شناسهٔ خبر: 55670422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

گزارش مقتدایی درباره جلسه هسته ای مجلس /تصمیم سیاسی ایران گرفته شد

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر طرف غربی تصمیم سیاسی خود را بگیرند که ملت ایران و به ویژه منافع آن را در نظر بگیرند، توافق در دسترس است.

صاحب‌خبر -

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، درباره جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره روند مذاکرات هسته‌ای، گفت: باید به یک تفاهم در بالاترین سطح برسیم که در جلسه امروز تا حدی این تفاهم انجام شد اما باز هم جلساتی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: منافع ملت ایران باید در بالاترین سطح رعایت شود. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق حتماً باید رعایت شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق مباحث مطروحه مذاکرات تمام شده، تصمیم سیاسی ایران گرفته شده و روند توافق در حال انجام است. اکنون باید طرف مقابل، به ویژه آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرند. اگر قرار باشد که آنان در بیان چیزی بگویند اما در عمل اینگونه نباشد، برای ما قابل قبول نیست.

مقتدایی متذکر شد: روز گذشته جلسه‌ای در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده بود که در آن جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به اتفاق دست‌اندرکاران و مذاکره‌کنندگان کشورمان حضور داشتند. در آن جلسه مفادنامه‌هایی که رد و بدل شده است و موضوعات مرتبطی که مدنظر ایران است، مطرح شد.

وی عنوان کرد: آمریکا باید تصمیم خود سیاسی خود را بگیرد مبنی بر اینکه آیا بنا دارد که منافع ملت ایران را به طور کامل بپذیرد یا آنکه مانند قبل می‌خواهد پیمان شکنی و بدعهدی کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: پیام‌هایی که بین ما و اروپایی‌ها و همچنین به صورت واسطه‌ای بین ما و آمریکایی‌ها رد و بدل شده، در همین فضا است. اگر آن‌ها تصمیم سیاسی خود را بگیرند که ملت ایران و به طور ویژه منافع آن را در نظر بگیرند، توافق در دسترس است؛ همانطور که ما اعلام کردیم.

مقتدایی یادآور شد: در جلسه دیروز که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در آن حضور داشتند مفادی که مورد نظر نمایندگان بود که به آن دسترسی داشته باشند، در اختیار آنان قرار گرفت.

 وی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان امور است و امروز هم در مجلس شورای اسلامی مباحثی مطرح شد و یکی از نقدها این بود که نمایندگان دسترسی به متن حتما باید داشته باشند. در حال حاضر نمایندگان می‌توانند به متن دسترسی داشته باشند و حتی مفاد متن امروز در جلسه مورد بحث، نقد و پیشنهاد قرار گرفت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی در این جهت سختگیرانه عمل می کند به این معنا که ما باید به یقین برسیم که منافع ملت ایران در بالاترین سطح مورد لحاظ قرار می گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل این مسئله آن است که طرف مقابل ما قبلاً هم این روند را طی کرد و بد عهدی کرده است و الان باید جلوی آن این مسئله را بگیریم.

مقتدایی بیان کرد: هم موضوع راستی آزمایی و هم لغو تحریم‌ها و هم موضوعات مرتبط دیگر را در جلسه امروز با تیم مذاکره‌کننده کشورمان به صورت شفاف مطرح کردیم و تا زمانی که به یقین برسیم که منافع ملت ایران تامین می‌شود، قاعدتاً پافشاری های لازم را خواهیم داشت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکید دولت و مجلس بر این است که قانون اقدام راهبردی برای تامین منافع ایران و صیانت از حقوق ملت ایران به نحو شایسته لحاظ شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کی قرار است آمریکا به متن ایران پاسخ دهد، گفت: ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخی را که باید می دادیم، دادیم و الان طرف مقابل ما باید نشان دهد که حداقل در این بخش جدیت لازم را دارد و بنابراین خیلی زمان نمی برد و آنان باید یک موضوع اساسی و کلیدی را تعیین کنند و این است که آن چیزی که مد نظر ایران است را برای لحاظ منافع ملت ایران بپذیرند و الان ما در این موضع هستیم. اگر اروپایی ها هم اقدام نکنند و همچنان  فرسایشی شدن را دنبال کنند، ماه‌های سرد اروپا می رسد و شاید آنها بیشتر از همه متضرر شوند.

منبع: مهر

نظر شما