شناسهٔ خبر: 55671549 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ضرغامی خبر داد:

افزایش ۴۰ درصدی سفرهای داخلی مردم

وزیر میراث، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه سفر داخلی مردم نسبت به دوران پیش از کرونا ۴۰ درصد افزایش داشته است، گفت: پروژه سفر زمینی ارزان‌قیمت را با کشورهای همسایه دنبال می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری داخلی به معنی سفر برای کار یا تفریح در داخل کشور محل اقامت است. بر اساس تعریف «سازمان جهانی گردشگری» (UNWTO)، یک فرد باید حداقل یک‌شب از محل زندگی معمول خود (در داخل کشور خود) دور باشد تا بتواند به‌عنوان یک گردشگر داخلی شناخته شود. اما یک فرد چند کیلومتر باید از خانه‌ی خود دور شود تا یک گردشگر داخلی محسوب شود؟ به‌طورکلی یک گردشگر داخلی فردی است که به شهر یا منطقه‌ی دیگری از کشور خود سفرکرده و فعالیت‌های مسافرتی را در آن مقصد انجام می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال فردی که در لندن زندگی می‌کند و برای یک روز یا چند روز اقامت به گلاسکو سفر می‌کند یک گردشگر داخلی است. یا فردی که در تهران زندگی می‌کند و برای چند روزبه اصفهان سفر می‌کند، یک گردشگر داخلی است. ایالات‌متحده، هند و چین از مقاصد محبوب گردشگری داخلی به شمار می‌روند.

بر اساس گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر توسط «شورای جهانی سفر و گردشگری» (WTTC)، منتشرشده است، درصد زیادی از کل درآمد سفر و گردشگری در سطح جهان را گردشگری داخلی تشکیل می‌دهد. بنابراین گردشگری داخلی یک شاخه‌ی اصلی و مهم در صنعت گردشگری است.

بسیاری از کشورها به برای کاهش فقر، بهبود زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی و مهم‌تر از همه برای رشد اقتصادی خود به گردشگری داخلی تکیه می‌کنند. فعالیت‌های گردشگران داخلی اهمیت اقتصادی بسیار بالایی برای کشورها دارد، چراکه پول صرف شده توسط گردشگری داخلی به اقتصاد آن کشور بازمی‌گردد.

این امر می‌تواند در رفاه جوامع بومی و بهبود اقتصاد کشورها بسیار مؤثر باشد. قبل از همه‌گیری کرونا گردشگری داخلی، سهم بزرگی از درآمد کشورها را به خود اختصاص داده بود. به‌عنوان‌مثال، در ایالات‌متحده، گردشگری داخلی ۸۶ درصد از کل درآمد سفر و گردشگری را در سال ۲۰۲۰، به خود اختصاص داده بود. با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای جهان در حوزه جاذبه‌های گردشگری است نیاز است که گردشگری داخلی بیش از گذشته تقویت و توسعه یابد.

سفر ۳ میلیون گردشگر خارجی به ایران در کمتر از یک سال

عزت‌الله ضرغامی بابیان این‌که نگاه من به وزارتخانه پروژه محور است و برای همین به دنبال این هستیم که چند پروژه را اجرایی کنیم و چند گام جلو برویم، اظهار کرد: در قدم اول باید مسائل را مشخص کنیم و مسئله محور حرکت کنیم. برای همین از ابتدا احساس کردم تا نظر کارشناسان را دریافت و با آن‌ها مشورت نکنیم، نمی‌توانیم تصمیمی کارشناسی اتخاذ کنیم. بنابراین نشست‌های تخصصی با کارشناسان داشتیم که از آن جمله می‌توان به برگزاری نشست با پیشکسوتان میراث اشاره کرد. مانند این نشست‌های تخصصی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی برگزارشده است. اکنون مصمم هستیم که ۲۰ مسئله پیش‌رو را برطرف کند. بیشتر مسائل ما فرا بخشی است و قدم‌به‌قدم کارها جلو می‌رود.

وی ازسرگیری روادید ایران پس از حدود یک سال و نیم توقف از زمان شیوع کرونا را ازجمله اقدامات و دستاوردهای دوران وزارت خود برشمرد و افزود: این موضوع حل‌نشده مانده بود و به علت شیوع کرونا نگرانی وجود داشت، اما با حمایت رئیس‌جمهور، صدور روادید از سر گرفته شد و دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در مدت کمتر از یک‌سال وارد ایران شدند. این میزان به‌شدت در حال رشد و افزایش است.

وزیر میراث، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: گردشگری بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری تا پایان سال ۲۰۲۴ به‌حالت عادی پیش از کرونا برمی‌گردد. این در حالی است که ما زودتر از پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی به حالت عادی برگشتیم. همچنین در گردشگری داخلی نیز ۴۰ درصد افزایش گردشگر داخلی نسبت به قبل از شیوع کرونا داشتیم.

وی ادامه داد: البته نوروز امسال با سونامی سفر روبه‌رو بودیم که خوشبختانه با همکاری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که ۲۳ دستگاه عضو آن هستند، شاهد رونق گردشگری داخلی و هماهنگی هستیم. تا قبل از آن، هتل‌ها شرایط خوبی نداشتند، اما اکنون به دوران رونق خود برگشته‌اند.

با وزارت اطلاعات هماهنگی داریم

ضرغامی به موانع پیشروی توسعه گردشگری خارجی نیز اشاره کرد و افزود: طراحی پروژه ایران هراسی و ارائه تصویر منفی از ایران در برخی از رسانه‌ها یکی از موانع جذب گردشگران خارجی است. این درحالی‌که است که مزیت‌های نسبی فراوانی داریم و امکاناتی داریم که هیچ‌کدام از کشورهای منطقه ندارند. به همین دلیل هر کاری از دستشان برآید برای ایجاد مانع برای توسعه گردشگری انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: برخی‌ها نیز به ایجاد این موانع کمک می‌کنند. آقای یونسی وزیر اسبق اطلاعات از دستگیری گروهکی خبر داده بود که فعالیتشان ایجاد مانع در گردشگری ایران بود، به این دلیل که کشورهای عربی می‌خواهند درآمد خود را داشته باشند، برخی از این کشورها هم باقدرت برای رونق گردشگری خودکار می‌کنند، به‌عنوان‌مثال قطر هم‌اکنون ۲۰۰ میلیارد دلار برای حوزه گردشگری و استفاده از فرصت جام جهانی هزینه کرده است.

دنبال کردن پروژه سفر زمینی ارزان‌قیمت با کشورهای همسایه

وزیر میراث، گردشگری و صنایع‌دستی با یادآوری این‌که اولویت ایران و این وزارت خانه تقویت روابط با کشورهای همسایه است، گفت: پروژه سفر زمینی ارزان‌قیمت را با کشورهای همسایه دنبال می‌کنیم. در کنار آن، گردشگری زیارتی مزیت ویژه گردشگری ما است که دراین‌باره برنامه‌های مخصوصی داریم و تفاهم‌نامه نهایی را با نهادهای مختلف ازجمله فراجا باهدف توسعه و رونق هرچه بیشتر گردشگری امضا کردیم و با ۱۱ کشور ازجمله مالزی و آذربایجان تفاهم‌نامه امضاشده است.

وی افزود: ایران هراسی موضوع مهمی است و برای همین ما به دنبال مقابله با این پروژه هستیم. آمریکایی‌ها دراین‌باره تلاش‌هایی دارند، برای همین با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردیم و اکنون تمام رایزن‌های فرهنگی در عمل نمایندگان این وزارتخانه هستند و یکی از مأموریت‌های آن‌ها مقابله با ایران هراسی و معرفی ایران است.

ضرغامی با تأکید بر این‌که نباید به علت ترس از یک مسئله خاص درهای گردشگری را ببندیم، گفت: با وزارت اطلاعات هماهنگی‌های خوبی داریم؛ چراکه وظیفه وزارت میراث، گردشگری و صنایع‌دستی برطرف کردن مشکلات سر راه گردشگری و ایجاد تعامل با دستگاه‌های مختلف است.

وی درباره اقدامات انجام‌شده در بخش میراث فرهنگی، اظهار کرد: میراث ریشه تمدنی ما است. در حوزه میراث ملموس رتبه نهم و در حوزه میراث ناملموس رتبه هفتم راداریم و ۲۶ اثر ثبت جهانی شده‌اند. مزیت نسبی گردشگری ایران نیز تاریخ، تمدن و طبیعت آن است. به نسبت بضاعت فراوانی که داریم امکان نگهداری، نمایش و معرفی آثار، خیلی عقب‌ماندگی داریم. البته اعتقاد من این است که موزه‌ها از حالت ایستا خارج و به یک موزه فعال تبدیل شوند. در حال حاضر بیش از ۸۰۰ موزه‌داریم، اما نسبت به اشیا و اسناد تاریخی هنوز ۱۰ درصد امکان نمایش داریم.

وزیر میراث، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: ما یک پدیده نامیمون به‌نام مخزن داریم. من این را برای مردم تشریح کردم اشیای ارزشمندی داریم که در مخزن‌ها نگهداری می‌شود که نیازمند ساخت موزه‌های متعدد هستیم.

بودجه مرمت و حفاظت نزدیک به صفر است

وی خاطرنشان کرد: در ایران ۳۵ هزار اثر ثبتی داریم، اما بودجه مرمت و نگهداری ما نسبت به این حجم از آثار و محوطه‌ها صفر است و به هر اثر تاریخی ما روزی ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد که دستمزد روزانه یک کارگر نیز نمی‌شود. البته بودجه عمرانی ۷۷ درصد رشد پیداکرده که دو برابر رشد عمرانی دولت است. سفرهای استانی که آقای رئیس‌جمهور نیز می‌روند برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رقمی برابر با سه هزار میلیارد تومان برای ما پیش‌بینی‌شده است.

نظر شما