شناسهٔ خبر: 55680016 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

از تکذیب تا اعلام برائت وزارت ارشاد

صاحب‌خبر - طی روزهای گذشته خبری منتشر شد که در یکی از هنرستان های شیراز برای رشته موسیقی دختران به دلیل کمبود منابع ثبت نام انجام نمی شود. سال گذشته، همین روزها خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری با واکنش‌های زیادی روبه‌روشد و اگرچه روابط عمومی حوزه هنری این تصمیم را فقط برای یک سال و با هدف بازبینی و تقویت آموزشی عنوان کرد، اما بعدها خبری از بازگشت این رشته نیامد. حالا اما سخنگوی ستاد ثبت نام اداره کل آموزش وپرورش فارس درپی انتشار اخباری مبنی بر حذف رشته موسیقی از هنرستان های دخترانه شیراز توضیحاتی داد و گفت: این رشته از هنرستان‌ها حذف نشده است.
فرشید قاسمی گفت: برخی از رشته‌ها همانند رشته سازهای ایرانی و سازهای جهانی سالیانه مجوز تحصیل در آن از سوی وزارتخانه آموزش و پرورش صادر می‌شود که امسال اداره کل آموزش و پرورش فارس در تاریخ ۲۳ خرداد ماه از وزارتخانه درخواست مجوز کرده؛ اما تاکنون جوابی به دست ما نرسیده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شیراز گفت: امروز با تعدادی ازخانواده‌های این دانش آموزان که پیگیر این مسئله بودند جلسه‌ای داشتم و به آنها اطمینان دادم که این رشته برای دختران حذف نشده است.
سخنگوی ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: امسال دستور داده شد تا برون سپاری خدمات آموزشی، صرفاً به جاهایی که آموزش با کیفیت در آنها انجام می‌شود داده شود ولی با این وجود رشته موسیقی شامل برون سپاری نمی‌شود. وی گفت: این موضوع که در رسانه‌ها مطرح شده که نداشتن بودجه موجب تعطیلی این رشته شده است صحیح نیست و منتفی است و اساساً در آموزش و پرورش بودجه نداشتن برای رشته تحصیلی معنا ندارد؛ چراکه حق دانش آموزان است که در رشته مورد علاقه شان تحصیل کنند.
قاسمی گفت: با پیگیری‌هایی که از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام داده ایم تا چند روز آینده دستورالعمل از سمت وزارت آموزش و پرورش ارسال خواهد شد و دانش آموزان می‌توانند در این رشته آزمون داده و ادامه تحصیل دهند.
اخبار تعطیلی رشته موسیقی در هنرستان‌های دولتی ربطی به ارشاد ندارد
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری می‌گوید: اخباری که درباره‌ی تعطیلی رشته موسیقی در هنرستان‌های دولتی منتشر شده، هیچ ارتباطی به هنرستان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری با اعلام اینکه «در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ رشته های هنری در هنرستان های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه می یابد»، گفت: در حال حاضر ۵۷ هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشور فعالیت دارند که بیش از ۶۰۰۰ هنرجوی دختر و پسر در رشته‌های موسیقی(نوازندگی ساز ایرانی- نوازندگی ساز جهانی)، تجسمی (نقاشی- گرافیک)، نمایش، پویانمایی و سینما به تحصیل مشغولند.
وی افزود: در راستای سیاست توسعه عدالت فرهنگی و آموزشی ، توسعه و تقویت این هنرستان ها در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی قرار دارد و از ابتدای دولت سیزدهم ۹ هنرستان جدید تاسیس شده و مقرر شده که سیاست هر استان ۲ هنرستان پیگیری و اجرایی شود.
اسماعیلی ادامه داد: از دیگر برنامه های پیش رو توسعه و تقویت رشته های هنری در این هنرستان هاست که رشته های پنج گانه در کلیه هنرستان ها راه اندازی شود که از سال تحصیلی جدید این برنامه در دستور کار قرار گرفته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اخباری که درباره‌ی تعطیلی رشته موسیقی در هنرستان های دولتی منتشر شده هیچ ارتباطی به هنرستان های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد و همان‌طور که اشاره شد سیاست وزارت ارشاد مبتنی بر قوانین و دستورالعمل‌های مصوب، توسعه و تقویت آموزش هنر است.
به گزارش ایسنا، مهر ماه سال گذشته و در پی انتشار خبرهایی درباره تعطیلی هنرستان موسیقی دختران، زنگ آغاز سال تحصیلی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هنرستان موسیقی دختران به صدا درآمد که از این اتفاق به عنوان حضور «نمادین» وزیر فرهنگ در هنرستان موسیقی دختران یاد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما