شناسهٔ خبر: 55662918 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

قاتل محیط‌بانِ شهید «برومند نجفی» همچنان فراری است

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به نقصان‌های قانون به کارگیری سلاح برای محیط‌بانان گفت: از نظر ما محیط‌بان مقتول «برومند نجفی» شهید بوده و مسأله شهادت او را حتما پیگیری خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

«جمشید محبت‌خانی» فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه مشکلات قانون به کار گیری سلاح توسط محیط‌بانان را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌ایم، گفت: قانون حمایت بیمه قضایی از محیط بانان در سال 99 تصویب و ابلاغ شد و تا پیش از آن هیچ قانونی در مورد استفاده از سلاح توسط محیط‌بان وجود نداشت.

وی افزود: پس از آن سه بند به قانون نحوه به کارگیری سلاح توسط محیط‌بانان افزوده شد که از نظر ما این سه بند با توجه به نوع مأموریت محیطبانان ناقص بود و عملا در برخی موقعیت‌ها کار را برای محیط بان‌ سخت کرده است، این را ما نوشتیم و پیشنهادات خود را به مجلس داده‌ایم و قرار است همراه با اصلاح قانون به کارگیری سلاح برای پلیس در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

محبت‌خانی ادامه داد: در حال حاضر به غیر از قانون به کارگیری سلاح، محیط بانی کشور در حوزه مأموریت و امکاناتی که در اختیار قرار دارد سنتی است، در حالی که الان تجهیزات مأموریتی بسیار مدرنی وجود دارد که ارتباطات چهره به چهره محیط بان را با شکارچیان غیرمجاز به حداقل برساند.

وی تأکید کرد: باید به این سمت برویم که تماس چهره به چهره با محیطبانان کاهش پیدا کند. تا اتفاقاتی مانند آنچه برای محیط بان کرمانشاهی رخ داد تکرار نشود. وسایلی مانند دوربین‌های مداربسته در مناطق چهارگانه نصب شود تا افراد شکارچی شناسایی شوند یا پلاک خودروهای آنها نیز ثبت و حتی آنها را شناسایی کند یا اینکه از پهباد و تجهیزات دیگر استفاده کرد تا شرایط ایجاد جرم برای مجرمین را نیز کاهش دهد.

وی افزود:‌ بودجه این موضوع مشخص شده و امیدواریم که با نظر مساعد رئیس سازمان محیط زیست این وسایل تهیه شود.

 فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به قتل محیط‌بان کرمانشاهی برومند نجفی نیز اظهار کرد: از زمانی که این محیطبان ما با شکارچی غیرمجاز درگیر شدند با توجه به محل درگیری، نوع تیر و ... از همان ابتدا به مقامات قضایی اعلام کردیم که این محیط‌بان قانون به کارگیری سلاح را رعایت کرده و دچار قتل شبه‌ عمد شده است. اگرچه در ابتدا دادگاه تشخیص به قتل عمد داد و حکم قصاص برای او صادر شد با این حال در دیوان عالی کشور ماده 474 مبنی بر دادرسی مجدد با توجه به ادله‌ای که جمع‌آوری شده بود، پذیرفته شد.

وی ادامه داد: در اولین جلسه دادرسی مجدد این محیطبان سازمان محیط زیست توسط پدر مقتولی که در درگیری با محیط‌بانان کشته شده بود به قتل رسید. از نظر ما برومند نجفی شهید بوده و مسأله شهادت او را حتما پیگیری خواهیم کرد.

محبت‌خانی یادآور شد: انرژی بسیار زیادی برای اخذ رضایت گذاشته شد و بسیاری بزرگان و ریش‌ سفیدان محلی، مسئولان دلسوزانه کار را دنبال می‌کردند و ملاقات‌های بسیاری با پدرِ قاتل این محیط بان که آن زمان پدر مقتول بود انجام شد اما اصرار این فرد این بود که باید برومند نجفی را به پای طناب دار برساند و در پای طناب رضایت خواهد داد و در آن زمان نمی‌دانستیم که آیا راست می‌گفت یا خیر با این حال همزمان ما راهکارهای قانونی حمایت از محیط‌بان خود را پیگیری می‌کردیم تا به این مرحله رسیدیم، اما متأسفانه این محیط‌بان به راحتی به قتل رسید.

وی تأکید کرد: باید این قصور را پیگیری کرد که چرا این محیط‌بان به راحتی به قتل رسید و دست و پا بسته در تیررس تیر این قاتل قرار بگیرد.

محبت‌خانی افزود: تا این لحظه قاتل دستگیر نشده و همچنان فراری است.

نظر شما