شناسهٔ خبر: 55683692 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

عذرخواهی اسکار از یک بازیگر پس از نیم قرن

مهر : اسکار اعلام کرد از ساچین لیتل فدر (پر کوچک) که سال ۱۹۷۳ به عنوان نماینده مارلون براندو روی صحنه اسکار رفت تا اعلام کند بازیگر سرشناس جایزه‌اش را نمی‌پذیرد، به خاطر بی‌احترامی که به او شد، عذرخواهی می‌کند.

صاحب‌خبر -

آکادمی در ماه سپتامبر میزبان برنامه ویژه‌ای خواهد بود که برای این عذرخواهی رسمی تدارک دیده شده است. وقتی مارلون براندو برای بازی در نقش ویتو کورلئونه در فیلم «پدرخوانده» کاپولا در سال ۱۹۷۲ برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد، ساچین لیتل فدر ۲۶ساله از قبیله آپاچی روی صحنه رفت تا نظر وی را اعلام کند. سخنان او با انبوهی از سروصدا و اعتراض حضار روبه‌رو شد و حرکات نژادپرستانه و خشونت‌باری با وی خارج از صحنه صورت گرفت. «پر کوچک» اکنون ۷۵ساله است و با امی هما مسوول امور آموزشی موزه آکادمی، در برنامه‌ای با تمرکز بر رفتن به سوی شفا حضور می‌یابد. سخنان ۶۰ثانیه‌ای او یکی از مواردی بود که در سال ۱۹۷۳ منجر به توجه به تظاهرات جدی سرخپوستان و فعالان اجتماعی و تصرف شهر کوچک «واندد نی» در اعتراض به کشتار سرخپوستان شد.

نامه عذرخواهی اسکار توسط دیوید روبین، رئیس پیشین اسکار، در ماه ژوئن نوشته شده و در آن اشاره می‌کند: «آزاری که شما به دلیل این بیانیه متحمل شده‌اید بی‌دلیل بود و جبران این بار عاطفی و هزینه‌های بعدی آن در شغل شما از سوی ما غیرقابل‌جبران است. هرچند به مدتی طولانی این شهامت شما نادیده گرفته شد اما اکنون ما عمیقانه‌ترین عذرخواهی و تحسین صمیمانه خود را از عملکرد شما اعلام می‌داریم.» رئیس آکادمی در ادامه اظهار کرده که نزدیک به ۵۰ سال پس از آن رویداد با راهنمایی بخش بومی آکادمی، اکنون این تعهد به صورت کامل وجود دارد که صدای بومیان شنیده شود و صنعت سینما فراگیرتر و محترمانه، از تعادل هنر و کنشگری حمایت کند. او افزود: «شما با احترام برای همیشه در تاریخ ما ماندگار شده‌اید.»

این زن سرخپوست که از پدری بومی و مادری اروپایی‌آمریکایی زاده شده و فعال اجتماعی و بازیگر بود، در طول زندگی با مشکلات سلامتی زیادی روبه‌رو شد و از سال ۱۹۹۱ با سرطان دست‌وپنجه نرم کرده که چند بار بازگشت کرده و اواسط سال پیش اعلام شد متاستاز این بیماری در او دیگر علاجی ندارد.

نظر شما