شناسهٔ خبر: 55671838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کشاورزی محور دیدار مقامات ازبکستان و عربستان در جده

معاون نخست وزیر ازبکستان و وزیر محیط زیست، منابع آب کشاورزی عربستان سعودی در دیداری در شهر «جده» همکاری‌های دو کشور در زمینه کشاورزی را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «جمشید خواجه‌یف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «عبدالرحمان الفضلی» وزیر محیط زیست، منابع آب کشاورزی عربستان سعودی در دیداری که در آستانه سفر رسمی رئیس جمهور ازبکستان به عربستان در شهر «جده» صورت گرفت، همکاری‌های دو کشور در زمینه کشاورزی را بررسی کردند.

طرف ازبکی گزارشات مفصلی را در مورد ابعاد معینی که برنامه ریزی می‌شود تجربیات همکاران عربستان سعودی برای آن جلب شود، در اختیار طرف عربستانی قرار داد. از جمله در مورد طرح‌های مبنی بر به کارگیری نوآوری‌ها و تکامل آموزش در زمینه کشاورزی گفت و گو شد.

همچنین برای تقویت همکاری‌های متقابل موسسات علمی- پژوهشی در تمام ابعاد در مورد برقراری همکاری بین مرکز علوم کشاورزی و نوآوری ازبکستان(AKIS)  و مرکز ملی علمی- پژوهشی کشاورزی پایدار عربستان سعودی توافق به دست آمده است.  

در پایان این دیدار طرفین در مورد تشریک مساعی برای جذب شرکت‌های عربستان سعودی به اجرای طرح‌های مشترک با ازبکستان که امکانات مناسبی را برای تولید فرآورده‌های کشاورزی با کیفیت بالا در ازبکستان و صادرات آن به عربستان سعودی فراهم می‌کند، به توافق رسیدند.  

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و عربستان سعودی در 5 ماه سال 2021 میلادی در سطح 4 میلیون و 500 هزار دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 38 شرکت مشترک از جمله 14 کارخانه با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران عربستان سعودی در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

عربستان سعودی استقلال این کشور را در تاریخ 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 فوریه سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما