شناسهٔ خبر: 55680437 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

برخلاف مصوبه شورای شهر و با اصرار وزارت صمت، نمایشگاه‌های پرمخاطب همچنان در مجاورت بزرگراه چمران برگزار می‌شود

کشمکش میان 2نمایشگاه

با وجود اینکه نمایشگاه‌های پرمخاطب در مجموعه نمایشگاهی سئول باعث ایجاد ترافیک در بخش بزرگی از شهر می‌شود، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و وزارت صمت اصرار بر ادامه برگزاری این نمایشگاه‌ها دارند. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

با وجود اینکه نمایشگاه‌های پرمخاطب در مجموعه نمایشگاهی سئول باعث ایجاد ترافیک در بخش بزرگی از شهر می‌شود، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و وزارت صمت اصرار بر ادامه برگزاری این نمایشگاه‌ها دارند. درحالی‌که شورای شهر، انتقال نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب را در آذر سال پیش تصویب کرد، کشمکش بین شهر آفتاب و سئول منجر به تخریب 2طرف و باعث زیان صنعت نمایشگاهی کشور شده است. عباس تقدسی‌نژاد ، مدیرعامل مجموعه شهر آفتاب، در نشست خبری که در شهرآفتاب برگزار شد، از نکاتی پرده برداشت که پیش از این در رسانه‌ها اعلام نشده بود. بخشی از آنها را می‌خوانید:

*ما با مجری «نمایشگاه صنعت ساختمان» قرارداد بسته بودیم، ولی فشار‌هایی باعث شد که مجری، قرارداد را با ما لغو و نمایشگاه را در سئول برگزار کرد. اردیبهشت امسال هم برای «بیست‌وهفتمین نمایشگاه کاشی و سرامیک» با انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور قرارداد بستیم که در سال‌های گذشته این کار را انجام داده بود، اما با مکاتبات وزارت صمت مواجه شدیم که اجازه ندارید این نمایشگاه را برگزار کنید. از طرف دیگر تلاش کردند که شرکتی را در مقابل انجمن قرار دهند تا مجری نمایشگاه باشد. الان 2نمایشگاه کاشی و سرامیک با نام یکسان، یکی در شهر آفتاب در مهرماه و یکی در سئول در دی‌‌ماه اعلام شده است. در «نمایشگاه خودرو» از وزیر محترم صمت دعوت کردیم، ولی ایشان بازدید نکردند. حالا متوجه شدیم که اوایل شهریور در سئول نمایشگاه «تحول صنعت خودرو» برگزار می‌شود. اگر تعاملی بین شهرداری و وزارت صمت اتفاق نیفتد این کشمکش ادامه خواهد داشت.
*  از دوستان وزارت صمت و همینطور شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی هم برای همکاری در توسعه شهرآفتاب دعوت می‌کنیم تا سهمی در آن داشته باشند. مجموعه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه پرمخاطب ساخته شده است و کاربرد دیگری ندارد، اما مجموعه سئول با توجه به موقعیت آن می‌تواند کاربرد‌های دیگری هم پیدا کند. «شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» در سئول مستقر است و فقط برای همان مجموعه تصمیم می‌گیرد. ویژگی شهر آفتاب این است که زمین زیادی در اختیار دارد و به نقاط مهمی مانند فرودگاه‌ها، مترو، بزرگراه‌ها و... دسترسی دارد. راه آن از شمال شهر زیاد است، ولی به بسیاری از دیگر نقاط شهر نزدیک و بدون ترافیک است. ویژگی دیگر این است که درآمد فعالیت‌های شهر آفتاب براساس رویکرد خزانه واحد، به‌حساب شهرداری واریز می‌شود و برای شهر خرج خواهد شد.

  *  از اردیبهشت امسال دسترسی‌ها را برای خودرو‌های سواری مناسب‌سازی‌ و تابلو‌های لازم را نصب کردیم. در 4روز نمایشگاه خودرو که همزمان با وقوع سیل در تهران برگزار شد، مجموعا 200هزار بازدید‌کننده داشتیم که روز آخر به حدود 60هزار بازدید‌کننده و 20هزار خودرو رسیده بود.
  تفاهمنامه‌ای برای ایجاد بندرخشک در فضای 200هکتاری مجاور شهر آفتاب امضا شده است. مدیا سنتر، دهکده سلامت، نیروگاه خورشیدی، موزه دائمی هوایی، هتل، شهربازی سرپوشیده، سردخانه و بازار صنعت برق هم بخش‌های دیگری است که در این محدوده قابل اجراست. وقتی یک‌بار نمایشگاه گل و گیاه در فضای 20هزار مترمربعی اجرا شود متوجه می‌شویم که امکان دائمی کردن آن و خدمات‌رسانی به فرودگاه و بهشت زهرا وجود دارد.

*  نخستین برون‌سپاری ما تکمیل سالن‌های نمایشگاهی خواهد بود. مجموعا 120هزار مترمربع سالن باید داشته باشیم. الان 25هزار مترمربع ساخته شده و 15هزار مترمربع هم مساحت سالن‌های جانبی است. 70هزار متر نیز ساختمان تجارت جهانی دارد که توسط بخش خصوصی ساخته شده و به 85درصد پیشرفت رسیده، اما سرمایه‌گذار مصالح موردنیاز را خریده و تعهد دارد تا بهمن آن را افتتاح کند. اگر این بخش اضافه شود فضای مورد نیاز برای برگزاری نمایشگاه کتاب را داریم.

*  حدود 10نمایشگاه برای 6ماه اول امسال و حدود 30نمایشگاه برای نیمه دوم امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تنها مجموعه نمایشگاهی کشور هستیم که برای سال 1402هم برنامه‌ داریم. 2نمایشگاه با عنوان دانش‌بنیان داریم و در دیگر نمایشگاه‌ها هم شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت قرار دارند، اما باید توجه کرد که اگر دانش‌بنیان بودن در راستای اشتغال‌آفرینی نباشد در انتهای سال دستاورد چشمگیری نخواهد داشت و به هدف خود نمی‌رسد. 3بخش صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایشگاه باید در این کار با یکدیگر همکاری کنند.

نظر شما