شناسهٔ خبر: 55667245 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خانه استاد مرحوم رحمت الله بیات در تویسرکان ثبت ملی شد

همدان-ایرنا- رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان گفت: خانه مرحوم رحمت الله بیات که از اساتید مطرح منبت تویسرکان است به شماره ۳۳۵۶۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی«اسحاق ترکاشوند» افزود: مرحوم رحمت الله بیات از اساتید منبت تویسرکان است که خانه وی دارای ارزش تاریخی است و در سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بازدید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قول صددرصدی برای تامین هزینه تملک این خانه را داده عنوان کرد: شهرستان تویسرکان دارای قدمتی دیرینه در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی است.

ترکاشوند درباره شخصیت مرحوم استاد رحمت‌الله بیات خاطرنشان کرد: وی یکی از اساتید بنام و منحصربفرد این حوزه است که منبت یکی از درب‌های حرم امام رضا(ع) در اوایل دهه ۶۰ و صندوق مقبره استرومردخای حدود سال ۵۰ به دست وی ساخته شد.

این استاد منبت توسرکان مسلط به بیش از ۸۰ نوع بست چوبی بود که می‌توان گفت در دنیا مشابهی ندارد.

استاد بیات مهارت کامل در ساخت مجسمه‌های چوبی داشت که به تنهایی ظرفیت اشتغالزایی زیاد و حتی صادرات و ارزآوری بسیاری دارد زیرا هنر دست این هنرمندان در کشورهای توسعه یافته بسیار با ارزش است.

نظر شما