شناسهٔ خبر: 55679667 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

آیا چرت زدن واقعا برای شما خوب است؟

چرت زدن در هنگام بیماری نشانه این است که سیستم ایمنی بدن شما کار خود را انجام می‌دهد. وقتی بیمار هستید سلول‌های ایمنی شما پیام رسان‌های شیمیایی را آزاد می‌کنند تا پاسخ بدن و بهبودی را هدایت کنند. این پیام رسان‌ها شما را خواب‌آلود نیز می‌سازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو از یاهونیوز، برای بچه‌ها چرت زدن معمولا به عنوان امری تلقی می‌شود که به هر قیمتی باید از آن اجتناب ورزید. در بزرگسالان، داشتن زمانی برای چرت زدن می‌تواند مانند یک رویا باشد. با این وجود، بسیاری از بزرگسالان موفق می‌شوند در ظهر چرت بزنند. داده‌های مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که در یک روز معمولی یک سوم بزرگسالان چرت می‌زنند.

با این وجود، در حالی که اکثر افراد در مقطعی چرت می‌زنند ممکن است تمام حقایق و مزایای چرت زدن را ندانید. متخصصان خواب می‌گویند چرت زدن برای همه مناسب نیست.


مشکل چرت زدن چیست و چه زمانی باید سعی کنید چرت بزنید؟

در سطح اولیه چرت زدن می‌تواند به شما کمک کند تا بقیه روز را شارژ باشید. چرت زدن می‌تواند در میانه روز اندکی مهلت ایجاد کند که برای شادابی جسمی و شناختی مفید است. بسیاری از مزایای چرت زدن با مزایای خواب کافی و به طور منظم مطابقت دارد. اگر بتوانید هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید عالی است. با این وجود، اگر نمی‌توانید چرت زدن راه خوبی برای پر کردن این شکاف‌ها است.

این بدان معناست که اگر این کار را به درستی انجام دهید چرت زدن می‌تواند به شما کمک کند کمتر احساس خواب آلودگی کنید ظرفیت یادگیری شما را پس از آن بهبود بخشد به شما کمک کند چیزها را بهتر به خاطر بسپارید و به شما کمک کند احساسات خود را کنترل کنید.

چرت زدن می‌تواند به روند بهبودی کمک کند

چرت زدن در هنگام بیماری نشانه این است که سیستم ایمنی بدن شما کار خود را انجام می‌دهد. وقتی بیمار هستید سلول‌های ایمنی شما پیام رسان‌های شیمیایی را آزاد می‌کنند تا پاسخ بدن و بهبودی را هدایت کنند. این پیام رسان‌ها شما را خواب‌آلود نیز می‌سازند.

چرت زدن هم چنین می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما اجازه دهد تا آن چه را که برای بهبودی شما نیاز دارد انجام دهد. از آنجایی که عملکرد معمول خواب ترمیم و تجدید قوا است منطقی است که وقتی بیمار هستید خواب به ترمیم و بهبودی کمک می‌کند. چرت زدن زمانی که بیمار هستید به خصوص اگر بیماری شما در خواب شبانه شما اختلال ایجاد کند مفید است.


برخی از خطرات سلامتی مرتبط با چرت زدن وجود دارد

با این وجود، تمام چرت زدن‌ها مفید نیستند. چرت زدن با چندین مشکل سلامتی در بزرگسالان از جمله فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است. نتیجه یک بررسی تازه بر روی ۳۵۸۴۵۱ نفر که در مجله Hypertension منتشر شد نشان داد شرکت کنندگانی که معمولا در طول روز چرت می‌زدند ۱۲ درصد بیش‌تر در معرض ابتلا به فشار خون بالا و ۲۴ درصد بیش‌تر در معرض سکته مغزی در مقایسه با افرادی بودند که چرت نمی‌زدند. اگر فرد زیر ۶۰ سال سن داشت چرت زدن در اکثر روزها خطر ابتلا به فشار خون بالا را در مقایسه با افرادی که هرگز چرت نمی‌زدند ۲۰ درصد افزایش می‌داد.

چرت‌های طولانی‌تر مانند یک ساعت یا بیش‌تر با خطر بالای ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و افسردگی مرتبط است. با این وجود، تشخیص این که خود چرت زدن منجر به ایجاد این شرایط سلامتی می‌شود یا این که چرت‌های منظم نشان دهنده وجود یک مشکل اساسی سلامتی است دشوار است.

واقعیت آن است که بین چرت زدن پدر و مادر بچه‌هایی که تنها چهار ساعت می‌خوابند با چرت زدن سه‌ساعته پس از هشت ساعت خواب شب قبل تفاوت وجود دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی افراد به اندازه کافی نمی‌خوابند منجر به بیماری می‌شود اما زمانی که بیش از حد نیز می‌خوابید همین امر می‌تواند صادق باشد.


برخی افراد باید از چرت زدن خودداری کنند

اگر زمانی که از خواب بیدار می‌شوید احساس شادابی نمی‌کنید و اگر در خوابیدن در شب مشکل دارید یا اگر نمی‌توانید چرت را در بازه زمانی کوتاه‌تری نگه داریدT چرت زدن ممکن است برای‌تان مفید نباشد. اگر به بیخوابی دچار هستید واقعا بهتر است در صورت امکان از چرت زدن خودداری کنید. مغز سهمیه‌ای از خواب روزانه را محاسبه می‌کند و این سهمیه را چرت می‌زند. عواملی وجود دارند که در زمان بیداری باعث خواب آلودگی می‌شوند. چرت زدن این موارد را کاهش می‌دهد و پیام خواب آلودگی چندان قوی نیست. بنابراین، فشار زیادی برای به خواب رفتن و ماندن در خواب وجود ندارد.

اگر با بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنید چرت زدن بسیار جذاب می‌شود. با این وجود، شما باید مراقب چرت زدن بعد از یک شب سخت باشید زیرا می‌تواند مشکل را تداوم بخشد.

چیزی به نام چرت زدن بیش از حد طولانی وجود دارد. اگر ۳۰ دقیقه یا بیش‌تر بخوابید بدن شما می‌تواند وارد خواب موج آهسته شود که می‌تواند بعد از آن احساس خواب آلودگی کند. به این پدیده «اینرسی خواب» می‌گویند. اگر دراز بکشید و دو ساعت چرت بزنید ممکن است احساس بدتری نسبت به قبل داشته باشید و شما وارد چرخه‌های خواب می‌شوید که بیدار شدن از آن‌ها دشوار است. به همین دلیل است که طول چرت زدن ایده آل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است. شما می‌خواهید چرت زدن‌تان تنها کمک کند تا خواب‌تان را بهتر کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما