شناسهٔ خبر: 55672464 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جریان صدر شرکت در نشست «گفت‌و‌گوی ملی» عراق را رد کرد

پس از دعوت نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق برای برگزاری نشستی به منظور حل اختلافات میان احزاب عراقی و به رغم مشارکت احزاب مختلف عراق، جریان صدر شرکت در این گفت‌و‌گو را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ جریان صدر، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، رسما در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نشست اعلام شده برای گفت‌و‌گو با احزاب عراقی شرکت نخواهد کرد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، امروز، گزارش داد که رهبران فراکسیون‌های سیاسی عراق به دعوت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق نشستی در کاخ دولت برگزار کرده‌اند.

یک منبع آگاه در این باره خبرگزاری رسمی عراق گفت: «به دعوت روز گذشته نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی، رهبران فراکسیو‌ن‌های سیاسی، لحظاتی قبل، نشستی در کاخ دولت برگزار کرند.»

با این حال، خبرگزاری عراق دقایقی بعد گزارش داد که جریان صدر رسما در بیانیه‌ای اعلام کرده در نشست امروز شرکت نخواهد کرد.

بنابر این گزارش، در بیانیه جریان صدر آمده است: «اعلام می‌کنیم که جریان صدر با تمام شاخه‌ها و شخصیت‌های سیاسی خود در گفت‌و‌گوی سیاسی‌ای امروز که نخست‌وزیر [برای شرکت] در آن دعوت به عمل آورد، چه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم شرکت نکرد.»

مصطفی الکاظمی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق بعدازظهر روز سه‌شنبه گفت که برای حل بن‌بست سیاسی در این کشور باید «گفت‌وگوی ملی جدی و هم‌اندیشی» صورت گیرد.

الکاظمی در بیانیه روز گذشته خود از تمام گروه‌های سیاسی عراق خواست که امروز چهارشنبه در کاخ نخست وزیری، نشست ملی برگزار کنند تا بتوانند برای بحران سیاسی کنونی، راهکاری بیابند.

پس از بی‌نتیجه ماندن روند تشکیل دولت جدید عراق پس از انتخابات ۲۰۲۱، طی ده ماه گذشته، اخیرا «الاطار التنسقی» (چارچوب هماهنگی) ائتلاف متشکل از احزاب شیعه که فراکسیون بزرگتر پارلمان هستند، اقدام به معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری کرد تا امیدها در عراق جهت تشکیل دولت و حل مشکلات روی زمین مانده، زنده شود؛ اما اقدام جریان صدر در اشغال ساختمان پارلمان، بار دیگر عراق را وارد بن‌بست سیاسی کرد.  

آشوبگران حامی رهبر جریان همچنان به تحصن خود در منطقه سبز و ساختمان پارلمان ادامه می‌دهند تا مانع تشکیل دولت جدید شوند.

انتهای پیام/م

نظر شما