شناسهٔ خبر: 55669956 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

حمید سجادی:

نامه فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حد پیشنهاد است

ایرنا

وزیر ورزش و جوانان از تعیین سرپرست برای فدراسیون بدمینتون آن هم به فوریت خبر داد. وی همچنین تاکید کرد نامه فیفا برای حضور زنان در استادیوم‌ها برای رقابت‌های باشگاهی تنها در حد پیشنهاد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان روز چهارشنبه در گفت‌وگویی در واکنش به برابر شدن تعداد اعضای المپیکی و غیرالمپیکی مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک که قرار است در تاریخ ششم شهریورماه برگزار شود، اظهار داشت: از سیدمحمد پولادگر (معاون قهرمانی وزارت ورزش) خواسته‌ام این مورد را برررسی کرده و به من گزارش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت ورزش برای رسمیت یافتن مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک چه اقدامی خواهد کرد و آیا انتخابات فدراسیون سوارکاری برگزار خواهد شد یا خیر، افزود: ما اصلا کاری به انتخابات کمیته ملی المپیک نداریم. در حال حاضر دوره ۴ ساله ریاست فدراسیون بدمینتون به پایان رسیده و باید به فوریت برای این فدراسیون سرپرست تعیین کنیم. این مسئله ربطی به انتخابات کمیته ملی المپیک ندارد. چون وقتی دوره ۴ ساله ریاست یک فدراسیون به اتمام می‌رسد، شرایط اداره فدراسیون غیرقانونی می‌شود. ضمن این که در حال بررسی انتخابات فدراسیون سوارکاری هستیم. باید یک جلسه مشترک بین وزارت ورزش و فدراسیون سوارکاری و کمیته ملی المپیک برگزار کرده و در آن جلسه تصمیم‌گیری کنیم. نگران این موضوع نباشید. قرار بود حتی این جلسه امروز برگزار شود که من امروز وقت ندارم.

سجادی در خصوص حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی گفت: ما اصلا به دنبال تفکیک بحث فوتبال از سایر رشته‌ها و به قول قدیمی‌ها به دنبال طناب کشیدن بین دریای مازندران و گیلان نیستیم. در حال حاضر در بیشتر رشته‌های ورزشی خانواده‌ها قصد حضور دارند و برای انجام این کار نیازمند یکسری هماهنگی‌ها هستیم. این هماهنگی‌ گاهی سهل‌تر و قابل وصول‌تر است و گاهی مثل فوتبال سازوکار، جمعیت و محل برگزاری آن رویداد متفاوت است. وقتی ۵۰۰، ۱۰۰۰ یا حتی ۳ هزار خانم قصد حضور در یک رویداد فوتبالی را دارند، باید دستورالعمل‌ها را بیشتر رعایت کنیم، هماهنگی‌ها بیشتر باشد و آن‌چه به آن محیط انتظام می‌دهد، باید دیده شود. در برخی از رشته‌ها خیلی راحت وارد سالن می‌شوند و مسابقه را نگاه می‌کنند اما سازوکار فوتبال متفاوت است.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: در حال حاضر جلساتی برگزار کردیم. خودمان این حضور را دوست داریم و نمی‌خواهیم خدایی ناکرده نگاه‌ها در بیرون از ایران این‌طور باشد که بگویند ایرانی‌ها مخالف ورود زنان به استادیوم‌ها هستند. خیر اصلا چنین تفکری وجود ندارد.

سجادی افزود: یکسری اطلاعات از ایران به بیرون می‌دهند و می‌گویند در فلان رشته زنان و تماشاگران را راه نمی‌دهند. در حالی که چندسال است که خانم‌ها با عزت و احترام به استادیوم‌ها می‌آیند و بازی‌های تیم ملی فوتبال را می‌بینند. حتی بازی ایران و عراق شب‌هنگام برگزار شد ولی برای تردد خانم‌ها اتوبوس گذاشتیم و ورودی مستقل و خوبی داشتند. در جریان این دیدارها همه تیپ آدمی حضور داشتند و هیچ ایرادی هم به ما گرفته نشد؛ حاشیه‌ای ایجاد نشد و مشکلی خاصی نداشتیم.

وزیر ورزش در واکنش به نامه فیفا برای حضور زنان در استادیوم‌ها در جریان رقابت‌های باشگاهی هم گفت: فیفا در نامه خود حضور زنان در رقابت‌های باشگاهی را پیشنهاد داده است. تاکید می‌کنم نامه فیفا در حد پیشنهاد بوده. ما در حال پیگیری برای شناسیایی استادیوم‌هایی هستیم که زیر ساخت مناسب دارند و شرایط شورای تامین، دستورالعمل‌های امنیتی و انتظامی در آن‌ها فراهم است. از قبل جلساتی در این خصوص شروع شده و اصلا ما کاری به نامه فیفا نداشتیم. وقتی استارت این کار را زدیم گفتند، یکی دو سال پیش توافقاتی برای حضور زنان در رقابت‌های تیم ملی و باشگاهی انجام شده. ما هم همان دستورالعمل‌ها را جلو می‌بریم و اگر تعهدی ایجاد شده و چیزی امضا شده از طرف ایران بوده. بالاخره این اسم ایران است و فرقی ندارد بنده وزیر باشم یا فرد دیگری. در این خصوص صحبت کرده‌اند. چون دستورالعمل‌های فیفا یک به یک جلو می‌رود. مثلا فیفا می‌گوید برای تماشاگران این اتفاق رخ دهد، پارکینگ و رختکن باید این‌طور باشد، استانداردهای استادیوم‌ها باید این‌طور باشد.

وی گفت: در دستورالعمل حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها هم چنین چیزهایی داشتیم. ایرادهایی که از گل‌گهر، پرسپولیس و استقلال گرفتند هم به خاطر همین دستورالعمل‌ها بود. این هم همین‌طور (ماجرای ورود زنان به استادیوم‌ها). دستورالعمل‌ها می‌گوید وقتی قرار است رقابتی برگزار شود، به زنان هم شانس حضور بدهید؛ این چیز عجیب و غریبی نیست. مگر در رشته‌های ورزشی دیگری مثل دوومیدانی، والیبال و... زنان برای تماشا نمی‌آیند؟ منتها تعداد حضور زنان تماشاگر در این رقابت‌ها محدود است و عدد طوری نیست که به چالش کشیده شود. اما فوتبال بیشتر مورد توجه است و انتظار این است که زنان علاقه‌مند، خانواده ورزش و خانواده فوتبالیست‌ها، مربیان و کادر فنی بتوانند بازی‌ها را از نزدیک ببینند. ما هم در حال بررسی شرایط هستیم. با مبادی مختلف صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم مجوزهای شورای تامین را بگیریم. قوانینی داریم و طبق قوانین جلو می‌رویم و فکر هم نمی‌کنم با مشکل خاصی مواجه شویم. انشاا... جایگاه خوبی برای زنان درست می‌کنیم که بسیار راحت وارد استادیوم شوند. به دنبال تسهیل ورود، خروج و مشاعات هستیم. جای نگرانی نیست و به دنبال آن هستیم که زنان با مجوز وارد استادیوم‌ها شوند. 

نظر شما