شناسهٔ خبر: 55678127 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

۷ مورد از برترین سوغات استانبول

صاحب‌خبر -
 
شهر شگفت‌انگیز استانبول، با موقعیت جغرافیایی خاص خود که پل بین شرق و غرب محسوب می‌شود و دو فرهنگ را به هم گره می‌زند، سال‌ها است که یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری به شمار می‌آید و سالانه میلیون‌ها گردشگر برای بازدید از مکان های دیدنی استانبول، بویژه مسجد ایاصوفیه، تنگه بسفر، مسجد سلطان احمد، توپکاپی سرای، موزه‌های دیدنی آن و دیگر مکان‌ها وارد این شهر ساحلی می‌شوند. خرید سوغات استانبول یکی از بهترین کارهایی است که گردشگران می‌توانند در سفر به استانبول انجام دهند. ما به شما ۷ مورد از برترین سوغات استانبول را معرفی می‌کنیم تا با خرید آن‌ها، یادگار خوبی از سفر به این شهر در ذهن و خاطراتتان داشته باشید.
 
از استانبول چه بخریم؟
سوغات استانبول به دو دسته سوغات خوراکی و غیر خوراکی یا صنایع دستی تقسیم می‌شود. استانبول به مانند اکثر شهرهای آسیای میانه و غربی غذاها و دسرهای شیرین بسیار خوشمزه‌ای دارد که شاید معروف‌ترینشان باقلوای ترکی باشد. از طرفی صنایع دستی استانبول مثل گلیم، ظروف سرامیکی، پارچه‌های مختلف، لامپ‌ها و لوسترهای جذاب و غیره نیز سوغاتی‌های مناسبی هستند که شما می‌توانید با خرید بلیط استانبول از https://safarmarket.com/flights/istanbul در سفر به این شهر خریداری کنید.
 
باقلوا ترکی
وقتی به ترکیه می‌روید اولین چیزی که نباید امتحان کردنش را از دست بدهید باقلوای ترکی است. این شیرینی جذاب درست است که در دیگر کشورهای خاورمیانه و حتی در کشور خودمان نیز پخته می‌شود و سندی محکم برای اینکه از ترکیه برخاسته باشد ندارد؛ اما طعم بی‌نظیر ترکی آن چیز دیگری است. در حقیقت این شیرینی در آشپزخانه توپکاپی سرای در ماه مبارک رمضان تهیه می‌شود و اساسا یک شیرینی برای روضه داران این ماه بود. در دستور باقلوا به طور سنتی، این شیرینی با پر کردن بین لایه‌های خمیر با پسته، گردو یا بادام (در برخی از مناطق منطقه دریای اژه فندق) درست می‌شود و بسیار مقوی است. اگر قصد دارید این شیرینی خوشمزه را به خود به کشورتان ببرید، سعی کنید در روزهای آخر اقامتتان در استانبول خریداری کنید تا تازگی خود را از دست ندهد.
 
چای ترکی
برای مردم ما که در فرهنگشان چای خوردن امری معمول و روزمره است، شاید چای ترکی به عنوان سوغاتی چیز عجیبی باشد؛ اما چای ترکی محبوبیتی جهانی دارد و اغلب گردشگرانی که به چای علاقه دارند، در تور استانبول خود این گیاه جالب را به عنوان سوغاتی خریداری می‌کنند. چای ترکی بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ترکیه است و در طول تاریخ، به عنوان علامت تجاری مهمان نوازی ترکیه برای مهمانان سرو می‌شد. با گذشت سال‌ها، انواع چای گیاهی در ترکیه مثل سیب، گل رز، گل نمدار، انار و هیبیسکوس، به ویژه در بین گردشگران رایج شده است. این چای را می‌توانید در بازارهای سنتی استانبول در کنار ادویه جات استانبولی خریداری کنید.
 
لوکوم ترکی
لوکوم یا راحت‌الحلقوم از سری شیرینی‌های سنتی و معروف ترکیه است که در استانبول به بهترین شکل پخت می‌شود. کنترل ترشح بزاق پس از دیدن شیرینی لوکوم کار آسانی نیست. این شیرینی از نشاسته و شکر که با آجیل یا میوه‌ها مخلوط می‌شود درست می‌شود. مواد میانی لوکوم بسته به سلیقه افراد مختلف است؛ اما طعم‌های محبوب عبارتند از پسته، گلاب، دارچین، پرتقال و لیمو. بعضی‌ها با خامه گاومیش این شیرینی را درست می‌کنند که در این صورت خیلی زودتر باید خورده شود چون امکان فاسد شدنش بیشتر است. درنتیجه اگر قرار است لوکوم بخرید، حتما از فروشندگان بپرسید که از چه چیزی تهیه شده است.

 

 
قوه جوش ترکی، فنجان قهوه و استکان چای
ترک‌ها در کنار اینکه چای را به عنوان یک نوشیدنی رسمی به میهمانان خود تعارف می‌کنند، قهوه‌خورهای قهاری نیز هستند. قهوه ترک طرفداران بسیاری دارد و به عنوان یک نوشیدنی ثابت توسط ترک‌ها مصرف می‌شود. از همین رو است که لوازم جانبی آن نیز به عنوان صنایع دستی ترکیه به فروش می‌رسد. مثلا قهوه‌جوش‌های ترکی که به صورت مسی ساخته می‌شوند یک سوغاتی فوق‌العاده برای شما خواهد بود. دقت کنید که هنگام خرید حتما مسی باشند تا طعم اصلی قهوه را به خوبی منتقل کنند. اگر در طول تعطیلات خود در ترکیه نحوه دم کردن چای یا قهوه ترک را یاد گرفته‌اید، می توانید یک ست فنجان قهوه ترک یا ست چای ترکی نیز برای خود بخرید. استکان‌های کمرباریک ترکی بسیار جذاب هستند و حتی از آن‌ها به عنوان دکوری نیز می‌توان استفاده کرد. اگر این ظروف را در بسته‌بندی مناسب دریافت کنید هنگام حمل و نقل دچار شکستگی نخواهند شد. پیس از این لحاظ نگران نباشید.

فرش استانبول
فرش‌ها، قالی‌ها، قالیچه‌ها و تابلوفرش‌ها همواره یکی از لاکچری‌ترین و ارزشمندترین هدایایی هستند که شما می‌توانید به کسی تقدیم کنید. در بازار بزرگ استانبول فرش‌های دست‌باف بسیار زیبایی به فروش می‌رسد. این فرش‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف هستند و بسیاری از آنها با الگوی سنتی ترکی هولباین که توسط مردمان ترک‌ ساکن در آناتولی ساخته شده است، تزئین شده‌اند. برای خرید فرش از بازار بزرگ استانبول پیشنهاد می‌کنیم به یک مغازه جذاب قدیمی در این بازار بروید. مثلا مغازه آقای عثمان شنل انواع فرش قدیمی، مدرن، دستباف و ماشینی را به فروش می‌رساند و اطلاعات بسیار مفیدی درباره تاریخچه فرش ترکی به شما ارئه می‌دهد.

ظروف سرامیکی
چیزی که در یک ظرف سرامیکی جذابیت دارد، جدای از شکل ظرف طرح و نقوشی است که بر روی آن نگارگری می‌شود. ظروف سفالگری ترکی از رنگ و لعاب بسیار زیبایی برخوردار هستند و طرح‌های درخشان آن چشمان بینندگان را به خود مشغول می‌دارد. گلدان، بشقاب، لیوان، کاسه، ظروف تزئینی، شکلات‌خوری و ظروف دیگری از این دست از سرامیک در ترکیه درست می‌شوند که بسیار طرفدار دارند. نوع خاصی از سرامیک در ترکیه به نام سرامیک ایزنیک وجود دارد که در تزئین مساجد و کاخ‌های مهم این کشور استفاده می‌شده است. خروج نسخه قدیمی و اصل این سرامیک‌ها از ترکیه ممنوع است؛ اما آن چیزی که امروزه به عنوان سوغات ترکیه به فروش می‌رسد، نسخه مدرن سرامیک ایزنیک است. سرامیک بویژه سوغاتی مورد علاقه اروپایی‌ها است.
 

چرم
وقتی صحبت از خرید سوغاتی در استانبول می‌شود، چرم از پیشنهادی اولیه ما به شما است. اگر می خواهید به مجموعه کیف‌های چرمی دوشی یا دستی، کیف پول، کیف مدارک کمربند و چکمه خود اضافه کنید، می‌توانید به بازارهای استانبول سر بزنید تا چرم باکیفیت و اصیل ترکیه را خریداری کنید. جالب است که این اجناس هزینه ماورایی ندارند و با قیمت معقولی می‌توانید آن‌ها را از بازار چرم استانبول خریداری کنید. هرچند هنگامی که محصولات را در بازار بزرگ بررسی می‌کنید، باید حواستان جمع باشد تا به شما محصولات چرم اصل را بفروشند. چرم واقعی بوی مخصوصی دارد و واقعی دارای بافت پرمنفذ و مشبک است؛ در حالی که محصولات پلاستیکی مصنوعی ساختار بسیار محکم‌تر و فشرده‌تری دارند.
 
 
کلام آخر
هر کجا که در استانبول بروید، می‌توانید سوغاتی‌های مختلف این شهر را بیابید. استانبول به دلیل تاریخ شگفت انگیزش که به دوران تسلط امپراتوری عثمانی بر سرتاسر آسیای صغیر، آناتولی و خاورمیانه باز می‌گردد، عتیقه‌جات شگفت انگیزی برای خرید دارد. علاوه بر خرید بسیاری از کالاها، نه فقط عتیقه‌جات و سوغاتی، خود گشتن در بازارهای سنتی این شهر حس خوبی به شما خواهد داد. ادویه جات و انواع شیرینی‌ها و خوراکی‌های سنتی این شهر در فروشگاه‌ها و بازارهای مختلف استانبول پیدا می‌شوند. خودتان نیز می‌توانید با خوردن غذاهای ترکی که در رستوران های استانبول یا کافه های استانبول سرو می‌شوند، از لحظه لحظه بودنتان در این شهر معلق بین آسیا و اروپا لذت ببرید. ضمن اینکه برای اطلاع از لیست پروازهای استانبول یا بلیط چارتر استانبول به تهران می‌توانید روی سفرمارکت حساب کنید. سفرمارکت بهترین همراه و راهنمای شما در تور استانبول خواهد بود.
 

نظر شما