب شده یا  مترجم و نویسنده‌ای اثرش دچار این مشکل شده، اعلام کنند تا در هیات رسیدگی به تخلفات، رسیدگی شود.

تعطیلی رشته موسیقی در هنرستان‌ها

یکی از موضوعات مهم که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده و بسیار حاشیه‌ساز بوده تعطیلی رشته موسیقی در هنرستان‌های دولتی بوده است. دیروز مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت ارشاد درباره این موضوع نیز توضیح داد. محمدحسین اسماعیلی گفت  اخباری که درباره‌ تعطیلی رشته موسیقی در هنرستان‌های دولتی منتشر شده، هیچ ارتباطی به هنرستان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. اسماعیلی با اعلام اینکه در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ رشته‌های هنری در هنرستان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه می‌یابد، گفت: در حال حاضر ۵۷ هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشور فعالیت دارند که بیش از ۶۰۰۰ هنرجوی دختر و پسر در رشته‌های موسیقی (نوازندگی ساز ایرانی - نوازندگی ساز جهانی)، تجسمی (نقاشی - گرافیک)، نمایش، پویانمایی و سینما به تحصیل مشغولند و سیاست وزارت ارشاد مبتنی بر قوانین و دستورالعمل‌های مصوب، توسعه و تقویت آموزش هنر است.

نظر شما