شناسهٔ خبر: 55668382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با افکار نیوز:

هرچه آمریکا بیشتر مقاومت کند فشار ایران بیشتر می‌شود

خوش‌چشم گفت: مقاومت جمهوری اسلامی ایران و مردم در طول ماه‌های گذشته باعث شده است که آمریکا و اروپا از بخشی از مواضع خودشان عقب نشینی کنند. بااینحال هنوز طرف آمریکایی مقاومت بسیاری دارد اما هرچه که زمان بگذرد و به انتهای تابستان و پاییز نزدیک شویم اهرم فشار ایران بر طرف مقابل بیشتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

مصطفی خوش‌چشم ، کارشناس مسائل غرب آسیا و امور بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص احتمال نهایی شدن مذاکرات طی روزهای اخیر بیان کرد: تا زمانی که طرف آمریکایی موارد باقی مانده از جمله بسته شدن پرونده‌های آژانس را نپذیرد قطعا توافقی صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: این طرف آمریکایی است که با انجام توطئه‌های بسیار سخیف مانند صحبت‌های ترور بولتون و نظایر آن سعی می کند تا برای ایران هزینه‌سازی و به ایران فشار وارد کند تا با تهدید سیاسی و تهدید به متهم سازی و اعتبار زدایی طرف ایرانی را مجاب کند تا از مطالبات به حق خودش دست بردارد.

خوش‌چشم تصریح کرد که طراحی بسیار کامل‌تری از این هدف در طول ماه‌های اردیبهشت تا مرداد که شامل عملیات روانی، جنگ ادراکی، اعمال تحریم‌ها، دستور به توقیف محموله نفتی ایران در سواحل یونان، استفاده از رژیم اسرائیل برای ترور و خرابکاری، جنگ ارزی، فشار دیپلماتیک و سیاسی با صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی و سفر نمایشی و بدون نتیجه بایدن به منطقه به منظور ایجاد تهدید منطقه ای بود به راه انداخت و مجموع این اقدامات راه به جایی نبرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با این وجود ایران در مذاکرات دوحه مقاومت جانانه‌ای کرد و طرف‌های اروپایی و آمریکایی بعد از چند هفته با نزدیک شدن به فصل سرما و پیش خرید پاییزه نفت در همین هفته‌های آتی مجبور شدن به بخشی از خواسته های ایران در مذاکرات دوحه جواب مثبت دهند اما همچنان موارد اختلافی در سه حوزه به ویژه بسته شدن پرونده‌های آژانس که بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین و اولین مورد اختلافی است تن نداده‌اند و همچنان روی مواضع خود مقاومت می‌کنند.

او تاکید کرد: طبعا مقاومت جمهوری اسلامی ایران و مردم در طول ماه‌های گذشته باعث شده است که آمریکا و اروپا از بخشی از مواضع خودشان عقب نشینی کنند اما هنوز ما به همان حداقل‌های خواسته شده‌ای که از اول مذاکرات اشاره داشتیم در حوزه‌های تحریم، تضمین و همینطور مسئله آژانس و برخی موارد باقی مانده که دست پیدا نکرده‌ایم.

خوش‌چشم ادامه داد که طرف آمریکایی نیز مقاومت بسیاری می‌کند اما هرچه که زمان بگذرد و ما به انتهای تابستان و پاییز نزدیک شویم قطعا اهرم فشار جمهوری اسلامی ایران بر طرف مقابل بیشتر می‌شود و نهایتا احتمال اینکه طرف آمریکایی شرایط ایران را بپذیرد بیشتر خواهد شد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل تشریح کرد: طرف آمریکایی هم به خوبی به این مسائل واقف است و این آخرین مقاومت‌هایی است که انجام می‌دهد. بایدن و اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند اگر قرار باشد توافقی صورت بگیرد بایستی بر اساس خواسته‌ها و خطوط جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد که مجموعا یک جمله در مورد آن می‌شود گفت و آن انتفاع اقتصادی پایدار و قابل پیش بینی برای آینده است.

هرچه آمریکا بیشتر مقاومت کند فشار ایران بیشتر می‌شود

وی یادآورشد که این انتفاع اقتصادی چه برای بهبود معیشت مردم و چه برای آمدن سرمایه گذار خارجی و بهبود تجارت خارجی، افزایش صادرات نفت، بهبود روابط بانکی و نظایر آن باید تضمین شده و پایدار باشد.

خوش‌چشم در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان می‌کند: لذا تا زمانی که ما نسبت به این امر مطمئن نشویم همچنان مذاکرات ادامه خواهد یافت و تا زمانی که نسبت به امتیازات باقی مانده در این سه حوزه دست پیدا نکنیم نیز توافق نخواهیم کرد.

 

نظر شما