شناسهٔ خبر: 55672319 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قتل چهاردهمین خبرنگار در مکزیک

حسین شایسته

جسد خوان «آرجون لوپز» چهاردهمین روزنامه‌نگاری که در سال ۲۰۲۲ در مکزیک کشته شد، در شهر مرزی سن لوئیس ریو کلرادو شناسایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، جسد یک روزنامه‌نگار مستقل در شمال مکزیک و تعداد خبرنگاران و فعلان رسانه‌ای که تاکنون در سال جاری در این کشور کشته شده‌اند به ۱۴ نفر رسید تا یکی از مرگبارترین سال‌ها برای حرفه روزنامه‌نگاری رقم بخورد.

دادستان‌های ایالت مرزی سونورا اعلام کردند که خالکوبی‌های روی جسدی که در شهر مرزی سن لوئیس ریو کلرادو پیدا شد با خالکوبی روزنامه‌نگاری به نام «خوان آرجون لوپز» مطابقت دارد.

شهر سن لوئیس در آن سوی مرز یوما در آریزونا قرار دارد و مدت‌هاست به خاطر دفاتر پزشکی و دندانپزشکی که به آمریکایی‌ها خدمات ارائه می‌دهد شناخته شده است، اما این منطقه در سال‌های اخیر تحت تاثیر خشونت کارتل‌های مواد مخدر قرار گرفته است و در ماه مارس، جستجوگران داوطلب ۱۱ جسد را در گودال های دفن مخفی در یک بیابان در نزدیکی زباله دانی در این شهر پیدا کردند.

در حالی که جرایم سازمان یافته اغلب در قتل روزنامه‌نگاران دخیل است، مقامات شهرهای کوچک یا سیاستمداران با انگیزه‌های سیاسی یا جنایی نیز اغلب در این موارد مظنون هستند. خبرنگاران شاغل در رسانه‌های کوچک خبری در مکزیک معمولا اهداف آسانی برای این گروه‌ها به شمار می‌روند.

مکزیک خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران خارج از منطقه جنگی محسوب می شود.

بر اساس اعلام فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) تعداد خبرنگاران جان باخته در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ تاکنون به ۳۲ نفر رسیده است و مکزیک و پس از آن اوکراین ناامن‌ترین کشورها برای فعالان رسانه‌ای محسوب می‌شود. 

در سال ۲۰۲۱ میلادی در مجموع ۵۲ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در سراسر جهان جان خود را از دست دادند که افغانستان با ۹ نفر و مکزیک با ۸ قربانی، بیشترین آمار را به ثبت رسانده بودند.

انتهای پیام

نظر شما