شناسهٔ خبر: 55669592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

وزیر بهداشت: چیزی حدود یک در میلیون عارضه جدی مشاهده‌شده در واکسیناسیون کرونا بوده است

رأی حداکثری بهارستان به مدافعان سلامت

«۱.۳۷عارضه جدیدر یک‌میلیون نفر»؛ این آماری است که وزیر بهداشت در پاسخ به سوالات و ابهامات نمایندگان مجلس درباره نظام بررسی عوارض واکسن‌های کرونا ارائه کرد. به گفته وی، نظام ثبت و پیگیری عوارض تا ۳۰روز بعد از واکسیناسیون به‌صورت فعال در کمیته‌های دانشگاهی بررسی می‌شود.

صاحب‌خبر -
از ۸۴هزار و ۵۹۵ عارضه ثبت‌شده، ۶۱۲۲ مورد رویداد جدی بوده که از میان آن‌ها ۲۰۶ مورد مرتبط با واکسیناسیون بوده و از ۱۵۳میلیون دز واکسن تزریق‌شده، میزان عوارض جدی تنها ۱.۳۷در یک‌میلیون نفر بوده است. از سوی دیگر۸۰درصد بیماران بستری و فوت‌شده شامل کسانی می‌شود که واکسن نزدند.

براساس آمار اعلام‌شده، مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور ۱۴۲هزار نفر بوده که ۱۳۲هزار نفر این افراد مربوط به زمانی بوده که واکسیناسیون انجام نشده و فعال نبوده است. تنها ۱۰هزار نفر پس از انجام واکسیناسیون فوت کردند که این افراد هم یا واکسن نزده بودند یا بیماری زمینه‌ای داشتند. بر این اساس با واکسیناسیون روز‌های بدون مرگ را هم در کشور تجربه کردیم و در شرایط فعلی هم که سویه امیکرون شیوع پیدا کرده کنترل خوبی انجام شده است. آمار‌ها و گزارش‌های آقای وزیر هرچند نماینده‌ای که سؤال پرسیده بود را قانع نکرد، اما وقتی به رأی گذاشته شد، ۱۵۵ نماینده دیگر را قانع کرد؛ آرایی که به تعبیر رئیس مجلس نشان داد مجلس نسبت به موضوع واکسیناسیون و عملکرد دولت و مدافعان عرصه سلامت همیشه قدردان بوده و هست.

بی‌تردید واکسیناسیون گسترده مردم برای مقابله با کرونا و مدیریت این بحران در کشور یکی از برجسته‌ترین نقاط در کارنامه عملکرد دولت سیزدهم است. واکسیناسیون گسترده‌ای که موجب شد تا با کمترین آمار فوتی و بستری، موج ششم را پشت‌سر بگذاریم و در موج هفتم هم تاکنون با آرامش نسبی مواجه بوده‌ایم. با تمام اینها، اما از نگاه برخی اعضای خانه ملت ابهاماتی در حوزه واکسیناسیون ومدیریت کرونا وجود دارد. بی‌توجهی به تذکر رهبر معظم انقلاب درخصوص احتمال حمله بیولوژیک‌بودن کرونا، کم‌توجهی به روش‌ها و ظرفیت‌های بومی در درمان بیماری کرونا، عدم ارائه آمار دقیق و مستندی از عوارض واکسیناسیون و تاثیر آن در امراضی همچون لخته‌خون، سکته و...، لزوم وجود سازوکار دقیقی برای سنجش و ثبت عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت واکسیناسیون و همچنین میزان تاثیر دارو‌های تجویزی و عوارض آن‌ها و درنهایت موضوع واکسیناسیون اجباری ازجمله سوالات و نکاتی بود که وزیر بهداشت برای پاسخگویی به آن‌ها به صحن علنی مجلس فرخوانده شده بود.

آغاز پاسخگویی با یک یادآوری

بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال مهدی عسگری و ۳۶ نفر از نمایندگان درخصوص سؤالات و ابهاماتی درباره واکسیناسیون اجباری، عوارض مربوط و روند مدیریت مقابله با بیماری کرونا؛ با توجه به هشدار رهبر حکیم انقلاب در اسفند ۹۸ گفت: «در اولین دیداری که دولت سیزدهم با مقام معظم رهبری داشت، حضرت‌آقا اولین درخواست خود را به‌عنوان موضوع فوری و اولویت‌دار بحث کرونا و سلامت مردم عنوان کردند تا بتوانیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم.» وی با اشاره به روز‌های دلهره‌آور و سختی که بیش از ۷۰۰ جان‌باخته داشتیم و کمبود واکسن کرونا، صف‌های طولانی چندصدمتری تزریق واکسن و محدودیت‌های اجتماعی را شاهد بودیم افزود: «در چنین شرایطی دولت سیزدهم همزمان با اوج پیک پنجم کرونا کار خود را آغاز کرد.» عین‌اللهی تاکید کرد: «ستاد ملی کرونا در اسفندماه ۱۳۹۸ به ابتکار مقام معظم رهبری شروع به کار کرد و هرآنچه ستاد ملی کرونا تصویب می‌کند لازم‌الاجرا است و ما نیز هیچ کاری برخلاف مصوبه ستاد کرونا انجام ندادیم.»

وقتی رهبری دربرابر دوربین‌ها واکسن زدند

وزیر بهداشت، واکسیناسیون را موثرترین اقدام برای کنترل همه‌گیری در بیماری کرونا دانست که توانسته افراد را درمقابل این بیماری مصون کند. به گفته وی، در کنار واکسیناسیون با شیوه‌های بهداشتی به‌عنوان مهم‌ترین عامل جلوگیری از شیوع کرونا شاهد کاهش میزان مرگ‌ومیر بودیم و افرادی که علی‌رغم زدن واکسن به این بیماری مبتلا شدند با شدت کمتر آن مواجه بودند. عین اللهی تاکید کرد: «استراتژی اصلی ستاد ملی کرونا در کنار رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی قرار گرفت به‌نحوی‌که شاهد بودیم

مقام معظم رهبری شخصا برای تزریق واکسن ایرانی اقدام نمودند و درمقابل دوربین‌های صداوسیما واکسن زدند تا همه مردم این کار را انجام دهند. همچنین در بیانات خود تأکید کردند که همه مردم باید این کار را انجام دهند. پیرو مصوبه ستاد ملی کرونا واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز شد و انجام گرفت.»

وی یادآور شد: «کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در کنار این موضوعات تشکیل شد. این کمیته برای تدوین راهنما‌های کشور به شکل استاندارد، رصد بیماری کرونا در جهان براساس مقالات و یافته‌های به‌روز بیماری توسط مجامع علمی و بین‌المللی به‌عنوان عالی‌ترین مرجع کشور، حفظ و تأمین سلامت مردم را به عهده داشت.»

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره استفاده از ظرفیت‌های بومی برای درمان کرونا تاکید کرد: «ما در این کمیته علمی از ظرفیت طب ایرانی و مکمل نیز استفاده کردیم. ۱۱۵طرح در حوزه طب ایرانی -سنتی برای مقابله با کووید -۱۹ تصویب شد که ۵۸طرح پایان پیدا کرده و ۲۰ فرآورده گیاهی تاکنون مجوز دریافت نموده و ۱۰داروی گیاهی به مرحله تولید و توزیع در بازار رسیده است.»

از نگاه وی، استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای تولید دارو‌های ضد کرونا، یکی از موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران در مورد تولید شش واکسن داخلی بود. واکسن‌های برکت و نورا مربوط به سپاه‌پاسداران، فخرا مربوط به وزارت‌دفاع، رازی، اسپایکوژن و پاستوکوویک به‌عنوان افتخارات ملی تولید شده‌اند.

۱.۳۷ در یک‌میلیون نفر عارضه جدی

عین‌اللهی درباره مراحل تأیید واکسن هم این‌گونه توضیح داد: «ما نظارت کامل بر کیفیت واکسن‌های تولید داخل و وارداتی کمیته علمی در کمیته‌ای زیرنظر سازمان غذا و دارو داشتیم.»

وزیر بهداشت و درمان در توضیح عوارض واکسن‌ها هم گفت: «نظام ثبت و پیگیری عوارض تا ۳۰ روز بعد از واکسیناسیون به‌صورت فعال در کمیته‌های دانشگاهی بررسی می‌شود. از ۸۴هزار و ۵۹۵ عارضه ثبت‌شده، ۶۱۲۲ مورد رویداد جدی بوده که از میان آن‌ها ۲۰۶ مورد مرتبط با واکسیناسیون بوده و در شرایطی که ما ۱۵۳میلیون دز واکسن تزریق کردیم، میزان عوارض جدی ۱.۳۷در یک‌میلیون نفر بوده است.» وی با اشاره به تهیه کتابچه مطالعات علمی در این زمینه افزود: «۸۰ درصد بیماران بستری و فوت‌شده شامل کسانی می‌شود که واکسن نزدند. براساس آمار اعلام‌شده مرگ ومیر ناشی از کرونا در کشور ۱۴۲هزار نفر بوده که ۱۳۲هزار نفر این افراد مربوط به زمانی بوده که واکسیناسیون انجام نشده و فعال نبوده است. تنها ۱۰هزار نفر پس از انجام واکسیناسیون فوت کردند که این افراد هم یا واکسن نزده بودند یا بیماری زمینه‌ای داشتند.»

به گفته عین‌اللهی، پیش از انجام واکسیناسیون ۳۰۰شهید سلامت داشتیم و بعد از انجام واکسیناسیون این تعداد به حداقل رسید. ما با واکسیناسیون روز‌های بدون مرگ‌ومیر را در کشور داشتیم. در شرایط فعلی نیز که سویه امیکرون شیوع پیدا کرده کنترل خوبی انجام شده است.

وزیر بهداشت همچنین یادآور شد: «ایران رتبه ۱۲ در جهان و اول را در منطقه از جهت پذیرش‌های کرونا به استناد پایگاه استنادی اسکوپوس دارد. بیش از ۱۱هزار و ۹۰۰ مقاله و پایان‌نامه علمی در این زمینه چاپ شده است و جمهوری اسلامی ایران از کشور‌های موفق در کنترل بیماری کرونا بود و این افتخار بزرگی برای ما است که به کمک دولت و مجلس انجام گرفته است.»

مجلس قانع شد

گزارش‌های وزیر بهداشت اگرچه نتوانست مهدی عسگری نماینده کرج، اشتهارد و فردیس را قانع کند، اما وقتی به رأی گذاشته شد توانست ۱۵۵رأی موافق، ۷۳رأی مخالف و ۵رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه را به‌دست بیاورد. آرایی که به تعبیر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نشان داد مجلس نسبت به موضوع واکسیناسیون و عملکرد دولت و مدافعان عرصه سلامت رضایت دارد و همیشه قدردان بوده و هست و وظیفه دارد در مسیر حل مشکلات آن‌ها تلاش کند.

منبع: روزنامه جام جم 

نظر شما