شناسهٔ خبر: 55671121 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

رویترز: تلاش غرب برای منزوی ساختن روسیه ناکام مانده است

خبرگزاری ایسنا

با گذشت شش ماه از جنگ اوکراین - روسیه، تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه در عرصه بین‌المللی ناکام مانده است و آمریکا فقط درخصوص تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل توانست به نتیجه برسد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

«در یکی از شب‌های ماه ژوئن، کمتر از چهار ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، تعدادی از سفرای سازمان ملل از آفریقا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آسیا در مراسمی به مناسبت روز ملی روسیه شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طی آن مراسم واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پس از آنکه چند کشور را بدون نام بردن به تلاش برای از بین بردن روسیه و فرهنگش متهم کرد، گفت: من از حمایت‌ها و موضع اصولی شما علیه به اصطلاح جنبش ضدروسی تشکر می‌کنم.

پس از موج اولیه محکومیت‌ها از طرف سازمان ملل درخصوص حمله روسیه به اوکراین، بسیاری از سفیران مشکلاتی را که دیپلمات‌های غربی در مسیر منزوی ساختن دیپلماتیک روسیه با آن مواجه شدند، شرح دادند.

هم‌زمان با اینکه برخی از کشورها نسبت به اینکه این جنگ توجه جهانی بیش از اندازه‌ای را به خود جلب کرده و سازمان ملل متحد هم قادر به خاتمه دادن به آن نیست، ابراز نگرانی می‌کنند، دیپلمات‌های غربی نیز اذعان دارند که آن‌ها درخصوص هدف قرار دادن روسیه محدود می‌شوند.

ریچارد گوآن، مدیر گروه مستقل بحران بین‌المللی در سازمان ملل گفت: همچنان که جنگ ادامه یافته است، پیدا کردن راهی برای مجازات روسیه دشوارتر شده است.

دیپلمات‌ها و ناظران گفتند که در برخی موارد، کشورهای غربی از انجام برخی اقدامات خاص دوری می‌کنند و در عین حال افزایش رای‌های ممتنع یک بی‌میلی فزاینده‌ای را درخصوص مخالفت با مسکو نشان داده‌ است.

به گفته دیپلمات‌ها، اتحادیه اروپا در ماه ژوئن به فکر انتصاب یک کارشناس سازمان ملل بود تا "نقض قوانین مربوط به حقوق بشر" را در روسیه تحقیق و تفحص کند اما به خاطر نگرانی‌هایی درخصوص اینکه احتمالا حدود نیمی از اعضای ۴۷ نفره شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با این طرح مخالفت کنند، این ایده کنار گذاشته شد.

اولاف وینتزک، مدیر دفتر ژنو "بنیاد کنراد آدناور آلمان" گفت: کشورها می‌پرسند آیا این عاقلانه است که در میان کشورهایی قرار بگیریم که علیه روسیه اقداماتی را انجام دادند؟

هیئت روسیه در سازمان ملل در ژنو گفت که کشورهای غربی باید خوب بدانند که انزوای روسیه غیرممکن است زیرا این کشور یک قدرت جهانی به حساب می‌آید.

پیش از رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه آوریل درخصوص تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر این سازمان، مسکو هشدار داد کشورهایی که رای "بلی" یا رای "ممتنع" بدهند، به عنوان کشورهای "غیردوست" شناخته می‌شوند و پیامدهایی را برای روابطشان با روسیه به همراه دارد.

با این حال این برنامه تحت رهبری آمریکا، به نتیجه مدنظر واشنگتن رسید و ۹۳ رای مثبت، ۲۴ رای منفی و ۵۸ رای ممتنع گرفت.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت روسیه توانسته است برخی از کشورها را با یک "روایت غلط" متقاعد کند و بگوید که تحریم‌های غرب باعث ایجاد بحران جهانی غذا شده است اما وی استدلال کرد که این مسئله باعث حمایت بیشتر از روسیه نشده است.

وی به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ماه ژوئیه گفت: بیش از ۱۷ کشور آفریقایی به خاطر ترسشان از تاکتیک‌های روسیه درخصوص تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رای ندادند. بنابراین ما باید نسبت به آن آگاه باشیم.

طی یک هفته پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، تقریبا سه‌چهارم از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به "توبیخ" روسیه رای دادند و خواستار خروج نیروهایش شدند. سه هفته بعد، این مجمع مجدد روسیه را به خاطر ایجاد وضعیت بشردوستانه "وخیم" محکوم کرد.

یک دیپلمات ارشد آسیایی به شرط آنکه نامش فاش نشود، گفت: حمایت‌ها محو خواهد شد. هیچ اشتیاقی برای اقدام بیشتر وجود ندارد مگر اینکه از خط قرمزها عبور شود. برخی از دیپلمات‌ها پیشنهاد داده‌اند که چنین خط قرمزهایی می‌تواند حمله تسلیحات شیمیایی یا هسته‌ای، کشتار غیرنظامیان در مقیاس بالا یا الحاق سرزمین اوکراینی باشد.

کشورهای غربی با تمرکز بر انتخابات ارگان‌های سازمان ملل موفقیتی را کسب کرده‌اند. برای اولین بار از زمانی که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در سال ۱۹۴۶ تاسیس شد، روسیه در پیروزی انتخابات مجدد این سازمان در ماه آوریل و همچنین تصاحب کرسی‌ها در سایر ارگان‌ها شکست خورد.

یک دیپلمات ارشد آفریقایی بدون اینکه نامش فاش شود، با اشاره به ارسال تسلیحات غربی به اوکراین و نبود مذاکرات واقعی برای رسیدن به صلح، گفت: عجیب‌ترین موضوع این است که چنین درگیری همچنان ادامه دارد.

اوکراین خواستار اخراج روسیه از سازمان ملل شده است اما انجام این اقدام بی‌سابقه به توصیه و پیشنهاد شورای امنیت نیاز دارد – پیشنهادی که می‌تواند توسط روسیه و سپس توسط رای مجمع عمومی سازمان ملل مسدود شود.»

نظر شما