شناسهٔ خبر: 55673969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

هشدار به آمریکا نسبت به تحرکات در تایوان از سوی سفیران چین در آمریکا و نروژ

ايسنا : پس از فرود هواپیمای پلوسی در تایپه در تاریخ ۲ اوت، چین اجرای یک سری عملیات نظامی مشترک در اطراف جزیره تایوان از عصر همان روز را اعلام کرد و یک سری اقدامات متقابل از جمله تحریم پلوسی و برخی از نیروهای جدایی‌طلب حامی "استقلال تایوان" را اعمال کرد.

صاحب‌خبر -

سفیر چین در آمریکا با بیان اینکه کشورش در حال مدیریت "تبعات جدی سفر بسیار تحریک‌آمیز" چند وقت پیش رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است که به‌رغم ابراز مخالفت و اعتراضات قاطع و مکرر پکن انجام شد، از آمریکا خواست که از آن درس عبرت گرفته و سخنان و اقدامات خود در راستای تشدید تنش را متوقف کند.

به نوشته پایگاه گلوبال تایمز، "کین گانگ"، سفیر چین در آمریکا این اظهارات را روز سه‌شنبه در مصاحبه با گروهی از رسانه‌های جریان اصلی آمریکا درباره سفر مناقشه‌برانگیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان مطرح کرد؛ سفری که منجر به افزایش تنش در سراسر تنگه تایوان شد. روز یکشنبه هم ۱۲ روز پس از آن سفر جنجالی پلوسی، هیاتی از قانونگذاران آمریکایی به جزیره تایوان سفر کردند.

کین گانگ تصریح کرد، "پلوسی با همدستی و هماهنگی دولت آمریکا از منطقه تایوان متعلق به چین بازدید کرد؛ کاری که به شدت ناقض تعهدات آمریکا است." به گفته کین، حقایق ثابت کرده‌اند که این یک "نمایش مضحک و تماما یک تحریک سیاسی" است.

این سفیر چین به برخی ادعاهای طرف آمریکایی درباره اینکه چین در حال تشدید تنش در وضعیت، واکنش مبالغه‌آمیز و بهانه قرار دادن این سفر نانسی پلوسی برای ایجاد یک "هنجار جدید" است واکنش نشان داده و تاکید کرد، این طرف آمریکایی بود که اولین گام را در راستای تحریک چین در ارتباط با مساله تایوان اتخاذ کرد و علنا تمامیت ارضی و حاکمیت چین را نقض کرد.

او ادامه داد: چین نهایت تلاشش را به خرج داد تا نگذارد این بحران به آن تحمیل شود. ما به ابراز مخالفت قاطع خود در سطوح گوناگون و از طریق مجاری مختلف پرداختیم. ما هشدار دادیم اگر پلوسی دست به این سفر بزند تبعاتی جدی به وجود خواهد آمد و چین به آن قاطعانه و محکم پاسخ خواهد داد. متاسفانه آمریکا تصمیم گرفت به آن گوش ندهد.

پس از فرود هواپیمای پلوسی در تایپه در تاریخ ۲ اوت، چین اجرای یک سری عملیات نظامی مشترک در اطراف جزیره تایوان از عصر همان روز را اعلام کرد و یک سری اقدامات متقابل از جمله تحریم پلوسی و برخی از نیروهای جدایی‌طلب حامی "استقلال تایوان" را اعمال کرد.

سفیر چین در آمریکا پرسید: رزمایش‌های نظامی چین به صورت علنی، شفاف و حرفه‌ای هستند. اینکه چین از تمامیت ارضی خود دفاع و در برابر تلاش برای تجزیه قلمرو خود مقاومت کند کاری طبیعی، مشروع و قانونی است. ما برای این کار به هیچ بهانه‌ای نیاز نداریم! اگر به بهانه برایش نیاز داشتیم، چرا از ابتدا اینقدر سخت تلاش کردیم تا از وقوعش از همان ابتدا جلوگیری کنیم؟

کین گانگ خاطرنشان کرد: ما در حال مدیریت پیامدهای جدی سفر پلوسی هستیم.

او از آمریکا خواست از آن اتفاق درس بگیرد، از گرفتن انگشت اتهام به سمت چین دست بردارد، از کلمات و اقداماتی که تنش را تشدید می‌کنند حذر کند، استفاده از مساله تایوان برای مهار چین را متوقف کند و اجازه ندهد که نیروهای جدایی‌طلب حامی "استقلال تایوان" در مسیری خطرناک‌تر حرکت کنند.

یی شیانلیانگ، سفیر چین در نروژ نیز روز سه‌شنبه در مصاحبه ای به آمریکا هشدار داد و گفت: اگر آمریکا بخواهد اقداماتی را برای آسیب رساندن به منافع اصلی یا منافع اساسی چین انجام دهد، چین مجبور خواهد شد نسبت به آن برخورد کند.

یی شیانلیانگ خاطر نشان کرد: اگر آمریکایی‌ها، نیروهای خارجی و جدایی‌طلبان این جزیره اقدامات تحریک‌آمیزتری انجام دهند، زمان اتحاد مجدد کوتاه‌تر شده، نه تنها در سال ۲۰۴۹، بلکه شاید حتی همین فردا عملی شود.

نظر شما