شناسهٔ خبر: 55675695 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

تهران- ایرنا- تاکید روسیه بر حرفه ای و منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران، گسترش تهاتری تجارت ایران و پاکستان، اعلام آمادگی مازندرانی ها برای صادرات مرکبات به کشور چین، افزایش قیمت‌ها در انگلیس و خشونت‌های مسلحانه در آمریکا مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

**اولیانوف: پیشنهادات ایران بسیار حرفه‌ای و منطقی است

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت که پیشنهادات ایران (در مورد توافق هسته‌ای) به اتحادیه اروپا و آمریکا بسیار حرفه‌ای و منطقی است و اکنون توپ در زمین آمریکا می‌باشد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

میخاییل اولیانوف در خصوص مساله تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ایران گفت: به نظر می‌رسد این مسائل حل شده‌ است.

وی ادامه داد: ما راه حل خوب در اختیار داریم که با همکاری سه کشور اروپای روسیه و سایر کشورها بدست آمده است. 

اولیانوف ادامه داد: با وجود تحریم‌ها علیه روسیه، مسکو ضمانت‌هایی دریافت کرده است تا به همکاری‌های هسته‌ای با ایران ادامه دهد. 

این دیپلمات ارشد روسیه تاکید کرد: ما راضی هستیم. ضمانت دریافت کرده‌ایم. 

اولیانوف گفت: امیدوارم واشنگتن واکنش مثبت نشان دهد و اگر چنین شود، به احتمال زیاد در این هفته یا هفته آینده نشست وزیران کمیسیون مشترک برجام را خواهیم داشت. 

وی در مورد پاسخ ایران به اتحادیه اروپا تاکید کرد: من تأیید می‌کنم که پیشنهادات بسیار حرفه‌ای و منطقی هستند. اکنون توپ در زمین آمریکا است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه در حال بررسی نظرات و درخواست‌های ایران به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا هستیم، اعلام کرد که واشنگتن نظرات خود را درباره درخواست‌های ایران به اتحادیه اروپا اعلام خواهد کرد. 

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا نیز به نقل از منابع آگاه ادعا کرد، ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها خواستار دریافت غرامت از واشنگتن در صورت خروج مجدد این کشور از توافق هسته‌ای شده است. 

 این شبکه تلویزیونی نزدیک به دموکرات‌ها در آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از یک دیپلمات منطقه‌ای گفت که ایران به دنبال دریافت تضمین‌هایی مبنی بر این است که چنانچه رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا از توافق خارج شود غرامت دریافت کند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت. 

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است. 

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم. 

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت. 

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است. 

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.

https://irna.ir/xjKhfs

**وزیر راه: تجارت ایران و پاکستان با ساز وکار تهاتر گسترش می‌یابد

وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان، تقویت همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های صنعت، انرژی و حمل و نقل را از اهم موارد در مذاکره با مسوولان پاکستانی عنوان کرد و گفت: شاهد گشایش بیشتر در روابط تجاری ایران و پاکستان با عملیاتی شدن ساز وکار تهاتر خواهیم بود.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

«رستم قاسمی»   در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های فعلی با همسایه شرقی یعنی پاکستان در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، تجارت تهاتر و بانکی خبر داد.

وی که به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان برای شرکت در بیست و یکمین اجلاس به اسلام‌آباد سفر کرده، اظهار داشت: یکی از مراجع مهم در روابط کشورها، وجود کمیسیون مشترک اقتصادی است که خوشبختانه این کمیسیون بین ایران و پاکستان وجود دارد و مسیری برای پیگیری توافقات و افزایش تعاملات در بخش‌های مختلف می‌باشد.

قاسمی افزود: اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی از امروز آغاز به کار می‌کند و فردا در دومین روز شاهد امضای تفاهمنامه های مختلف میان ایران و پاکستان برای گسترش همکاری‌های فعلی خواهیم بود.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان با اشاره به نیازمندی پاکستان به انرژی و بحث‌های صورت گرفته میان دو کشور، گفت: در این دور از جلسه کمیسیون بحث انرژی را پیگیری می‌کنیم و امیدوارم به توافقاتی دست پیدا کنیم.  

وی توسعه بازارچه‌های مرزی میان ایران و پاکستان را حائز اهمیت و موجب بهبود زندگی مرزنشینان و افزایش تعاملات میان استان‌های همجوار مرزی دانست و افزود: تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه مرزی و حمل و نقل نیز در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی قرار دارد.  

وزیر راه و شهرسازی افزود که مراودات بانکی میان دو کشور نیز پیگیری شده و نگاه رو به جلو به عملیاتی شدن ساز وکار تهاتر داریم و معتقدیم که این طرح زمینه افزایش همکاری‌های تجاری میان دو کشور همسایه را فراهم می‌کند.  

آخرین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان اواخر فروردین ۱۳۹۶ به میزبانی ایران برگزار شد و اکنون اسلام‌آباد میزبان دور بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی است.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز وارد پایتخت پاکستان شده، قرار است علاوه بر شرکت در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با برخی از مقامات پاکستانی نیز دیدار کند.

مناسبات دوجانبه ایران و پاکستان در حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی، تجاری و مرزی طی سال‌های اخیر با پیشرفت چشمگیری همراه بوده است. ۲ کشور همسایه طی ۲ سال اخیر اقدام به بازگشایی ۲ گذرگاه جدید مرزی کردند و تعداد مرزهای رسمی آنان به ۳ رسید که یکی از اهداف آن کمک به تسهیل تجارت و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر برای بهبود زندگی مرزنشینان است.

https://irna.ir/xjKhhK

**وزیر دارایی پاکستان: تقویت تجارت با ایران را با جدیت دنبال می‌کنیم

وزیر امور دارایی پاکستان همزمان با کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان با استقبال از همکاری دو کشور در بخش سرمایه‌گذاری، انرژی و گسترش مراودات مرزی، تاکید کرد: دولت پاکستان با عزم و رویکرد جدی تقویت تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

«مفتاح اسماعیل» روز چهارشنبه و همزمان با برگزاری بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان طی مصاحبه اختصاصی با ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیاری برای افزایش مناسبات دوجانبه تجاری و اقتصادی میان ۲ همسایه وجود داشته و دولت فعلی پاکستان نگاه جدی برای تحقق این هدف دارد.  

وی با یادآوری پیشنهاد پاکستان در ۲ دولت گذشته این کشور به ایران برای افزایش حجم تجارت مشترک به میزان ۵۰۰ میلیون دلار یا ۵۰۰ میلیون یورو در کوتاه مدت، افزود: رئیس بانک مرکزی پاکستان مامور پیگیری این طرح شده و از وی خواسته‌ایم تا با همتای ایرانی خود طرح‌های آسان و کارساز برای بالا بردن حجم تجارت مشترک را پیگیری نماید.  

مفتاح اسماعیل گفت: تجارت بین ایران و پاکستان بسیار امکان پذیر است و در دولت گذشته ما پیشنهاد داده بودیم که حجم تجارت دوجانبه را از طریق ارزهای داخلی افزایش دهیم. چنانچه من از رئیس بانک مرکزی خود خواسته‌ام تا هر چه زودتر با همتای ایرانی خود برای تحقق این پیشنهاد صحبت کند.  

وی اظهار داشت: من فکر می‌کنم باید مسیرهای مسافرتی بیشتری بین ایران و پاکستان برای تسهیل تجارت وجود داشته باشد. در ایالت بلوچستان باید تسهیلات بیشتری برای مسافران وجود داشته باشد و افزایش تبادلات مردمی قطعا تجارت بیشتر بین ۲ کشور همسایه را تسهیل خواهد کرد.  

ایران، گزینه اول پاکستان برای تامین گاز

وزیر امور دارایی پاکستان گفت: پاکستان به شدت به گاز و برق نیازمند است که ایران به راحتی می‌تواند این نیاز ما را برآورده کند. ید قدم مهمی که اخیرا دولت ما برداشته این است که واردات برق از ایران را افزایش داده‌ایم.  

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو پاکستان به ایران، گفت: هدف اصلی که در جریان این بازدید تحقق یافت افزایش واردات برق از ایران به پاکستان بود که اتفاق مثبتی است.  

مفتاح اسماعیل درباره وضعیت طرح خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان نیز گفت: پروژه خط لوله گاز بسیار پیچیده است زیرا بلافاصله پس از امضای آن با تحریم مواجه شد. اگرچه تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای ایران لغو شد، اما آمریکا به طور یکجانبه از توافق خارج شد و دوباره تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد.  

وی اعلام کرد که وزیر نفت پاکستان در تلاش برای تدارک طرح واردات گاز مایع طبیعی از ایران است زیرا گزینه ایران در این زمینه همچنان روی میز پاکستان قرار دارد.  

وزیر دارایی پاکستان اظهار داشت: کشورش با جمهوری اسلامی ایران از روابط بسیار قوی و برادرانه برخوردار است اما متاسفانه روابط تجاری آنان به‌اندازه روابط فرهنگی، سیاسی و مذهبی در جایگاه قابل قبولی نیست.  

وی افزود: ایران محصولات زیادی تولید می‌کند که پاکستان نیاز خود را از آن مرتفع می‌سازد و متقابلا ما نیز محصولاتی به طرف ایرانی ارائه می‌دهیم.  

ساز وکار تسهیل تجارت ایران و پاکستان رسمی‌سازی می‌شود 

مفتاح اسماعیل گفت: علیرغم اینکه ما مرز مشترک داریم و می‌توانیم از طریق مکانیسم تجارت تهاتر یا ارز ملی با ایران تجارت کنیم، حجم این مناسبات دوجانبه بسیار کم است.  

وی‌ گفت: یکی از دستورکارهای اصلی نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، تقویت تجارت دوجانبه بین دو کشور دوست خواهد بود در عین حال فقدان کانال بانکی و تبادل ارز مانع اصلی در تجارت دوجانبه محسوب می‌شود.

تجارت با ارز محلی

وزیر دارایی پاکستان افزود: ما نمی‌توانیم در تجارت با ایران «ال سی/گشایش اعتباری» (LC) به دلار باز کنیم و این یک مشکل بزرگ است با این حال اکنون ساز وکاری وجود دارد که روسای بانک‌های مرکزی ۲ کشور آن را رقم زده‌اند و در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی این سازوکار برای تسهیل تجارت رسمی‌سازی می‌شود.  

وی گفت: تجارت ما با ایران مطابق ظرفیت واقعی خود نیست و باید بعد از هر دو سال دو برابر شود. اگر ایران و پاکستان بتوانند کانال بانکی و سیستم پرداخت را آغاز کنند در این صورت، تجارت آنان در دو سال آینده دو برابر خواهد شد. بانک‌های پاکستان تحت فشار تحریم‌ها هستند، اما ما می‌توانیم با استفاده از کانال پشتوانه با ارز محلی تجارت با ایران انجام دهیم.  

مفتاح اسماعیل اظهار داشت: بانک‌های پاکستان تحت فشار تحریم‌ها هستند، اما ما می‌توانیم با استفاده از کانال پشتوانه با ارز محلی تجارت با ایران را توسعه دهیم.  

منافع مشارکت با ایران برای طرح «سیپک»

وزیر دارایی پاکستان با استقبال از توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه و رفاه ملت‌ها، گفت: طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به طرح «سیپک» برای دو کشور و همچنین توسعه منطقه بسیار حائز اهمیت است و معتقدیم که پیوستن ایران به سیپک به نفع تمام ذی‌نفعان خواهد بود.  

وی افزود: پاکستان از هرگونه سرمایه گذاری ایران در توسعه بندر گوادر و یا هر کدام از پروژه‌های زیرمجموعه راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین حمایت می‌کنیم.  

مفتاح اسماعیل اظهار داشت: ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان انرژی در جهان است و می‌تواند نیازهای انرژی چین را از طریق پاکستان برآورده کند. لذا ما مشارکت با ایران را برای تامین منافع مشترک مهم می‌دانیم.  

تعهد پاکستان برای رفع موانع در مسیر تجارت با ایران 

وزیر امور دارایی پاکستان با یادآوری فعالیت گذرگاه‌های مرزی مشترک با ایران و پروژه بازارچه‌های مرزی برای تسهیل تجارت به ویژه در میان استان‌های همجوار مرزی ۲ همسایه گفت: پاکستان بازارچه‌های مرزی را باز کرده و تجارت عمده ایالت بلوچستان با ایران و افغانستان انجام می‌شود.  

وی اظهار داشت: در شهر کویته بازارهای زیادی وجود دارد که کالاهای پاکستانی را به ایران و افغانستان صادر می‌کنند. همه کشورها با همسایگان تجارت می‌کنند و این چیز جدیدی است. تجارت با ایران برای شخصی که در قسمت نوار مرزی ایالت بلوچستان و شهرستان‌های نزدیک به مرز زندگی می‌کند در مقایسه با تجارت با مناطق دور مانند کراچی آسان است. لذا باید بین شهرهای مرزی ایران و پاکستان تجارت وجود داشته باشد و ما تمام تلاش خود را برای رفع هرگونه مانع از طرف پاکستانی در این زمینه انجام خواهیم داد تا تجارت دوجانبه افزایش یابد. 

مفتاح اسماعیل اظهار داشت: درصدد توسعه تجارت رسمی بین ایران و پاکستان هستیم. هم اکنون محصولات ایرانی را می‌توانید در مغازه‌های پاکستانی مخصوصاً در شهرهای کویته و کراچی پیدا کنید و اگر این تجارت رسمی شود به سود دو کشور است.  

دیدار روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان در اسلام‌آباد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات بلندپایه برای شرکت در بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان صبح امروز وارد اسلام‌آباد و مورد استقبال قائم وزارت امور اقتصادی پاکستان قرار گرفت.  

نشست افتتاحیه بیست و یکمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ساعاتی پیش با حضور معاونان وزارتخانه‌های مربوطه در اسلام‌آباد برگزار شد.  

نشست اختصاصی روسای کمیسیون نیز با حضور رستم قاسمی وزیر راه ایران و ایاز صادق وزیر امور اقتصادی پاکستان برگزار و طرفین آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، بازرگانی، انرژی و تعاملات مرزی را مورد بررسی قرار دادند.

https://irna.ir/xjKhxK

**سناتور دموکرات: برجام منافع منطقه‌ای واشنگتن را تامین می‌کند

یک سناتور دموکرات کنگره آمریکا طی توییتی بازگشت این کشور به برجام را مهمترین امر برای تامین منافع واشنگتن در منطقه خاورمیانه دانست.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

مورفی پیشتر در گفت و گویی ابراز امیدواری کرده بود که همچنان فرصت به بازگشت به توافق هسته‌ای وجود داشته باشد، چرا که این تصمیم بهترین گزینه برای آمریکا و منطقه است.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه الجزیره قطر افزود: به خاطر اقدام های ترامپ و تصمیم وی به خروج از توافق هسته‌ای با ایران، ما در یک لحظه حساس با تهران به سر می‌بریم.

این قانونگذار آمریکایی اواخر خرداد گفته بود که شانس موفقیت در مذاکرات با ایران بسیار کمتر از شش ماه پیش است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیشب (۲۵ مرداد) با بیان اینکه واشنگتن در حال بررسی نظرات و درخواست های ایران به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا است، اعلام کرد که این کشور نظرات خود را درباره درخواست های ایران به اتحادیه اروپا اعلام خواهد کرد.

وی افزود که واشنگتن در ۱۶ ماه گذشته جزئیات بسیار گسترده مسائل بزرگ برای بازگشت به پایبندی به برجام را بررسی کرده  و معتقد است که اکثر مسایل عمده حل شده اند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: تلاش ها برای نجات توافق هسته ای در مرحله نهایی خود قرار دارند.

https://irna.ir/xjKhvg

**گفت وگوی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با همتای آمریکایی خود درباره ایران

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب گفت که با وزیر دفاع آمریکا تلفنی درباره ایران صحبت کرده است.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

بنی گانتس در توییتی نوشت که با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا درباره مجموعه‌ای از مسائل امنیتی و در رأس آنها درباره اقدام‌های لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای صحبت کرده است.

وی افزوده است که وزیر دفاع آمریکا را در جریان جزئیات عملیات اخیر علیه غزه قرار داده و از کمک آمریکا در ارائه گلوله‌های سامانه ضد موشکی گنبد آهنین به رژیم صهیونیستی تشکر کرده است.

بر اساس این گزارش، دو طرف درباره تحولات جنگ اوکراین و کمک‌های دفاعی که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به کی‌یف کرده است، صحبت کردند.

پیش تر شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات وین که در تماس با مقام‌های آمریکایی است، گزارش داد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای را سازنده می‌داند.

میانجی‌گران اروپایی هفته گذشته «طرح نهایی» خود را برای احیای برجام به طرفین ارائه کردند. این اتحادیه پیش نویس طرح خود را آخرین امید باقی مانده برای احیای توافق تاریخی با ایران در سال ۲۰۱۵ می‌داند که براساس آن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا از جمله در بخش انرژی محدود می‌شود.

https://irna.ir/xjKhf۳

**خشونت‌های مسلحانه در آمریکا؛ تیراندازی در نزدیکی بیمارستانی ۶ مجروح برجای گذاشت

در تداوم خشونت‌های مسلحانه در آمریکا، آمریکایی گزارش دادند ۶ نفر بر اثر تیراندازی در نزدیکی بیمارستانی در شهر ممفیس ایالت تنسی آمریکا مجروح شدند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

رسانه‌های آمریکایی روز سه شنبه به وقت محلی گزارش داد در تیراندازی که اوایل روز سه شنبه در نزدیکی بیمارستانی در شهر ممفیس ایالت تنسی آمریکا اتفاق افتاد شش نفر از جمله دو نوجوان مجروح شدند.

بر اساس این گزارش، این تیراندازی  حدود ساعت یک بامداد به وقت محلی نزدیک بیمارستان "متدیست نورث" در محله رالی با ۳۱ هزار نفر جمعیت در شمال شرق شهر ممفیس روی داد.

به گزارش سی بی اس نیوز، پلیس شهر ممفیس گفت که سه نفر از مجروحان در زمان تیراندازی یک وسیله نقلیه مشکوک سرقتی در اختیار داشتند و از آن زمان تحت بازداشت قرارگرفته‌اند.

وضعیت  سه فرد بزرگسال و یک نوجوان زخمی شده در این تیراندازی وخیم است و خودرویی  پر از آثار اصابت گلوله در پی این  حادثه در بیرون از بیمارستان مشهود بود.

موج خشونت در حالی در آمریکا ادامه دارد که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است تا به تیراندازی‌هایی که در جاهای مختلف این کشور اتفاق می‌افتد، پایان دهد: مقابل ساختمان کنگره، در سوپرمارکت‌ها، در مدارس، اداره‌ها، منازل، ...

بر اساس داده‌های «آرشیو خشونت با اسلحه» (Gun Violence Archive)، از اول ژانویه تا ۱۴ اوت ۲۰۲۲، بالغ بر ۴۱۶ تیراندازی دسته‌جمعی در آمریکا رخ داده است. تیراندازی جمعی زمانی اتفاق می‌افتد که به چهار نفر یا بیشتر، بدون احتساب تیرانداز، شلیک می‌شود.

نمودارهای این تارنمای آماری نشان می‌دهند که بیشتر تیراندازی‌ها در شرق آمریکا به ویژه در ایالت‌های فلوریدا، جورجیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، آلاباما، می‌سی‌سی‌پی، تنسی، کنتاکی و نیویورک رخ داده است.

بر اساس داده‌های «آرشیو خشونت با اسلحه»، تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۹ هزار و ۴۱۱ مورد مرگ‌ومیر ناشی از سلاح گرم در آمریکا ثبت شده است که افزایش ۳۰ درصدی نسبت به پنج سال قبل (از ۲۰۱۵) را نشان می‌دهد.

نکته جالب توجه اینکه پس از ثبت ۲۶۹ تیراندازی دسته‌جمعی در آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی، تاکنون و فقط در  مدت هشت ماه، ۴۱۶ مورد تیراندازی گزارش شده است و احتمالا امسال رکورد خشونت مسلحانه در این کشور مدعی حقوق بشر و دمکراسی شکسته خواهد شد.

روند خشونت در حالی در آمریکا ادامه دارد که «کارولین مالونی» قانونگذار دموکرات، شماری شرکت‌های اسلحه‌سازی (Ruger, Sturm & Co, Daniel Defense, Smith & Wesson, Bushmaster y Sig Sauer) را متهم کرده است که در تبلیغات خود نه تنها از شیوه‌های «اختلال‌آمیز، استثمارگرانه و بی ملاحظه» و «تاکتیک‌های بازاریابی تهاجمی» استفاده می‌کنند بلکه برخی تبلیغات آن‌ها، عبارت‌ها و نمادهایی با موضوع برتری نژاد سفید را شامل می‌شوند. تبلیغاتی که مخاطبان اصلی آن‌ها، مردان جوان هستند.

این مقام آمریکایی در انتقاد از تجارت شوم سلاح در این کشور، اعلام کرد: این صنعت، محله‌های ما، مدارس و حتی کلیساها را با سلاح‌های مرگبار پر کرده است. با ثبت بیش از ۳۰۰ مورد تیراندازی در سال جاری تا کنون و همچنین خشونت با اسلحه به عنوان عامل اصلی مرگ کودکان در ایالات متحده، واضح است که ما با یک اپیدمی بهداشت عمومی مواجه هستیم.  

https://irna.ir/xjKhfq

**منبع نظامی سوری: حمله به نیروهای مسلح سوریه با پاسخ مستقیم مواجه خواهد شد

یک منبع نظامی سوری سه‌شنبه شب با تائید حمله جنگنده‌های ترکیه به نقاط نظامی در حومه حلب، هشدار داد که حمله به نیروهای مسلح این کشور با پاسخ مستقیم و فوری مواجه خواهد شد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

یک منبع نظامی سوری گفت: جنگنده‌های نظامی ترکیه بعد از ظهر سه‌شنبه از ساعت ۲:۳۷ دقیقه تا ساعت ۳ برخی نقاط نظامی را در حومه حلب هدف قرار دادند که طی آن سه نظامی کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.

این منبع افزود: این حمله در راستای ادامه حمایت نظام ترکیه از گروه‌های تروریستی مسلح بوده و نیروهای مسلح سوریه به این حمله پاسخ داده و برخی مواضع اشغالگران را هدف قرار داده و تعدادی از آنها را نابوده کرده و خسارت‌های جانی و مادی به آنها وارد کرد.

منبع نظامی سوری در پایان گفت: با افزایش اقدام‌های تحریک آمیزی که ترکیه مرتکب آن شده و حملات متعدد به مناطق مختلف در اراضی سوریه، تاکید می‌کنیم که هرگونه حمله به هر نقطه نظامی نیروهای مسلح سوریه با پاسخ مستقیم و فوری در تمامی جبهه‌ها مواجه خواهد شد.

پیش تر شبکه خبری المیادین به نقل از منابع محلی از حمله هوایی ترکیه به مواضع ارتش سوریه خبر داده بود.

المیادین گزارش داده بود، بر اثر حمله هوایی ترکیه به روستای تل جارقلی غربی در شهر عین العرب در ریف حلب شمالی سه نظامی سوری جان خود را از دست دادند.

https://irna.ir/xjKhfB

**فلسطین خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی درباره شهادت کودکان غزه شد

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیقات بین المللی فوری درباره شهادت پنج کودک فلسطینی در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه شد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

در بیانیه «محمد اشتیه» آمده است: به رسمیت شناختن قتل عام جبالیا توسط اشغالگران، دادگاههای بین المللی و نهادهای حقوق بشری را در آزمون اعتبار و جدیت در برخورد با این جنایت به دور از استانداردهای دوگانه قرار می‌دهد.

وی افزود: کشتاری که ارتش اشغالگر در تهاجم اخیر به مردم غزه مرتکب شد به سابقه جنایات اسرائیل در دادگاه‌های بین المللی اضافه می‌شود.

اشتیه هشدار داد که ناتوانی نهادهای حقوقی و حقوق بشری بین المللی در اتخاذ تدابیر قضایی برای تضمین عدم فرار مجرمان از مجازات به معنای این است که جنایات دیگری مرتکب خواهند شد.

نخست وزیر فلسطین همچنین از آمریکا و اتحادیه اروپا خواست این جنایت را محکوم کنند و اظهاراتشان را درباره اینکه اشغالگران حق دفاع از خود را دارند، متوقف کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی عصر جمعه (۱۴ مرداد) حملات هوایی و توپخانه‌ای خود به مناطق مختلف نوار غزه را آغاز کرد که بر اثر این حملات وحشیانه ۴۴ نفر نفر از جمله ۱۵ کودک و ۲ زن شهید شدند. همچنین بیش از ۳۶۰ نفر هم مجروح شده‌اند که ۹۶ نفر از آنها کودک، ۳۰ نفر زن و ۱۲ نفر سالخورده هستند.

در پاسخ به این حملات جنایتکارانه، گروه‌های مقاومت فلسطین با صدها موشک شهرها و شهرک‌های صهیونیست نشین در سرزمین‌های اشغالی به ویژه تل آویو و فرودگاه بن گورین را هدف قرار دادند.

سرانجام توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به وقت محلی (بامداد دوشنبه  ۱۷ مرداد به وقت تهران) و با میانجیگری مصر اجرایی شد.

https://irna.ir/xjKhfL

**گفت‌ وگوی رهبران فرانسه و هند در مورد اوکراین

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور عصر سه‌شنبه با نارندرا مودی نخست وزیر هند درباره بحران اوکراین به صورت تلفنی گفت‌ وگو کرد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

در این بیانیه آمده است: دو طرف توافق کردند که برای پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین با یکدیگر همکاری کنند.

مکرون همچنین روز سه‌شنبه با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌ وگو کرد که در جریان این مکالمه رئیس جمهور فرانسه بر نگرانی‌های خود در مورد خطرات جنگ برای تأسیسات هسته‌ای اوکراین تأکید کرد. 

درحالی که کشورهای اروپای از جمله فرانسه، تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین وضع کرده‌اند، هند تاکنون نتنها حاضر به تحریم روسیه نشده بلکه واردات نفت خود از این کشور را نیز به شکل قابل توجهی افزایش داده است. 

دهلی نو پیش از این نیز در رای گیری مجمع عمومی در محکومیت جنگ روسیه در اوکراین رای ممتنع داده بود. 

هند از ۲۴ فوریه (۵ اسفند) و آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون ۱۳ میلیون بشکه نفت از این کشور وارد کرده است. این در حالی است که واردات نفت خام هند از روسیه در کل سال ۲۰۲۱ تنها ۱۶ میلیون بشکه بود.

ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjKhfN

**هیات انتخابات تونس همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور را تائید کرد

هیات عالی مستقل انتخابات تونس سه‌شنبه شب از تائید نهایی همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور و اجرایی شدن آن خبر داد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

هیات عالی مستقل انتخابات تونس سه‌شنبه شب در نشستی نتایج نهایی همه پرسی قانون اساسی جدید این کشور را که در تاریخ ۲۵ جولای (۳ مرداد) برگزار شد را اعلام کرد.

«فاروق بوعسکر» رئیس هیات عالی مستقل انتخابات تونس اعلام کرد که دادگاه اداری پس از بررسی شکایت‌های طرح شده درباره همه پرسی اخیر قانونی اساسی، با تائید سلامت انتخابات شکایات صورت گرفته را رد کرد.

وی افزود: از ۹ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۵۴۳ نفر که حائز شرایط شرکت در همه پرسی بودند، ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۹۴ نفر در این همه پرسی شرکت کردند که ۹۴.۶ درصد به قانون اساسی جدید رأی مثبت دادند.

رئیس هیات عالی مستقل انتخابات تونس گفت: قانون اساسی جدید با اعلام نتایج نهایی و تائید آن توسط قیس سعید رئیس جمهور به عنوان قانون اساسی جدید جمهوری، لازم الاجرا خواهد بود.

پیش از این، گروه‌های سیاسی جنبش النهضه، قلب تونس، ائتلاف کرامت، جنبش تونس- اراده و امید، حزب جمهوری خواه، جریان دموکراتیک، بلوک دموکراتیک برای کار و آزادی و حزب کارگر همه پرسی را تحریم کرده و آن را یک روند غیرقانونی اعلام کردند.

همچنین حزب القطب، اراده مردمی، کار و دستاورد، میهن پرستان دموکراتیک متحد، سندیکای روزنامه نگاران و کمپین شهروندان علیه کودتا خواستار تحریم رفراندوم شدند. این در حالی است که اتحادیه کارگری تونس - بزرگترین اتحادیه کارگری در این کشور - حامیان خود را در تصمیم گیری در این باره آزاد گذاشت.

در همین حال، چند حزب و گروه سیاسی دیگر تونس شامل جنبش مردمی، جریان مردمی، تونس پیشرو و اتحاد برای تونس هم برعکس، تمایل خود را برای شرکت و دادن رأی «آری» اعلام کردند.

قیس سعید رئیس جمهور تونس پیش نویس قانون اساسی جدید را به جای قانون اساسی مصوب ۲۰۱۴ این کشور به عنوان بخشی از نقشه راه مد نظر خود تا موعد برگزاری انتخابات پارلمانی در دسامبر آینده ارائه کرد.  

«قیس سعید» از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید، وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند، اما قیس سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

https://irna.ir/xjKhfQ

**آمریکا موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی آزمایش کرد

ارتش آمریکا روز سه شنبه (به وقت محلی) موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی موسوم به "مینوت من ۳" را به عنوان بخشی از آمادگی نیروهای هسته‌ای این کشور آزمایش کرد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

در میان افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر مساله تایوان، واشنگتن آزمایش این موشک را به تاخیر انداخته بود. 

موشک مینوت من ۳ که توسط شرکت بوئینگ ساخته شده است، یک سلاح مهم در ارتش آمریکا محسوب می‌شود. 

این موشک از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب شد و حدود ۶ هزار و ۷۶۰ کیلومتر را طی کرد. 

برد این موشک بیش از ۹ هزار و ۶۶۰ کیلومتر است و می‌تواند با سرعت تقریبی ۲۴ هزار کیلومتر در ساعت حرکت کند. 

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که پرتاب این موشک بالستیک به رویدادهای جاری در جهان مرتبط نیست. 

ارتش آمریکا در ماه آوریل و در میان تنش‌ها با روسیه نیز بر سر مساله اوکراین  آزمایش این موشک را به تاخیر انداخته بود.

https://irna.ir/xjKhg۴

**بایدن لایحه ۴۳۰ میلیارد دلاری محافظت از محیط زیست، سلامتی و مالیات را امضا کرد

رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه (به وقت محلی) لایحه ۴۳۰ میلیارد دلاری به عنوان بزرگترین بسته حمایتی از محیط زیست در تاریخ این کشور را امضا کرد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

این لایحه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و قیمت دارو و اخذ مالیات از ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ آمریکایی طراحی شده است. 

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از این رویداد برای انتقاد از جمهوری خواهان استفاده کرد تا از مجموعه‌ای از پیروزی‌های دموکرات‌ها در زمینه تصویب لوایح قانونی، برای افزایش شانس این حزب در انتخابات میان دوره‌ای کنگره بهره گیرد.

وی گفت:  «در این لحظه تاریخی، دموکرات‌ها طرف مردم آمریکا را گرفتند و همه جمهوری‌خواهان در کنار منافع خاص قرار دارند. همه جمهوری خواهان کنگره به این لایحه رای منفی دادند.» 

قانون مبارزه با تغییرات آب و هوایی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در آمریکا معرفی شده است. این قانون همچنین اجازه می‌دهد تا قیمت‌های داروی سالمندان کاهش یابد و شرکت‌ها و ثروتمندان را وادار می‌کند بدهی‌های مالیاتی خود را پرداخت کنند. دموکرات‌ها معتقدند که پرداخت مالیات از سوی ثروتمندان، به کاهش کسری بودجه دولت آمریکا و همچنین مبارزه با تورم کمک می‌کند. 

اما میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا گفت که قانون جدید نتیجه عکس خواهد داشت. 

وی با اشاره به سازمان امور مالیاتی آمریکا گفت: دموکرات‌ها سال گذشته با صرف بیش از اندازه پول و ایجاد تورم بی‌سابقه اقتصاد آمریکایی‌ها را غارت کردند. راه حل امسال آن‌ها انجام دوباره این کار است. لایحه جناحی که بایدن امروز امضا کرد به معنای مالیات، هزینه بالاتر انرژی و بازرسی‌های جدی‌تر سازمان امور مالیاتی است. 

یک انجمن علمی پژوهشی آمریکا در ماه اردیبهشت اعلام کرد که کیفیت هوا برای تقریبا نیمی از شهروندان این کشور که معادل ۱۳۷ میلیون نفر است، نسبت به ۲۰ سال گذشته، ناسالم‌تر و خطرناک‌تر شده است. 

تحقیقات منتشر شده در ماه نوامبر نشان داد که در آمریکا، بیش از ۴۰ درصد از جمعیت این کشور در شهرهایی با هوای ناسالم زندگی می‌کنند. مطالعات قبلی نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض این ذرات که ریز و با قطر ۲.۵ میکرومتر یا کمتر هستند، با ابتلا به چند عارضه سلامتی از جمله آسم و سایر اختلالات ریوی، بیماری قلبی و زوال عقل مرتبط است. 

بر اساس این تحلیل، قرار گرفتن در معرض ذرات ریز آلاینده در هوا سالانه باعث مرگ زودهنگام چهار میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود. 

نتیجه ۲ مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض سطوح ناسالم آلودگی هوا سالانه باعث مرگ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در شهرهای سراسر جهان می‌شود. بعلاوه، سالانه نزدیک به ۲ میلیون مورد آسم در میان کودکان سراسر جهان با قرار گرفتن در معرض آلودگی دی اکسید نیتروژن ناشی از انتشار وسایل نقلیه موتوری مرتبط است که از هر سه مورد دو مورد در مناطق شهری رخ می‌دهد. 

تغییرات اقلیمی در قالب یک دوره خشکسالی، کمبود آب یا بی‌آبی متوالی، افزایش سالانه دمای هوا، افزایش آلودگی هوای شهرهای بزرگ، وقوع سیل‌ها و طوفان‌های شدید و گسترده ظهور کرده و اثرات بی‌سابقه‌ای دارند. این تغییرات اقلیمی به‌خصوص تغییرات آب و هوایی، محیط ‌زیست انسان را به محیطی سخت‌تر و نابسامان تبدیل کرده است.

https://irna.ir/xjKhg۹

**افزایش قیمت‌ها در انگلیس/ میلیون‌ها نفر وعده‌های غذایی خود را کاهش دادند

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از زمان کمبود غذا در جهان و افزایش هزینه‌های انرژی و در نتیجه افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس، میلیون‌ها شهروند این کشور وعده‌های غذایی خود را کاهش داده‌اند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

نظرسنجی "تایمز رادیو" نشان داد که ۱۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به صورت مکرر وعده‌های غذایی خود را کاهش داده‌اند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. 

براساس نتایج این نظرسنجی از هر ۱۰ پرسش شونده، چهار نفر مجبور شده‌اند از خرید مواد غذایی که معمولا از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند صرف نظر کنند. 

حدود ۵۰ درصد از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که به دلیل روند افزایش هزینه‌های زندگی در سرتاسر انگلیس، مجبور شده‌اند غذا خوردن در کافه‌ها و رستوران‌ها را کاهش دهند تا از هزینه‌های خود بکاهند.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن تورم همچنان در سال آینده میلادی برای اقتصاد انگلیس ادامه داشته باشد. 

در آستانه آخرین تصمیم بانک انگلستان در مورد نرخ بهره، اندیشکده بنیاد رزولوشن (Resolution) اعلام کرد که فشارهای معیشتی ناشی از افزایش قیمت‌ها احتمالا قوی‌تر و طولانی‌تر از پیش‌بینی این بانک خواهد بود. 

کمیته سیاست پولی بانک انگلستان در ماه ژوئن گفته بود انتظار دارد تورم در ماه اکتبر به اندکی بیش از ۱۱ درصد برسد.  

موسسه اقتصادی مک‌گراهیل در آخرین گزارش خود از وضعیت اقتصادی انگلیس و شرکت‌های بخش خصوصی خدمات این بخش را از زمان قرنطینه فصل زمستان در سال ۲۰۲۱ در پائین‌ترین سطح اعلام کرده است. 

به گفته بنیاد رزولوشن تا حدودی قیمت بعضی از کالاها مثل سوخت‌های فسیلی کاهش یافته است ولی همچنان قیمت گاز بالاست و پیش‌بینی‌ها حاکی از رسیدن قیمت سوخت به سقف ۳۵۰۰ پوند است.  

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در ارزیابی سالانه خود از وضعیت انگلیس اعلام کرد که اقتصاد این کشور رشدی آهسته‌ و تورمی بالا را تجربه می‌کند که منجر به کمبود نیروی کار شده است.

https://irna.ir/xjKhgc

**ائتلاف سعودی ۱۶۳ بار آتش‌بس یمن را نقض کرد

منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند، ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۳ بار آتش‌بس یمن را نقض کرده‌ است.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

ائتلاف سعودی با انجام پروازهای تجسسی و شناسایی بر فراز استان‌های مأرب، تعز، جوف، صعده، الحدیده، ضالع، حجه و محورهای عملیاتی مرزی آتش بس سازمان ملل متحد را نقض کردند.

این گزارش می‌افزاید، هواپیماهای شناسایی مسلح ائتلاف سعودی منازل مسکونی و مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در منطقه البرح واقع در استان تعز و منطقه الطلعه واقع در استان مأرب را هدف قرار دادند.

بر اساس این گزارش، نیروهای ائتلاف سعودی مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی و همچنین منازل مسکونی شهروندان یمنی در استان‌های‌ الحدیده، تعز، مأرب، حجه، صعده، البیضاء جیزان و ضالع را هدف حملات سنگین توپخانه‌ای، راکتی و خمپاره قرار دادند.

این در حالی است که «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن سه‌شنبه هفته گذشته از توافق طرف‌های یمنی برای تمدید ۲ ماهه آتش بس خبر داد.

وی گفته بود: تمدید آتش بس یمن در بر گیرنده تعهد طرف‌ها برای مذاکره برای دستیابی به یک توافق گسترده‌تر است.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد.

پیشتر«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

https://irna.ir/xjKhgk

**ارتباطات منطقه آزاد ارس و حوزه قفقاز با احیای کریدور شمال جنوب بیشتر می‌شود

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس گفت: تبادلات تجاری و میزان صادرات ارس به کشورهای حوزه قفقاز باید بیش از میزان فعلی شود و این با حمایت دستگاه دیپلماسی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود به‌ویژه احیای کریدور شمال جنوب ممکن می‌شود.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

مجید کیانی سه شنبه شب در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با بیان اینکه افزایش تعاملات بین‌المللی ارس در دستور کار این سازمان است، اظهار داشت: منطقه آزاد ارس از جایگاه ویژه‌ای در میان مناطق آزاد کشور برخوردار است و تراز تجاری آن مثبت است بر این اساس این روند را باید تقویت کنیم.‌

وی خواهان ایفای نقش دیپلمات‌های ایران در کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای احیای کریدور شمال  جنوب و تبدیل جلفا به ثقل ترانزیتی شمالغرب شد .

وی با بیان اینکه دستور ریاست‌محترم جمهوری برای اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور بسیاری از ناهماهنگی‌های مرزی را رفع خواهد کرد، افزود: گمرک باید هماهنگ با سازمان منطقه آزاد ارس عمل کند تا ترانزیت و تجارت تسهیل شود.‌

کیانی ادامه داد: باید برنامه‌ راهبردی و عملیاتی افزایش ارتباطات منطقه آزاد ارس با نخجوان تدوین و تحقق این برنامه‌ها پیگیری و اجرایی شود.

وی افزود: در حوزه‌ ارتباطات گردشگری، توریسم سلامت، جذب دانشجو برای پردیس‌ها، احیاء ارتباطات ریلی به‌ ویژه استفاده از ظرفیت راه‌آهن نخجوان- تبریز - مشهد و افزایش سطح تجارت با نخجوان هدف ها ترسیم شده است.

کیانی ابراز امیدواری کرد با کاهش شیوع کرونا و پیگیری وزارت امور خارجه برای رفع محدودیت تردد زمینی برای مسافران در مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان، رونق به بخش‌های خدمات‌رسان گردشگری و بازارچه‌های منطقه باز گردد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان هم با بیان ضرورت تقویت زیرساخت های توریسم سلامت در منطقه، گفت: ظرفیت توریسم سلامت موجب تقویت گردشگری منطقه آزاد ارس می شود. 

سیداحمدحسینی توریسم سلامت را یکی از ظرفیت‌های ایران در جذب گردشگر عنوان و خاطرنشان کرد: تبلیغات بیشتر در حوزه گردشگری و ایجاد ظرفیت‌های جدید در ارس به ویژه در حوزه درمانی برای انجام جراحی‌های سرپایی، تشخیص‌ها و معاینات اولیه می‌تواند در افزایش سفرها موثر واقع شود.

وی همکاری‌های علمی‌، گردشگری، ورزشی، برگزاری مسابقات مشترک و افزایش تعاملات زیست‌محیطی را از دیگر مواردی خواند که در تقویت ارتباطات منطقه آزاد ارس با نخجوان موثر است.

در سال ۲۰۰۲ (۱۳۷۹) ایران، روسیه و هند قراردادی را برای ایجاد کریدور حمل نقل بین المللی شمال جنوب (INSTC) امضا کردند و سپس علاوه بر سه کشور فوق، کشور جمهوری آذربایجان نیز در این مسیر قرار گرفت و در واقع قرار شد مسیر ریلی از سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان عبور کند. البته تنش های باکو و ایروان موجب شد تا دو مسیر جایگزین آبی و خاکی برای مقابله با تنش‌ها در دستور کار قرار گیرد. یکی از مهمترین مسیرها، کریدور را از طریق بندرهای ایرانی دریای خزر به صورت مستقیم با روسیه ارتباط می دهد. 

با این حال کشورهای دیگر همچون ترکیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، تاجیکستان و حتی عمان، سوریه، اوکراین و بلغارستان نیز خواستار همکاری با این گذرگاه مهم شدند. در کل انتهای جنوبی این مسیر به هندوستان و انتهای شمالی آن به روسیه ختم می شود و بخش اعظم مسیر خشکی میانی آن در ایران قرار دارد. از طرف دیگر روسیه به راحتی از طریق مسیرهای ریلی خود، این گذرگاه را به بازارهای اروپایی متصل می کند. این طرح اتصال روسیه و آسیای میانه به هند را هم ممکن می سازد.

https://irna.ir/xjKhfp

**وقوع چند انفجار شدید در اطراف پایگاه آمریکا در شرق سوریه

برخی منابع خبری از وقوع چند انفجار شدید در اطراف پایگاه ارتش آمریکا در کنار حوزه نفتی "الجبسه" در شرق سوریه همزمان با تمرین های نظامی نیروهای آمریکایی با شبه نظامیان مسلح وابسته به آمریکا خبر دادند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

خبرنگار خبرگزاری اسپوتینک در شرق سوریه به نقل از منابع محلی خود در ریف استان الحسکه گفت: "انفجارهای شدیدی بامداد سه شنبه در انبارهای سلاح در اطراف پایگاه آمریکا در کنار حوزه نفتی الجبسه در شهر الشدادی در جنوب استان الحسکه روی داد."

این منابع افزودند: "این انفجارها همزمان با شلیک گلوله های منور از سوی ائتلاف تحت سرکردگی اشغالگران آمریکایی در جریان یک تمرین نظامی در داخل پایگاه یاد شده روی داد که یکی از بزرگترین پایگاههای آمریکا در منطقه جزیره سوریه به شمار می رود."

به گفته این منابع، "به محض وقوع این انفجارها، آسمان شهر الشدادی شاهد پرواز گسترده پهپادای آمریکا بود و صدای آژیر خودروهای آتش نشان و آمبولانس شنیده شد و ستوی از دود غلیط به آسمان بلند شد."

برپایه این گزارش، به گفته این منابع مشخص نشده است که انفجارها ناشی از حمله ای مسلحانه یا اشتباهی در جریان تمرین های نظامی بوده است و هیچ اطلاعاتی درباره تلفات احتمالی نیز در دست نیست.

این درحالی است که پیش از این نیز، فرمانده نیروهای ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا از اصابت چند موشک به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در کنار حوزه نفتی "العمر" در شرق سوریه خبر داده بود.

این فرماندهی گفته بود که این حمله تلفاتی نداشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک درباره انفجار در پایگاه آمریکا در کنار حوزه نفتی العمر به نقل از منابع محلی خود اعلام کرده بود که صدای چند انفجار دوشنبه شب در پیرامون منطقه به گوش رسید و سپس روشن شد که محل اقامت و استراحت نظامیان ارتش آمریکا در این پایگاه مورد حمله قرار گرفته است.

این خبرگزاری افزود که پس از شنیده شدن صدای انفجار، آژیر خطر و آژیر آمبولانس در پیرامون این حوزه نفتی به صدا درآمد و بالگردهای ارتش اشغالگر آمریکا نیز همزمان در محل به پرواز درآمدند.

براساس گزارش رسانه ها، پایگاه آمریکا در کنار حوزه نفتی العمر بزرگترین پایگاه ارتش اشغالگر آمریکا در شرق استان دیر الزور و حوزه نفتی العمر بزرگترین حوزه نفتی سوریه است. اشغالگران آمریکایی در چند سال اخیر اقدام به سرقت منابع نفتی سوریه کرده اند.

https://irna.ir/xjKhhk

**نویسنده آمریکایی: دولت آمریکا از تاریخ درس نمی گیرد؛ ایرانی ها به انقلاب خود افتخار می کنند

یک نویسنده آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن باید درس های بسیاری از خروج خود از افغانستان بگیرد، گفت: اما دولت ایالات متحده آمریکا متاسفانه هیچ توانایی یا حتی تمایلی برای آموختن درس های تاریخ نشان نداده است.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

این تحلیلگر و نویسنده آمریکایی – کانادایی روز سه شنبه در گفتگوی اختصاصی  با ایرنا افزود:به نظر می رسد ایالات متحده هرگز به چیزی جز تحمیل اراده خود از راه زور به سایر کشورها علاقه مند نباشد.

دولت جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۱ میلادی در پی واقعه ساختگی ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) در برج های دو قلوی مرکز تجاری نیویورک به بهانه انتقام از "القاعده" به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به افغانستان حمله کرد اما در مدت ۲۱ سال اشغال این کشور نه تنها گروه تروریستی خود ساخته اش را از بین نبرد بلکه تمامی ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را چنان ویران کرد که چون حضورش بدون هیچ دستاوردی هزینه ساز شده بود، سرانجام در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ (۱۵ ماه آگوست ۲۰۲۱) مفتضحانه مجبور به خروج از آن شد.

حدود ۲۱ سال حضور اشغالگران آمریکایی در افغانستان که با اجرای هزاران برنامه نظامی همچون بمباران مناطق شهری و روستایی به بهانه مبارزه با تروریست و غارت منابع داخلی این کشور آنهم با ژست‌های بشردوستانه همراه بود را می‌توان نخستین مهره‌های دومینویی دانست که کاخ سفید را به ورطه بدنامی و بی‌آبرویی در سطح بین‌المللی کشاند؛ راهبردی که نه فقط هزینه گزافی برای مردم آمریکا تراشید، بلکه نتیجه نهایی آن، توخالی بودن شعار مبارزه جهانی با تروریست را عریان کرد.

در نخستین سالگرد فرار اشغالگران آمریکا و متحدانش از افغانستان، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرده است نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در افغانستان در فقر مطلق زندگی می‌کنند و ممکن است امسال ۹۰۰ هزار فرصت شغلی دیگر در بازار کار از بین برود.

مشروح  گفتگو با رابرت فانتینا به شرح زیر است:

 در نخستین سالگرد خروج آمریکا از افغانستان، این کشور درگیر جنگ اوکراین و افزایش تنش با چین است. درس های خروج آشفته از افغانستان برای سیاست خارجی ستیزه جویانه واشنگتن در سراسر جهان چیست؟

درس های بسیاری وجود دارد که  ایالات متحده از خروج خود از افغانستان یاد بگیرد اما متأسفانه، دولت ایالات متحده هیچ توانایی یا حتی تمایلی برای آموختن درس های تاریخ نشان نداده است.

ایالات متحده به افغانستان حمله کرد تا طالبان را از قدرت دور نگه دارد ولی  پس از جنگی ۲۰ ساله، طالبان در قدرت باقی ماند. این قطعا باید به ایالات متحده نشان دهد که حداقل دیپلماسی و نه اقدام نظامی را در دستور کار خود قرار دهد. هرچند به نظر نمی رسد که ایالات متحده هرگز به چیزی جز تحمیل اراده خود از راه زور به سایر کشورها علاقه مند باشد.

 افغانستان تازه ترین نمونه از شکست تاسف بار این روش است. ایالات متحده در حال حاضر در حال افزایش تنش با روسیه، چین و ایران است. این تشدید تنش ها نه تنها ضروری نیست بلکه مملو از خطر برای کل جهان است.

به جای تحریک کردن چین که در جریان سفر مقام های آمریکایی به تایوان دیدیم؛  به جای تهدید ایران به نابودی هسته ای و به جای تحریم روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، باید با چین، روسیه و ایران تعامل دیپلماتیک داشت. دولت آمریکا باید به دنبال زمینه های مشترک با این کشورها باشند. اما ایالات متحده هرگز اینگونه عمل نکرده است.

 ایالات متحده چندی پیش اعلام کرد در یک حمله پهپادی، ایمن الظواهری رهبر القاعده را در کابل کشت و طالبان را به «میزبانی و پناه دادن» رهبر القاعده در کابل متهم کرده است. آیا این حمله نشان دهنده بالا گرفتن تنش میان طالبان و آمریکا است؟

دولت ایالات متحده دوست دارد که وجود افغانستان را بطورکلی به فراموشی بسپارد، اما مقام های این کشور می دانند که آنها بذر خصومت فوق العاده ای را در میان مردم افغانستان کاشته اند که خروجی آن اقدامات علیه ایالات متحده و منافع امپریالیستی آن بوده است.

بنابراین ایالات متحده  هر اقدامی را که لازم بداند برای مبارزه با "تروریسم" ناشی از آن انجام خواهد داد. ممکن است کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده نشان دهنده تشدید تنش بین طالبان و ایالات متحده نباشد، اما مطمئناً نشانه آن است که این تنش ها با پایان جنگ ایالات متحده علیه مردم افغانستان پایان نیافته است.

 طالبان به رغم تعهداتی که داده بود، حقوق زنان افغان را محدود کرده است. ده ها هزار دختر از تحصیل در مدارس متوسطه محروم شده اند و  زنان از بازگشت به بسیاری از مشاغل دولتی منع شده اند. واکنش جامعه جهانی در قبال این سیاست ها را چگونه می بینید؟

این وضعیتی غم انگیز برای زنان افغانستان است، اما برای حل آن نمی توان به جامعه جهانی تکیه کرد. آن جامعه در دو شرایط نقض قوانین بین المللی و ظلم به حقوق بشر مردم را نادیده می گیرد: یا آن کشور اهمیت ژئوپلیتیکی ندارد یا آنقدر اهمیت دارد که هیچ کشور دیگری نمی خواهد به آن انتقادی وارد کند.

 می‌توانیم به میانمار به عنوان نمونه اول نگاه کنیم. ما شاهد جنایاتی هستیم که در آنجا علیه مردم روهینگیا انجام می شود و کشورهای غربی ممکن است گهگاه اظهاراتی انتقادی داشته باشند، اما میانمار اهمیت قابل توجهی برای کشورهای غربی ندارد، بنابراین جنایات آن به طور کلی نادیده گرفته می شود.

یک مثال از مورد دوم درباره اهمیت ژئوپلیتیک، سرزمین های اشغالی است. با وجود نقض فاحش قوانین بین‌الملل، جنایت های روزانه علیه بشریت و مصائب فجیعی که برای مردم فلسطین ایجاد می‌کند، بسیاری دولت های جهان همه این جنایت ها را نادیده می‌گیرند، زیرا اسرائیل یک شریک تجاری سودآور است.

افغانستان هیچ منبع طبیعی قابل توجهی ندارد که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی آرزوی آن را داشته باشند. بنابراین آنچه که طالبان با مردمش می کند، مساله نگران کننده ای تلقی نمی شود. اگر چنین بود، اگر افغانستان ذخایر بزرگ نفت داشت، یا در مکانی با اهمیت جهانی برای ایالات متحده قرار داشت، ایالات متحده این عملکرد طالبان را محکوم می کرد.

 یک گزارش سازمان ملل، آینده را برای افغان ها بسیار تاریک توصیف کرده است، با وجود چنین هشدارهایی، فکر می کنید چرا آمریکا به فشار اقتصادی به افغانستان و مردم آن ادامه می دهد؟

مقام های دولتی ایالات متحده هرگز به عواقب اقدام های خود توجه نمی کنند. مثلا آمریکا دولت کوبا را برای چندین دهه به شدت تحریم کرده است. مردم کوبا قطعاً در نتیجه تحریم ها آسیب دیدند. اگرچه مردم کوبا اکنون تا حد زیادی خود را با این شرایط سازگار کرده‌اند. در ونزوئلا و ایران هم همینطور است.

همیشه مردماز سیاست های آمریکا رنج می برند و این باعث افزایش خصومت نسبت به ایالات متحده شده است.مشکل دیگری که ایالات متحده دارد این است که مقام های دولتی آن همیشه درک نادرستی از مردم سایر کشورها دارند. سران آمریکایی ساده لوحانه فکر می کنند که مثلاً مردم ایران به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های آمریکا آنقدر دچار خشم خواهند شد که سرانجام دست به شورش می زنند. دولتمردان ایالات متحده نمی دانند که مردم ایران به انقلاب خود افتخار می کنند و فراموش نکرده اند که ایالات متحده در سال ۱۹۵۳ یک دولت منتخب دموکراتیک را سرنگون کرد و برای چندین دهه شاه سرکوبگر ایران را به کار برگرداند و حمایت کرد. آنها فراموش نکرده اند که این ایالات متحده بود برجام را نقض کرد.  

طالبان احتمالا از کمک های خارجی ایالات متحده استقبال خواهند کرد، کمک هایی که می تواند با اصلاحات مرتبط باشد. اما با وجود احتمال تاثیر کمک ها بر اصلاح شرایط، ایالات متحده به این سو گام برنداشته است. دیپلماسی با طالبان می تواند منافع مثبتی برای مردم رنج دیده افغانستان به همراه داشته باشد، اما متأسفانه ایالات متحده به این موضوع علاقه ای ندارد.

رابرت فانتینا نویسنده چندین کتاب درباره سیاست خارجی آمریکا و نظامی‌گری این کشور در عرصه جهانی است. وی همچنین در زمینه اشغال فلسطین هم می‌نویسد.

وی نویسنده رمانی درباره جنگ ویتنام به نام Look Not Unto the Morrow است.

 دو کتاب فانتینا، "امپراتوری، نژادپرستی، نسل کشی: تاریخ سیاست خارجی ایالات متحده''Empire, Racism & Genocide: A History of U.S. Foreign Policy و 'فرار سربازان آمریکایی از ارتش' Desertion And the American Soldier به بررسی ریشه های داخلی جنگ های آمریکا در جهان و دلایل فرار سربازان آمریکایی از خدمت در ارتش این کشور و چگونگی پاسخ دولت آمریکا به آن پرداخته است.

https://irna.ir/xjKgNL

**بازداشت بیش از ۱۰۰ کشاورز معترض در هلند

پلیس هلند طی هفته های گذشته در پی اعترض های سراسری به سیاست های دولت آمستردام، بیش از ۱۰۰ کشاورز معترض را در سراسر این کشور بازداشت و حدود ۷۰۰ فقره جریمه نقض قوانین صادر کرد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

تارنمای خبری «داچ نیوز» هلند با انتشار این خبر افزود: پلیس هلند اعلام کرده است که بیش از ۱۰۰ نفر را  طی هفته های اخیر به علت شرکت در تظاهرات کشاورزان که رفتاری آشوبگرانه داشتند،  بازداشت کرده است.

در ادامه این خبر آمده است: پلیس هلند همچنین بیش از ۷۰۰ مورد جریمه برای آن دسته افرادی که در  تظاهرات سراسری علیه برنامه های دولت برای کاهش آلودگی ناشی از نیتروژن در بخش کشاورزی شرکت کرده بودند،  صادر کرده است.

این رسانه هلندی به نقل از بیانیه پلیس نوشت: بازداشت ها  به دلیل تخلیه زباله، مسدود کردن بزرگراه ها و آتش سوزی بوده است که  چندین نفر نیز در این میان به تلاش برای قتل متهم شده اند، درهمین حال  حدود ۱۸۶ فقره جریمه برای رانندگی با سرعت بسیار پایین در بزرگراه و ۲۱۲ جریمه برای توقف در بزرگراه به منظور مسدود ساختن مسیر عبور خودروها، صادر شد، معترضان با تراکتور و ادوات کشاورزی همچنین اقدام به ایجاد راه بندان در راه های ارتباطی در هلند کردند.

بنابراین گزارش، اعتراض های گسترده کشاورزان علیه سیاست های دولت آمستردام از ۲۲ ژوئن (اول تیر ۱۴۰۱) گذشته و پس از طرح دولت برای کاهش انتشار گازهای نیتروژنی و آلودگی های آمونیاکی حاصل از فعالیت های دامی، آغاز شد که دولت نسبت به اقدامات تنبیهی در صورت عدم رعایت این اصلاحات، به کشاورزان هلندی هشدار داده بود.

https://irna.ir/xjKhjg

**منتقد سرشناس ترامپ از راهیابی به انتخابات ۲۰۲۲ باز ماند

«لیز چنی»، دختر دیک چنی، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا، در رای‌گیری درون حزبی جمهوری‌خواهان برای انتخاب نامزد این حزب در انتخابات میان دوره ای کنگره از دیگر هم حزبی مورد تائید ترامپ شکست خورد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

به گزارش امروز رویترز، شکست  لیز چنی از این وکیل منابع طبیعی نشاندهنده یک پیروزی بزرگ برای ترامپ در کارزار بیرون راندن جمهورخویاهان هوادار استیضاح وی از کنگره است.

با شمارش ۵۸ درصد آراء، هریت هیجمن (Harriet Hageman) با کسب ۶۲ درصد آراء بر لیز چنی که ۳۳ درصد آرا را به دست آورده، پیروز شد و بدین ترتیب نامزد جمهوریخواهان ایالت وایومینگ در انتخابات میاندوره ای مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود.

شکست چنی جدیدترین نشانه از تسلط ترامپ بر حزب جمهوریخواه به شمار می رود. وی که احتمالاً در هفته های آتی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام می کند، بیرون انداختن ۱۰ نماینده جمهوریخواه هوادار استیضاحش را اولویت خود قرار داده است.

 به نظر می رسد که از این ۱۰ نماینده تنها یک نفر به انتخابات ۲۰۲۰ راه یابد.

ترامپ تاکنون بیش از ۲۰۰ داوطلب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات میاندوره ای را تائید کرده که بسیاری از آنان در رای گیری ها پیروز شده اند.

انتخابات میاندوره ای آمریکا ۱۷ آبان امسال و برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا برگزار می شود.

https://irna.ir/xjKhk۳

**عراق اموال سیاستمدار حامی رژیم اسرائیل را مصادره کرد

دولت عراق اموال سیاستمدار عراقی حامی عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی را مصادره کرد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

مثال الالوسی از شخصیت های سیاسی عراقی است که در ۲۰۰۵ به تل آویو سفر کرد و «احمد چلبی» رهبر فقید کنگره ملی وقت عراق متعاقب فاش شدن این خبر، او را به خاطر این سفر غیرقانونی، از حزبش بیرون کرد.

الآلوسی بعد از اینکه هیچ حزبی حاضر نشد او را به عضویت بپذیرد ناچار شد، یک تشکل سیاسی به نام حزب «امت»  تشکیل دهد. او همچنان یکی از حامیان اصلی رابطه با رژیم اسرائیل در عراق در کنار برخی از احزاب کردستان عراق است و مقر اصلی اقامت خود را نیز به اربیل انتقال داده است.

صهیونیستها پیشتر برای کاستن از حساسیت ها، مسئله حضور امنیتی و اطلاعاتی خود را در شمال عراق بعد از آن به مسائل انسانی تغییر دادند و بحث املاک عراقی های یهودی الاصل مقیم سرزمین های اشغالی فلسطین در مناطق شمالی عراق را مطرح کردند و بهانه ای برای رفت و آمد تعدادی از آنها به شمال عراق فراهم شد.

مهرماه ۱۴۰۰ بود که طرح بسترسازی برای عادی سازی روابط بین عراق با رژیم صهیونیستی که تحت عنوان انحرافی نشست «صلح و بازستاندن» در اربیل برگزار شد، در همه سطوح رسمی، مردمی و سیاسی به شکست فاحشی منجر شد.

این نشست که جمعه گذشته (دوم مهرماه ۱۴۰۰) در اربیل با برنامه ریزی و حمایت یکی از مهمترین نهادهای آمریکایی متولی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی برگزار شد، در همه سطوح رسمی، مردمی و سیاسی با شکست مواجه شد تا جایی که دولت اقلیم کردستان عراق که میزبان نشست بود، از آن تبری جست.

الالوسی یکی از شرکت کنندگان در این نشست عادی سازی با رژیم صهیونیستی، در اربیل بود.

سایت عربی ۲۱ امروز چهارشنبه نوشت که دستگاههای ذیربط عراق حالا حکم مصادره اموال منقول و غیرمنقول این نماینده اسبق پارلمان و رئیس حزب امت را صادر کرده اند.

الالوسی نیز به صدور این حکم در تویتر خود واکنش نشان داد و نوشت: من فقط حقوق بازنشستگی دارم و روش سیاسی خودم را عوض نخواهم کرد.

در گذشته پس از آنکه الالوسی خواهان عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل شده بود، حساب کاربری "اسرائیل به عربی" وابسته به وزارت خارجه رژیم اسرائیل از موضع الالوسی ستایش کرده و او را "مردی شجاع" دانسته بود.

الالوسی گفته بود که "می خواهد پلی بین بغداد و تل آویو باشد و آماده نیست که برای فلسطینی ها ملت خود را معامله کند.

این گفته های الالوسی با خشم گسترده ای در بین مردم، سیاستمداران عراقی و فعالان حامی فلسطین در شبکه های اجتماعی روبرو شد و آنها او را "خیانتکار" دانستند.

پنجم خردادماه ۱۴۰۱، با حضور ۲۷۵ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده پارلمان عراق، قانون جرم انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی در پارلمان به تصویب اکثریت رسید.

این لایحه قانونی به پیشنهاد جریان صدر و حمایت همه جریان های سیاسی شیعه (ائتلاف چارچوب هماهنگی) به پارلمان معرفی شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید تا به این ترتیب راه را بر کسانی که درصدد ارتباط پنهانی با این رژیم غاصب هستند، ببندد و عراق برای همیشه از برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی مصون بماند.

قانون مزبور مشتمل بر ۱۰ ماده اصلی است که هدف از تصویب قانون، حفظ ارزش های ملی، اسلامی وانسانی عراق و اصول ملت عراق در دفاع از قضیه فلسطین و ممانعت از هرگونه تلاش برای عادی سازی یا برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده است.

لازم به ذکر است که قانون کیفری عراق پیش از این نیز هرگونه تلاش برای برقراری رابطه با این رژیم غاصب را جرم دانسته و مجازات آن را بر اساس ماده ۲۰۱ این قانون، مستوجب اعدام خوانده بود.

در ماده ۲۰۱ قانون کیفری عراق تصریح شده است که «هرکس برای صهیونیسم از جمله تشکیلات فراماسونری تبلیغ کند یا به آن یا هریک از سازمان های مربوط به آن انتساب یابد و یا به صورت مادی یا نوشتاری یا هر نوع دیگر برای این امر تبلیغ کند، مستحق اعدام است.»

https://irna.ir/xjKhkp

**ترامپ پلیس فدرال آمریکا را تبهکار خواند

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا که دو استیضاح از سوی کنگره را در کارنامه دارد، در پی یورش هفته گذشته اف.بی.آی به محل اقامت خود در فلوریدا و همچنین بازجویی از برخی مشاوران سابقش در کاخ سفید، پلیس فدرال آمریکا را به صراحت تبهکار خواند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

تارنمای نشریه انگلیسی «دیلی میل» با انتشار این خبر نوشت: ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا پلیس اف.بی.آی را به خاطر آنکه در یورش به محل اقامت وی در « مارئه لاگو » فلوریدا هرآنچه در دسترس بود ازجمله پاسپورت های وی را با خود همراه برده اند، «تبهکاران پیش پا افتاده» خواند.

تارنمای این رسانه انگلیسی در ادامه این مطلب افزود: ترامپ یک هفته پس از  یورش به محل اقامت خود در فلوریدا، در شبکه اجتماعی «تروث» (شبکه اجتماعی اختصاصی ترامپ) با حمله دوباره علیه اف.بی.ای نوشت: اف.بی.آی دستانشان را گشودند و هرآنچه به چشمان آمد مانند آنچنان که  تبهکاران و دزدهای معمولی و تازه کار انجام می دهند،باخود بردند؛ چنین چیزی نباید در آمریکا (مهد دموکراسی و تمدن) روی دهد.

دیلی میلی نوشت: نشریه آمریکایی نیویورک تایمز نیز روز گذشته گزارش داده بود که «پت سیپولونه» یکی از اعضای سابق  شورای کاخ سفید، به همراه «پاتریک فیلبین»  طی روزهای اخیر توسط اف.بی.آی درمورد انتقال اسناد محرمانه از کاخ سفید به مارالاگو، مورد بازجویی قرار گرفته اند، این دو فرد در واقع از مقام های ارشد در دولت ترامپ به شمار می روندکه توسط پلیس فدرال آمریکا مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفته اند.

شبکه خبری فاکس روز گذشته اعلام کرد که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) سه گذرنامه توقیف شده دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا را به وی بازگردانده است.

اف بی آی در پی یورش دوشنبه گذشته به اقامتگاه ترامپ، اسناد قضایی را منتشر کرد که نشان می داد این عملیات بخشی از تحقیق درباره نقض احتمالی سه قانون مرتبط با نحوه برخورد و اداره اسناد دولتی توسط ترامپ بوده است؛ بر اساس اسناد قضائی که روز جمعه انتشار یافت، نیروهای پلیس در این جستجو ۱۱جعبه حاوی اسناد محرمانه و طبقه بندی شده یافتند که ترامپ در پایان دوره ریاست جمهوری خود از کاخ سفید بیرون برده بود و روی برخی از این جعبه ها مهر کاملا محرمانه زده شده بوده است.

اما ترامپ تاکنون با انکار همه اتهام ها و خطاکاری ها گفته که این اسناد را در هنگام اقامت در کاخ سفید از حالت محرمانه بیرون آورده است؛  قانون (مقابله با) جاسوسی در آمریکا که پیشینه آن به جنگ اول جهانی می رسد، یکی از سه قانونی است که ممکن است رئیس جمهوری سابق آمریکا در پی یورش هفته گذشته ماموران پلیس فدرال آمریکا "اف بی آی" به اقامتگاه او در مارئه لاگو در فلوریدا، به نقض آنها متهم شود.

https://irna.ir/xjKhmk

**نگرانی از رکود در آلمان؛ بزرگترین اقتصاد اروپا به طوفان نزدیک می‌شود

اقتصاددانان با توجه به کاهش فزاینده عرضه گاز از روسیه و افزایش قیمت انرژی در آلمان بر این باور هستند که تورم بالا و اختلال در عرضه انرژی و ترس از قطع آن، بزرگترین اقتصاد اروپا را به سمت طوفانی بزرگ سوق می‌دهد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

در حال حاضر سرمایه گذاران بیش از هر زمان دیگری در بیش از یک دهه گذشته نسبت به اقتصاد آلمان بدبین بوده و نگران هستند که کاهش فزاینده واردات گاز از روسیه و افزایش قیمت انرژی به رکود در این کشور منجر شود.

موسسه تحقیقات اقتصادی ZEW در مورد آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا می گوید که شاخص انتظارات سرمایه گذار به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۱ تنزل کرده و از منفی ۵۳.۸ به منفی ۵۵.۳ رسیده است که نشان‌دهنده تشدید وضعیت اقتصادی آلمان به عنوان یکی از پیامدهای حمله روسیه به اوکراین است.

این موسسه نخستین نشانه های رکود شدید اقتصادی در آلمان را در پی توقف عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله "نورد استریم ۱" گزارش داد؛ وقفه ای که پس از انجام تعمیرات، منجر به از سرگیری صادرات گاز اما با یک پنجم ظرفیت  شد.   

اقتصاددانان با مشاهده وضعیت کنونی برآوردهای خود از رشد اقتصادی در آلمان و منطقه یورو را کاهش و پیش‌بینی‌ تورم را افزایش داده و هشدار داده‌اند که پایان واردات گاز از روسیه دولت برلین را مجبور به سهمیه بندی انرژی برای واحدهای صنعتی می کند.  

گزارش ها حاکی است برق پایه آلمان برای تحویل در سال آینده که قیمت معیار اروپاست بیش از ۵ درصد افزایش یافته و به رکورد ۵۰۲ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده است. این قیمت ۶ برابر بیشتر از بهای مدت مشابه سال گذشته است که نشانگر گران شدن گاز و در نتیجه تولید برق پرهزینه تر و اختلال در تولید است.   

افزایش قیمت انرژی علاوه بر بروز اختلال در تولید، هزینه واردات را نیز برای آلمان و سایر کشورهای منطقه یورو افزایش داده و کسری تجاری این منطقه را در ماه ژوئن به ۲۴.۶ میلیارد یورو رسانده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این کشور ۱۷.۲ میلیارد یورو مازاد تجاری داشت.

«کارستن برزسکی» رئیس تحقیقات کلان بانک هلندی "آی ان جی" بر این عقیده است که اقتصاد آلمان "به سرعت به یک طوفان کامل نزدیک می شود". وی این امر را ناشی از تورم بالا و اختلالات کنونی در عرضه انرژی و ترس از قطع ناگهانی گاز دانست.

یک مقام ارشد حوزه انرژی آلمان نیز در این خصوص به فایننشال تایمز گفت که دولت برلین باید مصرف گاز را به یک پنجم برساند تا از کمبود شدید انرژی در زمستان جلوگیری کند. وزارت اقتصاد آلمان به تمامی شرکت ها و مقامات محلی دستور داده تا حداقل دمای اتاق ادارات را روی ۱۹ درجه سانتیگراد تنظیم کنند.

پیش از این نیز در پی کاهش عرضه گاز روسیه به دلیل وضع تحریم های غرب علیه مسکو، رئیس بخش شبکه‌های گاز و برق آلمان گفته بود که شهروندان آلمانی باید دستکم ۲۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند تا در فصل زمستان با کمبود گاز روبرو نشوند.

https://irna.ir/xjKhmc

**سفیر ایران در چین : مازندران برای صادرات مرکبات به چین آماده شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت : صادرکنندگان و کشاورزان مازندرانی با رعایت استانداردهای بسته‌بندی و توجه به کیفیت کالا برای صادرات مرکبات به کشور چین آماده شوند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

محمد کشاورز زاده روز چهارشنبه در دیدار ویدئو کنفرانسی با استاندار مازندران افزود : با پیگیری های مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن ، مجوز صادرات مرکبات از ایران به چین اخذ شد و صادرکنندگان مازندرانی خود را برای ورود به این بازار هدف آماده کنند.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان و صادرکنندگان مازندرانی به طور حتم استانداردهای لازم را برای صادرات مرکبات رعایت خواهند کرد و با تولید و فرآوری مرکبات با کیفیت گامی جدید در صادرات این محصولات به کشور چین اتفاق خواهد افتاد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تصریح کرد: طرف ایرانی از هم اکنون کار را شروع کند، چرا که بازار اقلام مختلف مواد غذایی چین پذیرش کالاهای صادراتی ایران را دارد.

کشاورز زاده اضافه کرد : مجوز صادرات سالانه ۸۰ هزار تن میگو از ایران به چین اخذ شد و با این مصادیق به طور حتم ظرفیت و بازار چین برای ورود صادرکنندگان ایرانی آماده شده است.

به گزارش ایرنا، برداشت مرکبات مازندران هر ساله از نیمه دوم شهریور با  ارقام زودرس نارنگی پیش رس شروع می شود و معمولا در آذر ماه با برداشت پرتقال تامسون به اوج می رسد و در نهایت این فعالیت باغبانی در دی ماه با  کامل شدن قند ارقام پرتقال توسرخ و برداشت آن به پایان می رسد.

مازندران با داشتن ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که معادل ۱۰ درصد ارزش اقتصادی کل محصولات کشاورزی کشور است.

طبق آمار رسمی مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان از ۱۱۲هزار هکتار باغ مرکبات استان، ۵۵هزار هکتار آن جزء باغ های درجه یک است که به طور متوسط حدود ۴۰ تن در هکتار محصول برداشت می شود، ۴۰هزار هکتار باغ های درجه دو  با تولید متوسط  ۲۵ تا ۲۷ تن است و ۱۷هزار هکتار نیز باغ مرکبات درجه سه در استان وجود دارد که در این نوع باغ ها بین ۱۰ تا ۱۵ تن مرکبات برداشت می شود.

https://irna.ir/xjKhcQ

**روند افزایشی عصبانیت و نگرانی آمریکایی ها از انتخابات کنگره

نظرسنجی جدید نشان می دهد که نزدیک به نیمی از آمریکایی از هر دو حزب اصلی این کشور از انتخابات میان دوره ای کنگره در سال ۲۰۲۲ «عصبانی» هستند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

تارنمای هیل نوشت: دموکرات ها و جمهوریخواهان به نسبت های نزدیک به هم در ابراز احساسات خود درباره انتخابات میاندوره ای کنگره در ماه نوامبر گفته اند «تا حدی» یا «بسیار زیاد» از این انتخابات خشمگین هستند.

نتایج نظرسنجی موسسه افکارسنجی مورنینگ کانسالت که روز سه شنبه منتشر شد، حکایت از آن دارد که ۴۲ درصد دموکرات ها و ۴۱ درصد جمهوریخواهان از انتخابات میان دوره ای کنگره خشمگین هستند.

طرح همین سوال در انتخابات میان دوره ای کنگره در سال ۲۰۱۸ باعث شد ۴۹ درصد دموکرات ها و ۲۸ درصد جمهوریخواهان مطرح کنند که نسبت به انتخابات کنگره احساس خشم می کنند.

در نظرسنجی اخیر مورنینگ کانسالت، ۶۱ درصد از دموکرات ها و ۴۹ درصد از جمهوریخواهان گفتند تا حدی یا بسیار زیاد «نگران» انتخابات هستند.

۲۸ درصد از دموکرات ها و ۲۷ درصد از جمهوری خواهان نیز گفته اند که نسبت به انتخابات میان دوره ای کنگره احساس بی تفاوتی می کنند.

نتایج این نظرسنجی کمتر از سه ماه به انتخابات میان دوره ای آمریکا در ۸ نوامبر منتشر شده است و انتظار می رود دموکرات ها به دلیل کاهش محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا با دردسر مواجه شوند .

گزارش بهبود وضعیت اشتغال در ماه ژوئیه، جمع‌آوری کمک‌های مالی بالا از سوی تعدادی از نامزدهای دموکرات سنا و تصویب قانون کاهش تورم به تازگی شانس دموکرات ها را در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره افزایش داده است.

نظرسنجی مورنینگ کانسالت (۴-۳ آگوست) (۱۳-۱۲ مرداد) با شرکت ۶۹۷ جمهوریخواه و ۸۰۶ دموکرات با ضریب خطای مثبت و منفی ۴ درصد انجام شد.

انتخابات میاندوره ای آمریکا ۱۷ آبان و برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شمار زیادی از مقام های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا برگزار می شود.

https://irna.ir/xjKhmn

**موکب اربعین در مرزهای ایران با جمهوری آذربایجان و پاکستان برپا می‌شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد: در ایام اربعین و برای میزبانی از زائران اباعبدالله، مواکب ایرانی در مرزهای آذربایجان و پاکستان  ایجاد می کنیم.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی روز چهارشنبه در  همایش ملی مواکب اربعین حسینی در محل آستان شیخ صدوق در شهرری گفت: در روایات آمده کسی که در دوران حیاتش حرم امام حسین را زیارت نکرده باشد، در قیامت دچار حسرت می شود.

وی خطاب به موکب داران تاکید کرد: شما با موکب داری پرچم اباعبدالله را برافراشته می کنید چرا که جبهه جهل مقابل امام حسین(ع) بود و هست و هرچه علم پیشرفت کند، پرچم حسینی پرشورتر می شود.

به گفته خاموشی، تجربه کرونا را  دو سال گذشته داشتیم و امسال هیئات پرشورتر می شود.

وی افزود: سازمان اوقاف هم در کنار موکب داران، تعداد زیادی موکب برای زوار ایرانی و همچنین در مرزهای پاکستان و آذربایجان برپا می کند.

خاموشی گفت: همچنین در داخل عراق در خط نجف به کربلا و در خطوط دیگر در سامرا و کاظمین و کوفه در مسیر سرویس های لازم را می دهیم.

وی ادامه داد: پیوند برادران ایرانی و عراقی در موکب زنی مثال زدنی در دنیاست و موکب مشترک داریم و ارتباط خوبی بین مواکب وجود دارد که هم سرویس می دهیم و هم می گیریم.

خاموشی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گرمای هوا در راهپیمایی مهم است و مواکب باید به آن فکر کنند؛ آب خنک و ایجاد وان های آب خنک برای کسانی که گرمازده شده اند باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر حرکت زائران در شب می تواند مهم باشد چرا که دما پایین تر است؛ افراد در این زمینه با تدبیر حرکت کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما در هر ۱۰۰ موکب یک گروه پزشکی می گذاریم و امسال پیش بینی افزایش زوار داریم و برای تهیه وعده های غذایی و نیم غذاها پیش بینی درستی شود.

وی به زائران اربعین حسینی توصیه کرد: زوار زیارت کنند و برگردند چرا که حجم زائران امسال با پایان کرونا زیاد است و زوار بیشتر همت را در مشی و استقامت در راه داشته باشند.

در این همایش حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر تولیت آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی سازمان اوقاف ،حجت الاسلام سید علی شاهچراغی امام جمعه شهر ری ، حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری و جمع کثیری از موکب داران اربعین حسینی حضور دارند.

همچنین در حاشیه این همایش نمایشگاهی پیرامون مواکب حسینی در صحن آستان شیخ صدوق دایر شد و از عبدالحسین نظامی خادم یکی از موکب داران نمونه کشور تجلیل شد.

https://irna.ir/xjKhpr

**استاندار : مازندران برای صادرات مرکبات به کشور چین آماده‌ است

استاندار مازندران گفت : مازندران برای صادرات کالا از جمله مرکبات و محصولات لبنی و افزایش تبادلات تجاری با کشور چین آماده است.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

سیدمحمود حسینی‌پور روز چهارشنبه در نشست ویدئو کنفرانسی با محمد کشاورز زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: مازندران تشنه صادرات محصولات تولیدی است که با رایزنی های مختلف درصدد تحقق این امر مهم هستیم.

وی با بیان این که صادرات یک میلیارد دلاری کالا از مبدا مازندران به نقاط مختلف جهان در سه سال آینده برنامه ریزی شده است ، گفت : از هرگونه تبادل تجاری که باعث رونق کسب و کار و توسعه مازندران شود، استقبال خواهیم کرد.

استاندار مازندران با بیان این که در ابتدای دهه ۱۳۹۰ برای صادرات مرکبات از مازندران به کشور چین پیگیری هایی انجام شد ، اما این طرح در گام بعدی ابتر ماند، خاطر نشان کرد: در دوره جدید پیگیری ها خواهان اجرای ۱۰۰ درصدی صادرات مرکبات از مازندران به کشور چین هستیم.

حسینی پور بر ضرورت وجود و فعالیت میدان میوه و تره بار و دفتر ویژه اتاق بازرگانی مازندران در کشور چین تاکید کرد و گفت : ظرفیت های بی‌نظیر کالاهای تولیدی مازندران باید به معنای واقعی به کشور چین معرفی شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با تشریح ظرفیت های قابل توجه گردشگری بویژه گردشگری سلامت استان ، اضافه کرد: خواستار حضور گردشگران چینی در مازندران و شکوفایی گردشگری سلامت و گردشگری دریایی در این استان هستیم.

مازندران سال ۱۴۰۰ را با حدود ۲۷۸ میلیون دلار صادرات از طریق گمرکات استان به پایان رساند که نسبت به سال گذشته دستکم ۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

https://irna.ir/xjKhnZ

**خشکسالی، ایالت‌های جنوب غرب آمریکا را به جیره بندی آب کشاند

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: دولت فدرال آمریکا محدودیت‌های جدید و  بی‌سابقه‌ای را برای جبران کمبود آبِ رودخانه کلرادو اعلام کرده است که منجر به عمیق تر شدن آسیب اقتصادی بلندمدت ناشی از خشکسالی به ایالت های جنوب غرب آمریکا خواهد شد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

وال استریت ژورنال افزود: مقامات آمریکایی گفتند اگر تلاش‌های مشترک برای صرفه‌جویی برای پشتیبانی از دو مخزن از بزرگترین مخازن  دریاچه مید و دریاچه پاول، مؤثر واقع نشد، آماده‌اند کاهش‌های بیشتری را اعمال کنند.

دولت فدرال اعلام کرد که رودخانه کلرادو برای اولین بار از ژانویه در شرایط کمبود درجه ۲ فعالیت خواهد کرد زیرا خشکسالی آسیب شدیدی را بر دریاچه مید وارد کرده است.

استفاده بیش از حد از آب این رودخانه باعث شده است که دولت فدرال قطع اجباری آب را اعمال کند و در عین حال از ایالت ها بخواهد تا برنامه هایی را برای نجات حوضه رودخانه اجرا کنند.

وزارت کشور ایالات متحده تخمین می زند که سطح آب دریاچه مید در ژانویه به زیر ۱۰۵۰ فوت بالاتر از سطح دریا برسد که آستانه ای است که می توان در آن کمبود درجه ۲ اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، پایین آمدن سطح آب این دریاچه به این معنا است که  ایالت های آریزونا، نوادا و نیومکزیکو باید از ابتدای ژانویه استفاده خود از آب رودخانه کلرادو را کاهش دهند.

مقامات آمریکایی در ماه ژوئن هشدار داده بودند که احتمالاً اعمال محدودیت هایی در استفاده از آب این رودخانه در راه است و به ایالت‌های تحت‌تأثیر اخطار داده شد که یا خود به خود استفاده خود را کاهش دهند یا مقامات مربوطه این کار را برای آنها انجام خواهند داد.

یکی از مسائل تنش آفرین مقدار آبی است که کشاورزان استفاده می کنند. مزارع آنها ۸۰ درصد از آب کلرادو را جذب می‌کند.

به گفته مقامات کشاورزی، اعمال محدودیت ها می تواند قیمت مواد غذایی را افزایش دهد.

مقامات آریزونا به میزان کاهشی که دولت فدرال از آنها می خواهد اعتراض دارند.

مقامات فدرال همچنین گفتند که هنوز امیدوارند ایالت‌های مربوطه راهی را برای اجرا کاهش‌های لازم بیابند. این مقامات همچنین گفتند که اقدامات اداری را آغاز کرده اند که به آنها اجازه می دهد در صورت عدم دستیابی به توافقات خود، به ایالت ها دستور دهند اقدامات اجباری انجام دهند.

https://irna.ir/xjKhnT

**العبادی: کاهش تنش سیاسی در عراق ضروری است

رئیس ائتلاف النصر در عراق از فراخوان‌ها برای آرام سازی فضای سیاسی این کشور استقبال و آن را لازم و نشانه احساس مسئولیت دانست.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

«حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که از فراخوان‌های مربوط به آرام کردن فضای سیاسی کشور و کاهش تنش استقبال می‌کند و آن را علامت احساس مسئولیت می‌داند.

وی افزود که شرایط کشور بسیار حساس است و کاهش تنش ضرورت پیدا کرده و تلاش برای برون‌رفت از بحران به یک مسئله بزرگ ملی تبدیل شده که جای تعویق بیشتر ندارد.

نخست وزیر اسبق عراق تأکید کرد که شهروندان خواستار حل مشکلاتشان هستند و مسئولیت سیاستمداران ارائه راه‌حل‌ها در راستای منافع ملی است.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق در یک هفته اخیر طرحی را برای گفت وگوی ملی به منظور گذر از بحران سیاسی کنونی این کشور مطرح کرده است.

وی در همین راستا تاکنون با رئیس پارلمان، رئیس ائتلاف العزم، مسئولان و احزاب کَرد عراقی و رئیس جبهه الترکمان ها و تشکل بابلیون و نماینده سازمان ملل در عراق و برخی دیگر از احزاب سیاسی این کشور بحث و تبادل نظر کرده است. این طرح تاکنون با استقبال اکثریت نیروهای سیاسی روبرو شده است.

در پی این طرح العامری، نخست‌وزیر عراق نیز سران سیاسی کشور را به تشکیل جلسه گفت‌وگو برای حل بحران سیاسی دعوت کرده که قرار است امروز (چهارشنبه) برگزار شود.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

درپی تظاهرات و تحصن صدریها و طرح مطالبات آنها نظیر انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و انتخابات زودهنگام در عراق، چارچوب هماهنگی شیعی عراق نیز ضمن دفاع از مشروعیت و نهادهای قانونی عراق تاکید کرد که تنها راه برون رفت انجام گفت وگو برای حل اختلافات سیاسی است و هرگونه تغیری در کشور باید از مجراهای قانونی و حقوقی صورت گیرد.

در مقابل تظاهرات و تحصن صدریها، چارچوب هماهنگی نیز کمیته حمایت از مشروعیت و نهادهای قانونی را تشکیل داد. این کمیته روز جمعه از حامیان دفاع از مشروعیت در بغداد و استان های بصره و نینوا خواست تا به خیابانها بیایند و بر این امر تاکید کنند. پس از تظاهرات گسترده حامیان دفاع از مشروعیت، کمیته یاد شده تحصن نامحدود را در کنار دیوارهای منطقه سبز در مرکز بغداد اعلام کرد؛ جایی که صدریها در درون آن و ساختمان و محوطه اطراف آن تحصن کرده اند. پس از تظاهرات حامیان دفاع از مشروعیت در روز جمعه نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و از زیر مجموعه های چارچوب هماهنگی شیعی گفت که «خیابان های عراق در احتکار یک جریان سیاسی نیست.»

مقتدا صدر که پیشتر فراخوان برگزاری تظاهرات در روز یکشنبه آینده شده بود، روز گذشته برگزاری آن را تا اطلاع ثانونی به تعویق انداخت.

دور جدید دیدارهای العامری در حالی برگزار می شود که منابع خبری حدود ۱۰ روز پیش اعلام کردند که چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراق، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح را مسئول گفتگو و مذاکره با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر موقت عراق کرده است.

هادی العامری در توئیتی نوشت: همانگونه که بارها تأکید کردیم و اکنون هم تأکید می‌کنیم هیچ راه حلی برای برون رفت از بحران‌ها جز با کاهش تنش، خویشتنداری و نشستن به پای میز گفت‌وگو وجود ندارد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

https://irna.ir/xjKhqS

**تورم در انگلیس دو رقمی شد

آمار رسمی در انگلیس در روز چهارشنبه نشان داد، تورم مربوط به قیمت مصرف‌کننده در این کشور در ماه ژوئیه (تیر) به ۱۰.۱ درصد افزایش یافته که بالاترین میزان از فوریه ۱۹۸۲ بوده است.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

افزایش تورم در این کشور در حالی بروز کرده که نرخ سالانه تورم در ماه گذشته در این کشور (ژوئن)  ۹.۴ درصد به ثبت رسیده است.

افزایش تورم در انگلیس در ماه ژوئیه امسال بالاتر از حد انتظار اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز در این ماه بود که پیش بینی می شد تورم افزایشی ۹.۸ درصدی داشته باشد.  این افزایش تورم، نگرانی های بانک مرکزی انگلیس درباره فشار ناشی از قیمت ها را کاهش نداده است.

اوایل ماه جاری میلادی، بانک مرکزی انگلیس، نرخ بهره  را ۰.۵ درصد افزایش داد و به ۱.۷۵ درصد رساند که اولین افزایش نیم واحدی از سال ۱۹۹۵ بود.

این بانک پیش بینی کرد تورم در اکتبر (مهر)و با افزایش قیمت های انرژی های خانگی به ۱۳.۳ درصد برسد.

نظرسنجی جدید «تایمز رادیو» نشان داده که از زمان کمبود غذا در جهان و افزایش هزینه‌های انرژی و در نتیجه افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس، میلیون‌ها شهروند این کشور وعده‌های غذایی خود را کاهش داده‌اند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. بر اساس این نتایج  ۱۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به صورت مکرر وعده‌های غذایی خود را کاهش داده‌اند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

 کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که اقتصاد انگلیس در سال آینده میلادی نیز همچنان با افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن تورم مواجه باشد.

https://irna.ir/xjKhrY

**نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان برگزار شد

بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با حضور مقامات دو کشور، صبح چهارشنبه در شهر اسلام‌آباد آغاز به کار کرد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان به ریاست معاون وزارت راه و شهرسازی کشورمان و همچنین قائم مقام وزارت امور اقتصاد پاکستان برگزار شد.

این جلسه با معارفه اعضای هیات‌های عالی رتبه ایرانی و پاکستانی آغاز و سپس با بحث و تبادل نظر بر روی دستورکارهای کمیسیون و پیش‌نویس تفاهمنامه دنبال شد.

قرار است عصر امروز نیز نشست کمیته‌های فنی دو طرف مرتبط با حوزه‌های تجاری، بازرگانی، بانکداری، گمرک، امور مالیاتی، صنایع تولید و ضمانت‌نامه های صادراتی برگزار شود.  

اجلاس رسمی کمیسیون اقتصادی دوکشور فردا به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان و با حضور سید نوید قمر وزیر بازرگانی پاکستان، نمایندگان عالی وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط برگزار خواهد شد.

https://irna.ir/xjKht۵

**محمود عباس: اسرائیل ۵۰ کشتار مرتکب شده است، اما اشکالی ندارد!

رئیس تشکیلات خودگردن فلسطین در یک نشست خبری در آلمان از محکوم کردن جنایت هر روزه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان طفره رفت و اعلام کرد که با وجود ارتکاب ده‌ها کشتار صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان، باید با آنها سازش کرد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه شنبه شب در یک نشست خبری با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آماده است از طرف مردم فلسطین بابت حمله به کاروان صهیونیست‌ها در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ عذرخواهی کند؟، گفت که رژیم صهیونیستی خود «۵۰ کشتار علیه فلسطینیان مرتکب شده است و روزانه در فلسطین مرتکب جنایت می‌شود».

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان این کنفرانس خبری با افزود: «اسرائیل از سال ۱۹۴۷ تا به امروز ۵۰ قتل عام را در ۵۰ مکان فلسطینی مرتکب شده است. ۵۰کشتار ۵۰ هولوکاست».

وی در ادامه خواستار صلح فلسطینیان با رژیم صهیونیستی شد و افزود: «اما بیاید (با رژیم صهیونیستی) صلح کنیم و امنیت و ثبات برقرار کنیم!».

هر چند این اظهارات به ظاهر ضد صهیونیستی محمود عباس، خشم مقامات صهیونیست و همچنین مقامات آلمانی را به دنبال داشته است، اما وی به جای محکوم کردن کشتارها و جنایات روزانه صهیونیست‌ها در حق فلسطینیان، بر لزوم صلح و سازش با آنها تأکید کرد!.

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی این اظهارات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را «تحریف تاریخ» خواند و سفیر آلمان در فلسطین اشغالی هم سخنان وی را «نادرست» توصیف کرد.

در پی این اظهارات عباس علیه رژیم صهیونیستی، اولاف شولتس صدر اعظم آلمان مخالفت خود را با آن و بکارگیری عبارات «آپارتاید» از سوی عباس علیه صهیونیست ها  اعلام کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز سه شنبه ضمن دیدار و گفت‌وگو با اولاف شولتس صدراعظم آلمان، وی را در جریان آخرین تحولات مربوط به فلسطین قرار داد.

https://irna.ir/xjKhtn

**طالبان: با ۱۶ کشور روابط رسمی داریم

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که با حداقل ۱۶ کشور روابط رسمی برقرار کرده ایم و تاکنون ۵۰ هیات خارجی نیز از کابل بازدید کرده اند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

امیرخان متکی وزیر امورخارجه طالبان افزود:  طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، حداقل با ۱۶ کشور روابط رسمی برقرار کرده و با ایالات متحده نیز در تعامل است.

وی گفت: ما روابط خوبی با آمریکا داریم و بیش از ۵۰ هیات خارجی نیز به کابل سفر کرده که اعضای آنها با مقامات طالبان دیدار کرده اند.

متقی یادآور شد که نمایندگان مقامات جدید افغانستان در یک مجمع دیپلماتیک در شهر آنتالیای ترکیه و کنفرانسی در تاشکند  شرکت کردند که در آن کنفرانس ها با وزرای خارجه بسیاری از کشورها دیدار داشتند. وی گفت: «هر جا که می رویم به عنوان مسئول عمل می کنیم.

طالبان پس از اعلام تصمیم ایالات متحده در بهار سال ۲۰۲۱ مبنی بر خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان، عملیات گسترده ای را برای ایجاد کنترل بر افغانستان آغاز کردند. در ۱۵ اگوست ( ۲۴ مرداد ۱۴۰۰)  طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند و در هفت سپتامبر ( ۱۶ شهریور ۱۴۰۰) ترکیب حکومت موقت را اعلام کردند که هنوز مشروعیت آن از سوی هیچ دولتی به رسمیت شناخته نشده است.

https://irna.ir/xjKhmL

**کشته شدن دومین نظامی ترکیه در مرز سوریه

وزارت دفاع ترکیه امروز چهارشنبه از کشته شدن دومین نظامی این کشور در حمله به یک پاسگاه در منطقه مرزی با سوریه خبر داد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: یک نظامی دیگر ترکیه بر اثر حمله خمپاره ای روز گذشته به یک پاسگاه مرزی در استان شانلی اوروفا کشته شد.

مسئولان محلی ترکیه روز گذشته از حمله خمپاره ای به این پاسگاه و کشته شدن یک نظامی این کشور و زخمی شدن چهار نفر دیگر خبر داده بودند.

این حمله خمپاره ای در حالی صورت می گیرد که ارتش ترکیه در روزهای اخیر حملات خود به شهرهای مرزی سوریه در حومه حلب، الرقه و الحسکه را افزایش داده است که در جریان آن تاکنون شماری جان باخته یا زخمی شده اند و تعدادی از خانواده ها نیز برای در امان ماندن جان خود مجبور به کوچ اجباری شده اند.

پیش تر یک منبع نظامی سوری از حمله هوایی ترکیه به مواضع ارتش سوریه نیز خبر داده بود.

این منبع گفته بود که بر اثر  حمله هوایی ترکیه به روستای تل جارقلی غربی در شهر عین العرب سه نظامی سوری جان خود را از دست دادند و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات موسوم به سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیر قانونی برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» (قسد) از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است. درحالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های مسلح کردی است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نسبت به قصد ترکیه برای حمله نظامی در خاک سوریه اعتراض کرده است.

https://irna.ir/xjKhtq

**مازندران خواهان مشارکت چین در ساخت آزاد راه ساحلی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت : خواهان حضور شرکت‌های عمرانی کشور چین با فناوری‌های روز دنیا در طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی مازندران از جمله ساخت آزادراه ساحلی هستیم.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

حسن خیریانپور روز چهارشنبه در نشست ویدئو کنفرانسی استاندار مازندران با سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: در ابتدای سال جاری گروهی از فعالان اقتصادی کشور چین به مازندران سفر کردند و در آن سفر کاری طرف چینی در ارتباط با ساخت طرح های زیرساختی استان اعلام آمادگی کرد که از سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین می خواهیم که این موضوع را پیگیری کند.

وی از سدسازی، زهکشی اراضی کشاورزی، راه اندازی نیروگاه خورشیدی، تله کابین و لایروبی بنادر را بخشی از ظرفیت های مازندران برای حضور فعالان اقتصادی کشور چین معرفی کرد و گفت: مازندران ظرفیت‌های بی‌بدیلی درحوزه‌های مختلف دام و طیور، شیلات و انواع محصولات کشاورزی دارد که باید به معنای واقعی برای شکوفایی آنها با هدف توسعه صادرات برنامه‌ریزی کنیم.
خیریانپور اضافه کرد: مازندران ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن مرکبات و همچنین ۱۸۰ هزار تن کیوی با کیفیت و صادراتی را دارد که باید با برنامه‌ریزی اصولی برای شناسایی بازارهای هدف فروش این محصولات در خارج از کشور برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: کارگروه ویژه تبادل تجاری مازندران با کشور چین در استانداری تشکیل شده است و از سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور چین می خواهیم که این جلسات را به صورت مستمر برگزار کند.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار مازندران تصریح کرد: فعالیت سه بندر امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و همچنین سه فرودگاه در استان زیرساخت تجاری صادرات کالاهای مازندران به چین را فراهم کرده که باید از این ظرفیت ها به معنای واقعی استفاده شود.

خیریانپور خاطر نشان کرد: فعالیت چهار پایانه صادراتی در حوزه های گل و گیاه، برنج، بسته بندی انواع میوه و شیلات ظرفیت‌های صادراتی استان را دوچندان رونق بخشیده و این پایانه ها برای تحقق منویات رئیس جمهور در ارتباط با توسعه دیپلماسی اقتصادی در منطقه آماده است.

مازندران سال ۱۴۰۰ را با حدود ۲۷۸ میلیون دلار صادرات از طریق گمرکات استان به پایان رساند که نسبت به سال گذشته دستکم ۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

https://irna.ir/xjKhvY

**جنجال دردسرساز یک فایل صوتی برای گزینه جدی نخست‌وزیری انگلیس

یک فایل صوتی از «لیز تراس» که در یک قدمی رسیدن به مقام نخست‌وزیری انگلیس است، منتشر شده که در آن وی به کارگران انگلیسی اهانت کرده است.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

روزنامه گاردین امروز چهارشنبه افشا کرد که تراس به عنوان فرد پیشتاز در رهبری حزب محافظه کار در یک اظهار نظر جنجالی علیه کارگران انگلیسی گفته که آنها نیاز به "جان کندن" (زحمت کشیدن) بیشتری دارند و اینکه مهارت و کاربرد رقبای خارجی خود را ندارند. 

این گزارش می افزاید: در این فایل صوتی لو رفته، تراس در زمانیکه فرد شماره ۲ وزارت خزانه داری انگلیس بود اظهاراتی را مطرح کرده است که ممکن است مردم بقیه نقاط انگلیس را مقابل ساکنین لندن قرار دهد. وی در این سخنان عنوان کرده که مردم لندن بهره‌وری بیشتری نسبت به بقیه مناطق در انگلیس دارند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، تراس که میهن پرستی را در مرکز کارزار مبارزات رهبری حزب محافظه کار قرار داده، در این فایل صوتی می‌گوید که این اختلاف "تا حدی یک موضوع ذهنی و نگرش" است که چندین دهه یک حقیقت تاریخی بوده است.
این رسانه نزدیک به حزب کارگر انگلیس افزود: اظهارات بسیار تحقیرآمیز تراس بازتاب دهنده متن بحث برانگیز در کتاب سال ۲۰۱۲ «بریتانیا رها شده» است که در آنجا وی نوشته بود کارگران انگلیسی در میان «بدترین علاف‌ها در جهان» هستند.

تراس در اولین مناظره تلویزیونی در ماه گذشته برای رهبری حزب محافظه کار مدعی شد که وی این فصل توهین آمیز را ننوشته و تقصیر را به گردن دومینیک راب دیگر مولف این کتاب انداخت. دومینیک راب حامی ریشی سوناک دیگر نامزد رهبری حزب محافظه کار انگلیس است.

حزب کارگر در واکنش به افشای این فایل صوتی اعلام کرد که این اظهارات توهین آمیز است و کارگران انگلیسی را تنبل توصیف می‌کند.

کمتر از سه هفته به پایان مهلت رای‌دهندگان برای انتخاب نخست وزیر آینده انگلیس زمان باقی مانده است و در این میان نتایج یک نظرسنجی توسط مرکز تحقیقاتی اپینیوم نشان می‌دهد که تراس وزیر امور خارجه انگلیس با ۲۲ درصد رای بیشتر از سوناک، احتمالا نخست وزیر بعدی انگلیس انتخاب خواهد شد.

https://irna.ir/xjKhs۸

**به دنبال افزایش ورود گردشگر عراقی به ایران هستیم

مدیر پاویون ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری، تجهیزات هتلداری و صنایع وابسته نجف گفت: هدف اصلی از مشارکت شرکت‌های ایرانی در پاویون ویژه ایران در نمایشگاه گردشگری نجف، افزایش ورود گردشگران عراقی به سراسر ایران است.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

ادریس مازندرانی با اشاره به شرایط ویژه سرمایه گذاری صنعت گردشگری و سلامت بین ایران و عراق، اظهار داشت: رویکرد اصلی از مشارکت شرکت های ایرانی در پاویون ایران در نمایشگاه گردشگری نجف، افزایش ورود گردشگران عراقی به سراسر ایران در حوزه‌های سلامت، ورزشی، تفریحی و مذهبی خواهد بود که قطعا نیازمند ارایه و معرفی ظرفیت های هر استان توسط برترین فعالان این صنعت است.

مازندرانی با اشاره به اینکه دو کشور ایران و عراق به علت دارا بودن بیشترین مرز مشترک و اقبال گردشگران دو کشور دارای بالاترین میزان سفر در سال است، گفت: تعامل تنگاتنگ دولت‌های دو کشور در زمینه گردشگری و نیز فراهم بودن شرایط سرمایه‌گذاری از جمله علل تشکیل پاویون در گروه‌های کالایی هتل‌ها، خطوط هواپیمایی، اقامتگاه‌ها و بومگردی، درمان و سلامت، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، بیمه، بانک و گردشگری الکترونیک است.

وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در روزهای ۱۹ تا ۲۲ مهرماه با حضور کشورهای مختلف در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی نجف، گفت: مجوز پاویون فوق از سازمان توسعه تجارت ایران صادره شده و به دنبال رایزنی و حمایت بیشتر از سازمان‌های دولتی مرتبط برای کمک به حضور حداکثری مشارکت کنندگان ایرانی در این نمایشگاه  هستیم، که فعالان صنعت گردشگری می توانند با مراجعه به تارنمای  یا تلفن ۲۲۷۲۴۱۹۸ از شرایط و اطلاعات تکمیلی آگاه شوند.

https://irna.ir/xjKhyP

**برنامه بلندمدت هند برای به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای

هند کار روی برنامه بلندمدت، برای دستیابی به هدف صفر خالص در تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۷۰ را آغاز می‌کند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

هند در حال کار بر روی تدوین استراتژی های توسعه بلندمدت انتشار گازهای گلخانه ای کم (LT-LEDS) است؛ یک سند اقدام اقلیمی که نقشه راه این کشور را تا صفر خالص ترسیم می کند.

با وجود اینکه هند قرار است اهداف اقلیمی به روز شده ۲۰۳۰ یا برنامه مشارکتی ملی (NDCs) خود را اعلام کند، همانطور که نخست وزیر این کشور نارندرا مودی در سال گذشته در کنفرانس آب و هوای گلاسکو اعلام کرد، هند کار روی برنامه عملیاتی بلندمدت برای دستیابی به هدف تولید صفر تا سال ۲۰۷۰ را آغاز کرده است.

مقامات هند اعلام کردند که رایزنی‌های بین‌وزارتی برای پیش‌نویس رویکرد «کل اقتصاد» که شامل چندین وزارتخانه ذینفع می‌شود، در جریان است.

بیش از ۷ گروه ویژه، برای طراحی یک مسیر رشد هدفمند با اقدامات انطباق و کاهش در زمینه هایی مانند تامین انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، صنعت، زباله و ساختمان، علاوه بر جذب کربن، راه اندازی شده اند. فناوری، تحقیق و توسعه و مالی، شکل گرفته است.

یکی از مقامات شرکت کننده در این برنامه به اکونومیک تایمز گفت: ما در حال آماده سازی سند توسعه ای برای کم کردن انتشار گازهای گلخانه ای در درازمدت هستیم. گفتگوهای دوره ای بین وزارتی و بین بخشی در حال انجام است زیرا این کار شامل کل کشور می شود.

این مقام گفت: ما در حال ارزیابی فرصت‌هایی هستیم که با این انتقال کلان نگر به وجود می‌آیند و برای بی ثباتی و موانع موجود در این مسیر، برنامه هایی در نظر گرفته شده است، هفت کارگروه برای اطمینان از این انتقال عظیم انرژی وجود دارد.

در مجموع ۵۰ برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به نمایندگی از ۶۰ حزب تا کنون قبل از کنفرانس احزاب-۲۷ که قرار است در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) در مصر برگزار شود، ابلاغ شده است. هند هنوز برنامه خود را ارسال نکرده و در مورد زمان ارائه آن سکوت کرده است.   مقامات هندی درباره آن گفتند: ما فعالانه روی آن کار می کنیم.

کابینه اتحادیه، اخیراً برنامه مشارکتی ملی جدیدی را تصویب کرد که به موجب آن هند متعهد می شود که شدت انتشار تولید ناخالص داخلی خود را تا ۴۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ (از سطح سال ۲۰۰۵) کاهش دهد و حدود ۵۰ درصد ظرفیت نصب شده برق تجمعی را از منابع انرژی غیر از سوخت فسیلی به دست آورد.   این برنامه به روز شده هند طی دوره ۲۰۲۱-۲۰۳۰ اجرا خواهد شد، در بیانیه دولت آمده است که این اقدام، گامی در جهت دستیابی به هدف بلند مدت هند برای رسیدن به صفر خالص در تولید گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۷۰ است.

https://irna.ir/xjKhtz

**اظهارات «ابو مرزوق» درباره درخواست آمریکا برای دیدارهای علنی و غیر علنی با حماس

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خارج از وجود تماس‌های غیرعلنی میان دولت آمریکا و جنبش حماس خبر داد و اعلام کرد که تاکنون درخواست‌های متعددی از سوی مقامات آمریکا برای برگزاری دیدارهای علنی و رسمی صورت گرفت، اما حماس مخالفت کرده است.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

«موسی ابومرزوق» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خارج و مسئول پرونده روابط بین الملل در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی ۲۱» اظهار داشت که با شخصیت‌های آمریکایی نزدیک به مراکز تصمیم گیری و یا دارای پست‌های دولتی تماس‌هایی به صورت غیر علنی داشته است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خارج در ادامه این گفت‌وگو تأکید کرد که طرف‌های آمریکایی قبل از برقراری تماس با حماس، از نهادهای رسمی آمریکا مجوز دریافت کرده بودند.

ابومرزوق افزود: تا کنون رهبران حماس درخواست های متعددی از سوی مقامات آمریکا برای برگزاری دیدارهای رسمی با مسئولان حماس دریافت کرده‌اند که آخرین آنها جراد کوشنر مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بود.

وی گفت که تماس‌های وی توسط واسطه های متعدد انجام گرفت، اما با انجام دیدارهای علنی مخالف کرده است؛ چراکه ما می دانستیم که کوشنر در جهت از بین بردن آرمان ملت فلسطین گام برمی دارد و می خواست فلسطینیان را نسبت به برپایی کشور فلسطین در نوار غزه متقاعد کند.  

ابومرزوق در ادامه از آمریکا به عنوان شریک جرم رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و همپیمان راهبردی دشمن صهیونیست نام برده و گفت : آمریکا با سلاح و پول و پوشش سیاسی از رژیم صهیونیستی حمایت می کند.

وی ادامه داد : آمریکا دموکراسی فلسطینی را زنده به گور کرد و با نتایج انتخابات سراسری در سال ۲۰۰۶ که طی آن حماس پیروز شد، مخالفت کرد و شرایط چهارگانه بین المللی را را بر دولت تشکیل یافته حماس تحمیل کرد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خارج یادآور شد که حماس به طور مستمر از سوی آمریکا مورد تعرض قرار دارد .

ابومرزوق همچنین گفت که سفارت‌خانه‌های آمریکا در کشورهای جهان، فعالیت‌های جنبش حماس را زیر نظر گرفته و اعضای حماس را تحت پیگرد قرار می دهند و دولت ها و سازمان ها و افراد را از همکاری با حماس و یا کمک به آن، باز می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا همه کسانی که با حماس ابراز همدردی می کنند و با ارسال سلاح و یا صرف اظهارات رسانه ای از طرح مقاومت حمایت می کنند، تحت فشار قرار می دهد و بدون شک این موضوع چالش بزرگی برای ما به وجود آورده است .

https://irna.ir/xjKhwq

**عملکرد مقاومت و ملت فلسطین در حال توسعه است/مسیر نبرد و شهادت ادامه دارد

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران با اشاره به اینکه عملکرد مقاومت و ملت فلسطین پی درپی درحال توسعه و تحول است، تاکید کرد: مسیر نبرد و شهادت با اشغالگران ادامه دارد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

ناصر ابوشریف، امروز (چهارشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با خالد قدومی نماینده جنبش جنبش حماس در ایران که به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) برگزار شد، افزود: جنبش جهاد اسلامی فلسطین یک جنبش مقاومت است و برای این هدف و آزادسازی سرزمین فلسطین تاسیس شده است.

وی با اشاره به نبردهای بیشمار جنبش جهاد اسلامی فلسطین با رژیم صهیونیستی در طول سالیان گذشته گفت: تحولی در عملکرد مقاومت و ملت فلسطین ایجاد شده و این مسیر تحولی ادامه دارد.

ابوشریف تصریح کرد: مسیر مقاومت همچنان با قوت ادامه دارد و ما روزانه در این راه شهید می دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره شهادت دو تن از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی فلسطین گفت: ملت فلسطین یک ملت مقاومت است و توان جایگزین کردن فرماندهان شهید خود را دارد. ما شهید دادیم اما این عزم ما را نه تنها برای مبارزه کم نکرده بلکه بیشتر هم کرده است. الان شما در کرانه باختری رود اردن شاهد هستید که ما گردان های جنین ، نابلس و طوباس را داریم و این روند به سمت رام الله و طولکرم و.. در کرانه باختری در حال توسعه و گسترش یافتن است. شهادت در طرح بزرگ و غایی آزاد سازی سرزمین فلسطین مانعی نیست. درست است که ما دو تن از فرماندهان ارشد خود یعنی خالد المنصور و الجعبری را از دست دادیم و این خسارت بزرگی است اما جنبش جهاد اسلامی فلسطین یک جنبش منظم است که می تواند جایگزین این فرماندهان شهید را ایجاد کند.

لزوم هوشیاری در قبال جنگ روانی دشمن

ابوشریف درباره جنگ روانی رژیم صهیونیستی در فضای آنلاین و شبکه های اجتماعی هشدار داد و گفت: چه در ایران و چه در سرزمین های اشغالی و غزه، جنگ روانی تل آویو ادامه دارد و افسران رسانه ای این رژیم در کنار افسران نظامی حضور دارند.

وی دادن اطلاعات غلط به مردم و حتی رهبران مقاومت را از اهداف جنگ رسانه ای دشمن دانست.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران به شهادت افرادی از تمام گروه های فلسطینی در جنگ اخیر علیه غزه اشاره کرد و گفت: اینکه هدف علمیات رژیم صهیونیستی فقط جنبش جهاد اسلامی فلسطین بوده، یک دروغ بزرگ بود زیرا ساختمانی که تیسیر الجعبری از فرماندهان شهید جنبش جهاد اسلامی در آن زندگی می کرد، محل سکونت فرماندهانی از فتح و دیگر گروه های مقاومت نیز بود و افرادی از گروه های دیگر مقاومت نیز در این حمله شهید و زخمی شدند.

پروژه صهیونیستها شکست خورد

ابوشریف، تشدید محاصره غزه و حمله به اماکن مسکونی در عملیات اخیر رژیم صهیونیستی را یادآور شد و افزود: هدف دیگر دشمن صهیونیستی، تحریک احساسات مردم علیه گروه های مقاومت بود تا این گروه ها را مقصر مشکلات ارزیابی کند اما مردم به خوبی می دانند که رژیم اشغالگر قدس مسئول همه مشکلات آنهاست و دشمن در این پروژه شکست خورد.

وی درباره ورود نکردن مبارزان حماس به نبرد نیز گفت: وقتی جنگی علیه یکی از گروه های مقاومت شروع می شود، قرار نیست همه فلسطین درگیر جنگ شوند؛ به ویژه اینکه این نبرد یک نبرد به لحاظ زمانی و مکانی محدود بود. 

نماینده جهاد اسلامی در ایران تصریح کرد: زمانی می توانستیم از خالی شدن پشت جهاد اسلامی سخن بگوییم که جنگ ادامه پیدا می کرد و گستره آن وسیع می شد اما برای جنگ محدودی مثل جنگ اخیر، توان نظامی جهاد اسلامی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی کافی بود.

https://irna.ir/xjKhzY

**هشدار گازپروم درباره اوج‌گیری ۶۰ درصدی بهای گاز در اروپا

شرکت بزرگ دولتی گازپروم روسیه روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد که بهای گاز طبیعی در زمستان سال جاری (۲۰۲۲) در اروپا تا ۶۰ درصد دیگر افزایش یابد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

این شرکت بزرگ دولتی روسیه صادرات گاز طبیعی را به اروپا هم زمان با اوج گیری بحران اوکراین کاهش داده و بهای گاز در اروپا تا میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

گازپروم در بیانیه خود افزود: بهای گاز تک محموله در اروپا که از ۲۵۰۰ دلار برای هر ۱۰۰۰ هر مترمکعب فراتر رفته، بر اساس ارزیابی های محافظه کارانه در صورت تداوم این روال در زمستان پیش رو از چهار هزار دلار برای هر ۱۰۰۰ مترمکعب فراتر خواهد رفت.

گازپروم افزود: این شرکت از اول ژانویه تا ۱۵ اوت سال جاری ۱۳.۲ درصد کمتر گاز طبیعی نسبت به دوره مشابه ۲۰۲۱ تولید کرده، اما علت ان را ذکر نکرد.

جریان گاز طبیعی روسیه به اروپا از هنگام آغاز جنگ اوکراین به شدت کاهش یافته است. کی یف در ماه مه یکی از مسیرهای اصلی انتقال گاز گازپروم را بست و این شرکت حجم گاز طبیعی صادراتی به اروپا را از طریق خط لوله اصلی نورد استریم یک به علت مشکلات فنی ناشی از تحریم های اعمال شده بر روسیه در پی جنگ اوکراین  تا نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داده است.

بهای شاخص گاز طبیعی عمده هلند در اروپا در بهار سال جاری به میزان بی سابقه ۳۳۵ یورو (یا ۳۴۱ دلار) برای هر مگاوات ساعت رسید، اما با اینکه بعد از آن تا نزدیک ۲۲۶ یورو برای هرمگاوات ساعلت کاهش یافت، اما باز هم پنج برابر بهای سال گذشته بود.

شرکت پژوهشی کورنوالد انگلیس در ماه جاری (اوت) پیش بینی کرد که میانگین سالانه بهای برق در این کشور تا ژانویه آینده از ۴۲۰۰ پوند بالاتر رود که بیش از سه برابر سقف قیمتی یک هزار و ۲۷۷ پوندی تعیین شده از سوی دولت انگلس در همین سال است.  

یک خانواده متوسط چهار نفره در آلمان باید به منظور کمک به شرکت های برق برای تحمل قیمت های اوج گیرنده گاز، از اول اکتبر تا آوریل ۲۰۲۴ سالانه ۴۸۰ یورو بالاتر از میزان عادی برای برق مصرفی پرداخت کند، هر چند دولت آلمان برنامه هایی مانند کاهش بهای بلیت حمل و نقل همگانی و تخفیف های قیمتی برای بهای انرژی افراد واجد شرایط، درنظر گرفته است.  

https://irna.ir/xjKhBg

**آتش‌سوزی در مترو لندن

آتش‌سوزی وسیعی در محوطه ایستگاه مترو «پل لندن»، خطوط حمل و نقل زیر زمینی این شهر را مختل کرده‌است و همزمان بیش ۷۰ آتش‌نشان در حال تلاش برای مهار شعله‌های آتش هستند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

اداره راه‌ آهن انگلیس در توییتی درباره علت این آتش سوزی نوشت که آتش از یکی از زیر طاق‌های راه آهن در این ایستگاه شعله‌ور شده است.

بنابر اعلام راه‌آهن، چهار خط متروی لندن در حال حاضر مسدود هستند. آتش به محوطه پارکینگ خودروها سرایت و چندین خودروی الکتریکی را مشتعل کرده است.

بر اساس این گزارش، دود ناشی از این آتش در خطوط مختلف متروی لندن پخش شده و حمل و نقل مسافرین را مختل کرده است.

در حال حاضر حدود ۷۰ آتش نشان در حال تلاش برای مهار آتش سوزی در ایستگاه سوت‌وارک (Southwark) هستند.

به گفته سازمان آتش نشانی لندن، نخستین گزارش از این آتش سوزی صبح امروز ساعت ۹:۲۰ به وقت محلی دریافت شد.

به ساکنین مناطق نزدیک به محدوده آتش سوزی توصیه شده که برای جلوگیری ورود دود به منازل در و پنجره‌ها را بسته نگه دارند.

چندین ساختمان در منطقه تخلیه شده‌اند.

فرمانده یکی از پایگاه‌های آتش نشانی لندن که در محل حضور دارد گفت: شعله‌های این آتش دود بسیار سنگینی و زیادی تولید می‌کنند.

یکی از ساکنین منطقه نیز در این باره در توییتر نوشت که با توجه به حجم دود، در خانه مجبور به استفاده از ماسک شده است.

یک اپراتور مترو نیز اظهار داشت که آتش در خیابان یونیون (در نزدیکی ایستگاه مترو پل لندن) رخ داده است.

بر اساس این گزارش علت حادثه همچنان در دست بررسی است و از مردم خواسته شده از نزدیک شدن به محل حادثه خودداری کنند.

https://irna.ir/xjKhBd

**موج جدید بازداشت فلسطینی‌ها در کرانه باختری/ زخمی شدن سه شهروند فلسطینی

منابع خبری امروز چهارشنبه از بازداشت دستکم ۳۹ شهروند فلسطینی درپی یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن خبر دادند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

سایت النشره لبنان اعلام کرد که نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) به مناطق مختلف در کرانه باختری یورش برده و ۳۸ فلسطینی را بازداشت کردند.

یک منبع محلی در این باره گفت که نیروهای رژیم اشغالگر ۲۲ شهروند فلسطینی را در شهرک "تقوع" در شرق "بیت لحم" و ۱۱ فلسطینی دیگر را در شهرک "یعبد" در جنین بازداشت کردند.

صهیونیست‌ها همچنین به مناطقی از "رام الله" یورش برده و "حمزه عواد" و "علی منیر حمدان"، از اسرای آزاد شده را پس از یورش به خانه هایشان مجددا بازداشت کردند.

طبق این گزارش، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در نابلس نیز دو فلسطینی از جمله یک اسیر سابق را بازداشت کردند. یک فلسطینی نیز در "طولکرم" توسط نظامیان اسرائیلی‌ بازداشت شد.

نظامیان رژیم صهیونیستی در ادامه حملات به کرانه باختری صبح امروز به اردوگاه آوارگان "بلاطه" در شرق نابلس نیز یورش بردند و به منظور بازداشت چند فلسطینی چند خانه را محاصره کردند.

طبق گزارش منابع محلی، نظامیان صهیونیست در نتیجه مقاومت اهالی موفق به بازداشت افراد مورد نظر نشده و ناگزیر به خروج از این اردوگاه شدند.

طبق این گزارش، همچنین سه فلسطینی درپی درگیری با صهیونیست ها مجروح شدند.

فلسطین الیوم نیز اعلام کرد که عثمان الخلیلی، از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز طی حملات امروز صهیونیست‌ها به نابلس بازداشت شده است.

مناطق مختلف کرانه باختری در دو ماه اخیر بویژه بعد از جنایت صهیونیست در غزه شاهد درگیری هر روز شهروندان و مبارزان فلسطینی با نظامیان رژیم صهیونیستی است.

سران رژیم صهیونیستی که از افزایش توان گروههای مبارز فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به هراس افتاده اند، در ماههای اخیر تلاش زیادی را برای کنترل اوضاع این منطقه با همکاری تشکیلات خودگران فلسطین کرده اند.

آنها در این مدت بارها به مناطق مختلف کرانه باختری بویژه شهر جنین به عنوان اسطوره مقاومت و نابلس یورش برده اند تا مبارزان و جوانان فلسطینی را بازداشت کنند اما یورش های آنها با مقاومت شدید مبارزان فلسطینی روبرو شده است. نگرانی و هراس صهیونیست ها از افزایش توان مقاومت در کرانه باختری به حدی است که تحلیلگران و کارشناسان این رژیم در طول ماههای اخیر بارها در رسانه های صهیونیستی به این موضوع پرداخته و درباره تبعات آن برای تل آویو هشدار داده اند.

https://irna.ir/xjKhCP

**وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر خارجه پاکستان دیدار کرد

وزیر راه و شهرسازی کشورمان به عنوان رئیس ‌کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با وزیر امور خارجه این کشور دیدار و طرفین پیرامون تقویت مناسبات دوجانبه در بخش‌های تجاری و اقتصادی گفت‌وگو کردند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

«رستم قاسمی» و اعضای هیات کشورمان در حاشیه اولین روز از بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور در وزارت خارجه پاکستان با «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه این کشور دیدار کردند.

در این نشست برخی از مسوولان ایرانی از جمله «مهدی صفری» معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان و «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان حضور داشتند. 

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های متقابل در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری تاکید کرد. 

آنان همچنین آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های ایران و پاکستان از جمله توسعه تجارت مرزی و فعال سازی بازارچه‌های مرزی را مورد بررسی قرار دادند. 

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات بلندپایه برای شرکت در بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان صبح امروز وارد اسلام‌آباد شد و مورد استقبال قائم مقام وزارت امور اقتصادی پاکستان قرار گرفت.  

نشست افتتاحیه بیست و یکمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ساعاتی پیش با حضور معاونان وزارتخانه‌های مربوطه در اسلام‌آباد برگزار شد.  

نشست اختصاصی روسای کمیسیون نیز با حضور رستم قاسمی وزیر راه ایران و ایاز صادق وزیر امور اقتصادی پاکستان برگزار شد و طرفین آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، بازرگانی، انرژی و تعاملات مرزی را مورد بررسی قرار دادند.

https://irna.ir/xjKhCV

**ریابکوف: در خط پایان مذاکرات وین هستیم اما همه موارد حل نشده‌اند

معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که کار روی احیای برجام در فرمت مذاکرات وین در خط پایان است، اما هنوز همه موارد حل نشده‌اند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

سرگئی ریابکوف به خبرگزاری تاس گفت: هنوز همه موضوعات حل نشده‌اند اما تماس های فشرده در سطوح مختلف ادامه دارد و هیات روسی از نزدیک و به طور سازنده با همکاران خود همکاری می‌کند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مرداد ماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.  

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد، بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.  

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.  

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.  

https://irna.ir/xjKhFf

**رژیم اسرائیل عمدا خط حائل بین سرزمین‌های اشغالی و سوریه را نقض کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رژیم اسرائیل بصورت عمدی خط حائل ( جدایی ) بین سرزمین های اشغالی و سوریه در جولان اشغالی را نقض کرد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

پایگاه خبری «بعث» سوریه امروز (چهارشنبه) به نقل از معاون رئیس مرکز هماهنگ کننده روسیه در حمیمیم افزود: نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل عمداً خط مرزی حائل [ بین سرزمین های اشغالی و سوریه  ] را که طبق تعهدات این رژیم و بر اساس قطعنامه شماره ۳۵۰ شورای امنیت مصوب ۳۱ می‌۱۹۷۴، حق عبور از آن را ندارند، نقض کردند.  

«اولیگ ایگوروف» اظهار داشت:  دوشنبه گذشته یک تانک متعلق به نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل از سمت کوه «تل الفرس» به سمت منطقه «الصباح»   و سپس به سمت منطقه «عین عیشه» حرکت و در آنجا به مدت ۱۰ دقیقه توقف کرد و با گلوله توپ مواضع ارتش عربی سوریه در پشت خط «برافو» را هدف قرار داد. 

۱۲ ماه جاری میلادی  دو شهروند سوری در پی حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به وسیله دو گلوله تانک در حومه روستای الحمیدیه در شمال قنیطره مجروح شدند. 

رژیم اسرائیل بلندی‌های جولان سوریه را در جریان «جنگ ۶ روزه» در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و پس از جنگ ۱۹۷۳ میان دو طرف، سوریه پنج درصد از اراضی اشغالی را مجددا به کنترل خود در آورد. 

طرفین در سال ۱۹۷۴ توافقی را امضا کردند که به موجب آن یک منطقه حائل در بلندی‌های جولان ایجاد شد و دو طرف متعهد شدند نیروهایشان را از آنجا عقب بکشند و نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد به عنوان ناظر امنیتی در آنجا حضور پیدا کنند.

https://irna.ir/xjKhCj

**احزاب و جریان های سیاسی عراق به جز صدر دور یک میز نشستند

رهبران احزاب و جریان های سیاسی عراق امروز ( چهارشنبه ) برای گفت و گو در کاخ دولت این کشور حاضر شدند و به دور یک میز نشستند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

یک منبع آگاه به خبرگزاری ملی عراق (واع) گفت: رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور بنا به دعوت روز گذشته «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر نشستی را در کاخ دولت در بغداد برگزار کردند.  

در مقابل، جریان صدر با صدور بیانیه اعلام کرد که در گفت و گوهای سیاسی که از سوی نخست وزیر عراق برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کند. 

جریان صدر در این بیانیه اضافه کرد: ما اعلام می‌کنیم که جریان صدر به طور مستقیم و غیرمستقیم در گفت‌وگوهای سیاسی شرکت نمی‌کند. 

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دیروز (سه شنبه) از رهبران احزاب سیاسی این کشور دعوت کرد تا در  نشستی که در کاخ دولت به منظور آغاز گفت و گوی ملی برگزار می‌شود، شرکت کنند و افزود که این دعوت ناشی از مسئولیت‌پذیری مشترک ملی است که عراقی‌ها را بر اساس اصل حفظ وحدت عراق، امنیت و ثبات دور هم جمع می‌کند.  

نخست وزیر عراق در این بیانیه از همه احزاب سیاسی این کشور خواست تا درگیری‌های مردمی و رسانه‌ای را متوقف کنند و اجازه دهند تا همه پیشنهادها اعتدال گرایانه مطرح شود و جای خود را در بحث‌های ملی باز کند.

این دعوت الکاظمی در سایه رایزنی های گسترده و فشرده هادی العامری رئیس جریان الفتح با احزاب و تشکل های مختلف عراق به منظور آغاز گفت وگوهای جامع و فراگیر ملی به هدف حل و فصل بحران سیاسی کنونی مطرح شده است.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

درپی تظاهرات و تحصن صدری ها و طرح مطالبات آنها نظیر انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و انتخابات زودهنگام در عراق، چارچوب هماهنگی شیعی عراق نیز ضمن دفاع از مشروعیت و نهادهای قانونی عراق تاکید کرد که تنها راه برون رفت انجام گفت وگو برای حل اختلافات سیاسی است و هرگونه تغیری در کشور باید از مجراهای قانونی و حقوقی صورت گیرد.

https://irna.ir/xjKhDm

**ترکیه: روابط‌ با اسرائیل را ازسر می‌گیریم اما از فلسطینی‌ها هم حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه ترکیه در سخنانی پس از اعلام رسمی ازسرگیری کامل روابط دیپلماتیک میان آنکارا و رژیم صهیونیستی مدعی شد که کشورش علی‌رغم اتخاذ این تصمیم از مسئله فلسطین نیز حمایت می‌کند.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: علی‌رغم عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل، اما ترکیه مسئله فلسطین را رها نخواهد کرد.

این اظهارات چاووش اوغلو پس از آن مطرح شد که دفتر یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم و ترکیه برای عادی سازی کامل روابط دیپلماتیک و تبادل سفیر به توافق رسیدند.

این تصمیم درحالی اتخاذ شده است که هنوز ۱۲ روز از جنگ تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شهادت ۴۹ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۳۶۰ نفر دیگر می گذرد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در این باره آمده است که این توافق طی گفت‌وگوی تلفنی میان لاپید و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حاصل شده است.

لاپید نیز در سخنانی در این باره اظهار کرد: از سرگیری روابط با ترکیه یک دارایی مهم برای ثبات منطقه‌ای و نوید اقتصادی بسیار مهم برای شهروندان ما است.

با توجه به تحولات اخیر در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، آنکارا از بحران های اقتصادی مختلف رنج می برد و اردوغان راه حل این مشکلات را بهبود روابط آنکارا – تل آیو می داند.

اردوغان از این رو سران رژیم اشغالگر قدس را دعوت به بهبود و تقویت روابط با ترکیه می کند. دعوت "اسحاق هرتسوگ" رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و فرستادن وزیر خارجه ترکیه به تل آویو همه در راستای همین هدف انجام شد. در واقع آنکارا در سرزمین های اشغالی به دنبال اقتصاد است زیرا روابط امنیتی و اطلاعاتی آنکارا – تل آویو همان گونه که اردوغان اعلام کرده، قطع نشده است.

چشم ترکیه به گاز به سرقت رفته فلسطین است و تلاش می کند این گاز از خاک ترکیه به اروپا منتقل شود تا آنکارا به عنوان معبر و گذرگاه انرژی از شرق به غرب به یک امتیاز ژئوپلتیک دست یابد و در کنار دریافت گاز ارزان از رژیم صهیونیستی، سالانه میلیاردها دلار نیز حق عبور گاز بگیرد.

ترکیه تلاش می کند با گردشگری و تجارت دروازه ای برای تقویت و استحکام روابط با صهیونیست ها باز کند، برغم اینکه حجم روابط تجاری میان آنکارا و تل آویو از مرز ۴ میلیارد دلار در سال عبور کرده است.

این تنها ملت فلسطین است که از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و وجه قانونی دادن به اشغالگران ضرر می کند.

ترکیه تلاش می کند تا روابط خود با اشغالگران را از طریق ارتباط با تشکیلات خودگردان در رام الله توجیه کند زیرا می داند که سکوت تشکیلات خودگردان می تواند تا حدودی از سر و صدا و اعتراض های شکل گرفته علیه روابط آنکارا – تل آویو بکاهد. آنکارا سعی دارد فلسطینی ها را متقاعد کند که عادی سازی روابط با اشغالگران به سود ملت فلسطین است.

ملت و مقاومت فلسطین، هرگونه عادی سازی روابط با اشغالگران را محکوم و رد می کنند و این دروغ ها نمی تواند مورد پذیرش ملت فلسطین قرار گیرد. ملت فلسطین عادی سازی و عادی انگاری روابط ترکیه با اشغالگران را نمی پذیرد؛ همان طور که عادی سازی روابط امارات، بحرین، اردن، مصر، سودان و مغرب را نمی پذیرد.

ترکیه بر اساس روابطش با اشغالگران صهیونیست، فعالیت جنبش حماس در خاک خود را محدود کرد.

ترکیه علاوه بر برقراری همکاری های سیاسی و اقتصادی با اشغالگران صهیونیست، از نفوذ لابی های صهیونیستی برای بهبود روابط واشنگتن – آنکارا و حل و فصل اختلاف های موجود بهره می برد.

https://irna.ir/xjKhFJ

**تاکید برهم صالح بر گفت‌وگو برای خروج سریع از بن‌بست سیاسی در عراق

رئیس جمهوری عراق در سخنانی بر ضرورت گفت‌وگو برای خروج هرچه‌سریع‌تر از بن‌بست سیاسی در این کشور تاکید کرد.

از تاکید بر منطقی بودن پیشنهادات هسته ای ایران تا رایزنی اقتصادی وزیر راه در پاکستان

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در سخنانی در جریان دیدار با جمعی از روسا و نمایندگان اتحادیه‌های عراق در کاخ "السلام" در بغداد به تحولات سیاسی این کشور پرداخت.

برهم صالح در جریان این دیدار بر لزوم تکیه بر گفت‌وگو و همگرایی برای حل سریع بحران سیاسی موجود تاکید کرد.

 رئیس جمهوری عراق همچنین تاکید کرد که ادامه وضعیت موجود غیرقابل قبول است و باید بر شکست‌ها غلبه کرد و به اراده مردمی و دموکراسی احترام گذاشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: احترام به اراده ملت عراق زمینه ساز خروج از بحران و عبور از بن‌بست سیاسی است.

برهم صالح درحالی بر گفت‌وگو برای خروج از بن‌بست سیاسی در کشورش تاکید کرده است که رهبران احزاب و جریان های سیاسی عراق به جز جریان صدر امروز (چهارشنبه) برای گفت‌وگو در کاخ دولت این کشور حاضر شدند و به دور یک میز نشستند.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

درپی تظاهرات و تحصن صدری ها و طرح مطالبات آنها نظیر انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و انتخابات زودهنگام در عراق، چارچوب هماهنگی شیعی عراق نیز ضمن دفاع از مشروعیت و نهادهای قانونی عراق تاکید کرد که تنها راه برون رفت انجام گفت وگو برای حل اختلافات سیاسی است و هرگونه تغیری در کشور باید از مجراهای قانونی و حقوقی صورت گیرد.

https://irna.ir/xjKhFZ


 

نظر شما