شناسهٔ خبر: 55666192 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آزادگان قله‌های تعالی را فتح کردند

تهران- ایرنا- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با گرامی‌داشت سالروز بازگشت آزادگان در بیانیه‌ای نوشت: آزادگان از تهدید، فرصت ساختند و اسارت را بستری برای خودسازی قرارداده و قله‌های تعالی را فتح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این بیانیه آمده است: در ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ چشمان منتظر ملت شهیدپرور ایران اسلامی، شاهد بازگشت غرورآفرین آزاد مردانی بود که در راه عهد و پیمانی که با خدا بسته بودند، در سخت ترین شرایط و زیر سنگین ترین زجر و شکنجه ها، با وجود درد و بیماری جسمی، جانانه مجاهدت و استقامت ورزیدند و توانستند با جلای روح بزرگ خود، در مسیر ایمان، بر درجات تقوا و ورع خود افزوده و صحنه هایی ناب از انسانیت و غیرتمندی و عزت را برای همیشه تاریخ، به نمایش بگذارند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این غیورمردان ساحت صبر و شکیبایی هیچ‌گاه متعلق به یک مقطع تاریخی نبوده، بلکه همواره همانند روحی سیال در کالبد ادوار و همه ارکان، ساری و جاری اند، پیام و سیره آن ها، فریاد عزت و سربلندی و شکوهمندی برای همیشه ماندگار است و با ترویج فرهنگ مقاومت و خودسازی، تهدیدات متنوع دشمن را خنثی نمودند.

۲۶ مرداد سالروز بازگشت نخستین گروه از آزادگان به میهن اسلامی است؛ آنان که پس از سال ها اسارت در اردوگاه های رژیم بعث عراق، قدم بر خاک وطن گذاشتند و به انتظار میلیون ها ایرانی پایان بخشیدند. چند روز بعد یعنی ۲۹ مرداد رهبر معظم انقلاب در دیدار با آزادگان فرمود: یکی از چیزهایی که شما را، دلهایتان را زنده نگه می‌داشت، ‌پر امید نگه می‌داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند. حال پدری را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می‌شود فهمید. ... مساله اسارت طولانی فرزندان این ملت به نوبه خود امتحان دیگری بود که ملت ما با موفقیت آن را به انجام رسانده و اسرای ما همانند ملت ایران از خود آزاد مردی نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازی به وطن بازگشتند... شما در دوران اسارت شرایط سختی را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگی خود به اسلام، امام و انقلاب موجب افتخار و آبرومندی ملت خود در برابر دشمن شدید.
۲۴ مرداد ۱۳۶۹، صدام حسین در نامه ای به هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری وقت ایران، از پذیرش عهدنامه ۱۹۷۵ الجزیره و عقب نشینی از مرزهای ایران و آزادی اسیران خبر داد. به دنبال این موضوع در ۲۶ مرداد نخستین گروه از آزادگان ایرانی به میهن بازگشتند. ستاد رسیدگی به امور آزادگان که ۲ روز پیش از نامه صدام تشکیل شده بود، تبادل ۴۰ هزار آزاده ایرانی را با همین تعداد اسیران عراقی صورت داد و بیش از ۲۷۰ واحد ستادی در کشور برپا کرد تا به آزادگان خدمت های گوناگون ارایه دهد.

نظر شما