شناسهٔ خبر: 55675620 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی ضروری است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی در استان به لحاظ پدافندی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در اولویت توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز چهارشنبه در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان که با حضور معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، افزود: اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی جزو مصوبات سفر رئیس جمهور در شهریورماه سال قبل به استان بوده و باید پیگیری شود.

وی اضافه کرد: مطالعات این طرح توسط وزارت نفت در حال انجام است و باید پیگیری‌ها ادامه یابد تا در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان بتوانیم بودجه دریافت کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به هم مرزی استان با کشور افغانستان، بیان کرد: از چهار مرز استان، ماهیرود فعال‌ترین مرز استان است که برای بروزرسانی برخی تجهیزات و امکانات از قبیل آتش نشانی، پزشکی و اتاق ایزوله و سایر باید کمک شود.

وی خواستار تخصیص اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه دامپزشکی استان شد و گفت: این آزمایشگاه ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تجهیز نیاز به مساعدت داریم.

قناعت با اشاره به وضعیت خراسان جنوبی بیرجند گفت: شهرستان بیرجند از لحاظ تعداد بیمارستان و تخت‌ها وضعیتی خیلی خوبی دارد اما در شهرها اینگونه نیست.

وی افزود: در شهرستان‌ها وضعیت بهداشت و درمان منتسب نیست و مردم جراح پیوند قلب نمی‌خواهند بلکه پزشک عمومی می‌خواهند، حتی در حوزه زنان نیز با کمبود مواجه‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله شهرستان مرزی زیرکوه فاقد بیمارستان است و کمبود پزشک موضوع جدی استان بوده و جزو استان‌های کم برخوردار در این زمینه هستیم.

وی کمبود آب را از دیگر مشکلات جدی استان دانست و بیان کرد: پیگیر انتقال آب از خلیج فارس به داخل استان هستیم.

قناعت اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که خراسان جنوبی از آن رنج می‌برد، بحث زیرساخت‌ها است، راه‌ها و کریدورهای اصلی استان وضعیت مناسبی ندارد و جاده دو طرفه است، لذا آمار تصادفات خیلی زیاد است.

وی تصریح کرد: از لحاظ نرخ رشد اقتصادی در حوزه‌های مختلف در جایگاه ۲۸ تا ۳۱ کشور قرار داریم از طرفی تراکم استان ما در هر کیلومتر مربع ۴.۹ نفر است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به گستردگی و پراکندگی شهرستان‌های استان، یادآور شد: پهناور بودن استان و فاصله طولانی بین شهرستان و فاصله با مرکز سبب شده گاهی اوقات دچار مشکل شویم و بُعد مسافت از موضوعات جدی استان است.

وی با اشاره به حادثه قطار مسافربری یزد - مشهد در شهرستان طبس گفت: از بیرجند تا محل حادثه ۳۷۰ کیلومتر مسافت بود لذا این موضوع باید مورد توجه واقع شود تا در مواقع خاص دچار مشکل یا بحران نشویم.

قناعت افزود: فرودگاه طبس به دلیل نداشتن زیرساخت‌هایی مانند نبود روشنایی، تنها شیفت روز کار می‌کند و برای تامین روشنایی نیاز به اعتبار داریم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و مشکلات بخش کشاورزی استان، بیان کرد: این استان با تولید ۹۸ درصد زرشک دنیا، رتبه نخست این محصول را به خود اختصاص داده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این در حالیست که در سال‌های اخیر دو نوع آفت باغات زرشک استان را درگیر کرده و این محصول در حال از بین رفتن است.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت پدافند غیرعامل در عرصه کنونی گفت: شرایط کشور هم از لحاظ اعتقادی و آرمانی و هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی، خاص است.

قناعت با بیان اینکه ایران در گذرگاه انرژی قرار داشته و ۴۰ درصد انرژی دنیا از تنگته هرمز عبور می‌کند، تصریح کرد: به همین دلیل نگاه بیگانگان به این‌ کشور ویژه و خاص است.

وی تصریح کرد: از طرفی نگاه‌های آرمانی، اعتقادی و انقلابی ملت ایران و حکومت دینی شیعی که در راس آن رهبر معظم انقلاب قرار دارد، باعث می‌شود اهمیت موضوعات اطلاعاتی، امنیتی و پدافند غیرعامل خیلی زیاد شود، لذا شاهد فشارها و تحریم‌های دشمن هستیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ملت ایران هشت سال جنگ تحمیلی و جنگ نیمه سخت را پشت سر گذاشته و اکنون با جنگ نرم، ادراکی، علمی، اقتصادی و موضوعات دیگر مقابله می‌کند.

وی با بیان اینکه اهمیت پدآفند غیرعامل برای همه روشن است، عنوان کرد: اهمیت پدافند غیرعامل برای ایران خاص‌تر و ویژه‌تر است، لذا باید دقت لازم را داشته باشیم.

قناعت یادآور شد: شاید موضوع جنگ سایبری آنچنان که باید برای مدیران ما ملموس نباشد، لذا باید این حوزه مورد توجه واقع شود.

وی با اشاره به بیان مشکلاتی از قبیل کمبود اعتبار و نیروی انسانی توسط دستگاه‌های اجرایی استان، گفت: در جنگ علمی، نرم یا ادارکی و حمله‌های سایبری آنچه از همه مهمتر است، درک و فهم درست مدیران از شرایط موجود است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: پدافند غیرعامل از موضوعات کلیدی و حیاتی کشور است و با توجه به قرار گرفتن کشور در موقعیت خاص باید برای هر نوع تهدیدی آمادگی کامل داشته باشیم.

وی با اشاره به کمیته‌های یازده گانه ذیل پدافند غیرعامل، اظهار داشت: انتظار داریم جلسات پدافند غیرعامل به صورت مرتب و منظم برگزار و دستورالعمل ها به درستی اجرا شود و تعامل و هم افزایی خوبی بین مجموعه و ستاد مربوطه در استان صورت گیرد.

در این نشست حکم ریاست شورای پدافند غیرعامل استان از طرف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کمیته دائمی پدافند غیرعامل به استاندار خراسان جنوبی اعطا شد.

همچنین معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور از رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تجلیل و قدردانی کرد.

وی امروز از برخی مراکز حساس و قابل حفاظت دانشگاه علوم پزشکی در زمینه بستری، نمونه‌گیری و واکسیناسیون کرونا نیز بازدید کرد.

بازدید از تصفیه‌خانه بیرجند به همراه نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر برنامه‌های وی در مرکز استان بود که در این برنامه، مسائل زیست‌محیطی و پدافندی تصفیه‌خانه آب شرب بیرجند مورد بازدید قرار گرفت و توصیه‌هایی نیز ارائه شد.

نظر شما