شناسهٔ خبر: 55672675 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رأی الیوم بررسی کرد؛

ناکارآمدی و ضعف جنگنده‌های آمریکایی فروخته شده به کشورهای عربی

محمدعلی تخت رونده

روزنامه رای الیوم در گزارشی با اشاره ناکارآمدی و ضعف جنگنده های آمریکایی فروخته شده به کشورهای عربی، به آنها پیشنهاد داد به فکر جایگزین های روسی و چینی برای جنگنده های معیوب آمریکایی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر ، رای الیوم در گزارشی نوشت: امروزه صدق این گفته رایج در محافل عربی که ایالات متحده آمریکا، سلاح بی کیفیت به کشورهای عربی می فروشد، روز به روز آشکارتر می شود، به خصوص بعد از شکست موشک های پاتریوت عربستان سعودی از موشک های انصار الله یمن!

دولت‌های عربی برای خرید جنگنده‌ها یا بمب‌افکن‌های F-۱۶ و F-۱۵ آمریکایی در حال رقابت هستند و آنها را جدیدترین و قوی‌ترین هواپیماهای جهان می‌دانند، اما این هواپیماها اغلب فاقد تجهیزات الکترونیکی و موشک‌های مدرن هستند و استفاده از آنها محدود و شرایط خاصی است.

در این راستا، مجله بین المللی«میلیتری» که در زمینه تسلیحات و تجهیزات نظامی فعالیت می کند و کارشناسان بسیار مجرب و آگاه در زمینه امور نظامی دارد، نوشت: ایالات متحده با هدف کاهش توانایی هواپیماهای جنگی خود ،تغییراتی در آنها ایجاد کرده تا آنها را به کشورهای جهان سوم و به ویژه جهان عرب بفروشد.

مجله میلیتری، تفاوت های قابل توجهی را بین موشک های طبقه بندی شده برای ارتش آمریکا یا همتایان غربی آن و موشک هایی که برای فروش به کشورهای جهان سوم و جهان عرب ساخته شده اند، شناسایی کرده است.

در گزارش این مجله آمده است: آمریکا تمامی فناوری های الکترونیکی بسیار پیشرفته، و موشک های مجهز به این جنگنده ها را حذف کرده و شرایط سخت گیرانه ای برای استفاده از این هواپیماهای جنگی ایجاد کرده است.

ارتش عراق در پی تشدید تهدید حملات داعش، توانست بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، ۲۴ فروند هواپیمای اف-۱۶ خریداری کند، اما واشنگتن از تجهیز آنها به جدیدترین موشک‌ها جلوگیری کرد. همچنین ارتش های آمریکا و رژیم صهیونیستی، دستگاه های نظارتی، هدایت الکترونیکی و سایر تجهیزات مشابه را از این جنگنده ها به گونه ای حذف کردند، که این هواپیما با وجود آموزش و تحویل به ارتش عراق، از تهاجمات مکرر رژیم صهیونیستی به حریم هوایی عراق جلوگیری نکنند.

این گزارش درحالی منتشر می شود که آمریکا قصد دارد این نوع هواپیماها را به اردن (۱۲ فروند) بفروشد و تجهیزات دیگری را نیز به ارزش بیش از ۴.۲ میلیارد دلار به عربستان و امارات به فروش برساند.

نظر شما