شناسهٔ خبر: 55675731 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نقش مسئولان در تحول صنایع، فناور و خلاق شدن آن چیست؟

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و نماینده ولی فقیه در استان یزد دیدار و درباره نیازها، ضروت‌ها، چالش‌های پیش رو و اقدامات صورت گرفته برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در این استان گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ آیت الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد در این دیدار و گفت‌وگو با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، علی خیرالدین معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مهران فاطمی استاندار یزد ضمن تاکید بر این که باید در حوزه آموزش و هدایت نیروی انسانی دانش‌آموخته گام های جدی برداشته شود، گفت: این که مدیران استانی به صورت جدی برای شناسایی، ماندگارسازی و هدایت استعدادها و ظرفیت های انسانی استانی تدبیر کنند؛ یک ضرورت است.

آیت الله ناصری، با اشاره به اهمیت تولید علم و فناوری گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر تولید علم، ناظر بر حل مشکلات به کمک راهکارهای نوآورانه است و لازم است تا فرصتی برای ورود نیروی انسانی علمی و دانشگاهی به صنایع کشور ایجاد شود. این تفکر و رویکرد را باید به تمامی بخش های کشور حاکم کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با تاکید بر تعقل، تدبر و تدین برای تشخیص و رفع مشکلات و نیازها، گفت: ‌کسب مهارت تشخیص و تدبر به کمک تعقل یکی از لازمه‌های موفقیت در مسیر پیشرفت علمی و فناورانه است.

امام جمعه یزد، با تاکید بر اهمیت پیاده سازی رویکردهای نوآورانه از مراحل ابتدایی آموزش و پرورش عنوان کرد: ایجاد بسترهای آموزشی مناسب از سنین پایین و هدایت و راهبری جامعه به سوی تعقل و تفکر نوآورانه و خلاقیت تدین‌محور، از لازمه هایی است که باید برای روشن ساختن آینده ایران اسلامی مورد توجه قرار بگیرد. این امر نیازمند تحول در آموزش و پرورش است و اگر این امر به درستی اتفاق بیفتد، در سال های نزدیک نسلی تربیت خواهد شد که نقش آفرینان اصلی عرصه علم و فناوری برای نیل به پیشرفت خواهند بود.

آیت الله ناصری عنوان کرد: این دغدغه باید در مسوولان به وجود بیاید تا ۳ اصل راهبردی تدین، تفکر و تعقل پیاده سازی شود و عرصه را برای پیشرفت روزافزون کشور مهیا کند.

نشست مسئولان استان یزد

ضرورت هم‌دلی و رویکرد مثبت مسئولان استانی در حل مشکلات استانی به دست جوانان خلاق

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم در دیدار و گفت و گو با امام جمعه یزد ضمن تاکید بر حرکت ساختار آموزش، پرورش و تربیت نیروی انسانی کشور، هم‌راستا با با نیازها اولویت‌ها و مسیر حرکتی کشور، بیان کرد: باید به این باور برسیم که در امر آموزش و پژوهش که کشور هزینه‌های زیادی صرف آن می‌کند، تناسب و سازگاری با نیازهای اولویت‌دار و روزمره جامعه به وجود بیاید. ساختار آموزشی که در سال های گذشته ایجاد شده متناسب با بوم جامعه نبوده و با نیازها و شرایط کشورمان سازگاری نداشته است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر این که باید نقش مردم و بخش خصوصی در ساختار آموزش و پژوهش مد نظر قرار گیرد عنوان کرد: رسالت دانشگاه ها در تحول جامعه از محیط پیرامونی خود دانشگاه آغاز می‌شود و تا حل مسایل راهبردی کشور ادامه می‌یابد باید با تغییر در ساختار دانشگاه‌ها و نقش آفرین کردن کارآفرینی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد بسترهایی مانند پارک‌های علم و فناوری و کارخانه‌ها و خانه های خلاق و نوآوری، این زمینه برای تحول آفرینی و حل مشکلات جامعه و مردم فراهم شود.

ستاری، بخش عمده این تحول را فرهنگی و ناظر به اصلاح رویکردها در آموزش و پژوهش دانست و گفت: جوانان دانشگاهی که در بهترین سال‌های عمرشان می‌توانند حل مشکلی از جامعه را عهده دار شوند، با ایجاد چنین ساختارهایی می توانند شکوفا شوند. این امر تحول فرهنگی، هم‌دلی و همراهی بخش های استانی را می طلبد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با تاکید بر استفاده از ظرفیت مردمی در تحول نوآورانه و فناورانه عنوان کرد: باید پای بخش خصوصی به حوزه پژوهش گشوده شود تا بتوانیم تاثیر آن را در اقتصاد و زندگی روزمره مردم مشاهده کنیم. خوشبختانه این تغییر رویکرد مشاهده می‌شود اما لازم است یک تحول فرهنگی و همه‌گیر هم صورت گیرد تا این حرکت از اثرگذاری کافی برخوردار باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به راه‌اندازی فاز نخست کارخانه نوآوری درخشان، گفت: با کمک بخش های اثرگدار و تصمیم‌ساز استانی، از جمله نقش آفرینی ارزنده و راهگشای نمایندگی محترم ولی فقیه در استان، این کارخانه نوآوری در مرکز شهر یزد، می‌تواند به بستر و مامنی برای تبدیل ایده های نوآورانه به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق و ثروت آفرینی از خلاقیت شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که صبح امروز به استان یزد سفر کرده است، در نخستین بخش از سفر خود کارخانه نوآوری درخشان را افتتاح کرد. بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان و خلاق پارک علم و فناوری یزد، بازدید از مرکز توسعه فناوری های نوین دیاکو، افتتاح ساختمان خلاقیت و نوآوری این دانشگاه، افتتاح بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان شهید صدوقی یزد، افتتاح مرکز نوآوری پوشاک و بازدید از پژوهشکده علوم تولید مثل و حضور در نشست جهش تولید دانش بنیان استان از دیگر برنامه های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این سفر یک روزه است.

انتهای پیام/

نظر شما