شناسهٔ خبر: 55665065 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

«برجام» نقطه كانوني تنازعات اصولگرايي

اعتماد

همزمان با نزديك شدن به موعد رسمي توافق برجام و بازتاب‌هاي اين توافق در حوزه سياست خارجي و روابط بين‌الملل، در عرصه سياست داخلي كشورمان نيز اين توافق بازخوردهاي فراواني داشته است.

صاحب‌خبر -

«برجام» نقطه كانوني تنازعات اصولگرايي

روزنو :پزشكيان: مگر نمي‌گفتيد برجام خيانت است پس چرا آن را ادامه مي‌دهيد

همزمان با نزديك شدن به موعد رسمي توافق برجام و بازتاب‌هاي اين توافق در حوزه سياست خارجي و روابط بين‌الملل، در عرصه سياست داخلي كشورمان نيز اين توافق بازخوردهاي فراواني داشته است. فعالان سياسي از طيف‌هاي، گروه‌ها و جريانات مختلف هركدام تلاش كردند به زعم خود اين توافق را مورد ارزيابي تحليلي قرار دهند و لايه‌هاي پنهان و آشكار آن را بررسي كنند.

در شرايطي كه دولت اصولگراي سيزدهم، پروسه پيشبرد مذاكرات را در دست گرفته، اين تصور وجود داشت كه چهره‌هاي سياسي نزديك به اين جريان، حداقل اين‌بار اغلب حامي مذاكرات باشند، اين در حالي است كه نه تنها يك چنين هماهنگي ميان اصولگرايان وجود ندارد، بلكه برجام را مي‌توان به نقطه كانوني بسياري از تنازعات در جبهه اصولگرايي قلمداد كرد. در اين ميان طيف‌هاي نزديك به جبهه پايداري در زمره مخالفان جدي احياي برجام قرار دارند. پايگاه رسانه‌اي اين طيف در صدا و سيما، طي روزهاي اخير تلاش براي توليد برنامه‌هاي انتقادي از برجام را در دستور كار قرار داده است. محتواي اين برنامه‌ها كار را به جايي كشانده كه در برخي برنامه‌هاي شبكه افق از ضرورت استيضاح وزير خارجه به دليل احياي برجام سخن گفته مي‌شود. اين تلاش‌ها با توجه به حضور وحيد جليلي (برادر سعيد جليلي) در سمت قائم مقام صدا و سيما چندان هم عجيب به نظر نمي‌رسد. رويارويي ميان اصولگرايان بر سر برجام در راهروهاي بهارستان حسابي سر و صدا به پا كرده است.

از يك طرف نمايندگان مخالف برجام از جمله سيد محمود نبويان، كريمي قدوسي، نصراله پژمانفر و... همچنان بر طبل بي‌اثر بودن برجام مي‌كوبند و از سوي ديگر طيف‌هاي معتدل‌تر اصولگرايان تلاش مي‌كنند به جاي نفي كامل برجام، مدل تفاهم برجامي سال 2022 را متفاوت با تفاهم 2015 نشان دهند. فشارهاي برآمده از اين انتقادات نسبت به شخص وزير امور خارجه كار را به جايي رسانده كه اميرعبداللهيان قبل از نهايي شدن برجام، اعلام مي‌كند: « متن توافق شده بدون ترديد مشكلاتي را خواهد داشت؛ مشكلاتي كه بدون ترديد ناشي از نفس مذاكره دو طرف با مطالبات متفاوت و در برخي موارد متناقض است.» با عبور از اين تنازعات اصولگرايي، اما گروه‌هاي اصلاح‌طلب و ميانه‌روي كشور معتقدند برجام يك متغير اساسي در كاهش مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم و منافع ملي كشور است. اصلاح‌طلبان اما بر خلاف طيف‌هاي اصولگرا، نه تنها تلاشي براي سنگ‌اندازي در مسير مذاكرات ترتيب نمي‌دهند، بلكه از موفقيت هر دولتي در دستيابي به توافق به اين دليل كه باعث كاهش آلام مردم مي‌شود، حمايت مي‌كنند. اصلاح‌طلبان با يادآوري نوع برخوردهاي سلبي طيف اصولگرا در انكار يكسره برجام در زمان دولت قبل و تشكيل كمپين‌هاي دلواپسانه، اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه آيا نبايد در خصوص منافع ملي كشور، عينك سياسي و جناحي كنار گذاشته شود و همه ظرفيت‌هاي كشور در مسير كمتر شدن مشكلات مردم به كار گرفته شود؟ مسعود پزشكيان يكي از همين چهره‌هاي اصلاح‌طلب است كه اعلام مي‌كند: « برجام را امضا كردند و (به مذاكره‌كنندگان) اختيار دادند.

ما هم مي‌گوييم چرا آن را (آن‌گونه كه مي‌گفتيد) پاره نمي‌كنيد؟! چرا سفره مردم را رنگين نمي‌كنيد؟! مگر در دور قبل نمي‌گفتند برجام را بايد پاره كرد و خيانت است؛ پس چرا امروز خيانت را ادامه مي‌دهيد.» نماينده مردم تبريز در مجلس در پاسخ به سوالي در خصوص ارزيابي‌اش از عملكرد يكساله دولت مي‌گويد: «كافي است وعده‌هايي كه در مناظرات قبل از انتخابات داده شد را با مباحث امروز، چون تورم، اشتغال، مسكن، شايسته سالاري و عدالت را مقايسه كنيم تا ببينيم اين وعده‌ها محقق شده است يا نه؟! يكي از آن وعده‌ها مسكن بود كه گفتند سالي يك ميليون مسكن تحويل مي‌دهند، اما پس از مدتي صدا و سيما در اين باره مي‌گويد، زمين آماده مي‌كنيم كه مسكن‌ها را بدهيم؛ حال زمين هم آماده شود به چه كسي با كدام پول مي‌خواهند بدهند؟!چه كسي مي‌خواهد خانه‌ها را بسازد؟! فردي كه مسكن ندارد با كدام پول و چطور آن را بسازد؟ پول كه نمي‌دهند، اگر هم بدهند وام ۱۸ درصد است؛ آن وقت آن فرد پول را چطور پس بدهد؟! اما از سوي ديگر بيكاري و تورم را مشاهده مي‌كنيم كه كمر بسياري از مردم را خم كرده است.»

اين برجام از برجام دولت قبل ضعيف‌تر است

پزشكيان در رابطه با برجام افزود: برجام را امضا كردند و (به مذاكره‌كنندگان) اختيار دادند. ما هم مي‌گوييم چرا آن را (آن‌گونه كه مي‌گفتيد) پاره نمي‌كنيد؟! چرا سفره مردم را رنگين نمي‌كنيد؟! مگر در دور قبل نمي‌گفتند برجام را بايد پاره كرد و خيانت است؛ پس چرا امروز خيانت را ادامه مي‌دهيد، در حالي كه سفره مردم بي‌رنگ‌تر شده است؟! اما من معتقدم بايد برجام را بپذيريم و بيش از اين ارتباطات‌هاي خود را درست كنيم، نه اينكه خودمان را بفروشيم. بلكه بايد حرف زد و حقوق مردم را طلب كنيم. اينكه بگوييم ما با آنها صحبت نمي‌كنيم و نمي‌پذيريم مشكل مملكت حل نمي‌شود. اين برجام از برجام دولت قبل ضعيف‌تر است. تا آنجا كه من مي‌شناسم بهتر از ظريف كسي را نداريم. ظريف كسي بود كه سياست خوانده، مدرك گرفته و تجربه كرده بود؛ حال اين افراد كجا اين تجارب را كسب كردند. آن وقت كسي كه مي‌دانسته و توان داشته را با كسي كه اين مسير را نرفته مقايسه مي‌كنيد؟!

وي در پايان با اشاره به اينكه چرا برخي وزرا دليل وعده‌هاي بي‌سرانجام خود را حسن روحاني مي‌دانند، گفت: آنها مي‌دانستند حسن روحاني در دوره پايان مسووليت مشكلات فراوان داشته است، اما با اين وجود وعده دادند؛ اگر نمي‌دانستند حسن روحاني اين مشكلات را دارد كه از واقعيات دور هستند! اما اگر اين مشكلات را مي‌دانستند، پس چرا آنها را حل نمي‌كنند؟!

نظر شما