شناسهٔ خبر: 55672318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اشتغال ۲۴۰۰ زندانی فارس در خارج از زندان

معاون بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: طبق آخرین اطلاعات، ۲۴۰۰ نفر زندانی در خارج از چهار دیواری زندان‌های فارس در کارخانجات متعدد فعالیت دارند و شاغل هستند.

صاحب‌خبر -

جبار باقری در بازدید از زندان‌های شیراز و کارگاه‌های اشتغال زندانیان که با حضور مدیرکل زندان‌ها و مدیر نمایندگی بنیاد تعاون زندانیان فارس انجام شد، گفت: یکی از اولویت‌های مهم و مورد توجه سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون در سطح کلان، حمایت از توسعه اشتغال و حرفه آموزی مولد در زندان‌ها در راستای حمایت از خانواده زندانیان است و استان فارس در حوزه ایجاد اشتغال، قدم‌های خوبی برداشته است.

او گفت: استان فارس، از استان‌های برتر کشور در حوزه پرداخت دستمزد و اعزام زندانی به کار در خارج از زندان‌های استان است و هم اکنون طبق آخرین اطلاعات، ۲۴۰۰ نفر زندانی در خارج از چهار دیواری زندان‌های استان در کارخانجات متعدد فعالیت دارند کارآفرین، کار و حقوق دریافت می‌کنند و زندانیانی که در بیرون از زندان مشغول هستند از مزایای آن هم بهره‌مند هستند و می‌توانند از خانواده هایشان سرکشی داشته باشند.

او گفت: یکی از محوری‌ترین رویکرد‌های سیاست‌های بالادستی نظام و برنامه ششم توسعه قوه قضاییه، کاهش آمار جمعیت کیفری به طرق مختلف است و بهترین روش در حال حاضر، ایجاد بستر اشتغال برای زندانیان است که هم در بیرون کار می‌کنند و با زحمت و تلاش خودشان، مبلغی عایدشان می‌شود و هم می‌توانند از خانواده‌هایشان سرکشی کنند تا آسیب متوجه آنان نشود.

معاون بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: در کل کشور ۱۰هزار نفر زندانی در ۳۱ استان در کارخانجات مشغول به کار هستند و استان فارس رویکرد بسیار خوب و قوی در این زمینه داشته است و ایجاد اشتغال مولد برای تعداد ۲۴۰۰ نفر در استان فارس، رقم قابل توجهی در بین زندان‌های کشور است و علاوه بر آن حدود ۴۲۰ نفر زندانی هم در درون چهاردیواری زندان حقوق بگیر هستند که با همت اداره کل زندان‌ها و همکاری بنیاد تعاون از طریق کارآفرینان داخل زندان مشغول به کار شده‌اند.

باقری گفت: در بازدید از زندان‌ها شاهد بودیم که در هر مکانی از زندان که محیط خالی وجود داشته، با رویکرد اشتغالزایی، زمینه اشتغال نشسته نیز برای زندانیان فراهم شده است و امکانات و مواد مورد نیاز در اختیار آنان قرار گرفته است.

او یادآور شد: رویکرد بنیاد تعاون، بازاریابی و ایجاد اشتغال برای تولیدات ومحصولاتی است که بازار پسند باشند و زندانیان نیز محصولات سفارشی را تولید می‌کنند.

معاون بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: شاه کلید توفیق در استان فارس، درک متقابل از فلسفه وجودی کار در زندان‌ها و بنیاد تعاون است که رسالت هر یک در اساسنامه تعریف شده و ایجاد اشتغال، کسب درآمد و کمک به خانواده زندانی از مهمترین وظایف بنیاد تعاون است.

باقری گفت: در بازدید از زندان مرکزی، کانون اصلاح و تربیت، اردوگاه حرفه آموزی و کاردانی و کارگاه‌های اشتغال زندان باز و اندرزگاه نسوان، شاهد بودم که همه به دنبال ایجاد بستری برای اصلاح و تربیت زندانی‌ها و کسب درآمد برای خانواده‌های آنان هستند و یکی از ابزارها، ایجاد اشتغال است که با توسعه فعالیت‌های عمرانی با محوریت اشتغال در این استان دنبال می‌شود.

مدیرکل زندان‌های فارس نیز اشتغال را یکی از مؤثرترین مؤلفه‌های اصلاح و تربیت زندانیان عنوان کرد و گفت: فقدان مهارت و حرفه مناسب و به تبع آن نداشتن شغل مناسب و مشکلات اقتصادی و فقر از عوامل مؤثر در ورود افراد به زندان هستند که با ایجاد کارگاه‌های اشتغال در زندان‌ها می‌توانیم زمینه بازپروری و بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه را فراهم کنیم.

اسحاق ابراهیمی گفت: زمانی که فرد با هیچ فنی آشنا نباشد و مهارت ندارد به سمت ناهنجاری‌های اجتماعی سوق داده می‌شود اگر ما در زندان‌ها زمینه آموزش حرفه آموزی و ایجاد اشتغال را برای زندانیان فراهم نکنیم در اجرای رسالت سازمانی خود موفق نخواهیم بود بنابراین اولویت ما در زندان‌ها علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی ایجاد اشتغال مولد نیز است.

او گفت: توسعه حرفه آموزی و اشتغال در سطح زندان‌های تابعه یکی از دغدغه‌های مهم و دارای اولویت سازمان زندان‌ها بوده است و از همین رو تلاش شده است با بکارگیری تمام امکانات و منابع مالی و انسانی و همچنین ایجاد تعامل با بنیاد تعاون زندانیان و فعالان بخش خصوصی، حرفه آموزی و اشتغال در زندان‌ها را توسعه دهیم.

ابراهیمی گفت: حرکت پویای سازمان در راستای اشتغالزایی مولد زندانیان با همکاری بنیاد تعاون زندانیان به صورت ویژه در استان دنبال می‌شود و تمام تلاش ما نیز این است که بتوانیم با توجه به برخورداری از نیروی کار مناسب که همان زندانیان موجود در زندان‌ها هستند، زمینه آموزش و حرفه آموزی آنان را نیز فراهم کنیم و هم با ایجاد اشتغال مولد در سطح زندان‌ها و اعزام به کار آنان در بیرون از زندان‌ها، علاوه بر کسب درآمد برای زندانیان، منبع درآمدی نیز برای امرار معاش خانواده‌های آنان فراهم کنیم.

نظر شما