شناسهٔ خبر: 55663707 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نیروهای آلمانی به بوسنی بازگشتند

علی مدنی

برلین دستور به اعزام ۵۰ سربازش در قالب نیروهای صلحبان به بوسنی داده است؛ اقدامی که با اعتراض صرب‌ها و انتقاد روسیه‌ای که آن را "ناتوسازی خزنده" خوانده، مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه راشاتودی، مقامات آلمان حکم به پیوستن حدود ۵۰ سرباز این کشور به هیات نیروهای صلحبان تحت رهبری اتحادیه اروپا در بوسنی-هرزگوین، از جمهوری‌های متعلق به یوگسلاوی سابق دادند. نیروهای آلمانی حدود یک دهه قبل بوسنی را ترک کرده بودند.

همچنان که اولین گروه از سربازان ارتش آلمان روز سه شنبه در خارج از سارایوو مستقر شدند، این تحول اعتراض صربها را در پی داشته و سفارت روسیه به ناتو نسبت به دست زدن به بازی قدرت هشدار داده است.

هیات نظامی اعزامی اتحادیه اروپا به بوسنی هرزگوین موسوم به EUFOR  یا "عملیات آلتیا" اعلام کرد، این نیروهای آلمانی هم در مقر عملیات آلتیا و هم در شبکه‌ای از پاسگاه‌های مرتبط با دولتها و جوامع محلی "ظرفیت بیشتری را فراهم خواهند کرد."

این هیات تاکید کرد: استقرار این نیروها نشان‌دهنده تعهد هر چه بیشتر اتحادیه اروپا به یک آینده باثبات، مرفه و اروپایی برای همه شهروندان بوسنی و هرزگوین است.

حدود ۵۰۰۰۰ نیروی حافظ صلح ناتو برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ به بوسنی اعزام شدند تا بر آتش بسی که به جنگ داخلی ۱۹۹۲-۱۹۹۵ بین صرب‌ها، مسلمانان و کروات‌ها در آنجا پایان داد، نظارت کنند. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ مسئولیت این نظارت را به دست گرفت و آلمان در اواخر سال ۲۰۱۲ نظامیانی که برای نظارت بر صلح در بوسنی اختصاص داده بود را خارج کرد. در حال حاضر، هیات EUFOR حدود ۱۱۰۰ سرباز از ۲۰ کشور دارد که اکنون طبق اعلام این هیات ماموریت آنها کمک به بوسنی در "مسیرش به سمت همگرایی اروپایی" است.

میلوراد دودیک، نماینده صربهای بوسنی در ریاست جمهوری سه جانبه این کشور، گفت که مردمش با توجه به قطعنامه اخیر پارلمان آلمان که بحث تمایل به بازنگری در توافقنامه صلح دیتون برای بوسنی را بیان می کند، از حضور نظامی آلمان در بوسنی حمایت نمی‌کنند و نمی‌توانند به آن اعتماد داشته باشند.

دودیک روز سه شنبه در مصاحبه‌ای به یک رسانه محلی گفت: "این قطعنامه با نظم قانون اساسی ما تداخل دارد و نشان دهنده دخالت در امور داخلی کشوری دیگر است." وی افزود که سوابق آلمان در منطقه که به عنوان اشغالگر در دو جنگ جهانی محسوب می‌شوند همچنین یک عامل ضربه زننده دیگر به اعتماد صربها به اقدامات برلین است.

سفارت روسیه در سارایوو نیز عنوان کرد که به نظر می‌رسد ورود نیروهای آلمانی به بوسنی بخشی از دستور کار آمریکا و انگلیس برای "ناتوسازی خزنده" در بوسنی باشد. این سفارتخانه اضافه کرد: خود هیات EUFOR به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که این کشور وضعیتی صلح‌آمیز و باثبات دارد، بنابراین درخواست ناگهانی آن‌ها برای تقویت قوا غیرصادقانه به نظر می‌رسد و استناد به بحران در اوکراین نیز "به طور خاص غیرقابل قبول" است.

این سفارتخانه خاطرنشان کرد: روسیه حواسش به تحریکات احتمالی با هدف اینکه نیروی EUFOR را ضعیف جا بیندازد و توجیه جایگزینی آنها با "نیروهای اشغالگر ناتو" را مطرح کنند، هست.

این سفارتخانه از همه جناح‌های بوسنی خواست که "به یک بازی تحمیلی مصنوعی که با کارت‌های علامت گذاری شده انجام می‌شود، نپیوندند" بلکه شروع به مذاکره در مورد مشکلات سیاسی داخلی بدون در نظر گرفتن دیکته کردنهای خارجی‌ها کنند.

قرار است حکم ماموریت هیات EUFOR در نوامبر به پایان برسد و تمدید آن به عهده شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود؛ جایی که روسیه در آن حق وتو دارد.

انتهای پیام

نظر شما